حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

میم عکس پیرمردی که فضای مجازی را تسخیر کرده است

اگر اهل فضای مجازی باشید، این روزها عکس پیرمردی که به یک میم اینترنتی تبدیل شده است را حتما دیده اید. شخصی که تصویرش در صفحات مجازی برای نشان دادن ناکامی ها و اتفاقاتی که با پیش بینی و انتظارات اولیه تفاوت زیادی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. این شخص آندرس آراتو نام دارد. یک مهندس برق بازنشسته اهل کشور مجارستان. در ادامه این مطلب ماجرای عکس پرطرفدارش را از زبان خود او می خوانید.

میم عکس پیرمردی که این روزها در اینترنت داغ شده، آندرس آراتو کیست؟

یک دهه پیش تصویر خودم را در گوگل سرچ کردم و نتیجه من را به شدت شوکه کرد. متوجه شدم که عکسم به یک میم اینترنتی تبدیل شده است. کاربران فضای مجازی از لبخند من و نوع نگاهی که در چشمانم بود، تصور کرده بودند که من غمگین هستم و برای همین شروع کرده بودند زیر عکس ها برایم کامنت های دل گرم کننده می نوشتند.

عکس زیر را حدودا ۱۱ سال پیش گرفته بودم. درست زمانی که هنوز به عنوان مهندس برق کار می کردم. یک عکاس حرفه ای بعد از آن که عکس هایم را در فیس بوک دیده بود با من تماس گرفت و گفت به دنبال فردی شبیه به من است تا در عکس هایش به عنوان مدل از او استفاده کند.

من هم که عاشق این کار بودم با خوشحالی پذیرفتم. عکاس من را به استودیویی در بوداپست مجارستان دعوت کرد و ما عکس های مختلف از زوایای گوناگون و در مکان های مختلف گرفتیم و او در مدت دو سال همکاری مان صد‌ها عکس از من برای پروژه های مختلفش گرفت.

من تصور می‌کردم که قرار است شرکت ها و وب سایت های مختلف از این عکس ها استفاده کنند. اما اصلا انتظار گسترش این میم های اینترنتی را نداشتم. بعد از مدت کوتاهی متوجه شدم که کاربران و مردم روی عکس هایم متن هایی را می نویسند و در مورد همسرهایشان می گویند که ترک شان کرده اند یا از سرقت هویت شان در فضای آنلاین و خالی شدن حساب های بانکی شان صحبت می‌کنند. در واقع آن ها از عکس های من استفاده می کردند، چون تصورشان این بود که عکس من لبخندی همراه با ناراحتی است و اصطلاحا “خنده تلخی” بر لب دارم.

آندرس آراتو

آندرس آراتو

مشهور شدن Andras Arato

بعد از آن که این میم های اینترنتی در فضای مجازی پخش شد، روزنامه نگاران شروع به تماس گرفتن با من کردند و از من می خواستند که برای مصاحبه به محل سکونتم بیایند. همسرم زیاد خوشحال نبود. به نظرش این مصاحبه ها زندگی خصوصی مان را مختل می کرد و اصلا از اتفاقاتی که برای عکس هایم افتاده بود خوشحال نبود.

بعضی‌ها حتی اصلا باور نمی کردند که این عکس ها واقعی باشند و من وجود خارجی داشته باشم. در واقع به نظرشان من یک عکس فوتوشاپی هستم و حتی یادم هست که یک نفر تماس گرفت و از من مدرک خواست که ثابت کنم واقعی هستم.

می دانستم که می توانم جلوی درست شدن این میم ها را بگیرم. اما بیشتر از این ناراحت بودم که صفحات متعددی در فیسبوک با عکس من درست شد و خیلی ها وانمود کردند که صفحه متعلق به من است. این صفحات توانستند در زمان کوتاهی، صد‌ها هزار دنباله کننده برای خود پیدا کنند و آن زمان بود که من تبدیل به یک برند شده بودم. اگر از این برند استفاده نمی کردم، مردم به عقلم شک می کردند. به همین خاطر در سال ۲۰۱۷ صفحه هواداران خودم را در فیسبوک درست کردم و با ویدیو‌ها و استوری هایی از سفرهایم آن را به روز می کنم.

 

پیشنهادات کاری و تبلیغاتی آندرس آراتو

به تدریج مردم متوجه شدند که مالکیت این میم ها متعلق به من است و با من تماس می گرفتند و کارهای جدید و جذاب پیشنهاد می دادند. حتی در یک پیام بازرگانی تلویزیونی نیز به من نقش دادند. در یکی از این آگهی ها که من در آن نقش یک فروشنده ماشین مجارستانی را بازی می‌کردم مثلا به آلمان سفر می‌کنم تا یک ماشین دست دوم بخرم و ماشین در اواسط راه خراب می‌شود. برند صاحب آگهی در پیام بازرگانی این طور به مخاطب القا می کند که اگر ماشین را مستقیم از خود شرکت می‌خریدم این مشکلات برایم پیش نمی‌آمد. پولی که از بابت آن آگهی گرفتم زندگی ام را تغییر داد و حتی همسرم هم دیگر نظرش عوض شده بود.

میم عکس پیرمرد

میم عکس پیرمرد

حالا زندگی ام دگرگون شده و مردم مرتب از من خواهش می کنند ماجرای این عکس و زندگی ام را برای شان بگویم. حتی یک تیم فوتبال من را به انگلستان دعوت کرد تا ویدیویی در مورد شهر منچسر با بازی من بسازد. شرکت آلمانی Otto هم که از غول‌های صنعت پست محسوب می‌شود از من خواسته تا در آگهی‌های بازرگانی شان بازی کنم. گروه موسیقی راک Cloud ۹+ در مجارستان نیز ترانه‌ای به اسم “دردت را پنهان کن” منتشر کرده و من در آن ویدیو بازی کرده ام.

سال گذشته بیشتر از ۲۰ پرواز از بوداپست به شهر‌های مختلف دنیا داشتم: از اروپا و روسیه گرفته تا آمریکای جنوبی. ماه پیش هم به شیلی و کلمبیا سفر کردم تا در چند برنامه تلویزیونی شرکت کنم و آن وقت اولین باری بود که احساس کردم یک سلبریتی هستم.

نظر شما درباره میم عکس پیرمرد که این روزها به سوژه داغ پیج های فان و تبلیعاتی تبدیل شده است چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

شخصیت های گمنام چ ایرانی چ خارجی به خاطر این معروف میشن چون ما ایرانیا چیزشو درمیاریم😂😂 از عباس بوعذار گرفته تا عسگر شریفی و آندرس آراتو….

Mahdi

این مرده😂😂دهن مارو صاف کردن با میم های این

مَرده یا مُرده؟😂😂😂

Mahdi

چرا عکاس نمیاد منو ببره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی