حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۵ تفاوت اصلی سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

همه ما با سیم کارت‌های همراه اول آشنا هستیم. کمتر کسی است که این اپراتور را نشناسد و یا سیم کارتی از این اپراتور نخریده باشد اما اگر تا به حال از همراه اول سیم کارت نخریده‌اید و نمی‌دانید کدام سیم کارت این اپراتور مناسب شماست بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همچنین این مطلب راهنمای بسیار خوبی درباره خرید سیم کارت است. اولین سوال از اینجا آغاز می‌شود؛ سیم کارت دائمی بهتر است یا اعتباری؟

اگر از شما بپرسند سیم کارت دائمی بخریم یا اعتباری شما چه پاسخی برای این سوال دارید؟ آیا از مزایا و معایب کلیدی هر کدام آگاه هستید؟

اگر بخواهیم به صورت تیتروار به این تفاوت‌ها اشاره کنیم، موارد زیر از مهم‌ترین آنها هستند:

  • ⦁ قیمت سیم کارت
  • ⦁ امکان / عدم امکان سرمایه‌گذاری
  • ⦁ تعرفه اینترنت، مکالمه و پیامک
  • ⦁ پرداخت هزینه‌ها (پرداخت به صورت قبض / خرید شارژ)
  • ⦁ مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت

علت تفاوت قیمت سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول چیست؟

اگر بخواهید تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری را بگویید، حتما در اولین مورد به تفاوت قیمت خطوط دائمی و اعتباری اشاره می‌کنید. دقیقا درست حدس زده‌اید. قیمت سیم کارت دائمی همراه اول با سیم کارت اعتباری آن تفاوت بسیاری دارد.

شاید در نگاه اول بگویید با وجود خدمات یکسانی که خطوط دائمی و اعتباری می‌دهند عملا نباید تفاوتی در قیمت آنها باشد اما نکات کوچکی است که باعث گران قیمت بودن خطوط دائمی نسبت به خطوط اعتباری شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم.

اعتبار و قدمت

سیم کارت‌های دائمی همراه اول دارای اعتباری ویژه‌ای هستند و خیلی قبل‌تر از سیم کارت‌های اعتباری عرضه شده‌اند. اولین سیم کارت همراه اول با پیش‌شماره 0912 در سال ۱۳۷۳ عرضه شد. می‌توان گفت هرچه دایره خط قدیمی‌تر باشد، ارزش بیشتری دارد.

همین اعتبار سبب شده میزان تقاضا افزایش یابد و حجم تقاضا در برابر محدودیت تعداد شماره‌های قابل عرضه باعث افزایش قیمت آنها نسبت به خطوط اعتباری شده است. اما ساده‌ترین پاسخ این است که اپراتور همراه اول از همان ابتدای فروش سیم کارت‌های خود، خطوط دائمی را گران‌تر از خطوط اعتباری عرضه کرده است.

آیا خرید سیم کارت دائمی همراه اول یک نوع سرمایه‌گذاری است؟

خطوط دائمی همراه اول فقط به سیم کارت 0912 محدود نمی‌شود و پیش‌شماره‌های دیگری وجود دارند که هر کدام به چندین استان تعلق دارند. اما تفاوتی که سایر پیش‌شماره‌ها با خط ۰۹۱۲ دارند این است که هم به صورت دائمی و هم اعتباری عرضه شده‌اند. به عنوان مثال پیش‌شماره 0916 که متعلق به استان‌های خوزستان و لرستان است، هم به صورت دائمی و هم اعتباری عرضه می‌شود.

بنابراین خرید سیم کارت دائمی به خودی خود سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و پیش‌شماره و نوع رندی شماره نیز اهمیت بسیاری دارد. می‌توان گفت تنها پیش‌شماره‌ای که خرید آن سرمایه‌گذاری است، سیم کارت 0912 همراه اول است.

از آن جایی که همراه اول دیگر خط ۰۹۱۲ عرضه نمی‌کند بنابراین خرید آن علاوه بر کسب اعتبار به سرمایه‌گذاری نیز تبدیل شده است.

آیا تعرفه استفاده از خدمات خطوط دائمی و اعتباری متفاوت است؟

پاسخ کوتاه بله است. همراه اول تعرفه خدمات سیم کارت دائمی خود را ارزان‌تر از سیم کارت‌های اعتباری تعیین کرده است. در جدول زیر اصلی‌ترین خدمات به همراه هزینه‌هایشان آمده است:

بگذارید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهم. فرض کنیم می‌خواهیم ۱۰ دقیقه صحبت کنیم، ۱۰۰ پیامک فارسی یک صفحه‌ای ارسال کنیم و ۱ گیگابایت اینترنت مصرف کنیم. با توجه به تعرفه‌ها چه مقدار هزینه باید بپردازیم؟

  • ⦁ برای سیم کارت دائمی هزینه مکالمه ۵۹۹ تومان، هزینه ارسال پیامک ۸۹۰ تومان و برای اینترنت باید ۴۱.۹۴۳ تومان (نرخ تعرفه اینترنت آزاد) بپردازید.
  • ⦁ برای سیم کارت اعتباری هزینه مکالمه ۸۹۹ تومان، هزینه ارسال پیامک ۱.۰۶۰ تومان و برای اینترنت باید ۶۲.۹۱۴ تومان (نرخ تعرفه اینترنت آزاد) بپردازید.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که هزینه استفاده از خدمات سیم کارت دائمی ارزان‌تر از سیم کارت اعتباری است.

چطوری هزینه‌های سیم کارت همراه اولمو پرداخت کنم؟

اگر شما صاحب سیم کارت اعتباری هستید، برای استفاده از خدمات همراه اول باید اعتبار خود را افزایش دهید و در هنگام خرید شارژ، مالیات بر ارزش افزوده نیز حساب می‌شود و مقدار شارژ کمتر از مبلغی است که به سیم کارت شما اضافه می‌شود. اما در مورد سیم کارت‌های ثابت، ابتدا باید دو اصطلاح “میان دوره” و “پایان دوره” را به شما توضیح دهم.

قبض میان دوره و پایان دوره چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

قبض پایان ‌دوره آخرین کارکرد تلفن ثابت شما را نشان می‌دهد. قبض میان دوره کل هزینه کارکرد تلفن ثابت را تا لحظه استعلام شامل می‌شود. به طور کلی مبلغ میان دوره برابر است با پایان دوره + تعداد روزهای ماه جاری. در صورت پرداخت قبض میان دوره، کلیه بدهی شما یعنی قبض پایان دوره قبل نیز، تسویه می‌شود.

آیا امکان تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی وجود دارد؟

همراه اول این امکان را در اختیار مشترکین اعتباری خود قرار داده است که در صورت نیاز سیم کارت خود را به دائمی تبدیل کنند تا از مزایای داشتن خط دائمی استفاده کنند.

به عنوان مثال یکی از این مزیت‌ها عدم اتمام شارژ سیم کارت در شرایط حساس است. البته شما می‌توانید برای خط دائمی خود سقف قطع میان دوره خود را افزایش دهید.

از دیگر مزیت‌ها می‌توان به پرداخت هزینه به صورت قبض اشاره کرد. برای پرداخت قبض سیم کارت همراه اول خود نیز می‌توانید از طریق اپلیکیشن همراه من و یا مرکز تماس ۹۹۹۰ اقدام کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که امکان تبدیل سیم کارت دائمی به اعتباری وجود ندارد. یعنی پس از تبدیل سیم کارت اعتباری خود به دائمی مجددا نمی‌توانید آن را به اعتباری تبدیل کنید. همچنین اگر سیم کارت دائمی دارید نمی‌توانید آن را به اعتباری تبدیل کنید.

چه زمانی سیم کارت سلب امتیاز می‌شود؟

بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها می‌توانند در صورت عدم فعال بودن سیم کارت، آن را سلب امتیاز کنند.

مدت زمان سلب مالکیت، یکی از تفاوت‌های سیم کارت دائمی و اعتباری است. در صورت عدم استفاده از خطوط اعتباری معمولا بعد از ۹۰ روز سلب امتیاز می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود سیم کارت اعتباری همراه اول خود را حداقل ۱۰۰۰ تومان شارژ کنید تا سلب امتیاز نشود.

سیم کارت‌های دائمی نیز از این قائده مستثنی نیستند و در صورت عدم استفاده سلب امتیاز می‌شوند. تفاوت در مدت زمان سلب امتیاز است، سیم کارت‌های اعتباری زودتر از سیم کارت‌های دائمی سلب امتیاز می‌شوند.

بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه سیم کارت را دارند از همین ویژگی استفاده می‌کنند. سیم کارت 0912 کارکرده را می‌خرند و تنها با پرداخت هزینه آبونمان مدت زمان طولانی آن را خاموش نگه می‌دارند.

بدین ترتیب تعداد زنگ‌خورهای آن کاهش یافته و می‌توانند با قیمت بالاتری بفروشند. در واقع یکی از ترفندهای فروش سیم کارت 0912 همراه اول اما با قیمت بیشتر، همین مسئله است.

حالا که از تفاوت های سیم کارت‌های دائمی و اعتباری صحبت شد، کمی هم به شباهت‌ها بپردازیم.

اصلی‌ترین خدمات یک سیم کارت؛ مکالمه، ارسال پیامک و اینترنت است. باید به شما بگویم هیچ تفاوتی میان این سه خدمت در خطوط دائمی و اعتباری وجود ندارد.

سرعت اینترنت برای هر دو یکسان است زیرا دکل‌های همراه اول یک نوع آنتن را در اختیار مشترک قرار می‌دهند.

خب حالا که مزایا و معایب سیم کارت‌های دائمی و اعتباری را فهمیدید، می‌توانید با توجه به نیازها و بودجه خود، بهتر در مورد خرید آن تصمیم بگیرید. هر آنچه پیش از خرید سیم کارت همراه اول نیاز دارید، سعی کردم در این مطلب به آنها اشاره کنم اما حالا که می‌دانید سیم کارت دائمی بهتر است یا اعتباری، از کجا راحت‌تر سیم کارت بخریم؟

خرید اینترنتی سیم کارت همراه اول

سیم خان، اولین پلتفرم تخصصی خرید و فروش سیم کارت همراه اول است. استفاده از سیم خان ساده است، فقط کافیست شماره دلخواه خود را در آن جستجو کنید، سیم کارت موردنظرتان را آنلاین خرید کنید و کد فعال‌‌سازی آن را به صورت پیامک دریافت کنید.

میپرسید سیم کارت را چجوری دریافت کنیم؟

برای گرفتن سیم کارت باید به همراه کارت ملی و کد فعال‌سازی شماره خریداری شده به یکی از نمایندگان سیم خان simkhan.ir در سراسر کشور مراجعه کنید و بعد از تکمیل فرم به نام زدن سیم کارت، آن را تحویل بگیرید.

ما همواره تلاش کردیم تا نگاه متفاوتی داشته باشیم و امکان خرید اینترنتی سیم کارت همراه اول را برای کاربران فراهم کرده‌ایم تا بتوانند در هر ساعت از شبانه روز و در هر کجا که هستند؛ شماره موردنظر خود را آنلاین بخرند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات