حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فاز دوم طرح رجیستری برای ساعت هوشمند، بارکدخوان و تبلت لنوو + تاریخ اجرا و معافیت قیمتی

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید

طرح رجیستری قطعا یکی از بزرگترین کارهایی بود که در دولت آقای روحانی انجام شد. پس از چندین بار سعی و خطا این بار جواب داده و قرار به فاز دوم برسند. فاز دوم طرح رجیستری برای ساعت هوشمند، بارکدخوان و تبلت لنوو خواهد بود. درباره تاریخ اجرا و معافیت قیمتی در این مطلب با هم صحبت خواهیم کرد.

فاز دوم طرح رجیستری

فاز دوم طرح رجیستری برای موبایل واره ها اعمال می شود. اما اصلا موبایل واره چیست؟ خب شاید از اسمش مشخص باشد، چیزی شبیه به موبایل است. اما دقیق تر یعنی چه؟

موبایل‌واره‌ها دستگاه‌هایی هستند که قابلیت اتصال رادیویی دارند و سیم کارت روی آنها نصب می‌شود. این موبایل‌واره‌ها انواع مختلفی دارد که ساعت‌های هوشمند، بارکد اسکن، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA از این جمله است.

پس در تمام مواردی که این مطلب عنوان می شود، منظور مدل هایی با پشتیبانی از سیم کارت است که می توانند مستقلا به شبکه مخابراتی متصل شوند.

اول بیاید خیلی خلاصه به مرور تاریخ اعمال فاز دوم رجیستری برای دستگاه های مختلف موبایل واره بپردازیم:

  1. ۱- تاریخ اعمال رجیستری ساعت هوشمند : شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰
  2. ۲- تاریخ اعمال رجیستری بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت : شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  3. ۳- تاریخ اعمال رجیستری تبلت (برند لنوو) : جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰

واردات مسافری تبلت، بارکد اسکنر و ساعت هوشمند تا حد قیمت های زیر معاف از پرداخت هزینه رجیستری هستند:

  1. ۱- تبلت : تا قیمت ۸۰ دلار
  2. ۲- ساعت هوشمند: تا قیمت ۵۰ دلار

این قیمت ها را در نامه زیر به شماره ۶۰/۸۷۱۸۷ می توانید ببینید. متاسفانه مستقیما اشاره نشده که این اعداد به کدام دسته مربوط می شود اما با توجه به این که عنوان “به ترتیب” آورده شده، باید همین استنباط ما صحیح باشد. اگر اینطور باشد، برای تبلت واقعا حد قیمتی ۸۰ دلار که خیلی کم است. همچنین برای ساعت های هوشمند (با پشتیبانی از سیم کارت) هم عدد ۵۰ دلار تقریبا اصلا وجود ندارد مگر مدل های بسیار ناشناخته در بازار.

 

فاز دوم طرح رجیستری

فاز دوم طرح رجیستری

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت:

مرحله اول طرح رجیستری تلفن همراه از مهرماه ۹۶ با هدف جلوگیری از قاچاق، اصالت دستگاه و حفظ حقوق مشترکان اجرا شد و نتایجی خوبی به همراه داشت. یکی از نتایج مثبت اجرای فاز اول طرح جلوگیری از قاچاق ۹۸ درصدی تلفن همراه بود.

اسحاقی با بیان اینکه در فاز دوم رجیستری دستگاه‌های سیم کارت خور مانند تبلت، ساعت هوشمند و…اجرا می‌شود، افزود:

قرار است فاز دوم این طرح با رجیستر کردن موبایل‌واره‌ها شامل؛ دستگاه‌های دارای سیم کارت شامل: تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، بارکدخوان‌ها و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل هم اجرایی شود و بر اساس آنچه اعلام شده ریجستری ساعت‌های هوشمند از دوازدهم، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت از نوزدهم و تبلت از بیست و پنجم ماه‌جاری آغاز می‌شود.

وی یادآور شد:

در حال حاضر ۹۰ درصد واردات تبلت و دستگاه‌های عنوان شده به کشور قاچاق است و اجرای فاز دوم رجیستری می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی همچنین از تصمیم به تخصیص ارز ترجیحی برای واردات تبلت خبر داد و گفت: علاوه بر تخصیص ارز ترجیحی، اولویت ارزی واردات تبلت از گروه 24 به 23 منتقل می‌شود.

اسحاقی تصریح کرد: مصوبه جدیدی نیز وجود دارد که بر خلاف گذشته اجازه ثبت سفارش واردات تبلت را به شرکت‌های می‌دهد که  نیاز به سابقه قبلی برای واردت این دستگاه را ندارند.

میانگین فروش تبلت در ایران ماهانه ۲۰۰ هزار دستگاه و سالانه حداکثر تا ۲.۵ میلیون دستگاه تبلت است. البته با توجه به شمول بیشتر نمونه های اندرویدی، خیلی از این دستگاه ها اصطلاحا سیم کارت خور هستند.

نظر شما درباره فاز دوم طرح رجیستری چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

تبلت تا قیمت 80 دلار مگه داریم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)