حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش زبان جاوا اسکریپت و یادگیری آن (2021)

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

سلام به همه ی دوستای عزیزم ، تو این مقاله قصد دارم راجب آموزش زبان جذاب و محبوب جاوا اسکریپت ویادگیری آن با هم یه گپی بزنیم ، قراره بگیم اصلا جاوا اسکریپت چیه ، کجا کاربرد داره ، یادگیریش سخته یا نه ، بازارکار و درآمدش چطوره و… پس تا انتها همراهمون باش:)

جاوا اسکریپت چیست؟

زبان جاوا اسکریپت یه زبان مفسری یا interpreter  هست که بر خلاف زبان های کامپایلری ،خط به خط اجرا میشه

زبان جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان ها هست که البته این به معنیه لزوما راحت بودن اون نیست

این زبان هم شاید مثل هر زبان دیگه ای از دید بعضی ها پیچیدگی های خودش رو داشته باشه که اگه اموزش درستی ببینین قطعا به راحتی میتونین اون رو یاد بگیرین و از برنامه نویسی با این زبان حقیقتا لذت کافی رو ببرین:)

خوشبختانه برای یادگیری زبان جاوا اسکریپت منابع فارسی بسیار خوبی وجود داره و میتونید دوره های آموزش رایگان جاوا اسکریپت از مقدماتی تا پیشرفته را ببینید و استفاده کنید

 

جاوا اسکریپت اصلا کجا ها کاربرد داره؟؟

خب جاوا اسکریپت همه جا هست و همه جا میشه ازش استفاده کرد ، مثل هر زبان دیگه ای

تقریبا با هر زبانی هر کاری رو میشه انجام داد ولی اصل داستان اینه که ما بدونیم اصل و اساس اون زبان برای چه پلتفرمی ساخته شده ، قطعا کارایی و کاربرد بیشتر اون زبان توی اون فیلده

جاوا اسکریپت هم از این قاعده مستثنا نیست ، ازش توی بازی سازی ، ساخت اپلیکیشن ، طراحی سایت، هم قسمت فرانت اند و هم بک اند ، برای تولید نرم افزار و … کاربرد داره .

 

جاوا اسکریپت در فرانت اند

البته که برای هر فیلد از کتابخونه ها و فریمورک های مرتبط استفاده میشه!

مثلا برای طراحی سایت سمت فرانت اند که اولین و مهم ترین کاربرد اون هست از فریموک ها و کتابخونه ی angular, vue و react استفاده میشه که ناگفته نمونه برای استفاده از اون ها حتما باید به خود جاوا اسکریپت خام اکما اسکریپت ها مسلط باشین. فریمورک های جاوا اسکریپت در سایت سبز لرن را مطالعه کنید.

 

جاوا اسکریپت در بک اند

بعد از پیشرفت جاوا اسکریپت ، یک ران تایمی از اون به اسم node js  بوجود اومد که قابلیت  این رو داشت که این زبان رو خارج از مرور گر اجرا کنه و از اون برای توسعه ی بک اند هم استفاده بکنه .

 

کاربردجاوا اسکریپت در ساخت اپلیکیشن

و به طور مثال برای ساخت اپلیکیشن های موبایل که هم خروجی اندروید و هم خروجی ios بده یعنی به طور مثال تقریبا هم کار زبان جاوا برای سیستم عامل اندروید و هم زبان سوئیفت برای سیستم عامل ios  رو هم زمان باهم بشه پیاده سازی کرد، از فریمورک react native  استفاده میشه.

و همچنین برای مابقی کاربرد های اون از فریمورک ها و کتابخونه های موردنظر خودش استفاده میشه.

 

خب خب خب بیاین راجب این صحبت کنیم که دقیقا جاوا اسکریپت توی فرانت اند چه کاری رو برامون انجام میده؟؟ و عملا تو این فیلد چیکارست که اینقدر اون رو مهم کرده؟؟!!

اساسا فرانت اند شامل سه بخش کلی و اساسی هست که باهم بررسیشون میکنیم

html یه زبان نشانه گذاری هست که اسکلت و ساختار هر وبسایت رو تشکیل میده ، و css که مخفف  Cascading Style Sheets هست و یک زبان استایل دهی هست که به ساختاری که  با html  ساختیم ، روح و زیبایی میبخشه.

تا اینجای کار ما  تونستیم صفحه ی استاتیکی رو طراحی بکنیم و با اضافه شدن جاوا اسکریت قادر هستیم تا صفحات رو از استاتیک به دینامیک ارتقا بدیم

و تقریبا اصل کار رو زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت میکنه که مثل عقل و خرد برای  فرانت اند میمونه و باعث تعامل با کاربر میشه.

 

مایلم راجب استاتیک و داینامیک یا دینامیک بودن وبسایت صحبت کنیم 

وقتی ما یک وبسایت رو با html ,css طراحی میکنیم یک وبسایت استاتیک داریم و این معنی هست که وبسایت ما هیچگونه تعاملی با یوزر نداره و فقط یک سری مطالب و اشکال ظاهری رو بهش نمایش میده .

اما وقتی جاوا اسکریپت وارد کار میشه  صفحه ی ما از استاتیک به دینامیک تغییر میکنه و تعامل با کاربر که جزو مهم ترین و اصلی ترین قسمت هر وبسایتی هست، به اون اضافه میشه .

برای اطلاعات بیشتر مطلب عملگر های جاوا اسکریپت را مطالعه کنید.

 

حالا تعامل با کاربر یعنی چی؟؟

اینکه به طور مثال وقتی کاربر روی دکمه ای کلیک کرد اطلاعات به خصوصی بهش نمایش داده بشه و یا در صفحات ورود به وبسایت ها توسط عبارات منطقیی که در جاوا اسکریپت هست  اعتبار سنجی بشه و یا مثلا به اسکرول کردن کاربر در صفحه در ارتفاع مشخصی واکنش به خصوصی رو نشون بده .

به این قبیل کار ها تعامل با کاربر گفته میشه که توسط جاوا اسکریپت صورت میگیره و جزو ارکان مهم هر سایتی هست..

 

شرایط لازم برای استخدام:

علاوه بر اون عموما  برای اینکه در شرکتی استخدام بشین ، یا به صورت فریلنسری مشغول به کار بشین  به هیچ وجه کار کردن با جاوا اسکریت خام کفایت نمیکنه

شما بعد از اینکه به تسلط کافی رسیدین حتما باید یکی از فریمورک ها یا کتابخونه ی جاوا اسکریپت رو یاد بگیرین که بالاتر ذکر شد و از اون برای توسعه ی وبسایتتون استفاده کنین..

 

بازار کار جاوا اسکریپت:

خب شما اگه جاوا اسکریپت و تمامی فریمورک ها و کتابخونه های اون رو بلد باشین و مسلط باشین ، یک  full stack js developer  میشین که به دلیل تسلط و سال ها تمرین  به مرحله  سینیوری رسیدین ، که خب هر جایی با درامد خیلی خوبی  برای شما کار هست…

و اگر در پوزیشین فرانت اند وب دولوپر یا بک اند دولوپر مشغول به فعالیت شین هم بازار کار خیلی داغی داره، باتوجه به گسترش روز به روز کسب و کار های اینترنتی و نیاز هر کسب و کاری به یک وبسایت و و و و……

 

محبوبیت جاوا اسکریپت:

جاوا اسکریپت جزو محبوب ترین  و رایج ترین زبان های برنامه  نویسی هست که طبق امار های مختلفی که وجود داره این قضییه رو ثابت میکنه …

باهم یه نگاهی به اماری که از سایت استک اورفلو (مهم ترین وارزشمند ترین منبع برنامه نویس ها) گرفته شده رو با هم بررسی میکنیم:

و این هم ادامه ی نمودار:

که میبینیم جاوا اسکریپت توی رتبه ی قابل قبولی قرار داره

یه امار جالب دیگه ای رو هم دیدم که به نظرم جالب اومد و اونم امار کسانی بودن که  با زبان مذکور کار نمیکردن ، اما به یادگیری اون از خودشون علاقه نشون دادن ، این امار علاوه بر جالب بودنش حاوی یک نکته ی مهمه و اونم اینه که میتونه اینده ی اون زبان رو تا حدودی نمایش بده ، عکس پایین رو نگاه کن ..

همونطور که میبینی جاوا اسکریپت تو رده ی دومه .. پس تو هم دست بجنبون و آموزش جاوا اسکریپت سایت سبز لرن رو ببین و به یادگیری آن مشغول شو

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات