حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش کار با دستگاه روغن گیری (مکانیسم دستگاه روغن گیری)

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

بکردانه به عنوان یکی از مراکز معتبر فروش انواع دستگاه های روغن گیری در سطح کشور فعال می باشد. سایت بکردانه علاوه بر ارائه انواع دستگاه های روغن گیری همواره اطلاعات مفیدی به منظور ارتقاء سطح دانش افراد جامعه در زمینه سلامت انواع روغن های مصرفی خانوار ایرانی و مسائل وابسته به آن در اختیار کاربران قرار می دهد. در این مقاله به آموزش کار با دستگاه روغن گیری پرداخته می شود.

انواع روش های روغن گیری

روش های پرس گرم و پرس سرد دو روش معمول برای جدا کردن روغن و عصاره دانه های روغنی است. در روش پرس سرد دانه ها تحت فشار مکانیکی قرار می گیرند تا روغن آن ها خارج شود، روغن خروجی در روش پرس سرد دارای کیفیت مطلوبی است و نیازی به تصفیه نخواهد داشت. روش پرس گرم، روشی است که دستگاه روغن کشی در آن با اعمال حرارت به دانه ها، باعث تسهیل عمل روغن گیری خواهد شد در این روش به دلیل حرارت دادن دانه ها، واکنش های شیمیایی باعث به وجود آمدن مقداری ناخالصی در روغن می گردد که لازم است بعد از عمل روغن گیری، عمل تصفیه انجام شود.

 انواع دستگاه روغن گیری چگونه کار می کنند؟

نحوه عملکرد یک دستگاه روغن گیری به نوع روغن گیری (پرس سرد یا گرم) و تجهیزات دستگاه بستگی دارد. اغلب دستگاه های روغن گیری پرس سرد که در بازار وجود دارند، دارای بدنه ای استیل و ضد زنگ هستند. رعایت استاندارد و ایمنی های لازم در روغن گیری بسیار حائز اهمیت است. مدل های جدید دستگاه روغن گیری دارای مکانیسم اتومات است و عمل روغن گیری با آن ها راحت تر انجام می شود. دستگاه های جدید و اتومات، روغن گیری دانه ها را تسهیل کرده اند. در این نوع از دستگاه ها بعد از پایان فرآیند روغن گیری با تکمیل شدن ظرفیت مخزن، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شوند.

برای استفاده از دستگاه های قدیمی تر برای عمل روغن گیری به یک اپراتور برای انجام صفر تا صد فرآیند روغن گیری، نیاز است. ریختن دانه ها در دستگاه و چک کردن مراحل روغن گیری، خاموش کردن دستگاه و … از جمله کارهایی است اپراتور برای انجام عمل روغن گیری با دستگاه های قدیمی تر انجام می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه های روغن گیری می توانید با کارشناسان مجرب بکردانه در تماس باشید.

مکانیسم عمل دستگاه روغن گیری

دستگاه های روغن گیری دارای انواع متفاوتی می باشند. این دستگاه ها در ظرفیت های متنوعی وجود دارند و برای مصارف خانگی، فروشگاهی و کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود تفاوت هایی که در ساختار، طراحی و حجم دستگاه های روغن کشی وجود دارد اما نحوه کار کردن با آن ها تقریبا یکسان است.

دانه های روغنی بعد از پوست گیری و تمیز شدن درون یک محفظه یا سیلندر که درون دستگاه تعبیه شده است، ریخته می شوند. محفظه مذکور دارای پیچ چرخنده می باشد. با روشن شدن دستگاه، پیچ چرخنده با چرخش و فشار باعث له شدن دانه ها می شود. این عمل آن قدر ادامه پیدا می کند تا روغن دانه ها خارج شود. سیلندر دارای خروجی هایی است که اجازه خروج روغن از آن را می دهد. روغن به محض تولید و به مرور از سیلندر به درون مخزن سرازیر می شود.

روش های استخراج روغن از دانه های روغنی

دانه های روغنی با روش های گوناگون روغن گیری می شوند، این روش ها به شرح زیر است:

روش پیش فشردگی: در پیش فشردگی ابتدا با استفاده از روش های فیزیکی تا 75 درصد از روغن دانه خارج می شود. این روش برای دانه هایی مانند کانولا و آفتابگردان استفاده می شود. باقیمانده روغن موجود در دانه ها با افزودن حلال هایی به آن ها در حین عملیات روغن گیری، خارج می شود.

روش فشار کامل: استفاده از روش تک فشار در مورد دستگاه های روغن گیری خانگی و فروشگاهی متداول تر است. در این روش همه روغن دانه ها با فشار مکانیکی از آن ها خارج خواهد شد. اگر حجم دانه های مورد استفاده بیشتر باشد روش دوفشاری برای خروج روغن از آن ها اعمال می شود، در مرحله اول با اعمال فشار اولیه تا 90 درصد از روغن دانه ها خارج خواهد شد، باقیمانده دانه های له شده ای که در سیلندر وجود دارند برای بار دوم و در زمان بیشتری تحت فشار قرار می گیرند تا همه روغن باقیمانده از آن ها خارج شود. روغن های خروجی از طریق دریچه های فیلتر دار به محفظه هدایت می شوند.

قطعات دستگاه های روغن گیری

دستگاه هایی که عمل روغن گیری از دانه های روغنی را انجام می دهند دارای قطعاتی مشابه با کاربردهای مشخص هستند: سیلندر، پیچ چرخنده، دریچه فیلتر دار، موتور، المنت و … از جمله تجهیزات لازم برای یک دستگاه روغن گیری است. دستگاه های روغن گیری که عمل روغن گیری را با پرس گرم انجام می دهند دارای المنت و فن خنک کننده نیز هستند. موتور دستگاه باید پاسخگوی میزان ظرفیت دستگاه باشد. فشار ایجاد شده توسط پیچ چرخنده به دانه ها اعمال می شود که این پیچ نیروی خود را از موتور بدست می آورد. در حال حاضر دستگاه های موجود در بازار برای عمل روغن گیری، دارای اپراتوری آسان می باشد و به صورت اتومات طراحی شده اند که این موضوع  باعث افزایش بازدهی دستگاه می شود.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله هنوز در ذهنتان، سوالاتی درباره نحوه کار دستگاه های روغن گیری وجود دارد، می توانید با مشاورین بکردانه تماس حاصل نمایید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

عجب 🤣 چه چیزا که توی ترنجی نمیخونیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات