حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رادیو تریگر چیست و به چه دردی می‌خورد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

برای اینکه نور از جهت دوربین و مستقیم به سوژه نتابد، می‌بایست فلاش را از دوربین جدا کرده و در کنار خود قرار دهید. با این کار، نیاز به وسیله‌ای دارید تا بین دوربین و فلاش شما هنگام عکاسی، هم‌زمانی ایجاد کند .برای این کار به یک رادیو تریگر یا رادیو فلش نیاز دارید.

در ادامه می‌خواهیم با جزئیات بیشتری بدانیم که رادیو تریگر چیست.

رادیو تریگر چیست؟

هنگام عکاسی در فضای استودیو و حتی در فضاهای بیرونی، گاهی نیاز به استفاده از چندین فلاش به طور هم‌زمان دارید. این فلاش‌های پرتابل یا اسپیدلایت‌ها، نیاز به همگام‌سازی دارند تا هم‌زمان با فشردن دکمه شاتر دوربین و دقیقاً در یک زمان زده شوند. دستگاهی که این اسپیدلایت‌ها را با یکدیگر و با دوربین شما هماهنگ می‌کند، رادیو تریگر نام دارد.

دستگاهی بسیار ضروری که درون هر آتلیه عکاسی باید داشته باشید و البته نحوه کار با آن را هم بدانید. ابتدا شاید کار با یک رادیو تریگر سخت به نظر برسد اما با کمی تمرین می‌توانید تنها در یک دقیقه تنظیمات دقیق آن را به همراه دوربین انجام دهید.

به رادیو تریگر، رادیو فلش هم می‌گویند.

انواع تریگر بی‌سیم

از فلاش‌ها یا تریگرهایی که راحتی در استفاده را، برای عکاس به همراه دارند، تریگرهای بی‌سیم هستند. با این مدل دیگر نیازی نیست تا اسپیدلایت را فیزیکی به دوربین متصل کنید. تنها کافی است فرستنده را به کفشک دوربین و گیرنده را به اسپیدلایت وصل کنید. تریگر بی‌سیم خود، به دو دسته رادیو تریگر و اینفرارد تریگر تقسیم می‌شود که با آن‌ها آشنا می‌شوید.

تریگر بی‌سیم نوری یا اینفرارد

بعضی از انواع فلش‌ها با اینفرارد یا مادون‌قرمز کار می‌کنند. به این نوع از تریگرها، نوری (Optical) یا مادون‌قرمز (infrared) می‌گویند.

در فلاش‌های اکسترنال، چشمی دریافت نور فلاش‌ها، پشت یک صفحه قرمز رنگ قرار گرفته و نور دیگر فلاش‌ها را به صورت مادون‌قرمز دریافت می‌کنند. فلاش‌های استودیویی هم معمولاً یک حباب شیشه‌ای دارند.

کار با این نوع تریگرها بسیار ساده است. در واقع تا نور از فلاش اصلی به صفحه شیشه‌ای دیگر فلاش‌ها برخورد می‌کند، آن‌ها نیز زده می‌شوند. فلاش اصلی که فرمان را صادر می‌کند، می‌تواند فلاش خود دوربین، فلاش متصل شده به دوربین یا تریگر متصل شده به دوربین باشد.

هر چند که این مدل، از ارزان‌ترین تریگرها هستند اما یک عیب بزرگ دارند. در این مدل، منبع نور اسپیدلایت باید روبروی گیرنده، یعنی تریگر قرار بگیرد یا در یک راستا باشد. تریگر مادون‌قرمز باید بتواند نور اسپیدلایت را دریافت کند تا عمل نماید. پس با این مدل فلش، نمی‌توانید نور بک لایت داشته باشید یا در فضای بیرون و با فاصله زیاد به همراه فلاش اکسترنال عکاسی کنید.

تریگر بی‌سیم رادیویی

این مدل، از مدل مادون‌قرمز، گران‌تر بوده اما ارزش خرید را دارد. پیشرفته‌ترین نوع تریگرها را در میان نوع بی‌سیم رادیوی پیدا می‌کنید که به آن رادیو تریگر می‌گویند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این مدل با امواج رادیویی کار می‌کند و محدودیت‌های مدل نوری را ندارد.

با این نوع فلاش به راحتی می‌توانید منابع نوری را بین سوژه و دوربین و حتی در فاصله‌های طولانی قرار دهید. در نور روز هم به خوبی کار می‌کند و دیگر نیازی به رسیدن نور فلاش اصلی به دیگر فلاش‌ها نیست.

هر چند که فاصله بین رادیو تریگر با فلاش‌های اکسترنال می‌تواند از 90 متر تا 480 متر باشد اما معایبی هم دارد. به طور مثال، حتماً باید از فلاش‌هایی استفاده کنید که ویژگی اتصال رادیویی را داشته باشند.

گاهی بعضی از برندهای رادیو تریگر، تنها با فلاش‌های برند خودشان، متصل می‌شوند. پس هنگام خرید به این نکته دقت داشته باشید.

انواع رادیو فلاش

بیایید انواع رادیو فلاش‌ها را بشناسیم. رادیو فلاش ساده و رادیو فلاش پیشرفته دو نوع در این دسته هستند. تمام رادیو تریگرها یک فرستنده و یک گیرنده دارند. فرستنده با حرف T و گیرنده با حرف R مشخص شده است.

رادیو فلاش ساده

رادیو فلاش ساده تنها فرمان روشن شدن را به دیگر فلاش‌های اکسترنال صادر می‌کند و عملکردی بسیار ساده دارد. از طرفی قیمتی بسیار پایین و برندهای مختلفی در بازار از این نوع، وجود دارد.

این نوع از رادیو تریگرها برای افراد مبتدی، مناسب هستند. پیشنهاد می‌شود پس از یادگیری عملکرد رادیو فلش ساده، به سراغ مدل‌های پیشرفته‌تر آن بروید.

رادیو فلاش پیشرفته

رادیو فلاش پیشرفته قابلیت انجام فرمان‌های دیگری هم دارند و برای استودیوهای حرفه‌ای مناسب هستند. البته بدانید که هر چه رادیو تریگر پیشرفته‌تر باشد، کار با آن نیز، سخت‌تر بوده و نیاز دارید تا مدتی با آن‌ها تمرین کنید. قیمت این مدل به نسبت مدل ساده‌تر، بیشتر است.

رادیو تریگر پیشرفته برای نمایش تنظیمات، نمایشگر دارد و هر چه این نمایشگر بزرگ‌تر باشد، قیمت هم بالاتر می‌رود.

نکته: در مدل‌های رادیویی، اگر اسپیدلایت شما گیرنده داخلی دارد، هنگام خرید رادیو تریگر بی‌سیم به سراغ مدلی بروید که تنها فرستنده داشته باشد. در این صورت، در هزینه هم صرفه‌جویی کرده‌اید. حتی می‌توانید رادیو تریگر دست‌دوم بخرید و نیازی نیست حتماً به سراغ اجناس تازه از جعبه درآمده بروید.

پیشنهاد می‌شود اگر در استفاده از فلاش‌های اکسترنال مطمئن هستید، یک رادیو تریگر پیشرفته بگیرید. در ابتدا که کار با آن را نمی‌دانید، به سراغ تنظیم ساده بروید و قید تنظیمات پیشرفته را بزنید.

پس از آشنایی با دیگر تنظیمات، می‌توانید از تمام ویژگی‌های دستگاه خریداری شده‌تان استفاده کنید. رادیو تریگر گودوکس، نمونه‌ای از بهترین برندهای معروف در بازار است که برای خرید  از سایت نورنگار پیشنهاد می‌شود.

آشنایی با تنظیمات یک رادیو تریگر پیشرفته

رادیو تریگرهای پیشرفته‌ای که در بازار هستند، به طور خاص این ویژگی‌ها را دارند.

  • • تنظیم اتوماتیک قدرت فلاش با استفاده از ارتباط TTL
  • • تنظیم و تغییر قدرت فلاش از راه دور
  • • سرعت بالا در سینک شدن با شاتر دوربین و فلاش‌های اکسترنال
  • • با برنامه میان‌افزاری قابل آپدیت
  • • چند کاناله بودن برای جلوگیری از تداخل امواج با دیگر وسایل

تنظیم کانال در رادیو تریگر

یک قابلیت بسیار مهم و کاربردی در رادیو تریگر، قابلیت تنظیم کانال روی فرکانس 2.4 گیگا هرتز است. با این قابلیت، تمام فلاش‌های اکسترنال خود را روی یک کانال اختصاصی تنظیم می‌کنید و دیگر اختلالی نخواهید داشت. تصور کنید این قابلیت تا چه اندازه در مکان‌هایی که چندین عکاس با چندین فلاش اکسترنال و رادیو تریگر، وجود دارند، مفید است. چرا که به دیگر دستگاه‌های مشابه اطراف شما، متصل نشده و رادیو تریگرتان، فقط با دکمه شاتر دوربین شما کار می‌کند.

قابلیت گروه سازی برای فلاش‌ها

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا برای هر فلاش اکسترنال مورد استفاده در یک عکاسی، نام A، B و الی آخر را انتخاب کرده و همگی را در یک گروه قرار دهید. پس از اینکه تمام فلاش‌های مورد نظر خود را در یک گروه نام‌گذاری کردید، می‌توانید فرمان رادیو تریگر و شاتر دوربین خود را به همگی آن‌ها در یک زمان، صادر کنید.

قابلیت TTL (Through The Lens)

شما هم هنگام عکاسی درون استودیو از چندین فلاش اکسترنال استفاده می‌کنید؟ تنظیم میزان نوردهی فلاش اکسترنال‌ها در هر عکاسی، کاری بسیار طولانی، طاقت‌فرسا و دشوار است که نیاز به مهارت بالا دارد. به همین خاطر، شرکت‌های سازنده رادیو تریگر، قابلیت تنظیم اتوماتیک میزان نوردهی فلاش‌ها را به این وسیله افزوده‌اند. با انتخاب این گزینه در رادیو تریگر پیشرفته،  دیگر نیازی به تنظیم دستی میزان نوردهی فلاش‌ها ندارید.

هم‌زمانی با سرعت بالا (High Speed Sync)

این ویژگی رادیو تریگر، مخصوصاً برای عکاسان تبلیغاتی بسیار مهم و کاربردی است. تصور کنید که نیاز به عکاسی در سرعت‌های بالا دارید و می‌خواهید هم‌زمان، فلاش نیز بزنید. در این صورت، نیاز دارید که فلاش‌ها هم، با سرعت بالای مورد نظر شما، زده شوند تا عکسی که مدنظرتان است، گرفته شود. برای این منظور گزینه هم‌زمانی با سرعت بالا در رادیو تریگر پیشرفته گنجانده شده است. با این گزینه می‌توانید محدودیت 250/1را هم پشت سر گذاشته و با سرعت‌های بالاتر از آن، فلاش بزنید.

هم‌زمانی با پرده دوم شاتر (Second-Curtain Sync)

مفهوم هم‌زمانی با پرده دوم شاتر بسیار دشوار است. تنها با یک مثال آن را توضیح می‌دهیم. تصور کنید که ماشینی با چراغ روشن در حال حرکت است و شما می‌خواهید از این حرکت، آن هم در شب عکاسی کنید. در عین حال، نمی‌خواهید تنها ردی از ماشین داشته باشید، بلکه می‌خواهید بدنه ماشین را هم ببینید. اگر بدون این گزینه از چنین سوژه‌ای عکاسی کنید، ماشینی خواهید داشت که ردی از حرکت در جلوی آن ظاهر شده و انگاری ماشین دنده عقب رفته است. برای جلوگیری از این اتفاق، گزینه‌ای با نام هم‌زمانی با پرده دوم شاتر در رادیو تریگر را فعال کنید تا بدنه ماشین با ردی از حرکت و چراغ‌ها در پشت آن داشته باشید.

فلاش پیاپی (Multi Flash)

عکاسی با شاتر باز در شب، یکی از عکاسی‌های پرطرفدار است. در این نوع عکاسی اگر سوژه‌ای نزدیک به دوربین باشد و شما از فلاش استفاده کنید، تنها یک بار آن را در عکس خواهید داشت.

با استفاده از گزینه فلاش پیاپی، امکان زدن چندین فلاش در یک بازه زمانی از قبل تنظیم شده، دارید. در این صورت، می‌توانید عکسی با فلاش استروبوسکوپیک و سوژه‌ای متحرک بگیرید.

برای خرید رادیو تریگر برای دوربین‌های کانن، نیکون و سونی، می‌توانید به سایت نورنگار بروید. در این سایت انواع رادیو تریگر نایس فتو تا رادیو فلش گودوکس قابل خریداری است. حتی می‌توانید رادیو فلش دسته دوم اما سالم را با قیمت پایین‌تر از آنباکس شده‌ها در این سایت پیدا کنید و خریدی مطمئن نسبت به سالم بودن محصول داشته باشید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات