حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

4 نکته مهم در ثبت شرکت قبل از انتخاب نوع شرکت

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

شروع یک فعالیت شراکتی از دیر باز در دنیای کسب و کار مرسوم بوده است و افراد با اشتراک گذاری توانایی های خود اعم از مالی و مهارت و … بایکدیگر تشکیل یک تیم کاری قدرتمند برای رقابت با دیگر فعالین بازار در حوزه های مختلف میدهند. ثبت شرکت یکی از مهمترین و صحیح ترین اقداماتی است که شرکای تجاری در بدو فعالیت میتوانند انجام دهند . با ثبت شرکت علاوه بر اینکه حوزه فعالیت و مسئولیت افراد در ساختارهای مشخص تر و بهتری سازماندهی میگردد، مسئولیت های قانونی هریک نیز به بهترین شکل تعیین میشود.

شرکت دارای انواع و اقسام مختلفی است . در حقیقت با ثبت یک شرکت یک شخصیت حقوقی مستقل ایجاد میگردد که در قبال جامعه و فعالین بازار نقش و مسئولیت های مختلفی را برعهده میگیرد . در این میان بسته به نوع شرکت تعهدات هریک از سهامداران و شرکای شرکت در قبال دیون و بدهی های احتمالی شرکت به دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت به میزانی متفاوت خواهد بود و عدم اطلاع کارآفرینان محترم و متقاضیان ثبت شرکت از این مهم میتواند آسیب های جبران ناپذیری را به زندگی موسسین و فعالین اقتصادی کشور وارد سازد . با اتخاب درست هریک از انواع شرکت ها در زمان ثبت شرکت ، میتوانید بهترین عملکرد ساختاری و سازمانی را فیمابین موسسین و شرکا و سهامداران پدید آورید و در این میان نیز در صورت بروز بحران های مدیریتی از قبیل اختلافات فیمابین شرکا و … داور و قاضی میتواند بسته به نوع شرکت به راحتی رای مشخصی را صادر نماید .

در این مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم انواع شرکت ها و مسئولیت هریک از سهامداران در قبال دیون و بدهی های احتمالی آشنا کنیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید .

1- ثبت شرکت با مسئولیت محدود و نکات آن در باب مسئولیت شرکای شرکت نسبت به طلبکاران

ثبت شرکت با مسئولیت محدود مطابق قانون تجارت برای امور تجاری بوده که با شراکت حداقل دو نفر ایجاد میگردد. در این نوع شرکت سرمایه آورده شرکای شرکت به قطعات سهام تقسیم نمیشود و از اینرو هریک از شرکای شرکت به میزان سهم الشرکه خود در قبال دیون و بدهی های شرکت مسئول می باشند . نکته قابل تامل دیگر آن است که در انتخاب نام این نوع شرکت نبایست از نام افراد و شرکا استفاده نمود و در صورتی که از نام هریک از شرکا در نام شرکت استفاده شود ، ایشان نسبت به کل دیون و بدهی های شرکت مسئولیت تضامنی خواهند داشت . در ثبت شرکت با مسئولیت محدود تمامی سرمایه شرکت بایستی از سوی شرکا در بدوا تاسیس به صندوق شرکت واریز و تقویم گردد .

2- ثبت شرکت سهامی و نکات آن در باب مسئولیت سهام داران شرکت نسبت به طلبکاران

ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت سهامی عام برای عموم مردم آزاد بوده و از اینرو قانون گذار هیچ محدودیتی را برای ثبت این نوع شرکت ها معمول نداشته است . این نوع شرکت ها که به نام شرکت های سهامی شناخته میشوند طبق قانون تجارت برای امور تجاری ثبت میگردند و از اینرو انجام اموری نظیر خرید و فروش و بازرگانی و … را میتوان از طریق این نوع شرکت ها به سرانجام رسانید.

در این نوع شرکت ها سرمایه شرکت به قطعات سهام تبدیل شده و هریک از سهامداران شرکت به میزان سرمایه آورده و پذیرش شده خود از سوی دیگر سهام داران و مدیران شرکت میتوانند سهم از شرکت داشته باشند . در زمان بروز هر گونه بحران مالی ، هریک از سهامداران شرکت به میزان سهام خود نسبت به دیون و بدهی های شرکت در مقابل طلبکاران مسئول می باشند .

فرق اساسی در ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت سهامی عام در آن است که در شرکت سهامی خاص کلیه سرمایه مورد نیاز شرکت از سوی موسسین شرکت تامین میگردد در حالیکه در شرکت سهامی عام موسسین شرکت میبایست حداقل 20% سرمایه اولیه شرکت را تامین نمایند و میتوانند الباقی آنرا پس از اخذ مجوز پذیره نویسی سهام از سازمانها و ادارات مربوطه از طریق مردم جذب نمایند.

3- ثبت شرکت تضامنی و نکات آن در باب تعهدات شرکای شرکت در قبال طلبکاران

مطابق قانون تجارت ثبت شرکت تضامنی نیز برای انجام امور تجاری می باشد . در شرکت های تضامنی بایستی نام حداقل یکی از شرکای شرکت در نام شرکت استفاده شود و برای دیگر شرکای شرکت نیز از واژه ” و شرکا ” و یا ” و برادران ” استفاده گردد. استفاده از عبارت ” تضامنی ” نیز در انتهای نام شرکت در کلیه مکاتبات و … الزامی می باشد. در صورت بروز هرگونه بدهی و دیونی در شرکت طلبکار میتواند تمامی بدهی خود را از یکی از شرکای شرکت مطالبه نماید و بدین دلیل است که نام این شرکت ها تضامنی است. به عبارتی ساده تر تمامی شرکای شرکت نسبت به کل بدهی مسئولیت تضامنی دارند. در این نوع شرکت ها هرگونه قراردادی فیمابین شرکا در خصوص نحوه تغییر تعهدات و دیون به اشخاص ثالث کان لم یکن تلقی میگردد.

4- ثبت موسسات و نکات آن در باب تعهدات شرکا در قبال بدهی های موسسه

یکی دیگر از اقسام حقوقی رایج را میتوان موسسات نام برد . موسسات بر خلاف شرکت ها مجاز به انجام امور خرید و فروش نبوده و بیشتر برای ارائه خدمات ثبت میشوند . موسسات رایج در کشور به دو دسته زیر مورد تقاضا ثبت موسسه قرار میگیرند:

1- ثبت موسسه انتفاعی 2- ثبت موسسه غیر انتفاعی

هدف از ثبت موسسه انتفاعی کسب درآمد در ازای ارائه خدماتی از قبیل وکالت ، تعمیرات و…. بوده و موسسین این موسسات با هدف کسب درآمد در حوزه فعالیت موضوع موسسه اقدام خواهند نمود . موسسه انتفاعی حق انجام امور تجاری و خرید و فروش را ندارد و قوانین حاکم بر موسسه انتفاعی دقیقا مانند قوانین حاکم بر شرکت های مسئولیت محدود می باشد . در صورت بروز هرگونه بدهی و دیون نیز در این موسسات هریک از شرکای موسسه به میزان سهم الشرکه خود در موسسه مسئول جبران دیون شرکت می باشد.

ثبت موسسات غیر انتفاعی با هدف حمایت از افراد یک جامعه و یا سندیکا و … انجام میپذیرد و هدف اصلی موسسین از ثبت این نوع موسسه ها در حقیقت کسب درآمد نیست . حال آنکه این جمله بیانگر آن نیست که موسسات غیر انتفاعی نمیتوانند در ازای ارائه خدمات خود وجهی را دریافت نمایند . بلکه بر این مورد اشاره دارد که هدف اصلی موسسات غیر انتفاعی ارائه خدمات به جامعه هدف می باشد نه کسب درآمد . از موسسات غیر انتفاعی میتوان از سندیکا ها ، انجمن ها و مدارس غیرانتفاعی نام برد . در صورت بروز هرگونه بدهی و دیون موسسه غیر انتفاعی شرکای موسسه غیر انتفاعی هرکدام به اندازه سهم الشرکه خود در موسسه مسئول به جبران دیون برای طلبکاران می باشند. قوانین حاکم بر این نوع موسسه نیز دقیقا قوانین حاکم بر شرکت های با مشئولیت محدود است.

امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم شما خواننده محترم را با زبانی ساده به اهم موارد ثبت انواع شرکت ها و تعهدات موسسین آنها در  باب دیون و بدهی های شرکت آشنا کرده باشیم. در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید با کارشناسان خبره موسسه ثبت ونک با شماره 02187790 تماس حاصل فرمایید .

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات