حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | حتما بخوانید، نجوم

خورشیدگرفتگی‌ها، ماه‌گرفتگی‌ها، مقارنه‌ها و بارش‌های شهابی مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰ هستند که مردم به ویژه مشتاقان نجوم در سال ۱۴۰۰ شاهد آن خواهند بود.

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

به گفته اخترشناسان اولین رویداد نجومی سال ۱۴۰۰، پدیده‌ای بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. پدیده‌ای که ما آن را به اسم ماه‌گرفتگی یا خسوف می‌شناسیم. خسوف کلی زیبایی که در عرض‌های جغرافیایی ایران قابل رؤیت نیست و فقط ساکنان جنوب‌شرق آسیا، غرب آمریکای شمالی و غرب آمریکای جنوبی و همچنین استرالیا می‌توانند شاهد آن باشند. برای دیدن اولین ماه‌گرفتگی کلی در خاک ایران باید تا شهریور ۱۴۰۴ صبر کنیم.

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

رخداد دوم که به حلقه آتش معروفی است یکی از زیباترین و خاص‌ترین پدیده‌های نجومی است که ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ رخ می دهد. حلقه آتش یا خورشیدگرفتگی حلقوی از آن پدیده‌های دیدنی است که با یک بار دیدنش، لذت آن را تا آخر عمر با خود حس می‌کنیم. این پدیده هم در خاک ایران قابل رؤیت نیست و فقط در بخش‌هایی از کانادا، گرینلند و روسیه دیده می‌شود.

در لحظات اوج یک گرفت حلقوی، تمام قرص خورشید پوشانده می‌شود و فقط یک حلقه نورانی نازک از آن دیده می‌شود. منظره‌ای که به حلقه آتش معروف است و برای رصد آن در ایران باید صبر کنیم.

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

 

رویداد سوم، مقارنه مریخ و ناهید است، اگر کمی بعد از غروب خورشید ۲۱ تیر ۱۴۰۰ به افق غربی نگاه کنید، هلال ماه را می‌بینید. اگر بیشتر دقت کنید، کمی پایین‌تر از هلال ماه، سیاره ناهید را می‌بینید که با درخشش کم‌نظیرش منظره زیبایی را به‌وجود آورده‌است.

اگر باز هم دقت‌ خود را بیشتر کنیم و اطراف ناهید را خوب ببینیم، متوجه یک جرم آسمانی نورانی دیگر در نزدیکی آن می‌شویم. این جرم آسمانی چیزی نیست جز سیاره مریخ. این پدیده که در ایران هم قابل رؤیت است و حتی از پشت‌بام منزل‌ به شرط صاف بودن هوا، می‌توانیم آن را ببینیم موردی نیست جز مقارنه ناهید و مریخ.

چهارمین پدیده نجومی مهم سال ۱۴۰۰، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین پدیده‌های رصدی است که هر سال بسیاری از علاقه‌مندان رو به زیر آسمان شب می‌کشاند. بارش شهابی برساوشی، شاید برای ساکنان ایران، مهم‌ترین و جذاب‌ترین پدیده نجومی سال باشد. پدیده‌ای که از اواخر تیر تا اوایل شهریور هر سال فعال است و در سال ۱۴۰۰، از شامگاه ۲۱ مرداد تا صبحگاه ۲۲ مرداد به اوج خود می‌رسد.

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

 

برای دیدن این پدیده کافی است از آلودگی نوری شهرها دور شویم و در منطقه‌ای با آسمان صاف، چشم انتظار شهاب‌های برساوشی بمانیم. بارش شهابی برساوشی حاصل برهمکنش مواد به جا مانده از دنباله‌دار سوییفت تاتل با مولکول‌های جو زمین است. ذراتی که اغلبشان به اندازه یک سر سوزن کوچک هستند و برای رصدشان به هیچ چیز جز دو چشم مشتاق نیاز نداریم.

پدیده پنجم این لیست، گل سر سبد تمام پدیده‌های نجومی است. پدیده‌ای که با هر بار رخ دادنش در نقاط مختلف کره زمین علاقه‌مندان به زیبایی‌های طبیعت را مسحور می‌کند.

این رویداد که ۱۳ آذر ۱۴۰۰ یا چهارم دسامبر ۲۰۲۱ به قوع می‌پیوندد، یک خورشیدگرفتگی کلی است. در این خورشیدگرفتگی‌ قرص ماه کل قرص خورشید را می‌پوشاند و در لحظات اوج گرفت منظره هیجان‌انگیز تاج خورشید را به نمایش می‌گذارد.

کسوف در سال ۱۴۰۰

کسوف در سال ۱۴۰۰

 

برای رصد این کسوف کلی، باید یک سفر ماجراجویانه و البته گران‌قیمت را به جنوبگان برنامه‌ریزی کنیم. دفعه بعدی که گذر سایه ماه به خاک ایران می‌افتد، ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ خواهد بود.

آخرین پدیده نجومی سال، بارش شهابی جوزایی است. بارش جوزایی که هر سال حوالی ۲۲ آذر به اوج خود می‌رسد، امسال هم پر فروغ است و قرار است در شب‌های سرد آذر، با آتش بازی بی‌نظیر، شب گرمی را برای‌مان رقم بزند.

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

 

فراموش نکنیم که امسال در شب اوج بارش جوزایی یعنی شامگاه ۲۲ تا صبحگاه ۲۳ آذر، ماه با فاز تقریبی ۷۷ درصد، مزاحم ما است و فقط شانس دیدن شهاب‌های پرنور را داریم. با این حال توصیه می‌شود برای رصد این بارش برنامه ریزی کنید تا شانس دیدن آذرگوی‌های درخشان جوزایی رو از دست ندهید.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بیشترشم تو ایران قابل پشتیبانی و رویت نیست😂🤦🏻‍♂️

Milad7

مرسی😇

Erdman

خدا هم مارو با پیام این ویژگی در کشور شما موجود نیست داره اذیت میکنه‌ها

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی