حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اهمیت سرعت انتقال دیتا در دنیای امروز

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

همانطور که می دانید امروزه اکثر کسب و کارها به فناوری اطلاعات وابسته بوده و اکثر سازمان ها و حتی شرکت های کوچک نیز برای بقاء به این فناوری نیاز دارند.

حال سرعت این فناوری می تواند وجه تمایزی میان اکثر کسب و کارها باشد. ما در دنیای زندگی می کنیم که سرعت نقش بسیار پر رنگی دارد، پس نیاز است خود را با آن تطبیق دهیم.

بشر از دیرباز به دنبال این بوده است که بتواند راه مناسبی برای انتقال سریع تر و با کیفیت تر داده های مختلف به دست بیاورد. اولین گام ها را برای این کار گراهام بل مخترع تلفن برداشت و با استفاده از تلفن نوری باعث شد ارتباطات تا فاصله صد متری گسترش یابد.

اما امروزه از کابل های فیبر نوری برای انتقال سریع اطلاعات استفاده می شود. برای تولید یک فیبر نوری ابتدا ساختار آن در یک میله ی شیشه ای از پیش ساخته شده مانند سیلیکا قرار داده می شود و پس از طی مراحل مختلفی این لوله کشیده شده و به حالت فیبر نوری در می آید.

پس به طور کلی یک کابل فیبرنوری یک کابل شبکه است که از رشته هایی شیشه ای تشکیل شده که درون یک محفظه عایق قرار گرفته اند. این کابل ها برای استفاده در مسافت زیاد و برای شبکه های داده با عملکرد بالا و ارتباطات از راه دور ساخته شده اند. در مقایسه با کابل های مسی، کابل های فیبرنوری پهنای باند بیشتری را ارائه داده و داده ها را در مسافت های طولانی تری انتقال می دهند.

کاربرد اصلی فیبر نوری استفاده از آن ها در جهت انتقال داده های مختلف توسط نور لیزر می باشد. کابل های فیبرنوری بیشتر اینترنت دنیا، تلویزیون های کابلی و سیستم های تلفنی را پشتیبانی می کند.

کاربرد کابل های فیبر نوری:

ویژگی های فیبرنوری و همچنین قدرت آن در انتقال با کیفیت و سرعت بالای اطلاعات صوتی و تصویری باعث شده است تا کاربرد های فیبر نوری در صنعت های مختلف دیده شود.

اولویت و مهم ترین کاربرد فیبر نوری در صنعت مخابرات می باشد. تقریباً تمامی کسانی که با تلفن های همراه و همچین اینترنت آشنایی دارند می دانند که برای انتقال اطلاعات مختلف در این بستر لازم است تا از کابل های مختلف فیبرنوری استفاده شود.

استفاده در امور نظامی مانند کنترل موشک ها، ارتباط زیردریایی ها و …از دیگر کاربردهای مهم فیبر نوری هستند که باعث می شود تا هر روز کشور ها برای قدرتمند تر نمودن توانایی های نظامی خود به سمت فیبر نوری بروند. علاوه بر این موارد فیبر نوری در صنایع پزشکی برای تشخیص انواع بیماری ها استفاده می شود.

از دیگر کاربرد های فیبر نوری می توان به استفاده از آن در بحث روشنایی اشاره نمود، که می تواند مزایای بسیاری زیادی نسبت به روشنایی های الکتریکی داشته باشد.

 

انواع کابل های فیبر نوری:

دو نوع اولیه کابل های فیبر نوری، کابل های فیبری single mode و multi-mode هستند. کابل های single mode از رشته های بسیار باریک شیشه و یک لیزر برای تولید نور استفاده می کنند در حالی که فیبرهای multi-mode از ال ای دی برای این کار استفاده می کنند.

فیبر نوری سینگل مود عموما دارای قطر 9µm (میکرومتر) است و برای ارسال و دریافت داده نیاز به تکنولوژی لیزر دارد. این نوع فیبر اجازه می دهد تنها یک حالت یا اشعه ی نور در فاصله ی  1310nm یا  1550nm انتقال پیدا کند. این باعث می شود که ضریب استهلاک فیبر کاهش پیدا کند و این توانایی را ایجاد می کند که سیگنال بتواند جلوتر برود. در نتیجه برای فواصل طولانی و برنامه های کاربردی ای که دارای پهنای باند بیشتری هستند، استفاده می شود. این نوع فیبر برای تامین کنندگان تلفن ها و تلویزیون های کابلی مناسب است.

در نوع چند حالته همان طور که نامش نشان می دهد، اجازه می دهد که سیگنال در حالت های مختلف یا چند مسیر، در داخل هسته کابل جا به جا شوند. این نوع کابل با قطر هسته 62.5µm  یا 50µm (میکرومتر) موجود است. این باعث می شود که انعکاس نور و پراکندگی و نرخ استهلاک بیشتری ایجاد شود، که باعث کاهش کیفیت سیگنال در فاصله ی طولانی می شود. عموماً فیبر های مالتی مود در فواصل کوتاه، برای انتقال داده و برنامه های کاربردی صوتی / تصویری در شبکه های LAN استفاده می شوند .اگر چه سایز هسته ی single mode و multi-mode با هم فرق دارند، هر دو نوع کابل فیبر دارای یک قطر خارجی هستند که اندازه ی آن 250µm  است.

حال ملاک انتخاب چیست ؟

مهمترین عاملی که باید در خرید کابل فیبر نوری در نظر بگیریم فاصله است. به عنوان مثال در داخل دیتاسنتر، طبیعی است که از کابل multi-mode استفاده کنید که تا فاصله 300 متر و 400 متر برای شما مناسب است. اگر فاصله ی کابل کشی شما طولانی است، می توانید از کابل single-mode استفاده کنید (تا فاصله ی 10 کیلومتر- 40 کیلومتر – 80 کیلومتر و حتی بیشتر). فقط کافی است که شما از اپتیک مناسب برای فاصله ی مورد نظر خود استفاده کنید. برای تسهیل این فرایند شما می توانید با توجه به نیاز سازمان خود ویژگی ها هریک از کابل های فیبر نوری را در سایت مستر شبکه بزرگترین سایت تجهیزات شبکه بررسی و بهترین کالا را با گارانتی معتبر خریداری نمایید.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

ترنجی واسه خودش ی پا شبکه ایران کالا شده 🤤

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات