حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماجرای “سلسله مراتب دسترسی به اینترنت” در ایران چیست؟

نوشته

3 سال قبل | 7 دیدگاه | اخبار داخلی، اینترنت

حقیقتش این است که هنوز به وضوح مشخص نشده “سلسله مراتب دسترسی به اینترنت” به چه معناست. با این حال موضوعی است که احتمالا به زودی درباره آن خواهیم شنید. در حال حاضر فقط یک نقل قول داریم که به شبکه ملی اطلاعات اشاره دارد. گفته می شود با اجرای شبکه ملی اطلاعات (بعضی به آن اینترنت ملی می گویند) به جای بستن ترافیک اینترنت بین المللی، قرار است سلسله مراتب دسترسی به اینترنت ایجاد شود.

سلسله مراتب دسترسی به اینترنت

سردار غلامرضا جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور) در گفتگوی تلویزیونی با شبکه خبر و برنامه بهارانه، عنوان کرد:

«کره جنوبی همین کار را کرده و ما نسبت به موضوع مطالعه کرده‌ایم. در داخل کشور سرعت حداکثری، در مرزها سرعت حداقلی و در داخل خدمات مبتنی بر دیتاسنترهای داخل کشور است. در واقع این یک الگوی نمونه از اینترنت است که حداکثر خدمات در اختیار مردم با حداقل هزینه و ایمنی است.»

متاسفانه جمله بندی عجیب است. مثلا ” حداکثر خدمات در اختیار مردم با حداقل هزینه و ایمنی است” یعنی “حداقل ایمنی”؟ حالا ما از این کیفیت صحبت نقل شده می گذریم اما چیزی که مشخص است، با اجرای طرح سلسله مراتب برای دسترسی اینترنت در ایران احتمالا شاهد محدودیت هایی برای قشری از جامعه خواهیم بود.

اینترنت

اینترنت

به صورت کلی برنامه بهارانه شبکه خبر، یک برنامه از پیش ضبط شده و غیرتخصصی برای این موضوع است. به همین دلیل، هیچ توضیح بیشتری از رئیس سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با اظهار نظرش خواسته نمی‌شود. از طرفی، مشخص نیست منظور او از سلسله مراتب دسترسی درباره بحث سرعت اینترنت است که کره جنوبی مثال می‌زند یا بحث سطح دسترسی متفاوت برای کاربران اینترنت در داخل کشور.

بعضی ها سلسه مراتب دسترسی را به عنوان فیلترینگ طبقه بندی شده می شناسند. اینکه مثلا فیلترینگ برای رده بندی سنی پایین تر شدیدتر و برای رده بندی سنی بالاتر کمتر باشد. یا مثلا به جز فاکتور سن، به فاکتورهای تحصیلات، شغل و … توجه شود.

به هر صورت اینکه دوباره درباره موضوع مذکور صحبت می شود، احتمال این را که حداقل در بازه زمانی نزدیک به انتخابات ۱۴۰۰ شاهد به تست این موضوع باشیم، قوی تر می کند.

نظر شما چیبست؟ فکر می کنید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سردار غلامرضا جلالی مثال کره شمالی رو زده :))))
تا حالا ندیده بودم یه مسئول اینقدر صادق باشه باهامون، مرسی که هستی، ایشالا خدا برت داره

بله درست میفرمایید اشتباه از بنده بود.

دوستان بالاخره دگزامتازون منتشرش کرد:
https://www.dxomark.com/xiaomi-mi-11-ultra-camera-review-large-sensor-power/

دیروز اومده بود و ترنجی هم پوشش داده

Milad7

متاسفانه به دلایلی نمیشه یک سری حرف ها را زد!!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)