حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گل رز با عمر طولانی و هر آنچه باید درباره رز جاودان بدانید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

گل رز جاودان یکی از پدیده‌های نسبتا نوظهور در صنعت گل و گیاه است که مانع پژمرده شدن این آفریده‌های زیبای خداوند می‌‌شود و به آنها عمر طولانی‌تری می‌بخشد. اما آیا می‌دانید رز ماندگار چگونه به ‌دست می‌آید؟

گل رز با عمر طولانی و ماندگاری بالا که با نام‌های دیگری چون گل رز جاودان، رز ماندگار و رز مومیایی نیز شناخته می‌شود، گلی است که به‌کمک شیوه‌های مصنوعی برای سال‌ها می‌تواند بدون نور، آب و غذا زنده بماند. از آنجایی که چند سال زندگی برای یک گل رز که معمولا بیشتر از  2 هفته زنده نمی‌ماند زمان بسیار زیادی است، برای این گونه از رز نام ابدی یا جاودان را برگزیده‌اند. البته باید توجه داشت که گل رز جاودان با انواع مصنوعی کاملا متفاوت است. در حقیقت رز ماندگار، گلی طبیعی است که به‌کمک شیوه‌های علمی مومیایی و ماندگار شده است.

گل رز جاودان چگونه به‌دست می‌آید؟

جالب است بدانید نحوه ساخت گل رز جاودان کاملا به‌صورت اتفاقی کشف شد! در سال 1980 میلادی طی یک آزمایش به شکل تصادفی این موضوع به اثبات رسید که گلبرگ‌های رز اگر درون موم پارافین غوطه‌ور شوند، عمری طولانی خواهند یافت و تا سال‌ها طراوت و تازگی خود را حفظ می‌کنند.

این کشف تصادفی طی سال‌های پس از آن توسط شرکت‌های مختلف فعال در زمینه عرضه انواع گل و گیاه تجاری‌سازی شد و نام‌های گوناگونی یافت. حتی برخی با طراحی یک حباب مانند آن‌چه از گل رزی که نماد عمر شخصیت اصلی افسانه دیو و دلبر بود محافظت می‌کرد، از نام «گل رز دیو و دلبر» برای محصول خود بهره گرفتند تا به گل رز با عمر طولانی، هویتی اسطوره‌ای ببخشند.

هرچند در واقعیت نحوه ساخت رز جاودان، به هیچ عنوان در حد کیمیاگری نیست. رز جاودان انواع و رنگ‌های گوناگونی دارد و حتی می‌توان نمونه‌های 2 و چندرنگ آن‌را نیز در بازار یافت. مرکز اصلی تولید رز ماندگار نیز کشور اکوادور واقع در آمریکای جنوبی است.

اگرچه فرآیند ساخت رز جاودان چندان پیچیده نیست، اما نمی‌توان به‌صورت خانگی آن‌ را تهیه کرد و معمولا تولیدی رز جاودان یک کارخانه یا کارگاه تجاری است. نحوه ساخت رز جاودان به این ترتیب است که پس از رسیدن گل رز به شاداب‌ترین حالت ممکن از شاخه چیده و از ساقه جدا می‌شود. در مرحله بعد با کمک اتانول رطوبت گل از میان می‌رود. سپس گل درون محلول ویژه‌ای از گلیسیرین یا پارافین، مواد گیاهی، رنگ، اکلیل و مواد دیگر قرار داده می‌شود و به‌مرور این محلول جای شیره گل را می‌گیرد. به ‌این ‌ترتیب می‌توان رنگ گل را نیز به دلخواه تغییر داد. پس از خشک شدن گل رز، نوبت به قرار دادن آن در حباب و بسته‌بندی‌های متنوع می‌رسد.

حال شرکت‌ها و برندهای مختلف با استفاده طرح‌های مختلف جعبه، حباب و بسته‌بندی می‌کوشند مزیت رقابتی ویژه‌ای برای خود بیافرینند. برخی سطح جعبه را با پارچه‌های شب‌نما و درخشان می‌پوشانند، درون گل از المان‌های الماس‌مانند استفاده می‌کنند یا درون بسته‌بندی آن دستگاه‌های مکانیکی موزیکال و مجسمه‌های کوچک قرار می‌دهند. بعضی دیگر جعبه گل رز جاودان را به‌گونه‌ای مهیا می‌کنند که جایی برای قرار دادن یک هدیه ارزشمند دیگر مانند طلا و جواهر داشته باشد.

البته بهترین نوع بسته‌بندی برای محافظت بیشتر از رز ابدی، حباب‌های شیشه‌ای یا باکس‌های ساخته‌شده از طلق‌های شفاف هستند. زیرا هم زیبایی گل را از هر نمایی به نمایش می‌گذارند و هم مانع از نشستن گرد و غبار و آلودگی‌ها روی گلبرگ‌های ظریف آن می‌شوند. رز جاودان، با وجود این‌که نمونه‌ای تجاری از گل رز با عمر طولانی محسوب می‌شود، اما نسبت به برخی شرایط نگهداری حساسیت ویژه‌ای دارد.

برای نگهداری از گل رز جاودان چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

نگهداری از گل رز جاودان با سایر انواع گل، حتی انواع باکس‌های رز متفاوت است. در ادامه متغیرهای پراهمیت در نگهداری از رز ماندگار را به‌اختصار شرح خواهیم داد.

1-   رطوبت

برخلاف سایر گل‌ها، آب از دشمنان اصلی رز جاودان محسوب می‌شود و هرگز نباید آن‌را در برابر رطوبت بالای 80 درصد قرار داد.

2-   نور خورشید

هرگز رز جاودان را در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. گرما و اشعه ساطع‌شده از خورشید، تمام آب موجود در بافت‌های رز را از بین می‌برد و آن‌ را پژمرده می‌کند.

3-   گرد و غبار

یکی از مزایای قراردادن رز ماندگار در حباب‌ها و باکس‌های شیشه‌ای، محافظت از آن در مقابل گرد و غبار و انواع دوده یا آلودگی‌های موجود در هواست. این آلودگی‌ها به‌مرور می‌توانند روی گلبرگ‌های رز جاودان بنشینند و از زیبایی و طراوت آن بکاهند. برای زدودن گرد و غبار و تمیز کردن رز جاودان، هرگز از آب استفاده نکنید. پیشنهاد می‌کنیم غبار روی رز ماندگار خود را با استفاده از فشار ملایم هوا از روی آن بزدایید.

4-   دمای محیط

گل رز جاودان را باید در دمای اتاق و هوای معتدل نگهداری کنید. همچنین هرگز نباید آن‌را کنار وسایل گرمایشی بگذارید، زیرا گرما طراوت و شادابی رز جاودان را کاملا از میان می‌برد.

5-   محافظت در برابر مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مختلف، مواد رزینی، انواع روغن و رنگ‌ها دشمن بافت ظریف و حساس رز ماندگار هستند. پس به‌دقت حواس‌تان را جمع کنید که گل زیبای خود را در کنار وسایل نقاشی و مواد شیمیایی قرار ندهید.

6-   نگهداری از رز جاودان در بسته‌بندی اختصاصی

باتوجه به این‌که حباب‌ها و باکس‌های شیشه‌ای یا جعبه‌های دردار از گل رز جاودان شما در برابر انواع موارد مذکور محافظت می‌کنند، توصیه می‌کنیم هرگز آن‌ را از بسته‌بندی بیرون نیاورید.

ماندگاری رایحه

معمولا بوی خوش رز ابدی، تا حدود 3 ماه باقی می‌ماند. البته اگر گل در شرایط ایده‌آل نگهداری شده باشد.

آیا رز جاودان سمی است؟

برخی رز جاودان را در فضایی دور از دسترس می‌گذارند. زیرا می‌پندارند که گل رز با عمر طولانی به‌کمک مواد سمی به ‌دست آمده است. اما واقعیت چنین نیست. زیرا رز جاودان با استفاده از مواد پزشکی‌ و غذایی ساخته می‌شود و در تولید آن هیچ‌گونه ماده سمی و شیمیایی که آلاینده محیط‌زیست یا برای سلامتی خطرناک باشد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قیمت رز جاودان

از جمله مواردی که بر قیمت رز جاودان اثرگذار است، نوع گل آن محسوب می‌شود. اگر گل رز اولیه یا جاودان‌شده وارداتی باشد، قیمت آن بالا می‌رود اما معمولا بهای گل رز جاودان ایرانی ارزان‌تر است. در مجموع اندازه گل، رنگ‌آمیزی، نوع گل که می‌تواند جاودان یا هورتانسیا باشد، نژاد گل اعم از ایرانی و هلندی، بسته‌بندی و جنس باکس آن آیتم‌های اصلی تاثیرگذار بر تعیین قیمت رز جاودان رنگی هستند. همچنین توجه داشته باشید هر چه باکس گل شما در برابر نفوذ هوا مقاوم‌تر باشد، عمر گل‌تان نیز بیشتر خواهد بود. موردی‌که خود می‌تواند روی قیمت نهایی محصول نیز اثر بگذارد.

پیشنهاد نهایی

یکی از مشکلات همیشگی برای خرید انواع گل، قیمت بالا در برابر ماندگاری پایین آنهاست. اما با ظهور پدیده‌ای چون گل رز با عمر طولانی موسوم به رز جاودان، این مشکل از میان رفته است. دیگر با خیال راحت می‌توانید به عشق زندگی خود، پدر و مادر یا فرزندان و هر فرد عزیز دیگری یک باکس رز جاودان هدیه بدهید و مطمئن باشید این گل برای سال‌های‌سال زنده و شاداب باقی خواهد ماند. البته توصیه نمی‌کنیم رز جاودان را از هر فروشگاهی تهیه کنید. برای خرید این نوع از گل وقت بیشتری صرف کنید و تمام موارد مطرح‌شده در این نوشتار را مدنظر قرار بدهید. اگر رز ماندگار را با مطالعه خریداری کنید، این محصول لطیف حتی تا 5 سال نیز می‌تواند زنده بماند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات