حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پایان اینترنت در جهان: آیا توفان خورشیدی می‌تواند به کار اینترنت پایان دهد؟

نوشته

2 سال قبل | 6 دیدگاه | اخبار، اینترنت، حتما بخوانید

اینترنت، عضوی جدایی ناپذیر از زندگی امروزی ما انسان‌ها است. اینترنت، تنها سرگرمی اصلی ما در دوران کرونا و قرنطینه بوده است. زندگی بدون اینترنت در دنیای امروزی، تقریباً غیرممکن است. اما ظاهراً باید در انتظار امکان پایان اینترنت در جهان باشیم! زیرا یک توفان خورشیدی سهمگین در راه است که تمام تجهیزات اینترنت را از کار می‌اندازد.

پایان اینترنت در جهان: آیا ستاره منظومه شمسی می‌تواند ارتباطات اینترنت را در جهان مختل کند؟

هم اکنون، اسپیس ایکس در حال توسعه اینترنت جهانی خود است. این اینترنت، به وسیله ماهواره در سراسر دنیا پوشش داده می‌شود. چندی پیش، در مورد سرعت این ماهواره خواندیم.

 

ماهواره Starlink می‌تواند با حدود ٩٧ درصد سرعت نور اطلاعات را منتقل کند!

 

به نقل از Eastmojo، توفان‌های خورشیدی بخشی از فعالیت‌های اصلی حیات خورشید هستند. اما این توفان‌های خورشیدی، می‌توانند بر زندگی ما انسان‌ها بر روی زمین تأثیر بگذارند. بر اساس یک تحقیق معتبر، ممکن است یک توفان خورشیدی جدید رخ بدهد. احتمالاً این توفان خورشیدی، پایان اینترنت در جهان را رقم خواهد زد! در طول این توفان‌های خورشیدی، ذراتی از بارهای مغناطیسی خورشید با شدت به سوی زمین می‌بارند. خب، همان طور که می‌دانید زمین از لایه ازن برخوردار است. به وسیله این لایه، توفان خورشیدی خطری برای ساکنان زمین نخواهد داشت. در نهایت، این ذرات به سمت افق پراکنده می‌شوند. به وسیله این ذرات، پدیده‌ای زیبا به نام شفق قطبی پدید می‌آید.

با این حال، توفان خورشیدی جدید بسیار سهمگین خواهد بود. بر اساس گزارشات، این نوع توفان‌های خورشیدی هر قرن یک بار رخ می‌دهند. حال، تحقیقات تازه‌ای که در کنفرانس SIGCOMM 2021 منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که ممکن است این توفان خورشیدی جدید، تأثیرات بسیار نامطلوبی در زندگی روزمره ما انسان‌ها بگذارد.

جیوتی، استاد یار دانشگاه کالیفرنیا، در مقاله‌ای نوشته است که پایان اینترنت در جهان در راه است. این آخرالزمان اینترنت، ممکن است به دلیل توفان خورشیدی جدید رخ دهد. اما این موضوع به چه معنی است؟ خب، باید بگوییم که این توفان خورشیدی، می‌تواند به از کار افتادن اینترنت در جهان برای ماه‌ها منجر شود! این در حالی است که در حین همه گیری Covid-19، زندگی بدون اینترنت تقریباً غیرممکن است. نگرانی اصلی، این است که تا چه مدت آفلاین خواهیم بود. در حال حاضر، همه گیری کرونا همه چیز را آنلاین کرده است. گفته می‌شود که با وقوع این توفان خورشیدی، ممکن است تا چند ماه اینترنت از بین برود. هم اکنون، بشریت زیر ساختی برای مقابله با این مشکل ندارد. در نتیجه، اگر این اتفاق رخ بدهد چاره‌ای جز همزیستی با آن نداریم!

پیش از این، دو توفان خورشیدی سهمگین ثبت شده است. یکی از آن‌ها، مربوط به سال ١٩٢١ است. دیگری نیز در سال ١٨۵٩ میلادی رخ داد. در راستای رویداد سال ١٩٢١ که کارینگتون نام داشت، فجایع زیادی رخ داد. گزارش شده است که پس از آن، اختلالات ژئومغناطیسی زیادی بر روی زمین به وجود آمده بود. سیم‌های تلگراف نیز در آتش سوخته بودند. این رویداد، یکی از سهمگین‌ترین توفان‌های خورشیدی تاریخ بوده است. شفق قطبی در سراسر جهان پس از این توفان خورشیدی مشاهده شده است. درخشش این شفق قطبی در فراز کوه‌های ایالات متحده آمریکا آن قدر زیاد بوده است که معدنچی‌ها را بیدار کرده است! آن‌ها تصور می‌کردند که صبح شده است. اما این نور شفق قطبی بوده است. این شفق قطبی، از غرب تا شرق جهان قابل مشاهده بوده است.

توفان خورشیدی دیگری نیز در سال ١٩٨٩ میلادی رخ داد. این توفان خورشیدی، چندان بزرگ نبود. اما قابل توجه بود. در ادامه مقاله جیوتی، وی سعی کرده است تا آسیب پذیرترین وسایل را لیست کند. او در نهایت، دریافت که اتصالات مرتبط با فیبر نوری به دلیل مقاومت در برابر ذرات ژئومغناطیسی، در دسته کم‌ترین آسیب قرار می‌گیرند. اما در مقابل، اتصالات زیر دریایی که قاره‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند، در معرض آسیب قرار دارند. این اتصالات، ممکن است به دلیل این توفان خورشیدی با مشکل جدی مواجه شوند. حتی در صورت آسیب یکی از آن‌ها، تأثیر کمی را شاهد نخواهیم بود. جیوتی در مقاله خود نوشته است:

تأثیر اقتصادی اختلال اینترنت در ایالات متحده آمریکا، برابر با حدود ٧ میلیارد دلار برای یک روز است. اما اگر بیش از چند ماه این اتفاق رخ بدهد چه؟

اگر چندین کابل زیر دریایی خراب شود، ممکن است اتصال تمام قاره‌ها از یکدیگر جدا شود. او همچنین گفته است که کشورهایی که دارای عرض جغرافیایی بالایی هستند، در صف اول پایان اینترنت در جهان قرار دارند. کشورهایی که نزدیک به خط استوا هستند، کم‌تر در معرض خطر هستند. اما مشخص نیست که تعمیر اینترنت برای کشورها، چه قدر طول بکشد. اگرچه که زمان این رخداد خورشیدی، همچنان مشخص نشده است. اما این توفان خورشیدی که هر قرن رخ می‌دهد، موضوعی است که بشریت راهی برای مقابله با آن ندارد.

نظر شما در مورد این رخداد چیست؟ فکر می‌کنید اینترنت جهانی به دلیل آن قطع شود؟ آیا اینترنت ایران می‌تواند از آن جان سالم به در ببرد؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

قبل اینکه طرح صیانت ناکوتمون کنه خورشید ناکوت میکنه از اون طرف بعضیا هم میگن خورشید کارمون رو راحت تر کرد.🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

هزینه مسئولسن کمتر میکنه دیگه

Mahdi

مسئولین

Amir.H

پاشید فویل آلومینیوم بپیچید دور مودم…….

rasolshomaly

چرا بپیچیم

rasolshomaly

اینا همش شایعه اس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️