حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پایانه ای به نام رک ؛ تجهیزات شبکه در کجا جمع می‌شوند ؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

تجهیزات شبکه در هر جایی از شبکه قرار بگیرند، کار خواهند کرد. اما همان‌طور که برای ماشین‌ها مکانی به نام پارکینگ درست شده است تا در آن بایستند و از خطرات احتمالی در امان بمانند، تجهیزات شبکه هم پایانه‌ای به نام رک دارند. برای اینکه بدانید رک شبکه چیست و با انواع آن و متعلقاتش آشنا شوید، در ادامه‌ی مقاله ما را همراهی کنید.

رک شبکه چیست ؟

رک شبکه از تجهیزات پسیو شبکه و محفظه‌ای فلزی است که تجهیزات شبکه را در خود جای می‌دهد. با توجه به نوع رک، سرور و تجهیزات شبکه‌ای مثل روتر، سوییچ، پچ پنل و… در آن قرار می‌گیرند. رک انواع مختلف و یک واحد اندازه‌گیری به نام یونیت دارد. هر یونیت تقریبا برابر با 5 سانتی‌متر است. انواع رک از 4 یونیت یا 47 یونیت هستند که بعضی از آن‌ها درودیوار دارند و برخی دیگر، ندارند.

مزایای استفاده از رک شبکه و سرور

حال که پاسخ رک شبکه چیست را یافتید، به سراغ سوال بعدی، یعنی مزیت استفاده از رک چیست ؟ می‌رویم. اگر از مزیت‌های رک و متعلقات آن آگاهی نداشته باشید، ممکن است به رک به چشم هزینه‌ای اضافی نگاه کنید و ضرورت وجود آن را درک نکنید. در واقع، استفاده از رک نه تنها هزینه‌ای هدر نمی‌دهد، بلکه با وجود آن، به دلایل زیر می‌توان از خسارت و هزینه‌های احتمالی پیش‌ رو جلوگیری کرد.

  • • به دلیل وجود چرخ در رک‌های ایستاده، قابلیت کشویی بودن طبقات، نظم دادن به کابل‌ها، و… استفاده از رک سرور و شبکه باعث می‌شود تا مدیریت تجهیزات، بازبینی، عیب‌یابی و تعمیر آن‌ها به‌راحتی انجام شود و هزینه و زمان را هدر ندهد.
  • • سرور و تجهیزات شبکه به دلیل انجام کارهای پردازشی گرما ایجاد می‌کنند و این دمای بالا ممکن است به تجهیزات آسیب برساند و کارایی آن‌ها را مختل کند. رک با فراهم کردن سیستم تهویه‌ی مناسب از این اتفاق جلوگیری می‌کند و به بهبود کارایی تجهیزات کمک می‌کند.
  • • یکی دیگر از کاربردهای مهم رک شبکه و سرور، فراهم کردن امنیت شبکه از طریق امن نگه داشتن تجهیزات شبکه و سرور است. با قفل کردن رک، افرادی که به اتاق سرور رفت‌وآمد دارند هم نمی‌توانند به تجهیزات دسترسی پیدا کنند.
  • • ثابت نگه داشتن تجهیزات مهم و جلوگیری از افتادن، ضربه دیدن و خاک خوردن آن‌ها از دیگر مزایای استفاده انواع رک است.

4 تفاوت رک شبکه و رک سرور چیست ؟

  1. 1- رک‌ سرور و شبکه در اندا‌زه‌ی ارتفاع یکسان ولی در عمق متفاوت هستند. از آنجا که رک سرور نیاز دارد تجهیزات بزرگ‌تری را در خود جای دهد، عمق و جای بیشتری هم دارد.
  2. 2- رک سرور برای نگهداری و محافظت سرور، استوریج، مانیتور، PSU و… استفاده می‌شود. در مقابل، رک شبکه برای نگهداری تجهیزات شبکه مانند کابل، سوییچ، مودم و… به کار می‌رود.
  3. 3- تجهیزات سرور گرمای بیشتری تولید می‌کنند و همه‌ی رک‌های سرور سیستم‌های تهویه‌، مانند سینی فن دارند.
  4. 4- از دیگر تفاوت‌های این دو رک می‌توان به طراحی آن‌ها اشاره کرد. رک سرور حتما دیواره‌های پشتی و پهلویی و اغلب درهای قفل‌شونده همراه با سیستم‌های تهویه مانند فن رک و در مشبک دارد. در حالی که رک‌های شبکه اکثرا دیواره‌ی پهلویی و در مشبک ندارند و در حالت کلی به شیوه‌ای ساخته شده‌اند که برای مدیریت کابل‌ها مناسب باشند.

آشنایی با انواع رک شبکه

انواع رک شبکه بر اساس نوع نصب و استفاده به دو دسته‌ی رک دیواری و رک شبکه تقسیم می‌شوند. هرکدام از این رک‌ها در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند.

رک دیواری و مشخصات آن

رک‌های دیواری همان‌طور که از اسمشان مشخص است، روی دیوار نصب می‌شوند. این رک‌ها عمق و ابعاد کمتری از رک‌های ایستاده دارند و برای استفاده در شبکه‌های کوچک یا قسمتی از شبکه‌های بزرگ مناسب هستند. همچنین برای نصب تجهیزات دوربین‌های تحت شبکه هم استفاده از رک‌ دیواری گزینه‌ی مناسبی است. برخی از رک‌های دیواری قابلیت باز شدن از بغل و چرخش 100 درجه دارند. از طریق این ویژگی می‌توان به پشت تجهیزاتی مثل سوییچ‌هایی که ماژول پشتی دارند، دسترسی پیدا کرد.

