حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه یک هاست ابری مناسب انتخاب کنیم؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

سرور قلب شبکه های کامپیوتری مانند اینترنت محسوب می شود. شما در هر بخش از این شبکه ها اگر قصد داشته باشید اطلاعاتی را منتقل کنید یا آن را در اختیار دیگران قرار دهید باید از سرور استفاده کنید. اما سرورها عملا دستگاه های گران قیمت هستند. این قیمت گران در کنار هزینه های نگهداری عملا سرورها را تبدیل به یک جز تقریبا دست نیافتنی برای بسیاری از فعالان این حوزه کرده است. اینجاست که هاست ابری یا همان سرور ابری به میان می آید.

نکته ای که در هاست ابری وجود دارد این است که شما نیازی به حضور فیزیکی یک سرور ندارید. شما تنها به چند فاکتور از جمله حافظه و پردازشگر نیاز دارید تا بتوانید چرخش اطلاعات مورد نظر خودتان را بر پلتفرم هایی که در نظر گرفته اید داشته باشید. یک سرور مجازی قدرت پردازشگر و حافظه خود را می تواند در اختیار شما بگذارد و شما از این سرور به صورت مجازی استفاده کنید.

شرکت های بسیاری وجود دارند که سرویس های میزبانی را به صورت مجازی به دیگران ارائه می دهند و کاربران با پرداخت هزینه مورد نظر اجازه دارند درصد مشخصی از قدرت و حافظه سرور را در اختیار بگیرند. پرداخت هزینه هاست ابری وابسته به 3 فاکتور اصلی است:

  1. 1- مدت زمان استفاده
  2. 2- قدرت پردازشگر
  3. 3- میزان حافظه مورد نیاز

این سه فاکتور به خوبی نشان می دهد که شما باید بر اساس نیاز خود دست به خرید هاست سایت بزنید. در کلام ساده تر شما می توانید هر نوع سرور مجازی و خدماتی را دریافت کنید ولی باید بر اساس این خدمات هزینه ای نیز پرداخت کنید. علم اقتصاد و تجارت علم بهینه سازی میان سود و هزینه است. پس باید بر اساس نیاز خود اقدام به خرید سرویس های میزبانی کنید.

رابطه بین نیاز و خدماتی که وجود دارد!

رابطه بین نیاز و خدماتی که وجود دارد!

رابطه بین نیاز و خدماتی که وجود دارد!

قدم دوم بعد از تشخیص نیاز بر اساس سه فاکتور گفته شده، این است که بتوانید سرویس مورد نظر را پیدا کنید. شما باید بتوانید بهترین سرویس برای نیازهای خودتان را پیدا کنید. بهترین سرویس به این معنی است که خدماتی را به شما ارائه بدهد که منطبق یا نزدیک به نیازهای شما باشد.

مثلا اگر شما نیاز به 10 گیگ حافظه داشته باشید، استفاده از یک سرور 100 گیگی اصلا منطقی نیست. یا اگر شما نیازی به سرور 24 ساعته ندارید چرا باید در زمان هایی که عملا استفاده ای از این سرویس نمی برید، هزینه ای برای آن پرداخت کنید؟

شاید ده ها شرکت ایرانی و صدها شرکت خارجی وجود داشته باشد که هاست ابری در اختیار کاربران خودشان قرار می دهند. یکی از تفاوت های عمده ای که میان این شرکت ها وجود دارد، سرویس هایی است که ارائه می دهند. اصولا شرکتی که بتواند سرویس های منطقی تر و متنوع تری در اختیار کاربران خود قرار دهد عملا می تواند کاربران بیشتری را سمت خود جذب کند.

اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که این خدمات و سرویس ها در اکثر ( یا بهتر است بگوییم در تمامی) این شرکت ها به صورت ثابت تعریف می شوند. یعنی شما نمی توانید دقیقا آن چیزی را که نیاز دارید پیدا کنید. ناچارا شما باید سراغ سرویسی بروید که نزدیک به نیاز شماست.

شاید در ابتدا این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد. اما وقتی به دنیای اقتصاد امروز نگاه می کنیم که بر اساس جزئیات چیده شده است، متوجه می شویم صرف هزینه ی ( هر چند کم ) برای بخشی از سرویس که فایده ای برای ما ندارد، به صورت مرکب می تواند یک ضرر هنگفت برای ما محسوب شود. این جاست که لزوم خدمات متغیر مطرح می شود.

خدمات متغیر در هاست ابری به چه معنی است؟

خدمات متغیر در هاست ابری به چه معنی است؟

خدمات متغیر در هاست ابری به چه معنی است؟

خدمات متغیر به این معنی است که این بار شما به عنوان کاربر قرار نیست نیازهای خودتان را منطبق بر سرویس های ارائه شده تعریف کنید، این شرکت ارائه دهنده است که باید بتواند خدمات خودش را بر اساس نیاز شما تعریف کند. یعنی شرکت ارائه دهنده هاست ابری باید دقیقا بر اساس فاکتورهای نیاز شما سرویسی را تعریف کند تا شما دقیقا هزینه نیاز خودتان را بپردازید و نه چیز بیشتر.

کمتر شرکتی در ایران یا جهان را می توان پیدا کرد که از این نوع خدمات نسبتا نوین استفاده کرده باشد. در ایران شرکت چابکان توانسته با ایجاد تعاریف و شاخص های جدید سرویس های متغیر جالبی را برای کاربران خود تعریف کند. این شرکت سعی کرده است بر اساس نیاز کاربر خدمات خودش را تعریف کند.  بگذارید با مثال این موضوع را توضیح دهیم.

همانطور که در بالاتر گفتیم لزوما تمامی شرکت ها، برنامه نویس ها، استارت آپ ها و … نیازی به 24 ساعته بودن سرورهای خود ندارند. در واقع خدمات این گروه از افراد ممکن است به نوعی باشد که در ساعات خاصی از روز به کاربران خودشان خدمات ارائه می دهند و یا این که در روزهای خاصی نیاز به خدمات هاست ابری ندارند. این حالتی است که بسیاری از شرکت ها آن را پیش بینی نکرده اند و تمامی سرویس های آن ها بر اساس خدمات 24 ساعته تعیین می شود. اما چابکان با استفاده از تغییر یک شاخص به نام زمان توانسته خدمات متغیر خوبی در این جا ایجاد کند.

چابکان هزینه هاست ابری خود را بر اساس شاخص ” ساعت ” در نظر گرفته است. این درحالی است که بسیاری از شرکت ها این شاخص را بر اساس ” روز ” یا حتی ” هفته یا ماه ” در نظر گرفته اند. این نوع تغییر فاکتور زمان باعث شده است که عملا کاربران بتوانند بر اساس نیاز خود و بر اساس میزان ” ساعت های ” مورد استفاده هزینه متناسبی را پرداخت کنند. این یکی از بهترین نوع خدماتی است که در شرکت های ایرانی می توانیم آن را در شرکت چابکان پیدا کنیم.

خدمات متغیر مناسب چه کسانی است؟

خدمات متغیر مناسب چه کسانی است؟

خدمات متغیر مناسب چه کسانی است؟

به طور کلی برنامه نویس ها، صاحبان استارت آپ های اینترنتی ، فروشگاه های آنلاین و … که معمولا نیازهای متغیر داری دارند می توانند از این نوع خدمات استفاده کنند.

بنابراین به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که چابکان توانسته است با ایجاد یک نوع خدمات جدید، فرم جالبی از هاست ابری را در اختیار کاربران قرار دهد. در این حالت نیاز کاربر به بهترین حد تناسب با هزینه های پرداختی می رسد.

در حالت خدمات ثابت شما باید هزینه خدمات و سرویس ها را پرداخت می کردید اما در خدمات متغیر در واقع شما هزینه نیاز خودتان را پرداخت می کنید. این می تواند تاثیر مهمی از نظر اقتصادی در آینده داشته باشد. یادتان باشد که اقتصاد امروز بیشتر وابسته به جزئیات است. این سود و ضررهای کوچک اما در طول زمان است که می تواند برنده واقعی یا شکست خورده اصلی را به ما نشان دهد.

اما این تمام داستان نیست. شما بر اساس شناسایی فاکتورهای زمان، قدرت پردازشگر و اندازه حافظه توانستید گام اول را بردارید و بر اساس پیدا کردن سرویس ابری متناسب این نیازها گام دوم را برای انتخاب و خرید بهترین هاست ابری برداشته اید. اما مسئله مهم این است که فاکتورها و شاخص های متعدد دیگری در این انتخاب دخیل هستند. فاکتورهایی مانند امنیت، خدمات ارائه شده، پشتیبانی ها و ده ها مورد دیگر می تواند تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در انتخاب شما داشته باشد. پس شاید استفاده از هاست ابری کارها را راحت تر کرده است، اما این نمی تواند دلیل کافی برای عدم دقت کافی در انتخاب و خرید سرورهای مجازی باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات