حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا مایکروسافت اهمیت اندروید را به اندازه‌ی گوگل حس می‌کند؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، Windows 11، مایکروسافت

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌ها در مورد ویندوز 11 اینست که این سیستم‌عامل می‌تواند برنامه‌های اندروید را اجرا کند. مایکروسافت با آمازون همکاری کرده تا از طریق فروشگاه نرم‌افزاری این شرکت و با استفاده از Intel Bridge(کامپایلری که معماری Arm را در بستر x86 اجرا می‌کند)، برنامه‌های اندروید را به ویندوز بیاورد. قسمت جالب ماجرا اما اینجاست که شما حتی می‌توانید این برنامه‌ها را از هر منبعی دانلود کرده و درهای بهترین برنامه‌های اندروید را بر روی سیستم‌عامل دسکتاپ خود باز کنید. اگرچه مایکروسافت دیگر در زمینه تولید و عرضه گوشی فعالیت ندارد(Surface Duo بیشتر یک دستگاه تزئینی است تا کاربردی)، اما اهمیت آنها به سیستم‌عامل اندروید گوگل، قابل کتمان نیست.

اهمیت اندروید برای مایکروسافت تقریبا به اندازه‌ی گوگل است

مایکروسافت به استراتژی Cloud خود تحت رهبری Satya Nadella متمرکز شد و اطمینان حاصل کرد که خدمات اصلی آنها در همه سیستم‌عامل‌ها در دسترس است. همچنین با سامسونگ “تعهد طولانی مدت” برای پیش‌نصب مجموعه آفیس، OneDrive و LinkedIn در همه دستگاه‌های گلکسی را ایجاد کرد که این همکاری نتیجه بسیار خوبی داد. سامسونگ سالانه بیش از 250 میلیون تلفن به‌فروش می‌رساند و این بدان معناست که مایکروسافت به‌طور خودکار همان تعداد نصب را برای سرویس‌های اصلی خود دریافت می‌کند.

مایکروسافت نتوانست ویندوزفون را به یک اکوسیستم قابل دوام موبایل تبدیل کند، اما موفق به ساخت مدلی شد که به شما امکان می‌دهد از همه سرویس‌های آن در Android و iOS استفاده کنید، همانگونه که انگار سیستم‌عامل‌های شخص اول هستند. با استفاده از OneDrive به‌جای Google Drive، مرورگر Edge به‌جای Chrome، اپلیکیشن SMS Organizer به‌جای Android Messages، اپ Outlook به جای Gmail و مجموعه Office مایکروسافت می‌توانید اساساً تلفن اندرویدی خود را به شکل یک لانچر مایکروسافت درآورید.

به گفته Neil Shah، معاون تحقیقاتی در Counterpoint Research، مایکروسافت اکنون در ایجاد حالتی که تلفن و رایانه شما را به هم متصل کند، دو برابر بیشتر از گذشته تجربه کسب کرده است. تا به حال، اپل تنها شرکتی بوده که قادر به انجام موفقیت‌آمیز این کار می‌باشد.

“بین کامپیوترها و تلفن‌های شخصی، تجربه‌های کاملاً متصل و یکپارچه‌ای وجود ندارد؛‌ اما اپل به‌صورت ذاتی این کار را انجام داده است. با این حال، در وضعیت ویندوز و اندروید، هر دو به‌نحوی در حوزه‌ی کامپیوتر و تلفن همراه پیشرو بوده و توسط چندین تولیدکننده هدایت می شوند، اما تجربیات استفاده از آنان، مانع اصلیشان می‌باشد و بنابراین راهشان از یکدیگر جدا می‌شود.”

اهمیت اندروید برای مایکروسافت

اهمیت اندروید برای مایکروسافت

سامسونگ، واسط مایکروسافت و سیستم‌عامل اندروید

ستون اصلی دستیابی به این هدف، همکاری مایکروسافت با سامسونگ است. در سال 2019، سامسونگ شروع به ارائه سرویس Microsoft Your Phone در تلفن‌های گلکسی کرد و زمینه را برای ایجاد تجارب متصل به‌هم، فراهم آورد. این سرویس به شما امکان می‌دهد تماس بگیرید، اعلان‌ها و پیامک‌ها را مشاهده کرده و همچنین متنی را بدون زحمت بین تلفن و کامپیوتر خود کپی و جای گذاری کنید.

Shah در ادامه می‌افزاید:

“سامسونگ تنها فروشنده‌ای می‌باشد كه به اندازه كافی خود را به اپل شبیه کرده تا کاری را که این شرکت با MacBook و iPhone انجام می‌دهد، با مایکروسافت انجام داده تا تجربه یکپارچه‌سازی گوشی‌های هوشمند گلکسی را به ویندوز بیاورد. این موضوع نه تنها به ارتباط بین دو محیط کمک می‌کند بلکه باعث کاهش بار اضافی نیز می‌شود.”

ادامه این تلاش‌ها، ادغام برنامه‌های اندروید در ویندوز 11 است. “این مایکروسافت را ترغیب کرده است که ارزش ادغام عمیق اندروید با ویندوز و ارائه برنامه‌ها، کنترل، اعلان‌ها و تجارب بین این دو سیستم‌عامل را ببیند. با ویندوز 11، شاهد ورود مایکروسافت به مرحله دوم برای استقبال از فروشگاه برنامه اندروید آمازون هستیم؛ به سکویی که بیش از یک سال پیش و بر اساس مشارکت کورتانا و الکسا ساخته شد. “

Shah به ارائه‌ي برنامه‌های اندروید در ویندوز 11 به‌عنوان یکی دیگر از اهرم‌های مایکروسافت برای تقویت ویترین خود اشاره می‌کند. “آنچه که این امر را محقق می‌کند، آوردن تعداد زیادی برنامه به فروشگاه مایکروسافت می‌باشد که بسیار باارزش بوده و استراتژی فروشگاه برنامه مایکروسافت را تغییر می‌دهد. این روش خوبی برای مایکروسافت خواهد بود که به‌طور غیر مستقیم و از طریق همکاری با شرکت‌هایی مانند سامسونگ و آمازون، از اکوسیستم گوگل استفاده می‌کند.”

اجرای برنامه‌های اندرویدی بر روی ویندوز ۱۱

اجرای برنامه‌های اندرویدی بر روی ویندوز ۱۱

اختلافات مایکروسافت و گوگل کماکان پابرجاست

در مورد اینکه چرا مایکروسافت برای ارائه فروشگاه Google Play به ویندوز با گوگل همکاری نکرده است، Shah به رقابت مداوم این دو شرکت در چندین جبهه از جمله مرورگرها، فضای ابری و سیستم‌عامل‌ها اشاره دارد. “رقابت بین مایکروسافت و گوگل حتی شدیدتر نیز شده است؛ از سیستم‌عامل Chrome در مقابل ویندوز گرفته تا Azure در مقابل Google Cloud و Google Docs در مقابل Microsoft Office 365 تا جستجوی Google در مقابل Bing و موارد دیگر. بنابراین به نظر می‌رسد مشارکت مستقیم این دو کمپانی به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.”

واضح است که مایکروسافت علاقه‌ی طولانی مدت به اندروید دارد. این شرکت در کنار ارائه خدمات خود و انتشار تلفن‌های مجهز به سیستم‌عامل همراه گوگل، به‌طور فعال در توسعه اندروید همکاری کرده و صدها کد را به این سیستم‌عامل متصل می‌کند. آوردن برنامه‌های اندروید به ویندوز 11، معلول گسترش طبیعی این استراتژی است. این مورد به مایکروسافت اجازه ورود به دروازه دیگری در اکوسیستم تلفن همراه می‌دهد و زمینه را برای هزاران برنامه جدیدی که قرار است به‌طور همزمان در ویندوز ارائه شوند، فراهم می‌کند.

درحالی‌که به‌نظر نمی‌رسد مایکروسافت اکنون مایل باشد با گوگل همکاری کرده تا Play Store را به ویندوز بیاورد، اما در حال انجام بهترین قدم بعدی خود است.

مدیرعامل BlueStacks: اجرای برنامه های اندروید بر روی ویندوز ۱۱ آسان نخواهد بود

نظر شما راجع به اهمیت مایکروسافت به اندروید، حتی به اندازه‌ی گوگل چیست؟ آیا شرکت ساکن ردموند، استراتژی بلندمدت و مناسبی را در پیش گرفته که در نهایت به نفع آنها تمام می‌شود؛ حتی اگر این استراتژي، به قیمت بازی در زمین حریف باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی