اگر تا کنون با شرایط جدید حریم خصوصی و استفاده از Whatsapp موافقت نکرده اید، احتمالا از فردا باید شاهد نوتیفیکیشن هایی در این زمینه باشید. این نوتیفیکیشن ها به آن دلیل است که شرایط استفاده جدید واتس اپ از فردا (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) اعمال می شود. ما پیش از این و به تفصیل درباره اتفاق جدید واتس اپ با هم صحبت کرده ایم. امروز برای یک یادآوری مجدد، دوباره مروری بر دانسته های خود خواهیم داشت.
همه چیز با اعلامیه جدید واتس اپ آغاز شد. جایی که این پیام رسان تحت تملک فیسبوک به کاربران اطلاع می داد شرایط استفاده از آن تغییر کرده و آن ها باید تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با آن موافقت کنند. به هر حال Whatsapp یک پیام رسان است و حساسیت ها درباره آن بالاتر از دیگر پلتفرم ها قرار دارد. این سبب کوچ عظیم کاربران از واتس اپ به تلگرام و سیگنال شد.
واقعا اما داستان واتس اپ چیست؟
جوابیه رسمی واتس اپ به نگرانی های پیرامون حریم خصوصی جدید، تا حدود خوبی شرایط را مدیریت کرد. همچنین فیسبوک مهلت موافقت اجباری با شرایط جدید را تا ۲۵ اردیبهشت امسال به تعویق انداخت. در چشم بهم زدنی به ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیده ایم و می خواهیم مرور کنیم که داستان چیست؟
واکنش رسمی واتس اپ به نگرانی کاربران به قرار زیر است:
تصویر توییتر اول را این جا می توانید واضح تر ببینید:
در این تصویر آمده:
اگر بخواهیم این بندها را کمی بیشتر گسترش دهیم، عبارات زیر را می توان استباط کرد:
واتس گفت که داده های مربوط به نحوه تعامل فرد با یک کسب و کار را در برنامه خود به اشتراک می گذارد و این مکالمات به طور واضح برچسب گذاری می شوند.
به زودی این گزینه را برای مشاغل فراهم می کند که از زیرساخت میزبانی فیس بوک برای مدیریت چت های WhatsApp با مشتریان خود، پاسخ به سوالات و ارسال اطلاعات مانند رسیدهای خرید، استفاده کنند.
این ویدیو را درباره شرایط استفاده جدید Whatsapp حتما ببینید:
اگر هم دوست دارید که کمی جزئیات بیشتر را در متن بخوانید، اینجا می خواهیم بگوییم که ماجرای Whatsapp چیست؟
ابتدا باید یادآوری کنم که زمانی واتس اپ فقط سال اول استفادهاش رایگان بود. پس از آن باید سالانه مبلغ ۹۹ سنت پرداخت می کردید تا از آن استفاده کنید.
وقتی فیسبوک واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید، این هزینه برداشته شد و با یک سرویس پیام رسان اینترنتی رایگان مواجه شدیم. سرویسی که پس از خریده شدن توسط فیسبوک، برخلاف تغییرات زیاد اینستاگرام پس از خریده شدن توسط فیسبوک، تغییر اساسی و خوبی نکرد.
مشخصا هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد، آن هم فیسبوک! سال ۲۰۲۱ سالی است که فیسبوک می خواهد از سرمایه گذاری عظیم خود، استفاده علنی و بزرگتری داشته باشد. نقشه درآمدی سرویس های اینترنتی عموما وایسته به تبلیغات است. تبلیغات یا مستقیم است یا غیرمستقیم و یا با فروش اطلاعات خاصی از کاربران. فیسبوک برای درآمد از واتس اپ به گزینه آخر دست انداخته است.
واتس اپ بیزنس بخشی است که فیسبوک از آن برای برنامه تبلیغاتی خود استفاده خواهد کرد. اما Whatsapp Business چیست؟
به صورت خلاصه باید گفت که Whatsapp Business به دلیل ابزارهایی که برای کسب و کارها دارد، به انتخاب مناسبی از سوی آن ها تبدیل شده است.
شما اگر کسب و کاری دارید و می خواهید با مشتری خود در ارتباط باشید، با نسخه بیزنس Whatsapp می توانید پیام خوش آمد گویی داشته باشید، پاسخ سریع تنظیم کنید، کاتالوگ، ساعت کاری، آدرس و … را به مشتری خود ارایه دهید.
ابزاری مفیدی است که در ایران کمتر کاربرد دارد. البته اینطور نیست که اصلا از آن استفاده نشود.
نسخه بیزنس Whatsapp چون استفاده تجاری دارد، فیسیوک هم تصمیم گرفته تا از آن کسب درآمد داشته باشد. شاید این تصمیم بهتر از نمایش مستقیم تبلیغات، مثلا در استاتوس های این پیام رسان باشد، نه؟
اما چطور بفهمیم که با یک حساب بیزنسی در Whatsapp صحبت می کنیم؟
به سادگی، وقتی که شما وارد چت با یک حساب بیزنس شوید، به شما اطلاع داده می شود. شما پیامی واضح و مشخص مانند تصویر زیر خواهید دید:
بسیار مهم است که بدانید اطلاعات و چت های حساب های شخصی واتس اپ (آیکون سبز معمول واتس اپ) پایش و پردازش نمی شود. این اطلاعات با رمزگذاری End-to-End ارسال می شوند.
چت هایی که شما با یک حساب بیزنسی واتساپ داشته باشید، پردازش خواهد شد. واتساپ بیزنس آیکون سبز دارای یک حرف B در وسط آن است. همانطور که چند خط بالاتر هم گفتیم، اگر با حساب شخصی خود، با یک حساب بیزنس چت کنید؛ اینطور به شما اطلاع داده می شود.
تبلیغات! مثلا تصور کنید که شما به یک کسب و کار اینترنتی که واتساپ بیزنس دارد، پیام می دهد که “آقا این تی-شرت چند” یا “این دامن چه رنگ هایی دارد” یا “خانم این پاوربانک چه مشخصاتی دارد”.
فیسبوک با پردازش این اطلاعات متوجه می شود که مثلا آقای سینا عطایی می خواهد پاوربانک بخرد. این اطلاعات با مشخصات حساب کاربری من جمع آوری می شود و در پلتفرم های دیگر این شرکت مانند شبکه اجتماعی فیسبوک یا اینستاگرام یا دیگر شرکای تجاری این شرکت، برای تبلیغات استفاده می شود.
به این صورت که در آینده نزدیک من در اینستاگرام مثلا تبلیغات پاوربانک خواهم دید.
شما در حال استفاده از یک سرویس رایگان هستید. همچنین شرایط استفاده آن مشخص است. پس محدودیتی برای فیسبوک وجود ندارد. از نظر اخلاقی اما شاید کمی کار خاکستری باشد. کار خاکستری که در حال حاضر مثلا گوگل به گستردگی هرچه تمام تر انجام می دهد.
بحث Whatsapp به دلیل اینکه پیام رسان است، کمی حساس تر شد. البته اینکه پیام رسان های دیگر مثل تلگرام و سیگنال چنین کاری نمی کنند هم بی تاثیر نیست. البته شرایط استفاده هر سرویسی می تواند تغییر کند ولی فعلا شرایط این است.
پاسخ این پرسش را که اگر با شرایط استفاده جدید واتس اپ موافقت نکنیم، چه اتفاقی می افتد، ۲ ماه پیش در ترنجی برای شما نوشتیم.
ممکن است از خود بپرسید که اگر ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بشود و با شرایط و ضوابط جدید موافقت نکنید چه اتفاقی می افتد. امروز، این شرکت پاسخ این پرسش را داد. اگر بعد از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ شرایط جدید را رد کنید، برای چند هفته، همچنان می توانید تماس و نوتیفیکیشن دریافت کنید، اما قادر به خواندن یا ارسال پیام در واتس اپ نخواهید بود.
مشخص نیست که پس از این چند هفته چه اتفاقی می افتد، اما WhatsApp سیاست جدیدی را برای حذف حساب هایی که ۱۲۰ روز غیرفعال هستند اعمال می کند و اگر اعلامیه جدید را رد کنید ممکن است به همین ترتیب حساب شوید.
تقریبا گویی Whatsapp شما یک طرفه می شود. ابتدا محدودیت و سپس شاید مسدود شدن در انتظار شما خواهد بود.
اطلاعات حساب های واتس اپ غیربیزنسی که با یکدیگر صحبت می کنند، برای مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد. مکالماتی که حداقل یک سوی آن ها اکانت بیزنس Whatsapp داشته باشد، پایش خواهند شد و به مقاصد تبلیغاتی. البته در بازارهایی که سرویس پرداخت واتس اپ وجود دارد، اطلاعات آن هم جمع آوری می شود اما این سرویس در ایران غیرفعال است و ارتباطی به پرداخت های بانکی شما ندارد.
از نظر کلی اینکه به غول های بزرگ فناوری کمک نکنیم بیش از این بزرگ شوند، باید هدف اصلی ما باشد. البته ما در ایران با محدودیت های گسترده در بحث پیام رسان های همه گیر جهانی رو به رو هستیم. به شکلی که تنها همین Whatsapp است که در اختیار ماست.
درست است که تلگرام را داریم اما مشروط به متصل بودن فیلترشکن هر دو طرف مکالمه است. پس برای پیام های فوری و تماس های اینترنتی شاید گزینه ای بهتر از واتس اپ نباشد، به خصوص که سیگنال هم در ایران فیلتر شد.
در غیر این صورت به سادگی هر چه تمام تر می شد چت ها و گروه های Whatsapp را به تلگرام منتقل کرد. در همین راستا ما هم مثل پویش جهانی نسبتا پررنگی که وجود دارد، از واتس اپ به سیگنال یا تلگرام کوچ می کردیم. حیف که به هر حال تلگرام فیلتر است.
شما چه تصمیمی می گیرید؟ شرایط استفاده جدید واتس اپ برای شما قابل پذیرش است؟
پس غزل خداحافظی را سر بده!
سیگنال با قندشکن !