رک ایستاده و مشخصات آن

رک ایستاده عمق و ابعاد بیشتری از رک دیواری دارد و در نتیجه می‌تواند وزن و حجم زیادی از تجهیزات شبکه و سرور را حمل کند. برخی از رک‌های دیواری چرخ دارند که جابه‌جایی تجهیزات را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این امکان نصب چرخ‌های قفل‌دار نیز وجود دارد تا بتوان بعد از جابه‌جایی اطمینان پیدا کرد که تجهیزات ثابت و در مکانی امن هستند و وقوع حوادثی چون زلزله به آن‌ها آسیبی وارد نمی‌کند. ارتفاع این نوع رک از 14 تا 47 یونیت است و ورودی کابل هم در بالا و پایین آن تعبیه شده است.

کاربرد متعلقات رک

در این قسمت از مقاله که هم می‌دانیم رک شبکه چیست و هم با انواع آن آشنا شدیم، به سراغ متعلقات آن می‌رویم. رک علاوه بر محفظه‌ی فلزی، لوازم جانبی مختلفی نیز دارد که به مدیریت بهتر تجهیزات شبکه و سرور کمک می‌کند. در ادامه هرکدام از این متعلقات و کاربردشان را بررسی می‌کنیم.

لایت پنل

این قطعه از تعدادی لامپ LED تشکیل شده است که یک یونیت از داخل رک را روشن می‌کند. لایت پنل برای تامین روشنایی داخل رک و دید داشتن به تجهیزات برای نصب، تعمیر و چک کردن آن‌ها به کار می‌رود.

فن رک

معمولا‌ درب رک‌ها به دلیل امنیت بیشتر تجهیزات بسته می‌ماند و قفل می‌شوند. در این حین تجهیزات نیز از خود گرما تولید می‌کنند و این امر باعث بالا رفتن دمای محیط داخلی می‌شود. اگر دمای داخل رک از یک استانداری فراتر برود، باعث اختلال در عملکرد تجهیزات یا حتی کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود. فن رک جهت جلوگیری از این موضوع استفاده می‌شود و دما را در یک سطح استاندارد و مطلوب برای تجهیزات نگه می‌دارد. فن‌ها در سقف و کف رک نصب می‌شوند. در صورت تمایل به نصب فن در سایر قسمت‌های رک هم می‌توان از فن یونیت استفاده کرد.

درب رک

درب رک برای تامین امنیت تجهیزات به‌کار می‌رود. این درب می‌تواند شیشه‌ای باشد تا تجهیزات از بیرون دید داشته باشند و نیاز به باز و بسته کردن متعدد آن نباشد. علاوه بر این درب رک می‌تواند توری هم باشد تا هوای گرم داخل رک نماند و جابه‌جا شود.

چرخ رک

رک‌ها با تجهیزات درون خود وزن زیادی دارند که جابه‌جایی آن‌ها را تقریبا غیرممکن می‌کند. این قطعه برای جابه‌جایی و چرخش راحت رک ایستاده استفاده می‌شود و از لوازم جانبی ضروری رک است. چرخ رک در دو نوع قفل‌دار و ساده تولید می‌شود.

پاور ماژول

از بین تجهیزات درون رک ممکن است تعدادی از آن‌ها برای کار کردن به برق نیاز داشته باشند. اگر هر یک از این تجهیزات به‌صورت جداگانه به منبع برق وصل شوند، باعث به‌هم‌ریختگی می‌شود. پاور ماژول به‌صورت چند راهی عمل کرده و داخل رک نصب می‌شود تا تمامی آن تجهیزات به پاور ماژول وصل شوند. درنهایت هم نیروی برق مورد نیازشان تامین می‌شود. پاورماژول در بازار با تعداد پورت‌های مختلف وجود دارد.

سینی رک

تجهیزات شبکه از لحاظ ساختار فیزیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند: تجهیزات رکمونت و تجهیزات غیر رکمونت. تجهیزات شبکه رکمونت خودشان به‌صورت مستقیم قابلیت نصب در رک را دارند، مانند پچ پنل یا کیس رکمونت. سینی رک برای قرار دادن تجهیزات غیر رکمونت داخل رک استفاده می‌شوند. این سینی در دو نوع ثابت و متحرک عرضه می‌شود که نوع متحرک آن به‌صورت ریلی به بیرون کشیده می‎‌شود و برای قرار دادن تجهیزاتی که به بازبینی‌های متعدد نیاز دارند، مناسب است.

قفل رک

قفل رک برای تامین امنیت فیزیکی تجهیزات قیمتی یا تامین امنیت اطلاعات درون شبکه استفاده می‌شود. این قطعه در 3 نوع قفل سوییچی، قفل رمزدار کارتی و قفل طرح ریتال عرضه می‌شود.

برندهای سازنده رک و متعلقات آن

برندهای مختلفی در حوزه‌ی تولید رک شبکه و سرور فعالیت دارند و انواع مختلف رک دیواری و رک ایستاده را در یونیت‌ها و عمق‌های مختلف تولید می‌کنند. از معروف‌ترین و بهترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • • اچ پی آی
  • • پایا سیستم
  • • اچ پی آسیا
  • • آماد سیستم
  • • سوپیتا

حرف آخر

پیشنهاد ما به شما این است که زمان تهیه‌ی تجهیزات شبکه و سرور، تهیه‌ی رک شبکه را در اولویت قرار دهید. استفاده از رک برای جمع‌آوری، مراقبت و سازمان‌دهی تجهیزات بهترین راه‌حل ممکن است. در این مقاله سوال رک شبکه چیست ؟ را بررسی کردیم و با انواع رک و متعلقاتش آشنا شدیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، ممنونیم.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات