حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تعداد دوربین های مناظرات انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | اخبار داخلی

ما خیلی سیاسی نیستیم. خب البته انتخابات امسال هم خیلی سیاسی بودن نمی خواهد! این ها را کنار بگذاریم، ما همیشه علاقه مند به بحث های فنی بوده و مقایسه آن با دیگر داده هایی که داریم؛ هستیم. مثلا می دانستید تعداد دوربین هایی که مناظرات انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ را پوشش می دهند چقدر است؟ خلاصه بگویم که برابر است با تعداد دوربین هایی که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را پوشش می دادند!

تعداد دوربین های مناظرات انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰

اطلاعات قنی پخش مناظرات انتخاباتی سال ۱۴۰۰

اطلاعات قنی پخش مناظرات انتخاباتی سال ۱۴۰۰

به دور از صحبت های معمول پیرامون انتخابات و مناظرات، بخشی از اطلاعات فنی ارایه شده درباره مناظرات برای من جذاب بود.

مهرداد عظیمی، رئیس مركز تولید و فنی سیما اعلام كرد:

تمام برنامه مناظره از بدو ورود نامزدها تا اتمام مناظره با ۳۳ دوربین با كیفیت HD تصویربرداری می‌شود. طراحی آرایه استودیو مناظره حاصل یک سال كار گروه‌های تخصصی است.

خب به سادگی با خواندن عدد ۳۳ دوربین برای فیلم برداری مناظره ای که ۷ نامزد انتخاباتی در آن به همراه ۱ مجری حضور دارند، واقعا زیاد است. ذهن مقایسه گر من هم به سرعت برایش سوال شد که این تعداد را چطور می توان مقایسه کرد.

اولین موردی که به آن دست پیدا کردم، تعداد دوربین های استفاده شده برای پوشش مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۱۸ بود. گفته می شود که روسیه برای پوشش مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۱۸ از ۳۳ دوربین استفاده کرده است. در کنار این دوربین ها ۲ دوربین مخصوص بررسی آفساید وجود دارد. از مجموع ۳۳ دوربین عنوان شده، ۸ دوربین حرکت آهسته و ۴ دوربین فوق حرکت آهسته استفاده شده است.

لحظه مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه - بازی ایران پرتغال

لحظه مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه – بازی ایران پرتغال

باید در نظر داشت که پوشش مسابقات فوتبالی که در مجموع ۳.۵ میلیارد بازدیدکننده را در حین پخش آن ها به خود اختصاص داده است، قطعا پیچیده تر از مناظرات انتخاباتی است. از طرفی در فوتبال ۲۲ بازیکن در زمین، ۴ داور، ۲ نیمکت، تماشاچی ها و نمای ورزشگاه پوشش داده می شود. اینجا اما احتمالا در مجموع ۸ شخص و شاید چند نمای کلی.

همچنین کیفیت ضبط و پخش جام جهانی روسیه برابر 4K بوده است. بد نیست بدانید جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل دارای ضبط 4K بوده اما پخش با این کیفیت را اریه نمی کرده است.

به گفته آقای عظیمی، کیفیت ضبط مناظرات برابر HD است. البته در برخی موارد به استاندارد FHD هم HD گفته می شود اما اینجا تمایزی بین آن ها قائل نبوده و اطلاعات دقیق تری عرضه نشده است.

از سوی دیگر ادعای تمرکز ۱ ساله کارگروه های تخصصی برای دکوراسیون استودیو هم محل تامل است.

به هر حال امروز شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ می توانید اولین مناظره انتخاباتی را از شبکه ۱ و شبکه خبر تلویزیونی دولتی و عمومی کشورمان تماشا کنید.

نکته دیگری که دوست دارم به آن توجه کنید (از سمت کارگردانی برنامه تلویزیونی زنده‌ای این چنینی) مدت زمانی از کل برنامه است که تصویر بسته چهره کاندیداها و تصویر جمعی آن ها نماش داده می شود. طبق آمار، توزیع نامساوی زمان نمایش کادر بسته و نمای کلی کاندیداها، در ناخودآگاه بینندگان تاثیر می گذارد و شاید اهمیت کاندیداها تغییر کند.

نظر شما درباره این داده ها چیست؟ فکر می کنید نیازی به استفاده از ۳۳ دوربین برای پوشش بوده است؟ فکر می کنید سطح کیفیت ضبط و پخش مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ چطور باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

این انتخابات ۳۳ دوربین نمیخواست با دوربین موبایل هم فیلمبرداری میکردن کافی بود

m.b

“خب البته انتخابات امسال هم خیلی سیاسی بودن نمی خواهد!”
👏🙂

امروز که مناظره رو دیدم بیشتر فکرم به این رسید که تو کشتی کج دارن همدیگرو میکشن تا اینکه حرفشون رو بزنن.😂🙃

جالب اینجاست تهش همه با هم سر یه سفره میشینن😐

david2arc

وقتی امکانات زیاد داری ولی نمیدونی چطوری ازش بهترین استفاده رو بکنی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)