حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشکل یوتیوبرهای ایرانی و کاهش شدید درآمد، فروردین ۱۴۰۰

نوشته

3 سال قبل | 7 دیدگاه | اخبار داخلی، شبکه‌های اجتماعی

با استقبال از محتوای ویدیویی و زیرساخت سرعت اینترنت مناسب، تولید ویدیو در پلتفرم هایی جهانی مانند یوتیوب بسیار محبوب شده است. این موضوع برای فارسی زبانان و تولیدکنندگان ویدیویی ایرانی هم جذاب است، به خصوص با درآمد دلاری که این روزها برای ما ارزش بالایی دارد. گاهی اوقات هست که شب می خوابید و فردا همه چیز تغییر می کند. تاریخ ۳ فروردین ۱۴۰۰ تقریبا چنین تاریخی برای یوتیوبرهای ایرانی است. مشکل یوتیوبرهای ایرانی و کاهش شدید درآمد آن ها موضوعی است که خیلی از آن ها را خسته کرده است. این اتفاق در جهت تغییرات جدید گوگل برای شناسایی دقیق محل جغرافیایی بیننده ویدیوها است.

مشکل یوتیوبرهای ایرانی فروردین ۱۴۰۰

در روزهای اخیر شاهد کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی هستیم. برای آن هایی که شاید با اصطلاح “یوتیوبر” آشنایی نداشته باشند باید بگویم به افرادی که در یوتیوب ویدیو اختصاصی می سازند، یوتیوبر گفته می شود. یوتیوب از نمایش تبلیغات روی ویدیوها کسب درآمد می کند. برای تشویق کاربران به تولید محتوای ویدیو اورجینال، این پلتفرم ویدیویی گوگل بخشی از درآمد خود را با تولیدکننده ویدیو تقسیم می کند. به این ترتیب یوتیوب برای یوتیوبرهای درآمدزایی دارد.

یوتیوب

یوتیوب

این تبلیغات یوتیوب اما چطور نمایش داده می شود؟ به لطف داده های پایه ای جمع آوری شده از بیننده، تبلیغات اینترنتی می تواند بسیار هدفمند باشد. مثلا برندها انتخاب می کنند این تبلیغ آن برای کاربران کدام منطقه جغرافیایی نمایش داده شود. این را به یاد داشته باشید، پاراگراف های بعدی به کار می آید.

مالیات ۳۰ درصدی یوتیوب از یوتیوبرهای امریکایی

به تازگی اعلام شد که یوتیوب بین ۰ تا ۳۰٪ مالیات را روی درآمد یوتیوبرهای امریکایی از بیننده های امریکایی دریافت می کند. این عدد قابل توجه است ولی مثلا وقتی بحث مقایسه به میان بیاید، توسعه دهندگان نرم افزاری و بازی در فروشگاه های نرم افزاری مانند گوگل پلی استور یا اپ استور اپ هم ۳۰٪ از درآمد خود را به صاحبان این پلتفرم ها می پردازند. فقط برای اطلاع بد نیست بدانید هزینه کاربران برای خرید بازی و نرم افزار در فروشگاه های نرم افزاری گوگل و اپل در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۱۱ میلیارد دلار بوده است. ۳۰ درصد این عدد به صاحبان پلتفرم ها می رسد که عدد واقعا بزرگی است. البته از یاد نبرید که به تازگی برای توسعه دهندگان کوچک این عدد ۱۵ درصد است.

از بحث دور نشویم. این مالیات باعث شد که بعضی یوتیوبرهای امریکایی کاربران خود را تشویق کنند تا با استفاده از VPN تلاش کنند IP خود را از امریکا به جای دیگری تغییر دهند تا بازدید امریکایی محسوب نشود. این ترتیب آن ها ۳۰ درصد مالیات ندهند.

این باعث شد که یوتیوب تصمیم بگیرد شناسایی موقعیت مکانی بیننده را دقیق تر کند. به هر حال گوگل دستش بسیار باز است و اگر بخواهد می تواند به جز IP که دارید، با دقت بالایی می تواند موقعیت شما را ببینید.

همچنین تبلیغات هدفمندتر برای برندها هم می تواند یکی دیگر از دلایل افزایش دقت شناسایی موقعیت مکانی کاربر یوتیوب باشد.

تاثیر تشخیص دقیق موقعیت مکانی بیننده یوتیوب روی درآمد یوتیوبر ایرانی

 

خب، این چه تاثیری روی کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی دارد؟ برندها و افرادی که به یوتیوب درخواست تبلیغات می دهند، عموما نگاهی به تبلیغ برای کاربر ایرانی ندارند. بخشی از آن مربوط به تحریم می شود و برخی هم به این که اصلا در بازار ایران حضوری ندارند خیلی از برندها.

با تشخیص دقیق موقعیت مکانی بیننده یوتیوب، ایرانی هایی که با VPN غیرامن و ارزان به یوتیوب می روند؛ مشخصا از ایران شناسایی می شوند. این یعنی یوتیوبر ایرانی از آن بازدید ایرانی هیچ درآمدی ندارد.

درآمد تبلیغاتی یوتیوب

درآمد یوتیوب

درآمد از یوتیوب برای یوتیوبر ایرانی به پایان رسیده است؟

خیلی خلاصه بگویم، نه! پایانی وجود ندارد. بله کاهش پیدا می کند اما صفر نمی شود.

آیا کار کردن روی یوتیوب دیگر ارزشی ندارد؟ باز هم نه. هنوز مشخص نیست که این روال تا چه زمانی ادامه داشته باشد. حتی اگر دائمی باشد، باز هم کاربرانی که با VPN امن وارد می شوند به عنوان بازدید خارجی شناخته خواهند شد. با این حال اگر بدبینانه به وضعیت نگاه کنیم، در بدترین حالت شاید درآمد یوتیوبر ایرانی که مخاطب هدفش ایرانی است، به نصف کاهش پیدا کند.

این شرایط فعلی احتمالا روحیه شما را پایین بیاورد اما من می گویم خسته نشوید. به هر حال حافظ می گوید “دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور” و حتی اگر راه حلی برای آن پیدا نشود (که احتمالا می شود) باز هم این زمینه ای است که به آن علاقه دارید و علاقه مهم ترین موضوع در یک شغل است.

همچنین پلتفرم های ویدیویی دیگر مانند اینستاگرام هم برای شما موجود است. هر چند پلن درآمدی آن با یوتیوب متفاوت است اما باز هم یک فضا برای کسب درآمد از محتوای شماست.

نظر شما درباره این شرایط جدید پیش آمده برای یوتیوبرهای ایرانی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

اجازه دارم بگم ری💩دم تو ایران ؟ یا زوده؟

TheFreeCritic

این روی گوگل پلی هم هست برای این دیگه نمیتونیم امریکا ای پی بزنیم که گوگل پلی ایران باز نشه

خداحافظ دانلود

Mahdi

نه فقط برای یوتیوب بود

HM-Royal

اینم از عوارض و نتیجۀ انزوا، چسبیدن به مزخرفات و توهمات i.deologi.cal و نپیوستن به اقتصاد جهانی , امضا نکردن F.A.T.F و مبارزه با پو.لشویی و هم‎آغوشی با چین و روسیه کمو.نیست… حالا بشینین چین اینترانت براتون راه بندازه بدون هیچ سرویس Google و سایت خارجی… درآمد هم یه کیسه… 🤦‍♂️

قرنی که نکوست از بهارش پیداست🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

david2arc

فیلترینگ😢 چند وجهی

Milad7

عجب! هر سال بدتر از پارسال

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)