حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مراحل اعتراض به جریمه رانندگی و خلافی خودرو چگونه است؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

امروزه پلیس راهنمایی و رانندگی از ابزارهای مختلفی برای شناسایی رانندگان متخلف و صدور قبض جریمه برای آن‌ها استفاده می‌کند. هرچند این ابزارها با هدف کاهش احتمال خطا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برخی از رانندگان معتقدند جریمه‌ها به‌اشتباه برای آن‌ها صادر شده‌است. به‌همین‌دلیل راهنمایی و رانندگی امکان اعتراض به جریمه رانندگی را فراهم کرده و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا در مدت مقرری، شکایت از جریمه خودرو را اعلام کرده و مدارک خود را ارائه دهند. در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که باید درباره اعتراض به خلافی خودرو و جریمه رانندگی بدانید، با شما در میان بگذاریم، پس با ما همراه باشید.

فرایند اعتراض به جریمه رانندگی اشتباهی خودرو

اگر نسبت به جریمه خودرویتان اعتراض دارید و معتقدید که اشتباهی در جریمه خودرو به‌وجود آمده است، باید بدانید که با توجه به آنچه در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم می‌توانید برای ثبت شکایت از جریمه خودرو اقدام کنید:

  • • به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید.
  • • یک فرم در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید شکایت خود را در آن مطرح کنید.
  • • سپس کارشناسان شکایت شما و مدارک ارائه شده را بررسی کرده و نتیجه را به شما اعلام می‌کنند. این نتیجه در یک بازه زمانی چندساعته یا چندروزه اعلام خواهد شد.

نکته قابل‌توجه اینجا است که مرکز اجرائیات، شکایت‌ها را با توجه به نوع جریمه رانندگی و نوع تخلف دسته‌بندی خواهد کرد. در ادامه به بررسی انواع جریمه خودرو می‌پردازیم و نحوه اعتراض به جریمه با احتمال موفقیت آن را با هم بررسی می‌کنیم:

اعتراض به جریمه رانندگی الصاقی

این نوع جریمه رانندگی در مواردی صادر می‌شود که راننده در محل انجام تخلف حضور ندارد. در این موارد پلیس با ثبت مشخصات خودرو در داخل قبض جریمه، آن را صادر کرده و جایی بر روی شیشه ماشین الصاق خواهد کرد.

در صورت داشتن اعتراض به این نوع جریمه رانندگی، احتمال موفقیت شما پایین خواهد بود؛ زیرا پلیس وقت کافی برای بررسی جریمه را داشته و احتمال بروز خطا پایین است.

اعتراض به خلافی خودرو دوربین

اعتراض به جریمه دوربین چقدر احتمال موفقیت دارد؟

بیشترین شکایت از جریمه خودرو، مربوط به جریمه‌هایی است که توسط دوربین‌ها به ثبت می‌رسند. این نوع از دوربین‌ها یا به‌صورت هوشمند در محل‌های مختلفی نصب شده و تخلفات را رصد می‌کنند یا اینکه یک اپراتور پلیس، آن‌ها را کنترل می‌کند.

برای اعتراض به جریمه رانندگی که از طریق دوربین صادر شده‌است؛ از تصویر تخلف ثبت‌شده استفاده می‌شود. نکته مهم اینجا است که تنها در صورتی به اعتراض شما ترتیب اثر داده خواهد شد که تصویر پلاک در تصویر تخلف ثبت‌شده، واضح نباشد.

اعتراض به جریمه رانندگی دوبرگی

جریمه دوبرگی زمانی صادر می‌شود که راننده به هر دلیلی باوجود اخطار پلیس، توقف نکرده و به دستور بی‌اعتنایی کند. امکان اعتراض به جریمه‌های رانندگی از این نوع نیز وجود داشته و می‌توان گفت که در موارد زیادی به نتیجه رسیده است؛ زیرا پلیس فرصت کافی برای بررسی تخلف انجام‌شده و خودروی موردنظر را ندارد و درنتیجه احتمال بروز خطا افزایش خواهد یافت.

اعتراض به جریمه رانندگی تسلیمی

 جریمه تسلیمی چیست؟

جریمه تسلیمی چیست؟

در این حالت راننده به دستور پلیس متوقف شده و مدارک خودرو را به پلیس ارائه می‌دهد. پلیس نیز تخلف راننده را برای او محرز کرده و پس از صدور قبض جریمه، آن را به دست راننده خواهد داد. نکته مهم اینجا است که امکان اعتراض به جریمه‌های رانندگی از نوع تسلیمی وجود ندارد؛ زیرا در این مورد احتمال ایجاد خطا بسیار کم بوده و راننده نیز نسبت به تخلف موردنظر تفهیم شده‌است.

اعتراض به جریمه کرونا

با اجرا شدن محدودیت‌های کرونایی از آذر 1399، افرادی که در ساعات غیرمجاز با خودرو تردد کنند و دوربین‌های راهنمایی و رانندگی تصویر آن‌ها را بگیرند، مشمول جریمه کرونا خواهند شد. این جریمه‌ها از طریق پیامک نیز به راننده اطلاع‌رسانی می‌شوند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید این جریمه به اشتباه برایتان منظور شده‌است، در ابتدا باید 10 روز صبر کنید تا جریمه‌ها ثبت نهایی شوند و سپس دیگر مراحل گفته شده در ادامه این مقاله را طی کنید. اما احتمال موفقیت اعتراض به این جریمه کم است؛ مگر اینکه قبلا مجوز تردد در ساعات شبانه را اخذ کرده باشید.

مراکز رسیدگی به اعتراض جرائم راهنمایی و رانندگی تهران

در شهر تهران، 7 مرکز برای رسیدگی به این اعتراضات درنظر گرفته شده‌اند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید:

  • • مرکز منطقه ۳: بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش
  • • مرکز منطقه ۱۰: بزرگراه نواب، تقاطع خیابان محبوب مجاز
  • • مرکز منطقه ۱۴: خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی
  • • مرکز منطقه ۱۶: خیابان بعثت، خیابان شهید رجایی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو
  • • مرکز منطقه ۲۰: شهر ری، خیابان استخر، روبه‌رو فروشگاه شهروند
  • • مرکز منطقه ۲۱: تهرانسر،انتهای بلوار یاس
  • • مرکز منطقه ۲۲: همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی

برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی چقدر فرصت داریم؟

طبق ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگانی که متخلف شناخته شده‌اند؛ تا 60 روز پس از صدور قبض جریمه مهلت دارند که شکایت خود را از جریمه خودرو به قسمت اجرائیات راهنمایی و رانندگی مطرح کنند. در این درخواست باید مدارک و دلایل اعتراض به‌طور صریح بیان شده و در اختیار قاضی قرار بگیرند. کارشناسان ظرف مدت 24 ساعت باید درخواست را بررسی کرده و نتیجه را به شاکی اعلام کنند.

درصورتی‌که شاکی به رای صادرشده اعتراض داشته باشد؛ پرونده برای بررسی بیشتر به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال خواهد شد. در این واحد یک قاضی معتمد از قوه قضاییه و یک کارشناس معتمد از راهنمایی و رانندگی، پرونده را بررسی کرده و دفاعیات شخص را شنیده و سپس رای نهایی را صادر می‌کنند. رای صادرشده در این دادگاه قطعی بوده و امکان اعتراض به آن وجود نخواهد داشت. در صورت رد اعتراض، فرد باید ظرف مدت 20 روز پس از دادگاه، جریمه را پرداخت کند.

مدارک لازم برای اعتراض به خلافی ماشین

برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی باید مدارک زیر را همراه خود به پلیس راهور ببرید تا پرونده شما تشکیل شده و در دستور کار قرار بگیرد:

  • • اصل کارت خودرو
  • • اصل سند خودرو
  • • اصل کارت شناسایی مالک خودرو یا نماینده قانونی او
  • • تکمیل فرم مخصوص ثبت شکایت از جریمه خودرو

مراحل اعتراض به خلافی خودرو

در بسیاری از موارد به‌ویژه در مواردی مانند صدور قبض جریمه با دوربین یا جریمه‌های دوبرگی، شما متوجه صدور جریمه نشده و نمی‌توانید در فرصت 60 روزه برای ثبت شکایت از جریمه خودرو اقدام کنید. این جریمه‌ها در فهرست خلافی خودروی شما ثبت شده و شما باید در زمان ترخیص خودرو از پارکینگ یا فروش خودرو یا هر زمان دیگری، نسبت‌به پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید.

در چنین مواردی اگر جریمه‌ای در فهرست خلافی وجود داشت که قصد شکایت از آن را داشتید؛ باید درخواست اعتراض به خلافی خودرو را ثبت کنید. برای این کار باید به دفتر پلیس +10 مراجعه کرده و فرم‌های مربوط به این درخواست را پر کنید. حال باید منتظر بمانید تا مسئول دفتر اعتراض شما را استعلام کرده و مورد بررسی قرار دهد. این فرایند معمولا چند ساعت و شاید چند روز طول خواهد کشید.

 آیا اعتراض به جریمه کرونا جواب می‌دهد؟

آیا اعتراض به جریمه کرونا جواب می‌دهد؟

درصورتی‌که نتیجه استعلام وضعیت اعتراض به خلافی خودرو منفی بود؛ باید به‌صورت حضوری به واحد رسیدگی پلیس راهور رفته و اعتراض خود را مطرح کنید. در این اداره شما باید فرم مخصوص تشکیل پرونده را پر کنید. یک قاضی از قوه قضائیه و یک کارشناس از راهنمایی و رانندگی مسئول رسیدگی به پرونده شما خواهند شد. پس از بررسی، رای به‌صورت قطعی صادر شده و امکان اعتراض به آن وجود ندارد.

ماموران و ابزارهایی که پلیس راهنمایی و رانندگی برای شناسایی رانندگان متخلف از آن‌ها کمک می‌گیرد؛ دقت بسیار بالایی داشته و احتمال اشتباه کردن آن‌ها اندک است. بااین‌حال در مواردی که رانندگان به قبض‌های جریمه یا خلافی خودرو اعتراض دارند؛ می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی به پلیس راهور مراجعه کنند.

سوالات متداول اعتراض به خلافی خودرو

در ادامه به چند سوال رایج در این حوزه پاسخ داده‌ایم:

آیا امکان ثبت اعتراض به خلافی خودرو اینترنتی وجود دارد؟

امکان ثبت درخواست شکایت از جریمه رانندگی یا اعتراض به خلافی خودرو به‌صورت اینترنتی وجود ندارد و همه مراحل به‌صورت حضوری انجام می‌شوند.

شکایت از کدام قبض جریمه‌ها احتمال موفقیت پایینی دارد؟

قبض‌های تسلیمی و الصاقی، شانس چندانی برای موفق شدن فرایند شکایت نخواهند داشت. دلیل آن را در همین مقاله توضیح داده‌ایم.

اعتراض به کدام جریمه‌ها دشوار است؟

تخلفاتی مانند عدم توجه به فرمان پلیس، نداشتن کلاه ایمنی و نبستن کمربند ایمنی در فرایند بررسی با دید سخت‌گیرانه‌تری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

احتمال موفقیت شکایت از کدام انواع خلافی بالاتر از بقیه است؟

اعتراض‌های مربوط به تخلفات عبور از چراغ‌قرمز، سرعت غیرمجاز و ورود به محدوده طرح ترافیک معمولا با موفقیت بررسی می‌شوند.

منبع: این متن برگرفته از مجله همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com) است که اخیرا منتشر شده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات