حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین مدار بسته دام چیست؟

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

دوربین های دام از جمله رایج ترین انواع دوربین مداربسته هستنند. اصطلاح دام (Dome) به معنای گنبد است. همانطور که از نام این دوربین ها مشخص است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین های مداربسته اشاره دارد. این دوربین ها، کارآیی بسیار نزدیک به دوربین های بولت را دارند، اما در برخی از محیط ها، بنا به کاربرد بهتر است از دوربین مداربسته دام استفاده کنید، به عنوان مثال دوربین دام، بیش تر در محیط های داخلی استفاده می شود چرا که به علت شکل کیس گنبدی آن، بر روی سقف و کناره ی ( کنج ) دیوار به راحتی نصب می شود، البته این دوربین، معمولا از استاندارد های ضد ضربه و ضد آب، پشتیبانی می کند که استفاده از آن را در محیط خارجی آسان تر کرده است.

دوربین مداربسته دام در کجا نصب می شود؟

نوع طراحی این دوربین ها باعث شده تا به صورت بالقوه برای محیط های مسقف استفاده شوند. دوربین های دام عموما کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین بهتر است از این نوع از دوربین ها در محیطهای داخلی اداری، تجاری یا مسکونی استفاده شود.

از آنجایی که لنز دوربین Dome زیر محفظه ی گنبدی شکل قرار دارد مشاهده جهت دید دوربین مداربسته دام برای افراد قابل مشاهده نیست به عبارت دیگر افرادی که در میدان دید دوربین دام هستند نمی توانند جهت دید دوربین را مشاهده کنند لذا معمولا نمی توان مشاهده کرد که میدان دید دوربین دام کدام ناحیه می باشد. از این رو به عنوان مثال برای کنترل کارمندان در یک اداره ، یا برای دور کردن افراد سودجو در یک سوپر مارکت می تواند استفاده از دوربین Dome یک راه حل مناسب باشد

اماکن اداری و تجاری،ساختمان های مسکونی،هتل ها،رستوران ها و سالن های غذاخوری،مدارس و آموزشگاه ها و کتابخانه ها برای نصب دوربین های دام مناسب می باشند.

کیفیت تصویر دوربین دام

دوربین های دام در کیفیت های متفاوتی به صورت آنالوگ، آنالوگ HD و شبکه وجود دارند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارد. البته در مورد دوربین های آنالوگ باید بگوییم که منسوخ شده اند و جای خود را به دوربین های آنالوگ HD داده اند. این دوربین ها را می توانید از کیفیت تصویرهای 2 مگاپیکسلی تا کیفیت تصویرهای 8 مگاپیکسلی خریداری نمائید. اغلب دوربین های مداربسته دام یا … دارای دید در شب IR هستند و این قابلیت تفاوت زیادی در هزینه آنها ایجاد نمی کند. دوربین های دام معمولا دید در شبی با برد متوسط دارند.

دوربین دام تحت شبکه، بستر کابل کشی بر مبنای کابل شبکه دارند، دارای دو کابل هستند، یک کابل به منظور تغذیه ( آداپتور ) و دیگری به منظور ارسال سیگنال ها و دیتا ها است، اگر دوربین دام تحت شبکه شما، از قابلیت POE پشتیبانی کند نیاز به تامین تغذیه دوربین ندارید چرا که تغذیه آن از طریق کابل POE تامین می شود.

دوربین دام در بستر کواکسیال، طیفی وسیعی از دوربین ها را شامل می شوند که می توان به دوربین های CVBS، HDCVI ، AHD و HDTVI اشاره کرد. بستر کابل کشی این دوربین ها بر مبنای کابل کواکسیال است و داری دو کابل هستند، یک کابل به منظور تغذیه دوربین ( آداپتور ) و دیگری همان کابل کواکسیال است که برای ارسال سیگنال ها استفاده می شود. در این میان، تکنولوژی های HDCVI و HDTVI از لحاظ قابلیت ها، کیفیت و وضوح تصاویر از برتری های بیش تر برخوردار هستند و همینطور قیمت بالاتری دارند.

 

دوربین مداربسته دام بر مبنای نوع لنز و دید

این دوربین ها بر مبنای لنز نیز به سه دسته ی دارای لنز ثابت(Fixed) ، لنز متغیر وریفوکال (Varifocal) و موتورایز (Motorized)تقسیم می شوند. اگر می خواهدی دوربین مداربسته Dome یک تصویر با میدان دید وسیع ارائه نماید ( اصطلاحا Wide ) باید دوربین دام فیکس لنز را انتخاب نمایید. دوربین Dome با لنز فیکس تصویر با میدان دید باز را به شما ارائه می دهد. هر چه فاصله کانونی دوربین کوچکتر باشد ، زاویه دید دوربین بزرگتر می باشد. به عنوان مثال زاویه دید دوربین دام با لنز ۶ میلیمتر از دوربین Dome با لنز ۴ میلیمتر کوچکتر است.

اگر می خواهید دوربین مداربسته Dome انتخاب شده میدان دید دلخواه شما را پوشش دهد ( به عنوان مثال چارچوب درب ورودی یا فضای مشخصی در یک فروشگاه زنجیره ای ) باید از دوربین دام با لنز متغیر ( Varifocal Lens ) استفاده کنید. دوربین Dome وریفوکال قابلیت تنظیم میدان دید مطابق نیاز را برای کاربر فراهم می نماید. البته باید توجه داشته باشید که تنظیم میدان دید ( تغییر فاصله کانونی لنز ) بصورت دستی تنها به هنگام نصب دوربین قابل انجام می باشد و پس از نصب هر بار که کاربر بخواهد زاویه دید را تغییر دهد باید کاور دوربین را باز کند.

ویژگی های دوربین مداربسته دام

اکثر دوربین های دام، در مقابل ضربات خارجی و دستکاری ها مقاوم هستند و از استانداردهای IP66 و IP67 پشتیبانی می کنند.

قابلیت ضد نفوذ آب، گرد و غبار: این قابلیت نیز در اکثر دوربین های دام وجود دارد و به علت دارا بودن این قابلیت، بنا به محل جانمایی دوربین، می توانند در محیط بیرون بدون ورود رطوب، آب، گرد و غبار نصب شوند. البته دوربین بولت به خاطر شکل ظاهری، برای محیط های خارجی پرکاربردتر هستند.

اگر در محیط داخلی خود، جای مناسبی برای نصب دوربین پیدا نکردید، می توانید از دوربین مداربسته دام استفاده کنید، چرا به علت شکل ظاهری خود به راحتی بر گوشه های دیوار و سقف نصب می شوند.در برخی از مدل های آن می توانید زاویه دید آن را با تغییر بدنه اطراف لنز، تغییر دهید و نسبت به دوربین بولت نصب راحتی تری دارد.

دوربین دام تورت TURRET

اغلب مدل های دوربین دام دارای کاور شیشه ای هستند. انواعی از دوربین های دام وجود دارند که فاقد این کاور شیشه ای هستند به این دوربین ها Turret گفته می شود. این نوع از دوربین های دام چه از لحاظ کارکرد و چه از لحاظ قیمت تفاوتی با سایر مدل ها نداشته و تنها شکل ظاهری متفاوتی دارند.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

ممنون 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات