وقتی دنبال چیزی میگردیم اولین گزینهای که برای جستجو سراغ آن میرویم گوگل است، مثلا میخواهیم قالیهای خانه را به قالیشویی بدهیم اولین کاری که میکنیم جستجوی کلمه قالیشویی است و گاهی ممکن است اسم محله خودمان را نیز در انتهای کلمه اضافه کنیم، مثلا جستجو کنیم قالیشویی تهرانپارس یا قالیشویی جنتآباد تا بتوانیم یک قالیشویی مناسب را پیدا کنیم. حال سوال اینجاست که آن قالیشویی که شما بعد از جستجو در گوگل مشاهده میکنید چگونه در گزینههای اول به شما نمایش داده شده است؟
شاید فکر کنید شانسی است و یا اینکه گوگل خودش تصمیم میگیرد که کدام سایت را در نتایج بالاتر نمایش دهد، اما در واقع اینطور نیست!
موضوع این است که گوگل به سایتهایی که ثابت کنند لیاقت جایگاههای اول را دارند رتبههای بهتری میدهد، اینجا سوالی دیگری مطرح میشود که این لیاقت چگونه سنجیده میشود؟ اینجاست که به کلمه سئو میرسیم که به معنی انجام عملیاتی روی سایت میباشد که به گوگل اثبات کند من لیاقت رتبه های اول را دارم.
سئو مخفف سه کلمه انگلیسی Search Engine Optimization است که به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است، این کلمه انگلیسی زمانی ساخته شده که فرآیند رسیدن یک سایت به رتبههای اول گوگل تبدیل به عملیاتی شد که میتوان با اجرای آن رتبههای خوبی در گوگل کسب کرد. میتوان عملیات سئو سایت را به سه روش مختلف انجام داد:
خوب واضح است که در روش کلاه سیاه اجرای عملیات غیر قانونی است و شاید نتایج زودتر به صفحه اول گوگل برسند یا شاید هم شما توسط گوگل شناساسی و جریمه شوید. در روش کلاه خاکستری و سفید عملیات قانونی است اما در روش خاکستری گاهی تخلفات کوچکی برای فریب گوکل انجام میشود که در روش کلاه سفید انجام نمیشود.
واضح است که همه افراد برای پیدا کردن قالیشویی مانند شما عمل میکنند و معمولا همه این افراد به همان ۳ گزینهی اول که در گوگل نمایش داده میشود مراجعه کرده و با آنها تماس میگیرند. طبق آمارهای منتشر شده از گوگل بیش از ۳۰ درصد افراد وارد نتیجه اول میشوند و اگر با سایت و قیمتهای خوبی مواجه شوند با همان مجموعه کار میکنند و باقی افراد هم برای بررسی قیمت یا سایتهای دیگر به چند نتیجه بعدی مراجعه خواهند کرد و معمولا کسی به صفحه دوم گوگل نمیرود مگر در شرایط خیلی خاص و محدود!
حال بیایید یک محاسبه ساده انجام دهیم، اگر روزانه کلمه قالیشویی ۱۵۰۰ دفعه جستجو شود که معمولا ۸۰٪ این جستجوها با موبایل انجام میشود و از این ۱۵۰۰ جستجو حدود ۳۰ درصد آنها روی گزینه اول کلیک کنند، این به آن معناست که ۵۰۰ نفر در یک روز وارد گزینه اول در کلمه قالیشویی شدهاند.
اگر از این ۵۰۰ نفر فقط ۱۰۰ نفر تصمیم به سپردن قالیهای خود به این مجموعه بگیرند و هر سفارش فقط ۲۰۰ هزار تومان برای قالیشویی سود داشته باشد:
۱۰۰ نفر ضربدر ۲۰۰ هزار تومان سود هر سفارش = ۲۰ میلیون تومان سود روزانه قالیشویی است!
۲۰ میلیون سود روزانه قالیشویی ضربدر ۳۰ روز = ۶۰۰ میلیون تومان سود ماهانه قالیشویی خواهد بود!
یک قالیشویی با رسیدن به رتبه اول گوگل در این مثال ۶۰۰ میلیون تومان سود میکند و اینگونه سئو میتواند یک مجموعه یا فرد را ثروتمند کند.
نکتهای که بسیار مهم است بدانید این است که تعداد جستجوها معمولا بیش از تعداد گفته شده در مثال است و همچنین خیلی بعید است که از ۵۰۰ نفر فقط ۱۰۰ نفر سفارش ثبت کنند و در نهایت سود حساب شده نیز حداقل درنظر گرفته شده است. در نمونه واقعی معمولا سود خیلی بیشتر از این اعداد است. برای مثال یک آژانس مسافرتی با پرداخت ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان برای تبلیغات در گوگل هنوز سود بالایی میبرد و حاضر است برای رتبه گرفتن روی کلمهای مثل تور مشهد تا چند صد میلیون تومان هزینه کند، این نیز نشان میدهد که چقدر میتوان با داشتن رتبهی خوب در گوگل ثروت ایجاد کرد.
دو راه پیش روی شما بیشتر نیست، یا سایت خود را به دست متخصص سئو بسپارید که برای شما روی کلمات هدف عملیات سئو انجام دهد و به رتبههای اول گوگل برسید یا خودتان این کار را یاد بگیرید و انجام دهید. هر دوی این روشهای مزایا و معایبی دارند که در ادامه این موارد را بررسی میکنیم:
در این حالت شما مبلغ عملیات سئو را پرداخت میکنید و کار را واگذار میکنید، معمولا اکثر مسئولیتها به عهده فرد سئوکار است ولی در اکثر پروژهها مسئولیت تولید محتوا و بهبود سایت را به عهده شما میگذارند. مزیتهای این روش این است که شما کار را سپردهاید و با پرداخت مبلغ اگر سئوکار بتواند کارش را درست انجام دهد رتبه خوبی خواهید گرفت و درگیر عملیات سئو نخواهید شد.
معایب این روش نیز این است که معمولا باید هزینه زیادی پرداخت کنید و ریسک اینکه سئوکار خوبی نصیب شما شود یا نه و رتبه خوبی بگیرید را نیز باید قبول کنید. ممکن است سئوکار سایت شما را با روشهای کلاه سیاه سئو کند و از نتایج گوگل برای همیشه حذف شوید و یا به اصطلاح پنالتی شوید.
در این حالت نیاز است خودتان یا یک نفر در تیمتان سئو را یاد بگیرید و برای این موضوع نیاز است در یک دوره سئو شرکت کنید. مزیتهای این روش را میتوان اینگونه گفت، سایت دست خودتان است و شما دیگر میدانید دقیقا روی سایتتان چه چیزی اتفاق میافتد.
سئو کلاه سفید انجام میدهید و نگران جریمه شدن توسط گوگل نیستید و از همه مهمتر نیاز نیست پنل مدیریت سایت را به دست کس دیگری بدهید. وقتی یکبار روی کلمهای رتبه بگیرید دیگر مسیر را آموختهاید و میتوانید هر کلمهای که دوست داشتید را به صفحه اول گوگل بیاورید. و در نهایت میتوانید از این راه کسب درآمد کنید و سئو سایتهای دیگران را نیز به عهده بگیرید و درآمد جانبی خوبی از این راه کسب کنید.
اگر تصمیم گرفتید از روش دوم استفاده کنید، یعنی خودتان سئو را یاد بگیرید باید در یک دوره آموزشی مطمئن شرکت کنید، زیرا معمولا قیمت دورههای سئو حرفهای که با شرکت در آنها تبدیل به یک سئوکار واقعی شوید ارزان نیست.
یک دوره سئو مطمئن را میتوان با چند بررسی پیوسته تشخیص داد که در زیر این موارد را مطرح شده است:
ما مدیرب هستیم و بهترین دوره سئو ایران را ۱۵ دوره حضوری و غیرحضوری برگزار کردهایم و پاسخ ما به همه سوالات بالا “بله“ است!! من مهران منصوری فر تجربه سئو بیش از ۱۰۰۰۰ کلمه را در دورهای به اسم جادوی سئو آموزش میدهم و بیش از ۱۰۰ نفر از شرکتکنندگان دوره جلوی دوربین رفتند و رضایت خود را در پایان دوره اعلام کردند. شما میتوانید برای کسب به اطلاعات بیشتر به صفحه دوره جادوی سئو مراجعه کنید: modireweb.com/seo-magic