حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت روانپزشک و روانشناس چیست؟ حوزه های درمانی هر کدام چیست

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

به روانپزشک مراجعه کنم یا روانشناس؟ بسیاری از افراد برای مشکلات روحی خود نیاز به درمان دارند اما نمی دانند باید به روانپزشک مراجعه کنند یا روانشناس. حتی گاهی افراد گمان می کنند که متخصصین بهداشت و سلامت روان مشابه هم هستند و واژه های متعددی همچون روانکاو، مددکار اجتماعی، روانپزشک و روانشناس که برای آن ها به کار می رود هیچ توفیری با یکدیگر ندارند. در صورتی که تخصص هر کدام از این مشاغل متفاوت است اما در عین حال، مکمل حرفه دیگری است. در این مقاله به چند تفاوت مهم بین روانشناس و روانپزشک اشاره خواهیم کرد! جالب است بدانید خدمات روانپزشکی نمیتواند به صورت آنلاین انجام شود حال آنکه خدمات روانشناسی آنلاین زیادی در اینترنت وجود دارد.

روانپزشک کیست؟

روانپزشک ها دکترهایی هستند که دوره پزشکی عمومی خود را گذرانده اند و بعد از اخذ این مدرک، رشته روانپزشکی را به عنوان تخصص خود برگزیده اند. درواقع همه روانپزشکان درک درستی از بیماری های جسمی همچون سکته، سرطان و انواع دیگر آن ها دارند. از این رو افرادی که دوره بیماری های جسمی را سپری کرده اند و دچار افسردگی پس از بیماری شده اند، می توانند به روانپزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

روانپزشکان اجازه تجویز دارو را دارند. مثلا بیماران اسکیزوفرنی و دو قطبی، تحت معالجه روانپزشکان با دارو قرار می گیرند. یک روانپزشک علاوه بر درمان روان به معالجه بالینی نیز می پردازد. محدوده درمان یک روانپزشک گسترده است. یک روانپزشک انواع اختلالات یادگیری، بیش فعالی، پارانوید، خودشیفتگی، وسواس فکری، فوبیا و جامعه گریزی را درمان می کند.

یک روانپزشک بر روی سیستم عصبی و مغز و رفتارهایی فرد تمرکز می کند و با انجام ارزیابی های تستی و معاینه فیزیکی، بیماری فرد را تشخیص می دهد.

روانشناس کیست؟

روانشناسی علم شناخت رفتارهای انسانی در شرایط مختلف است. درواقع کنش ها و واکنش هایی که از انسان ها در شرایط مختلف سر می زند توسط روانشناس بررسی می شود. روانشناس باید مهارت درک درست بیمار را داشته باشد و بدون هیچ قضاوتی، شنوای مشکلات روحی و روانی بیمار باشد. روانشناسان با شناخت کامل از رفتارهای انسانی و درک درستی از جامعه، اقدام به درمان بیماران می کنند.

حتی گاهی بیماران مشکلات بسیار ساده ای دارند که با توصیه های روانشناسان حل می شود. روانشناسان پزشک نیستند و نمی توانند داروهای روانپزشکی را تجویز کنند. از این رو گاهی با روانپزشکان همکاری دارند. برای درمان اختلالات شدیدی همچون دوقطبی و اسکیزوفرنی، نیاز به همکاری روانشناس و روانپزشک با یکدیگر است.

5 تفاوت مهم روانشناس و روانپزشک با یکدیگر

  1. همان طور که گفته شد، روانپزشکان می توانند دارو تجویز کنند اما روانشناسان اجازه درمان دارویی ندارند و باید با روش های غیردارویی و تکنیک های تخصصی خود، به درمان مراجعین بپردازند.
  2. فواصل بین جلسات درمانی روانپزشکی طولانی تر از جلسات روانشناسی است. معمولا روانپزشک، دارویی را برای بیمار تجویز می کند و از او می خواهد تا دو هفته به طور مرتب از دارو استفاده کند. سپس نتایج آن را در جلسه بعدی شخصا بررسی می کند. اما تعدد جلسات روانشناسی بسیار بیشتر از جلسات روانپزشکی است. جلسات روانشناسی شاید در هفته چندین مرتبه انجام شود و در این جلسات تمامی دغدغه های ذهنی و رفتاری بیمار بررسی می شود.
  3. روانپزشکی برخلاف روانشناسی که دارای شاخه های متعدد است، تنها یک شاخه است. در روانشناسی بیش از 30 زیرشاخه وجود دارد.
  4. روانپزشکان می توانند بیمار را در بیمارستان بستری کنند و انواع روش های پزشکی برای درمان بیمار را به کار بگیرند. استفاده از نوار مغزی و تصویربرداری و آزمایش خون نیز از ابزارهای تشخیص بیماری توسط روانپزشکان است.
  5. روانپزشکان کمتر به خانواده و ریشه مشکلات توجه می کنند. بیشتر روانپزشکان فیزیولوژیک فرد را در نظر می گیرند اما روانشناسان سبک زندگی، تجارت، شرایط خانوادگی و محیط فرد را در نظر می گیرند. روانشناسان به تحلیل شرایط و ارتباط آن با رفتار کنونی بیمار می پردازند. درواقع روانشناسان عمیقا زندگی یک فرد را بررسی می کنند و از ساده ترین چیزها هم چشم پوشی نمی کنند در صورتی که روانپزشکان بیشتر حالت روحی حال حاضر فرد را نگاه می کنند و نسبت به آن، اقدام به درمان دارویی می کنند.

 

برای درمان بیماری خود اول به روانپزشک مراجعه کنیم یا روانشناس؟

برای حل مشکلات و اختلافات زناشویی و اجتماعی در وهله اول به روانشناس مراجعه کنید. در صورتی که اختلال شدیدتری دارید و نمی دانید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید، باید ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید. در صورتی که پزشک عمومی تشخیص دهد که روانپزشک می تواند کمکتان کند، باید به روانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، بهترین روانشناس می تواند در مرحله اول، گزینه بهتری باشد. بسیاری از روانشناسان با روانپزشکان در ارتباط اند و درواقع این دو شغل، مکمل یکدیگرند! اگر روانشناس تشخیص دهد که فرد بیمار نیاز به درمان دارویی دارد، وی را به روانپزشک ارجاع می دهد.

نکته مهم در درمان بیماری هایی که زمینه روانی دارند این است که هیچ بیماری درمان نمی شود مگر این که خودش بخواهد و مشارکت کند. این موضوع بسیار جدی و حائز اهمیت است. در روند درمان، بیمار باید مشارکت جدی داشته باشد تا هر چه زودتر پزشک یا روانشناس به نوع بیماری وی پی ببرند. بعد از آن برنامه و طول درمان را برای وی مشخص می کنند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

به مردم ما بگی برو پیش روانپزشک سریع میگن روانی جد و آبادته 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات