حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا آپدیت امنیتی اندروید مهم است؟

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | Android، آموزش و راهنمایی، گوگل

وقتی صحبت از سیستم‌عامل اندروید می‌شود، پای به‌روزرسانی‌ها نیز به بحث باز می‌شوند. به‌روزرسانی‌های اندروید انواع مختلفی دارند. این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند نسخه اندروید را تغییر دهند، باگ‌ها را رفع کنند یا صرفاً برای بهبود امنیت دستگاه ارائه شوند. به نظر می‌رسد که آپدیت امنیتی اندروید در میان کاربران، اهمیت خاصی ندارد. اما واقعاً کارایی این به‌روزرسانی چیست؟

ما در این مطلب، در مورد اهمیت آپدیت امنیتی اندروید خواهیم خواند. با ما همراه باشید.

آپدیت امنیتی اندروید چیست؟

به نقل از howtogeek، آپدیت امنیتی اندروید برای بهبود امنیت و رفع باگ‌های امنیتی است. بهبود‌های این نوع به‌روزرسانی، ممکن است در استفاده روزمره قابل احساس نباشد.

هر ساله، نسخه جدیدی از سیستم‌عامل اندروید رونمایی می‌شود. اما ارائه این به‌روزرسانی آن‌قدر زود به زود نیست که تهدیدات امنیتی رفع شوند. بنابراین، گوگل مجبور به انتشار پچ‌های امنیتی مخصوص هر ماه می‌باشد.

آپدیت امنیتی

خب، اشکال داشتن محصولات ساخت دست انسان‌ها، امری طبیعی است. در حقیقت، این کمپانی نمی‌خواهد با ارائه به‌روزرسانی‌های حجیم مانند به‌روزرسانی‌های نسخه اندروید، تهدیدات و باگ‌های امنیتی را رفع کند. بنابراین، بسته‌های کم حجم و سبک‌تری برای این امر اختصاص یافته‌اند.

همان‌طور که از اسمش مشخص است، آپدیت امنیتی اندروید برای مقابله با مشکلات امنیتی در اندروید منتشر می‌شود. در مدت کوتاهی، موارد امنیتی بسیاری در اندروید رخ می‌دهد. با گزارش این موارد امنیتی، گوگل بسته‌های امنیتی جدید خود را جهت مقابله با مشکلات پیش آمده، طراحی می‌کند. این بسته‌ها با وجود این حجم کم، نقش مهمی را در سیستم‌عامل اندروید بازی می‌کنند. اگر در مورد ویژگی‌های نسخه جدید اندروید کنجکاو هستید، می‌توانید مطلب زیر را نیز مطالعه کنید.

 

اندروید ١٢ و ویژگی‌های جدیدش را می پسندید؟

 

چرا آپدیت امنیتی اندروید حائز اهمیت است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، ممکن است پس از نصب آپدیت امنیتی اندروید، شاهد هیچ تغییر کلید و جدیدی نباشید. با این وجود، به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید، همچنان اهمیت ویژه‌ای دارند. بهتر است برای پایداری امنیتی، این به‌روزرسانی را هر ماه نصب کنید. البته اگر گوشی شما همچنان پشتیبانی شود!

با ارائه نسخه جدید اندروید، مشکلات امنیتی جدیدی پدیدار می‌شود و گوگل باید هر ماهه به‌روزرسانی امنیتی در دسترس کاربران قرار دهد تا مشکلی پیش نیاید.

این به‌روزرسانی‌ها از هر جهتی مهم هستند. ممکن است مشکل‌های امنیتی ایجاد شده مهم نباشند، اما باید رفع شوند. به طور مثال، یک سطل آب را با چند سوراخ کوچک تصور کنید. گرچه این سوراخ‌ها، در نگاه اول سبب پایین آمدن سطح آب نمی‌شوند، اما در طولانی مدت تأثیر گذار هستند. اما به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید، این مشکلات و سوراخ‌های کوچک را از بین می‌برند تا کاربر در طولانی مدت به مشکلی بر نخورد.

البته، برندهایی هستند که هر ماهه این به‌روزرسانی را برای دستگاه‌های خود منتشر نمی‌کنند. حتی ممکن است این به‌روزرسانی‌ها خودشان دارای باگ باشند و به گوشی آسیب برسانند. اما در کل هرچه که باشد، ریسک نصب نکردن این بسته‌ها بیشتر از نصب کردنشان است! پس پیشنهاد می‌شود در صورت اطمینان یافتن از مشکل نداشتن این آپدیت‌، آن را نصب کنید.

چگونه آپدیت امنیتی اندروید را نصب کنیم؟

با اطلاع از فواید این به‌روزرسانی، حتماً برخی از کاربران از می‌پرسند که چطور می‌توان آپدیت امنیتی اندروید را نصب کرد؟ خب، در اینجا آموزشی کوتاه از نحوه نصب این پچ‌های امنیتی داریم.

ابتدا، به قسمت تنظیمات دستگاه خود بروید. اگر بخش Security یا امنیت را مشاهده کردید، روی آن کلیک کنید. اگر مشاهده نکردید، مستقیماً به بخش به‌روزرسانی یا Software Update بروید.

در این بخش، شما عبارت Security Update یا آپدیت امنیتی را مشاهده می‌کنید. زیر این عبارت، ماه مربوط به پچ امنیتی شما نیز ذکر شده است. در نهایت، روی این عبارت کلیک کنید تا به بخش به‌روزرسانی هدایت شوید.

متأسفانه، برخی از کمپانی‌ها، به‌روزرسانی‌های امنیتی را دیرتر انتشار می‌دهند. بهتر است هنگام خرید دستگاه اندرویدی، به مدت پشتیبانی نرم‌افزاری نیز توجه کنید. اکثر کمپانی‌ها وظیفه دارند تا به مدت ٣ سال از دستگاه‌های اندرویدی خود، پشتیبانی کنند.

اما این به‌روزرسانی‌ها همیشه مرتب نیستند. ممکن است هر فصل، به‌روزرسانی‌های Full-OTA برای نصب این آپدیت توسط برندهایی که کم‌تر به این بخش اهمیت می‌دهند، ارائه شود. به‌روزرسانی‌های Full-OTA شامل چند آپدیت امنیتی هستند و حجم بیشتری نسبت به یک به‌روزرسانی معمولی و ماهانه دارد.

اما گوشی‌هایی که عضو پروژه Android One هستند، غالباً این به‌روزرسانی‌ها را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند و در برابر خطرات امنیتی، مقاوم‌تر هستند.

توجه داشته باشید که ممکن است این آپدیت‌ها به صورت ادغام شده در دسترس قرار بگیرند. به طور مثال، شاید برای نصب آپدیت امنیتی این ماه، باید به‌روزرسانی نسخه اندروید را انجام دهید! اگر تمایلی به نصب به‌روزرسانی نسخه جدید اندروید نداشته باشید، به دنبال آن، از پچ امنیتی این ماه هم برخوردار نخواهید شد. معمولاً این اتفاق کم‌تر در دستگاه‌های پیکسل خود گوگل رخ می‌دهد.

در نهایت، باز هم می‌گوییم که سراغ برند‌هایی بروید که به ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه پایبند باشند. هرگز به‌روزرسانی‌های امنیتی را دست کم نگیرید. اگر دستگاه مورد نظرتان، از پشتیبانی ضعیفی در این بخش بهره‌‌مند است، بهتر از کمی در انتخاب خود تجدید نظر کنید!

نظر شما در مورد به‌روزرسانی‌های امنیتی گوگل چیست؟ کدام یک از برندها پشتیبانی بهتری در این بخش دارند؟ دستگاه شما این به‌روزرسانی‌ها را مرتباً دریافت می‌کند یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

ممنون مفید بود🥰

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️