حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم چیست و چه تاثیری بر روی بازار رمز ارزها دارند؟ 

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

بیت کوین و اتریوم دو رمز ارز برتر بازار کریپتوکارنسی‌ها هستند. این دو کوین هر کدام به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که داشتند، توانستند کاربران زیادی را جذب کنند؛ بیت کوین اولین ارز دیجیتال دنیاست که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. در آن زمان، هیچ کدام از کریپتوها وجود نداشتند و تنها BTC بود که استخراج و معامله می‌شد.

بیت کوین

در وایت پیپر بیت کوین، این رمز ارز به عنوان یک پول دیجیتالی و روشی برای پرداخت معرفی شده، که هزینه کمی برای تراکنش‌های بین‌المللی دارد. تمام مردم از سراسر جهان، می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و موسسات مالی، به راحتی پول را به صورت Bitcoin با کارمزد کم و در عرض چند دقیقه، به سراسر جهان ارسال کنند. البته امروزه کاربری بیتکوین تغییر کرده و به عنوان ذخیره ارزش (مانند طلا) شناخته می‌شود؛ زیرا به دلیل مقیاس پذیری پایین (تعداد تراکنش‌هایی که در این سیستم تایید می‌شود، بسیار کم است و پاسخگوی نیاز کاربران نیست) و در نتیجه هزینه‌های زیاد برای ارسال تراکنش، نمی‌توان از بزرگ‌ترین رمز ارز به عنوان روشی برای پرداخت استفاده کرد.

بیتکوین بیشترین حجم بازار و حجم معاملات را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد و در نتیجه، بیشترین سلطه را بر این بازار دارد؛ بدین معنی که با تغییر قیمت BTC، روند قیمتی مابقی رمز ارزها نیز تغییر می‌کند و همه آنها وابسته به بیت کوین هستند. بنا به گزارش میهن بلاکچین، این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی به بازار وارد کند؛ زیرا دیگر مهم نیست که دیگر ارزهای رمزنگاری شده چقدر پیشرفت می‌کنند؛ اگر بیت کوین رشد کند، آنها نیز رشد می‌کنند و اگر Bitcoin دچار ریزش قیمتی شد، مابقی ارزها نیز با ریزش مواجه می‌شوند.

اتریوم

اتریوم در سال ۲۰۱۵ به دنیا معرفی شد. در آن زمان، تعداد کریپتوهایی که وجود داشتند، نسبتا زیاد بود؛ اما اتریوم ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی به جهانیان معرفی کرد. افراد با استفاده از دومین کوین بازار، می‌توانند به راحتی توکن‌های خود را راه اندازی کنند و کاربردهای جدیدی به آنها بیافزایند. همین موضوع باعث شد که تعداد رمز ارزها افزایش یابد و هر کسی با هر ایده‌ای شروع به ساخت ارز دیجیتال خود کند. برخی افراد می‌گویند که صعود شدید بازار رمز ارزها در سال ۲۰۱۷، به خاطر وجود اتریوم و توکن‌هایی بود که بر روی این شبکه ساخته شده بودند. حتی هایپ قیمتی سال ۲۰۲۰ نیز به دلیل توکن‌های دیفای (امور مالی غیرمتمرکز یا Defi) بود، که حدود ۹۰ درصد آنها نیز بر روی شبکه اتریوم ساخته شده بودند.

مقایسه تاثیر بیت کوین و اتریوم بر روی بازار رمز ارزها

در سال ۲۰۱۳، بازار کریپتو برای اولین بار رشد بسیار زیادی را تجربه کرد؛ بنابه گزارش میهن بلاکچین، در سال ۲۰۱۳ قیمت بیت کوین از ۱۳.۴۰ دلار به ۱۱۵۶ دلار رسید. برخی تحلیلگران معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوآوری‌هایی که به دنیا معرفی می‌کند، رشد می‌کند؛ بنابراین این هایپ قیمتی به دلیل معرفی بیت کوین و تکنولوژی زیرساخت آن یعنی بلاک چین رخ داده است. اما ماکسیمالیست‌های بیتکوین (افرادی که تنها به BTC اعتقاد دارند) اعتقاد دارند که این رشد قیمتی به دلیل وقوع هاوینگ بیت کوین بوده است؛ Halving به معنی نصف شدن پاداش استخراج است و اگر از دید اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم، کاهش پاداش ماینینگ از ۵۰ کوین به ۲۵ کوین، باعث کاهش عرضه بیتکوین می‌شود و در حالی که میزان تقاضا برای Bitcoin در سال ۲۰۱۳ در حال افزایش بود، بنابراین باید قیمت BTC افزایش می‌یافت تا خلاء بین عرضه و تقاضا را متعادل کند.

سال ۲۰۱۷، دومین سالی بود که رمز ارزها به شدت رشد کردند. در این سال، به لطف وجود اتریوم، بسیاری از رمز ارزهای جدید ساخته شدند؛ برخی تحلیلگران معتقدند که این صعود قیمت، به دلیل نوآوری‌هایی بود که اتریوم با خود آورده بود. بیت کوین در ابتدای سال ۲۰۱۷، با حدود ۱۰۰۰ دلار معامله می‌شد و در همین سال، به بالاترین قیمت تاریخی خود تا آن زمان، یعنی حدود ۲۰۰۰۰ دلار رسید؛ اما پس از جست و خیزهای فراوان، بیت کوین این سال را با قیمت ۱۴۱۰۰ دلار به اتمام رساند. اتریوم نیز این سال را با حدود ۱۰ دلار شروع کرد و به ATH (بالاترین قیمت ثبت شده) خود تا آن زمان، یعنی حدود ۱۶۰۰ دلار رسید.

سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ما دوباره شاهد رشد شدید قیمت رمز ارزها بودیم؛ تحلیلگران اعتقاد دارند که در این دو سال، رشد و بلوغ نسبی پروژه‌های Defi (امور مالی غیرمتمرکز) و توکن‌های آنها باعث این انفجار قیمتی شد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بسیاری از این توکن‌های دیفای بر روی بلاکچین اتریوم نوشته شده‌اند. در طی این رشد انفجاری، قیمت اتریوم به حدود ۴۲۰۰ دلار رسید و بیت کوین نیز به حدود ۶۴۰۰۰ دلار دست پیدا کرد. هر دو کوین سطوح قیمتی جدیدی را ثبت کردند.

تبدیل قیمت بیت کوین و اتریوم به تومان 

برای محاسبه قیمت اتریوم و قیمت بیت کوین امروز، باید قیمت دلاری آنها را ضربدر قیمت تتر (USDT) کنید. از آنجایی که قیمت دلار در ایران دچار نوسانات شدید می‌شود و نرخ ریالی آن تغییر می‌کند، حتی اگر قیمت دلاری دو کوین برتر بازار ثابت بماند، ما هر بار باید مبلغ متفاوتی به تومان برای خرید آنها پرداخت کنیم. بنا به گزارش میهن بلاکچین، در آمریکا و کشورهای اروپایی، تنها یک فاکتور برای قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد و آن هم ارزش دلار یا یورو است؛ اما در ایران به خاطر وجود تورم بسیار شدید، کاربران ایرانی دو فاکتور قیمت دلار و قیمت رمز ارزها را باید همزمان مد نظر قرار دهند که این موضوع، محاسبه میزان سود و زیان و نقاط ورود و خروج از بازار را مقداری دشوار می‌کند.

شما می‌توانید به صورت دستی قیمت دلاری BTC و ETH را به تومان کنید، که البته مقداری زمان‌بر است. برای سهولت کار، میهن بلاکچین سرویسی به نام ماشین حساب ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد که با استفاده از آن، به راحتی می‌توانید با انتخاب کوین مورد نظر خود، به تبدیل ارز دیجیتال بپردازید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات