حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنشیال اویل ها چیستند و از کجا بخریم؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اسنشیال اویل ها یا روغن های اسانسی عصاره  های بسیار قوی و فرار گیاه هستند ، هدیه ای از طرف زمین ، به انسان ها تا قدرت طبیعت را به خانه های خود وارد کنند. در داخل بسیاری از گیاهان –  ریشه ها ، دانه ها ، گل ها ، برگ و پوست – ترکیبات شیمیایی طبیعی غلیظ و بسیار قوی وجود دارد. این ترکیبات طبیعی اسنشیال اویل ها هستند.

از جمله عملکردها و مزایای مهم دیگر اسنشیال اویل ها  ، رایحه گیاه را ناشی میشوند ، که ز آن در برابر شرایط خطرناک محیطی محافظت می کنند و حتی باعث گرده افشانی می شوند. یکی ازمهمترین کاربردهای اسنشیال اویل ها آروماتراپی و یا رایحه درمانی است که در ادامه مقاله به توضیح آن میپردازیم.

تاریخچه مختصر رایحه درمانی

انسان شناسان حدس می زنند كه عطر سازی بدوی با سوزاندن صمغ ها و رزین ها برای بخور دادن و لك شدن با مواد گیاهی معطر آغاز شد. از تاریخ فرهنگ مصر ، ما آموخته ایم که چگونه رزین ها ، مومیایی ها و روغن های معطر توسط کشیشان ، که همچنین پزشک بودند ، برای مراسم های جادویی و مذهبی ، مومیایی کردن و خدایان خود استفاده می کردند.

بسیاری از فرهنگ های باستان مزایای جسمی و روانی پماد ها و روغن های معطر را تشخیص می دادند. بقراط ، که به عنوان پدر طب مدرن شناخته می شود ، 2500 سال پیش اظهار داشت که “کلید سلامتی داشتن حمام معطر و ماساژ با روغنهای خوشبو به صورت روزانه است.”

روغنهای معطر در چین و هند در همان دوره مصر باستان استفاده می شده است. یکی از جنبه های اصلی طب آیورودا(یک نوع طب هندی )ماساژ با روغن های معطر است. از اسانس یاس به عنوان یک تونر عمومی برای کل بدن استفاده می شد. اسانس گل سرخ به عنوان ضد افسردگی و برای تقویت کبد استفاده می شد. اسانس بابونه برای سردرد ، سرگیجه و سرماخوردگی تجویز می شود. امروزه بسیاری از خصوصیاتی که در گذشته به گیاهان و روغنهای معطر نسبت میدادند معتبر شناخته می شوند.

تقطیر گیاهان در قرن دهم به ایرانیان نسبت داده می شود ، اگرچه شواهد زیادی از تقطیر توسط فرهنگ های باستان دیگر وجود دارد. در قرن شانزدهم کتابهای چاپی به راحتی در دسترس بودند و دوره جدیدی از پیشرفت و گسترش دانش را بوجود آوردند. یک پزشک آلمانی ، هیرونیموس براونشوایگ ، چندین کتاب در زمینه تقطیر اسنشیال اویل ها نوشت که صدها نسخه از آن در هر زبان اروپایی منتشر شد. در سال 1597 او به 25 اسنشیال اویل شامل گل محمدی ، اسطوخودوس ، گل میخک ، دارچین ، مربا و جوز هندی اشاره کرد. کتابهای زیادی در مورد تقطیر روغنهای اساسی در قرن شانزدهم نوشته شده است ، به ویژه در آلمان ، که به نظر می رسید مرکز رنسانس آروماتراپی اروپا باشد.

نقش میکروارگانیسم ها در بیماری در سال 1880 شناخته شد و اولین آزمایشات آزمایشگاهی توسط پزشکان فرانسوی در سال 1887 در مورد خواص ضد باکتریایی اسنشیال اویل ها  ثبت شد. این آزمایشات اولیه نشان داد که در مناطق که گل های زیادی دارند مثلا در جنوب فرانسه شیوع سل کمتر است. در سال 1888 مقاله مشابهی منتشر شد که نشان می دهد میکروارگانیسم های تب زرد به راحتی توسط خواص فعال پونه کوهی ، دارچین چینی ، گلپر و شمعدانی از بین می روند.

رایحه درمانی چیست؟

رایحه درمانی یک درمان کمکی و مکمل است که شامل استفاده از اسنشیال اویل های استخراج شده از گیاهان است. اسنشیال اویل ها  دارای خواص درمانی متمایزی هستند که می توانند به بهبود سلامت فرد و جلوگیری از بیماری کمک کنند. از این روغنهای طبیعی می توان به روشهای مختلفی از جمله هنگام ماساژ ، حمام یا استنشاق استفاده کرد. برخی از روغن های معروف مورد استفاده در رایحه درمانی شامل اسنشیال اویل های  رزماری نعناع فلفلی بابونه ، لیمو ، اسطوخودوس ، ، و درخت چای است.

قبل از اولین جلسه رایحه درمانی معمولاً سوالاتی در مورد سوابق پزشکی ، سلامت عمومی و سبک زندگی از شما پرسیده می شود که به شما کمک می کند تا آروماتراپیست تصمیم بگیرد که کدام اسنشیال اویل برای شما مناسب ترند. سپس اسنشیال اویل مناسب در ترکیب با ماساژ استفاده می شود.

اثرات اسنشیال اویل ها به روش استنشاقی

استنشاق مولکولهای معطر به روش های مختلف – جسمی ، عاطفی و معنوی بر ما تأثیر می گذارند. با استنشاق ، مولکولهای معطر وارد مجاری بینی می شوند و در آنجا رسپتورهای گیرنده بویایی را تحریک کرده و پیام های عصبی را به  مرکز لیمبیک (مرکز احساسات) در مغز میرسانند و سبب تحریک مغز می کنند.مرکز لیمبیک یک منطقه پیچیده در مغز است که به نوبه خود واکنشهای فیزیولوژیکی بدن را از طریق سیستم عصبی ، غدد درون ریز یا سیستم ایمنی بدن تحریک می کند و بر احساس لذت ، مراکز درد مغز ، حافظه ، خواب ، اشتها و رابطه جنسی تأثیر می گذارد.

روش های زیادی برای استفاده از اسنشیال اویل ها برای استنشاق وجود دارد از جمله پخش کننده های الکتریکی مه پاش ، اسانس سوز ، اسپری ، بدستگاه بخور و در وان حمام ، که برای پوست نیز فوق العاده است.

اثرات استرس در زندگی روزمره ، که اغلب به صورت افسردگی ، اضطراب و تحریک پذیری دیده می شود ، حوزه ای از مراقبت  فردی است که در آن رایحه درمانی به ویژه در ترکیب با ماساژ از موفقیت زیادی برخوردار است.

مثال دیگر اسپری اسنشیال اویل لیمو یا پرتقال در فضای خانه برای افزایش نشاط و فرح بخشی

و یا اسپری اسنشیال اویل نعنافافلی یا رزماری برای افزایش تمرکز در محیط کار

کاربردهای موضعی اسنشیال اویل ها

هنگامی که به صورت موضعی (روی پوست) استفاده می شود ، باید در یک روغن حامل و در رقت مناسب رقیق شود.

در این روش  علاوه بر این که در ماساژ (ضد درد و ریلکسی) مراقبت از پوست و مو استفاده می شود

خواص منحصر به فرد اسنشیال اویل ها از جمله ضد التهابی ضد باکتری و ضد ویروسی آنها سبب شده کاربردهای وسیعی در محصولات آرایشی بهداشتی و صنعت داروسازی پیدا کنند.

به عنوان مثال خواص ضد التهابی هلیکریسوم و بابونه آلمانی آنها را برای درد ناشی از التهاب موضعی مفید است.

خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی درخت چای و اکالیپتوس برای پیشگیری از آنفلوانزا و سینوزیت و تقویت عمومی سیستم ایمنی بدن مفید است.

روغن های اسانسی را می توان به بسیاری از محصولات مراقبت شخصی اضافه کرد به عوان مثال می توان از اسنشیال اویل رزماری و نعنافلفلی در شامپوها برای رشد مجدد مو و افزایش زخامت استفاده کرد

و یا از اسنشیال اویل درخت چای به عنوان یک ضدلک و ضد آکنه استفاده کرد.

هدف از آروماتراپی چیست؟

اسنشیال اویل ها حاوی ترکیبات طبیعی هستند که تأثیرات خاصی روی ذهن و بدن دارند. اصل اساسی رایحه درمانی تقویت فرآیند خود ترمیم با تحریک غیر مستقیم سیستم ایمنی بدن است. تصور می شود که استشمام برخی روغن ها بر خلق و خو ، کاهش خستگی ، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش تأثیر دارد – به عنوان مثال ، اسطوخودوس با ایجاد حس آرامش همراه است ، در حالی که تصور می شود گل یاس یک حالت هوشیار را برای فرد ایجاد می کند.

 

مزایای رایحه درمانی چیست؟

از آروماتراپی برای تسکین درد ، مراقبت از پوست ، رفع تنش و خستگی ،رفع استرس و تقویت نیرو در کل بدن استفاده می شود.

حدود 150 اسنشیال اویل در رایحه درمانی استفاده می شود که دارای فواید زیادی از جمله ضد ویروس ، ضد التهاب ، تسکین دهنده درد و ضد افسردگی است. آنها همچنین می توانند به تحریک مغز ، آرامش و هضم غذا کمک کنند و همچنین می توانند خاصیت ادرار آور داشته باشند.

جالب اینجاست که تأثیرات آروماتراپی در افراد مختلف متفاوت است و هیچ دو نفری دقیقاً به یک روش روش تحت تأثیر اسنشیال اویل واقع نمی شوند. بسته به محیط اطراف ، زمان روز یا روحیه ، حتی یک فرد می تواند تحت تأثیر متفاوتی از اسنشیال اویل قرار گیرد.

خرید اسنشیال اویل ها

برای بهرمندی از اثرات شگفت انگیز استفاده از اسنشیال اویل ها و رایحه درمانی باید به تولید کننده معتبر مراجع کنیم.

یکی از ویژگی های تولید کننده مطمین اسانس های طبیعی و اسنشیال اویل ها در اختیار گذاشتن برگه انالیز محصول است.

برای خرید اسنشیال اویل های طبیعی کلیک کنید

همچنین توجه داشته باشید:

فقط از اسنشیال اویل های 100٪ اصل استفاده کنید (از روغنهای معطر مصنوعی خودداری کنید)

از حساسیت / آلرژی فردی آگاه باشید

در استفاده موضعی از رقیق شده در یک حامل مانند لوسیون ، روغن گیاهی استفاده کنید

اسنشیال اویل های حساس به نور: ترنج ، لیمو ، نارنج ،گریپ فورت و…آگاه باشید و در صورت استفاده موضعی به صورت رقیق شده تا 12 ساعت در معرض نور مستقیم خورشد قرار نگیرید

در صورت تحریک پوست ، روغن های گیاهی را به اسنشیال اویل های روی پوست بمالید تا اثر آنها رقیق شود.

دور از دسترس کودکان نگه دارید؛ دور از گرما و نور نگهداری شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات