حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویکی پدیا برای استفاده از محتوای خود توسط گوگل، اپل یا آمازون؛ درخواست هزینه خواهد کرد

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | اینترنت

همه از ویکی پدیا استفاده می کنند. درست است؟ ویکی پدیا ۹مین سایت پربازدید در ایران و ۱۳مین سایت پر فروش در جهان است. این وب سایت خود را به عنوان “دایرةالمعارف رایگان” معرفی می کند و دانش را به طور رایگان در اختیار پایگاه جهانی کاربران قرار می دهد. با این حال، موسسه غیرانتفاعی ویکی پدیا و بنیاد ویکی مدیا، امیدوار است که به زودی برای همه رایگان نباشد. در حقیقت ویکی پدیا برای استفاده از محتوای خود توسط گوگل، اپل یا آمازون؛ درخواست هزینه خواهد کرد.

ویکی پدیا دیگر برای گوگل، اپل یا آمازون رایگان نخواهد بود؟

نگران نباشید، ویکی پدیا احتمالا برای شما خواننده عزیز ترنجی همچنان رایگان خواهد بود. اما برای شرکت هایی مانند گوگ ، فیس بوک، اپل و آمازون؛ ویکی پدیا امیدوار است که برای انتشار مطالب خود هزینه ای را از آنها دریافت کند.

گزارش جدید Wired به بررسی یک بخش کاملا جدید تحت پوشش Wikimedia یعنی به Wikimedia Enterprise می پردازد. در وهله اول برای بنیاد غیرانتفاعی ویکیمدیا، ویکیمدیا اینترپرایز یک سرویس پولی را برای بزرگترین کاربران ویکی پدیا ارائه می دهد، یعنی برای “شرکت های بزرگ فناوری“.

به گفته این سازمان، ویكیمدیا اینترپرایز، محصولی تجاری ارائه می دهد كه محتوای ویکی پدیا را برای انتشار در خدمات ارائه شده توسط گوگل، فیس بوک، اپل و آمازون تنظیم می كند، خدماتی كه میلیون ها میلیون نفر هر روز از آنها استفاده می كنند.

ویکی پدیا

ویکی پدیا

اگر یک عبارت در گوگل وارد کنید، به راحتی می بینید که این موتور جستجو اغلب یک قطعه از ویکی پدیا را در همان صفحه قرار می دهد. کاربران حتی برای دریافت پاسخ خود مجبور نیستند موتور جستجوی گوگل را ترک کنند. از سیری اپل یا الکسا آمازون سوالی را بپرسید، هر دو دستیار مجازی در بایگانی ویکی پدیا جستجو می کنند تا پاسخی برای شما بدهند. یوتیوب حتی برای مقابله با اطلاعات غلط در بستر ویدئویی خود به ویکی پدیا وابسته است.

هزینه فعلی ویکی پدیا برای مجامع فناوری چند میلیارد دلاری؟ هیچ چیزی. کاملاً رایگان است.

در مصاحبه سال ۲۰۱۸ با TechCrunch، رئیس درآمد بنیاد ویکیمدیا، لیزا سیزگ-گرول، عنوان کرد که اگرچه استفاده از محتوای ویکی پدیا برای همه رایگان است، اما برخی از شرکت ها بدون پاسخ متقابل از این سازمان بهره برداری می کردند.

در حال حاضر، بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری بنیاد ویکیمدیا از طریق کمک های مالی کاربران و کمک های مالی ارائه شده به بنیاد ویکیمدیا تأمین می شود. برخی از شرکت هایی که این بنیاد می خواهد از این به بعد از آن ها پول بگیرد (مانند گوگل) در حال حاضر میلیون ها دلار به این سازمان کمک کرده اند. در آن سالی که گرول با TechCrunch صحبت کرد اما اطلاع داد که آمازون هیچ مبلغی اهدا نکرده است.

طبق بنیاد ویکی مدیا، این شرکت ها در حال حاضر دارای تعدادی کارمند و در برخی موارد یک تیم کامل هستند که برای تحویل محتوای ویکی پدیا از طریق سیستم های خود کار می کنند. خدمات پولی ارائه شده توسط ویکیمدیا اینترپرایز به شما کمک می کند تا برای این شرکت ها کار کند (به جای تیم های داخلی خودشان) و به نوبه خود، جریان درآمد جدیدی برای سازمان غیرانتفاعی ایجاد می کند.

ویکی پدیا برای کاربران عادی خود همچنان رایگان خواهد بود

بدیهی است که ویکی پدیا برای کاربران جهانی خود همچنان رایگان خواهد بود. در حقیقت، گرول به Wired می گوید که سرویس رایگان در حال حاضر توسط گوگل و سایر شرکت های بزرگ فناوری در حال استفاده است و حتی در اختیار شرکت های انتفاعی نیز قرار دارد.

بنابراین آیا شرکت های بزرگ فناوری نباید برخی از سودهای خود را به ویکی پدیا بپردازند؟ سرویسی که سالها این تعداد بی شماری محتوای رایگان برای آنها فراهم کرده است؟ طبق بنیاد ویکی مدیا، این سازمان در حال مذاکره با این شرکت ها است و معاملات ممکن است حوالی تابستان ۱۴۰۰ انجام شود.

توسعه دهندگان رایگان ویکی پدیا چطور واکنش نشان می دهند؟

با این حال، یک سوال بزرگ وجود دارد و آن این است که ارتش داوطلبان ویکی پدیا چگونه واکنش نشان می دهد؟ این سازمان از زمان تأسیس وب سایت، برای ایجاد، تحقیق، به روزرسانی، تعدیل و بررسی واقعی محتوای خود از کاربران داوطلب استفاده کرده است. آیا آنها این را به عنوان فروش ویکی پدیا می دانند؟ آیا برخی در ازای کار خود برای ویکی پدیا، مبلغی درخواست خواهند کرد؟ شرکت های بزرگ فناوری سالهاست که از خدمات متکی به ویکی پدیا استفاده می کنند و آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای. اکنون که ویکی پدیا به دنبال دریافت حقوق خود است، آیا داوطلبان آن نیز هزینه ای می گیرند؟

نظر شما چیست؟ این تصمیم ویکی پدیا در نظر شما چطور است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)