حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خط تولید ۳ نانومتری تراشه های TSMC به جای اروپا، در امریکا بنا خواهد شد

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | پردازشگرها

ساخت کارخانه های نیمه هادی بیشتر در بازه زمانی کمبود جهانی تراشه ها، خبر خوبی به نظر می رسد. با این حال، این یک سرمایه گذاری بسیار گران قیمت است که سالها به طول می انجامد. به تازگی و در گزارشی از رویترز، برنامه های TSMC برای ساخت کارخانه های بیشتر مشخص شده است. گفته می شود که خط تولید ۳ نانومتری تراشه های TSMC به جای اروپا، در امریکا بنا خواهد شد.

خط تولید ۳ نانومتری تراشه های TSMC

سال گذشته این شرکت از سرمایه گذاری بزرگ ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری برای ساخت یک کارخانه تراشه سازی در فونیکس، آریزونا خبر داد. این خط تولید، تراشه هایی با فرآیند ۵ نانومتری با هدف تولید نسبتا کم 20,000 ویفر ۱۲ اینچ در ماه تولید خواهد کرد (در مقایسه با تولید 100,000 در ماه کارخانه های تایوان). اکنون رهبری شرکت در حال بررسی ساخت کارخانه ریخته گری پیشرفته تری ۳ نانومتری است که هزینه ای عظیم ۲۳ تا ۲۵ ​​میلیون دلار خواهد داشت.

احداث کارخانه TSMC

احداث کارخانه TSMC

در ابتدا، TSMC در جستجو برای یافتن محل احداث کارخانه پیشرفته خود در اروپا بود، اما طبق این گزارش، شرکت تایوانی تمرکز خود را به ساخت کارخانه در فونیکس امریکا و در کنار کارخانه اول تغییر داده است. توسعه این سایت طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ادامه خواهد داشت. از جمله برنامه های توسعه می توان به ساختن تراشه های ۲ نانومتر در آینده اشاره کرد.

اتحادیه اروپا تلاش کرده است از سازنده تراشه تایوانی حمایت کند، اما درگیری داخلی وجود دارد. سازندگان اتومبیل خواهان یارانه فرآیندهای نیمه هادی قدیمی هستند زیرا همان مواردی است که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر کمبود آنها نیز در نظر گرفته شده است. تراشه های بسیار پیشرفته برای گوشی های هوشمند و تراشه های رایانه ای، تراشه هایی هستند که هیچ شرکتی در اتحادیه اروپا تولید کننده آنها نیست.

TSMC به دنبال یارانه از دولت ایالات متحده خواهد بود و همچنین اینتل و سامسونگ نیز خواهان این امر هستند زیرا هر شركت بخشی از 50 میلیارد دلار بودجه را كه رئیس جمهور بایدن قصد دارد آن را به صنعت بكشد، می خواهد. همچنین اینتل و سامسونگ نیز در حال ساخت کارخانه های جدید خواهند بود (به ترتیب در فونیکس و آستین، تگزاس).

در مورد اروپا، شرکت تایوانی ممکن است کارخانه ای مبتنی بر فناوری قدیمی ایجاد کند که متناسب با صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا باشد، اما در حال حاضر هیچ برنامه رسمی برای این کار وجود ندارد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این قدرت تراشه سازی تایوانی چه نقشی در توازن قدرت در آینده داشته باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

Tsmc روابطش با آمریکا خیلی خوبه برا همین همین خیلی پیشرفت میکنه

AŁɪ

چرا دوبار همین رفت 🙂😅

صدرا مخملی

انتظار داشتم کوالکام هواوی یا سامسونگ یا اپل اولین چیپست 3 نانومتری رو بزنند

یه روزی برسه که ببینم تراشه 0.5 نانومتری ساختن

اونموقع باتری تا یه هفته دووم میاره تو شرایط عادی.

Milad7

TSMCبهترینه 🤩

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)