حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل (راهنمای گام به گام) | اندروید و ios

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

امروزه زمان ارزشمندترین ثروت ودارایی شماست. اگرچه یک جستجوی آنلاین ساده شما را به انبوهی از دستورالعمل ها و نکات برای مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل رهنمون می کند اما فیلتر کردن محتوای مفید و با کیفیت از محتوای غیرمفید و بی کیفیت کار سختی است.

راهنمای جامع طراحی اپلیکیشن اندروید و ios

1- استراتژی

اولین مرحله از فرآیند توسعه و طراحی اپلیکیشن موبایل، تعریف استراتژی تکامل ایده شما به یک برنامه موفق است. شما ممکن است بخش قابل توجهی از این مورد را در استراتژی کلی تحرک شرکت خود بگنجانید. از آنجا که اهداف یک برنامه ممکن است با برنامه دیگر متفاوت باشد هنوز یک تأثیر خاص برنامه در استراتژی تحرک برای حل در مراحل توسعه وجود دارد.

وظایف شما در این مرحله:

  • کاربران هدف را شناسایی کنید.
  • در مورد رقابت تحقیق کنید.
  • اهداف برنامه را تعیین کنید.
  • یک بستر برای برنامه خود انتخاب کنید.

2- تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی

در این مرحله ایده برنامه شما شکل می گیرد و به یک پروژه واقعی تبدیل می شود. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی با تعریف موارد استفاده و گرفتن نیازهای دقیق عملکرد آغاز می شود.

بعد از اینکه الزامات برنامه خود را شناسایی کردید یک نقشه راه محصول تهیه کنید. این شامل اولویت بندی نیازهای برنامه تلفن همراه و گروه بندی آن ها در نقاط عطف تحویل است. اگر زمان، منابع یا هزینه ها نگران کننده است پس حداقل محصول مناسب (MVP) خود را تعریف کنید و این مورد را برای راه اندازی اولیه در اولویت قرار دهید.

بخشی از مرحله برنامه ریزی شامل شناسایی مهارت های مورد نیاز برای ابتکار توسعه برنامه شما است. به عنوان مثال سیستم عامل های تلفن همراه iOS و Android از پشته های مختلف فناوری توسعه استفاده می کنند. اگر هدف شما ساختن یک برنامه تلفن همراه برای هر دو سیستم عامل iOS و Android است، تیم توسعه دهنده تلفن همراه شما باید شامل توسعه دهندگان iOS و توسعه دهندگان Android باشد.

3- طراحی UI / UX

هدف از طراحی یک برنامه ارائه تجربه های کاربر یکپارچه و بدون دردسر با ظاهری صیقلی است.

موفقیت یک برنامه موبایل بر اساس میزان پذیرش و بهره مندی کاربران از همه ویژگی های آن تعیین می شود. هدف برای طراحی UI / UX برنامه تلفن همراه ایجاد تجارب عالی کاربر است که باعث می شود برنامه شما تعاملی، بصری و کاربرپسند باشد. در حالی که طراحی های رابط کاربری صیقلی به تصویب زودرس کمک می کند برنامه شما باید تجربه کاربر بصری داشته باشد تا کاربران برنامه را درگیر خود کند.

  • معماری اطلاعات و گردش کار

اولین فرآیند از مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل تعیین داده هایی است که برنامه تلفن همراه شما به کاربران نشان می دهد داده های جمع آوری شده، تعاملات کاربر با محصول نهایی و سفرهای کاربر در داخل برنامه.

برای شرکت ها راه حل های تلفن همراه سازمانی کاربرانی با نقش ها و امتیازات مختلف دارند و ترکیب این قوانین به عنوان بخشی از معماری اطلاعات برنامه شما ضروری است. نمودارهای گردش کار به شناسایی هر تعامل احتمالی کاربر با برنامه و ساختار ناوبری برنامه کمک می کند.

  • Wireframes

طراحان اپلیکیشن موبایل اغلب طراحی برنامه را با طرح روی کاغذ شروع می کنند. Wireframes شکل دیجیتالی طرح هاست و Wireframes  طرح بندی مفهومی هستند و همچنین به آن ها به عنوان ماکت های با کیفیت پایین گفته می شود آن ها ساختار بصری را به نیازهای عملکردی برنامه شما می دهند.

با استفاده از Wireframes تمرکز بیشتر بر زیبایی و تجربه کاربر است نه بر روی رنگ ها و سبک ها. ایجاد Wireframes یک روش سریع و مقرون به صرفه برای طراحی پوسته های برنامه و تکرار از طریق آنها در روند بررسی طراحی است. بنابراین آیا برنامه شما در تلفن و تبلت iPhone، iPad یا Android استفاده می شود این تجربه های کاربر بصری و خاص دستگاه را فراهم می کند.

  • Mockups

Mockups یا طرح های با کیفیت بالا آخرین ارائه از طراحی بصری برنامه شما است. Mockups با استفاده از راهنمای سبک خود در فریم های سیم برنامه ایجاد می شوند. هنگامی که طراحی برنامه شما شروع به نهایی شدن کرد انتظار تغییرات بیشتری در ساختار اطلاعات، روند کار و زیبایی آن را داشته باشید. Adobe Photoshop محبوب ترین ابزار برای ایجاد ماکت هایی با کیفیت بالا است.

  • نمونه اولیه

در حالی که Mockups با استفاده از طرح های ثابت عملکرد برنامه تلفن همراه شما را نشان می دهند اینها با استفاده از ابزارهایی مانند Invision و Figma می توانند به نمونه های اولیه کلیک تبدیل شوند. نمونه های اولیه برای مراحل طراحی اپلیکیشن اصفهان و شبیه سازی تجربه کاربر و گردش کار برنامه مورد انتظار از محصول نهایی بسیار مفید هستند. اگرچه تولید نمونه اولیه ممکن است زمانبر باشد اما تلاش برای آن بسیار ارزشمند است زیرا آزمایشات اولیه طراحی و عملکرد برنامه شما را ارائه می دهد. اغلب نمونه های اولیه به شناسایی تغییرات پیشنهادی برنامه کمک می کنند.

4- توسعه برنامه

چهارمین مرحله از مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل توسعه آن ماست. برنامه ریزی همچنان بخشی جدایی ناپذیر از این مرحله در روند توسعه برنامه تلفن همراه است. قبل از شروع برنامه نویسی شما باید:

  • معماری فنی را تعریف کنید.
  • یک پشته فناوری انتخاب کنید.
  • نقاط عطف توسعه را تعریف کنید.

یک پروژه معمول برنامه تلفن همراه از سه قسمت انتگرال تشکیل شده است: فناوری پشت Back-End / Server، API و Front-End.

  • فناوری Back-End / Server

این بخش شامل پایگاه داده و اشیا سمت سرور است که برای پشتیبانی از عملکردهای برنامه تلفن همراه شما لازم است. اگر از یک سیستم عامل موجود استفاده می کنید ممکن است برای پشتیبانی از قابلیت تلفن همراه مورد نیاز باشد.

  • API

Application Programming Interface (API) روشی برای برقراری ارتباط بین برنامه و یک سرور و پایگاه داده back-end است.

  • Front-End

Front-end برنامه تلفن همراه بومی است که کاربر نهایی از آن استفاده خواهد کرد. در بیشتر موارد برنامه های تلفن همراه شامل تجارب کاربر تعاملی است که از API و back-end برای مدیریت داده ها استفاده می کنند. در برخی موارد هنگامی که برنامه ای به کاربران اجازه می دهد بدون دسترسی به اینترنت کار کنند این برنامه ممکن است از ذخیره اطلاعات محلی استفاده کند.

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل است. تقریباً می توانید از هر زبان برنامه نویسی وب و پایگاه داده برای back-end استفاده کنید. برای برنامه های تلفن همراه بومی شما باید پشته فناوری مورد نیاز هر سیستم عامل تلفن همراه را انتخاب کنید. برنامه های iOS را می توان با استفاده از زبان برنامه نویسی Objective-C یا Swift توسعه داد. برنامه های Android عمدتا با استفاده از جاوا یا کوتلین ساخته می شوند.

5- تست کردن

انجام آزمایش تضمین كیفیت كامل (QA) در طی فرایند و مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل برنامه ها را پایدار، قابل استفاده و ایمن می سازد. برای اطمینان از آزمایش جامع کیفیت برنامه شما ابتدا باید موارد آزمایشی را تهیه کنید که به همه جنبه های آزمایش برنامه بپردازد.

مشابه مواردی که موارد استفاده روند توسعه برنامه تلفن همراه را هدایت می کنند موارد آزمایشی تست برنامه موبایل را هدایت می کنند. موارد آزمایشی برای انجام مراحل آزمون، ضبط نتایج آزمایش برای ارزیابی کیفیت نرم افزار و پیگیری رفع اشکال برای آزمایش مجدد است. یک رویکرد بهترین تمرین درگیر کردن تیم QA شما در مراحل تجزیه و تحلیل و طراحی است. آشنایی با نیازها و اهداف کاربردی برنامه شما به تولید موارد آزمایشی دقیق کمک می کند.

  • تست عملکرد

دقت عملکرد برنامه تلفن همراه برای موفقیت آن بسیار مهم است. پیش بینی رفتار و سناریوی استفاده از هر کاربر نهایی دشوار است.

عملکرد برنامه شما باید توسط بسیاری از کاربران مورد آزمایش قرار گیرد تا بیشترین شرایط آزمایش بالقوه را پوشش دهد. وقتی دو کاربر مختلف یک ویژگی را آزمایش می کنند اما نتایج متنوعی را به دست می آورند ممکن است از گرفتن اشکال تعجب کنید. به عنوان مثال هر دو کاربر می توانند فرم یکسانی را پر کنند اما هر دو ممکن است داده های مختلفی را وارد کنند که می تواند منجر به کشف نقص شود.

هدف از آزمایش عملکرد اطمینان از این است که کاربران می توانند از ویژگی ها و عملکرد برنامه شما بدون هیچ مشکلی استفاده کنند. این آزمایش را می توان به آزمایش سیستم (برنامه به طور کلی کار می کند) و تست واحد (عملکردهای فردی برنامه که به درستی کار می کنند) تقسیم کرد.

اگر در حال ساخت برنامه ای برای سیستم عامل های iOS و Android هستید آزمایش عملکرد شما باید شامل مقایسه ویژگی بین هر دو نسخه برنامه تلفن همراه شما باشد.

  • تست امنیت

یکی از مهم ترین مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل تست امنیت است. امنیت بیشترین نگرانی را برای برنامه های تلفن همراه سازمانی دارد. هرگونه آسیب پذیری بالقوه می تواند منجر به هک شود. بسیاری از شرکت ها نمایندگی های خارجی را استخدام می کنند تا آزمایشات امنیتی کامل را روی برنامه های خود انجام دهند. تیم های QA و توسعه شما می توانند چند اقدام ساده برای امنیت برنامه شما انجام دهند.

* اگر طی کردن این مراحل برای شما دشوار است برای طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی سایت اصفهان می توانید انجام این فرآیندها را به شرکت تبلیغات اصفهان بسپارید. *

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی صفایی

بسیار مفید و کاربردی بود

Milad7

مرسی 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات