حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دماسنج چیست؟ کاربرد انواع دماسنج

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اندازه گیری دما با دقت مناسب یکی از مهمترین مباحث در اندازه گیری از گذشته تا بحال است. انواع ترمومتر با کاربردهای مختلف جهت اندازه گیری دما محیط ، سطح درونی و بیرونی اجسام و پایش گرمایی تولید و معرفی شده اند. آشنایی با هر کدام میتواند در انتخاب و استفاده از دماسنج بسیار کمک کننده باشد.

دماسنج چیست؟ کاربرد انواع ترمومتر در کجاست ؟ جواب این سوال و بسیاری از سوالات دیگر نیازمند آشنایی با اصول و مبانی سنجش دما بوده که با توجه به این موضوع نیز کاربرد انواع ترمومتر نیز مشخص میگردد.دستگاه سنجش دمای  آنالوگ که به صورت مدرج بوده و با تماس مستقیم با جسم داغ اندازه گیری را انجام میدادند، تقریبا رایج ترین دماسنج شناخته شده در بین افراد است. ولی با توجه به پیشرفت روز افزون و اختصاصی شدن کاربردهای دستگاه های سنجش دما، انواع مختلفی از ترمومتر های پیشرفته با کاربرد های خاص  تولید شده اند که در این نوشته به آنها خواهیم پرداخت.

دماسنج های دیجیتال غیر تماسی ( ترمومتر لیزری) :

اولین و پرکاربرد ترین دماسنج های دیجیتال ، ترمومتر لیزری یا ترمومتر تفنگی است که همانطور که از نام آن مشخص است به شکل یک تفنگ طراحی شده اند. یک یا چند نشانگر لیزر جهت هدف گیری در این دماسنج تعبیه شده است که به کاربر کمک میکند تا نقطه دقیق جهت سنجش دما را هدف گیری کند. اساس کارکرد دما سنج لیزری بر مبنای اندازه گیری مقدار تابش مادون قرمز از سطوح مختلف است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که دماسنج  اینفرارد صرفا قادر به اندازه گیری دمای سطوح است .البته با توجه به بحث رسانش گرمایی در اجسام ، میتوان دمای سطح اجسام را با دمای مرکز آنها معادل قرار داد. قابلیت اندازه گیری دما به صورت غیر تماسی به این دستگاه کمک میکند تا در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. از نمونه های مهم کاربرد این دستگاه میتوان به ترمومترطبی اشاره کرد

دماسنج آشپزی و غذا :

دسته ی دیگر از دماسنج های کاربردی دماسنج آشپزی و غذاست که در انواع آنالوگ و میله ای ، میله ای و دیجیتال ، دماسنج تاشو و دماسنج لیزری میله ای به بازار عرضه شده است. ویژگی اصلی این نوع دستگاه ها دارا بودن یک میله استیل است که در آن سنسور ترموکوپل تعبیه شده و میتوان آن را در درو ن غذا فرو برد. به این ترتیب میتوان از دمای داخل غذا اطلاع پیدا کرد و از مغز پخت شدن آن اطمینا حاصل نمود. پیشرفته ترین دماسنج آشپزی و غذا نواع لیزری – میله ای آن است که از یک سو دارای ترمومتر غیر تماسی بوده و میتواند دمای غذا را بدون تماس با آن و از راه دور اندازه گیری کند. و از سوی دیگر یک پروب میله ای تاشو کمک میکند تا دمای دخل غذا را اندازه گیری کنیم.

ترموگرافی و ترموویژن

یکی از جدید ترین و کاربردی ترین انواع دماسنج ها ، دوربین های ترموگرافی و ترموویژن است. این دستگاه ها میتوانند یک تصویر حرارتی را نمایش دهند. تصویر حرارتی در واقع یک تصویر رنگی است که در آن قسمت های گرمتر با رنگ های قرمز ، نارنج  و زرد نمایش داده میشود و قسمت های سرد تر با رنگهای سبز ، بنفش و آبی نمایش داده میشود. اساس کار دوربین های ترموگرافی و ترموویژن بر پایه اندازه گیری امواج فروسرخ تابش شده از سطح اجسام است.این امواج از هر جسم با هر دمایی انتشار می یابد و میتوان آن را با سنسورهای مخصوصی ، آشکار کرد. سنسور های این دستگاه ها دارای یک رزولوشن هستند که دقت و بزرگنمایی تصویر حرارتی به رزولوشن سنسور آنها بستگی دارد. در کنار رزولوشن دقت اندازه گیری نیز برای این دماسنج ها مهم است و میتواند بر روی قیمت آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. انواع ترموویژن ها در بازار موجود است که از انواع آن میتوان : گجت موبایلی ، دوربین های دستی و پرتابل ،سیستم های حرارتی ثابت ، و دوربین های هندی کم نام برد.

ترموگراف دما

ترموگراف دما دسته ای از دماسنج ها هستند که قابلیت ثبت وذخیره داده را دارند. در این نوع دماسنج ها، علاوه بر اندازه گیری دقیق دما به کمک سنسور و نمایش آن برروی نمایشگر ، یک حافظه داخلی برای این دستگاه در نظر گرفته شده است تا داده های دمایی را بتوان ثبت و ذخیره کرد. ترموگراف دما معمولا دارای پورت اتصال به کامپیوتر بوده که به کمک آن میتوان داده های اندازه گیری شده را انتقال داد و خروجی اکسل و یا پی دی اف دریافت نمود. به همراه این دستگاه ، نرم افزار جانبی آن نیز ارائه میگردد که به کمک آن میتوان نرخ نمونه برداری ، محدوده آلارم دمایی و توقف اندازه گیری در هنگام پر شدن حافظه را تنظیم نمود.کاربرد مهم این دستگاه در اندازه گیری و نمونه برداری از دمای محیط است . محیط های نگهداری مواد حساس به دما و فاسد شدنی در هنگام نگهداری و حمل و نقل به صورت مداوم نیازمند پایش دمایی هستند. این محیط ها را به کمک ترموگراف میتوان از لحاظ تغییرات دمایی بررسی کرد. نمونه بارز برای کاربرد این دستگاه را میتوان در کامپیون های حمل گوشت مشاهده نمود.

دماسنج تست ابزار

موارد ذکر شده در بالا نمونه ی کوچکی از انواع دماسنج و کاربردهای آن بود. طیف گسترده ای از این دستگاه هم اکنون تولید شده و در صنایع مختلف از جمله  فولاد، پتروشیمی ، صنایع غذایی و کشاورزی مورد استفاده وسیع قرار میگیرد. در فروشگاه آنلاین ابزار اندازه گیری و ابزار دقیق تست ابزار سعی بر آن شده تا مجموعه ای کامل از انواع دماسنج ها به همراه توضیحات دقیق و اطلاعات کامل به زبان فارسی ارائه گردد. دماسنج تست ابزار یکی از کاملترین و متنوع ترین انواع دماسنج ها را شامل میشود. شما میتوانید با مراجعه به این وب سایت در بین دسته بندی های موجود دماسنج مورد نیاز خود را پیدا کنید و با تضمین پایین ترین قیمت و بالاترین کیفیت آن را خریداری نمایید. کارشناسان ما نیز آماده اند تا هرگونه مشاوره و سوال را به صورت رایگان به شما عزیزان پاسخ گو باشند تا تجربه خریدی آسان و لذت بخش را برای شما داشته باشیم .

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات