حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معرفی نسل دوم کیا اپتیما و بررسی مشخصات فنی آن

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

کیا اپتیما یک سدان در سایز متوسط کره‌ای است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۰ میلادی به تولید رسید و هم‌اکنون چهارمین نسل این خودرو در حال تولید است. البته در این یادداشت، نسل دوم کیا اپتیما را بررسی می‌کنیم که در سال ۲۰۰۵ معرفی و در سال ۲۰۰۸ فیس‌لیفت شد و همان مدل فیس‌لیفت به بازار ایران راه پیدا کرد.

این نسل از کیا اپتیما در سال ۲۰۱۰ توسط اطلس‌خودرو نماینده رسمی کیا به بازار ایران عرضه شد. باتوجه‌به ویژگی‌های خوبی که در این خودرو کره‌ای وجود دارد، خیلی زود توانست در بازار ایران جلب‌توجه کند و به فروش خوبی دست پیدا کند.

 

مشخصات فنی

این سدان دیفرانسیل جلوی کره‌ای، به موتور ۲٫۷لیتری مجهز است که توانایی تولید ۱۹۳ اسب‌ بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. همچنین یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک تیپ‌نیتریک موتور این خودرو را همراهی می‌کند. در تست‌های مکرر به‌عمل‌آمده شتاب صفر تا صد برای این سدان نیمه لوکس کره‌ای ۹ ثانیه به ثبت رسیده است و حداکثر سرعت آن ۲۲۰ کیلومتر در ساعت است. کیا اپتیما از یک مخزن بنزین باظرفیت ۶۲لیتری بهره می‌برد.

میزان مصرف سوخت این سواری کره‌ای در سفرهای برون‌شهری ۸٫۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است و در سفرهای درون‌شهری ۱۱٫۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند، همچنین در سیکلِ ترکیبی این میزان به ۹ لیتر در ۱۰۰کیلومتر می‌رسد. باتوجه‌به موارد ذکرشده می‌توان گفت این خودرو ‌در کلاس خود یک سدان پرسرعت و مطلوب است. این نسل از کیا اپتیما تقریباً عملکرد خوبی داشته است و در تست‌های ایمنی نمرات متوسطی از مؤسسه NHTSA دریافت نموده است، علاوه بر این مؤسسه یورو انکپ ۴ ستاره ایمنی را به این خودرو اعطا کرده است. منبع: اپتیما دیوار

 

ویژگی‌های مهم

اکنون قصد داریم که برخی از ویژگی‌ها و توانایی‌های این نسل از اپتیما را بیشتر بررسی کنیم. اما پیش از آن باید اضافه کرد که میزان توانایی و کارآمدی بخش‌ها و آیتم‌های مختلف آن را باید در بازه زمانی تولید و عرضه آن سنجید و موردقضاوت قرار داد و مقایسه این موارد باقابلیت‌های امروز صنعت پویا و همواره در حال رشدِ خودروسازی، کاری به‌دوراز انصاف و منطق بوده است و ارزشیابی و قضاوتی غیرکارشناسانه است.

از ویژگی‌های مهم اپتیما نسل دوم در ایران، خدمات‌پس‌ازفروش مناسب نمایندگی حتی پس از ۱۰ عرضه آن در کشور است. این نکته در شرایطی که تأمین قطعات و تعمیرات خودروهای خارجی کاری سخت و دشوار است، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از دلایلی که منجر به استقبال فوق‌العاده از اپتیما شد، امکانات و تجهیزات این خودرو بود. با بررسی  مشخصات انواع خودروهای هم‌نسل اپتیما ۲۰۰۸ متوجه می‌شویم، این خودرو در زمان عرضه با سطح بیشتری از امکانات نسبت به خودروهای هم‌رده‌اش عرضه شد.

وجود مواردی مانند تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندلی عقب باقابلیت مسطح‌شدن، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، پشت‌سری‌های فعال، سیستم یک‌پارچه حافظه‌دار تنظیم صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن، گرم‌کن صندلی‌های جلو. سیستم تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، یخ‌زدایی شیشه‌ها، سنسور نور و باران، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم صوتی حرفه‌ای Infinity باظرفیت ۶ دیسک، تنظیم دستی، دکمه‌های کاربردی روی فرمان، استارت بدون کلید، در آن زمان درخودرویی با سطح قیمتی اپتیما دیده نمی‌شد. همچنین درمجموع جهت ایمنی راننده، سرنشین جلو و سرنشین جانبی، ۶ عدد کیسه هوا در این خودرو تعبیه شده است.

بازده فنی اپتیما همواره در بین بهترین‌ها بوده است و نسبت به رقبایی مانند سوناتا شرایط بهتری داشته است. گیربکس تیپ‌ترونیک این خودرو عملکرد بسیار خوبی داشته است و هماهنگی مناسبی با موتور دارد. اما باید به مصرف به‌نسبت زیاد آن در سیکل شهری در این بخش اشاره کرد. البته که مصرف اپتیما نسبت به برخی سدان‌های داخلی بیشتر به‌ نظر نمی‌رسد اما دربرابر رقیبی مانند کمری، چندان اقتصادی نیست.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات