حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سریع ترین هواپیماهای جهان

در مقاله قبلی بخش نظامی، پیرامون گران ترین جنگنده های جهان صحبت کردیم. امروز می خواهیم در مورد سریع ترین هواپیماهای جهان صحبت کنیم. هواپیماهای زیادی هستند که توانسته اند از سرعت ۲ ماخ (2469.6 کیلومتر بر ساعت) عبور کنند. برخی از این هواپیماها برای اهداف تحقیقاتی هستند، برخی نظامی و برخی صرفا برای اهداف شناسایی استفاده می شوند. اما همیشه هواپیماهای ما فوق صوت خاص تلقی می شوند. فقط تصور کنید که در ارتفاع ۵ کیلومتری در حال پرواز هستید که «برو» را از طریق ارتباط رادیویی می شنوید و با عقب بردن تراتل حس می کنید که موتور ۱۰۰ کیلونیوتونی، شما را به سرعتی می رساند که تا به حال هیچ موجود زنده ای تجربه نکرده است. اما شما آن موجود سریع نیستید، شما فقط مسافر هستید. هواپیمایی که در حال پرواز با آن هستید، دستگاهی که به شما این توانایی را می دهند تا در عرض چند دقیقه بالاتر از ابر ها بروید، شاهکار واقعی است. شاهکار مهندسی نظامی. در این مقاله نگاهی به ده هواپیمای سریع دنیا‌ می اندازیم و کمی درباره مشخصاتشان صحبت می کنیم.

سریع ترین هواپیماهای جهان

شماره ۱۰:  Sukhoi Su-27 Flanker (سوخو ۲۷)

سوخو ۲۷ فلانکر در جایگاه دهم سریع ترین هواپیماهای جهان

سوخو ۲۷ فلانکر در جایگاه دهم سریع ترین هواپیماهای جهان

با حداکثر سرعت ۲.۳۵ ماخ (۲۹۰۱ کیلومتر بر ساعت) این هواپیما را می توان یکی از پیشرفته ترین نمونه های ساخت شوروی دانست. این هواپیمای دو موتوره برای اولین بار در یک جت روسی، از سیستم کنترل الکتریکی استفاده می کرد. هدف از ساخت این هواپیما برتری هوایی و مقابله با جنگنده های نسل ۳.۵ آمریکا همچون F-15 Eagle بود. این جنگنده به مسلسل ۳۰ میلی متری مجهز شده بود و دارای ۱۰ سپرگاه بیرونی بود که می توانستند موشک های هوا به هوا، حرارت یاب کوتاه برد و برد متوسط را در خود جای دهند. به دلیل دستاوردها و محبوبیت بالایی که داشت، نسخه های زیادی از آن ساخته شد که برخی از آنها هنوز هم پس از گذشت ۳۵ سال از اولین پرواز Flanker جزء هواپیماهای مدرن به حساب می آیند. برخی از این نسخه ها به شرح زیر هستند:

  • Sukhoi Su-30 (سوخو ۳۰)
  • Sukhoi Su-33 (سوخو ۳۳)
  • Sukhoi Su-34 (سوخو ۳۴)
  • Sukhoi Su-35 (سوخو ۳۵)
  • Sukhoi Su-37 (سوخو ۳۷)

شماره ۹: General Dynamics F-111 Aardvark (اف ۱۱۱)

اف ۱۱۱ آردوارک در جایگاه نهم سریع ترین هواپیماهای جهان

اف ۱۱۱ آردوارک در جایگاه نهم سریع ترین هواپیماهای جهان

شماره نهم این لیست یک جنگنده نیست بلکه یک بمب افکن تاکتیکی است که می تواند با سرعت ۲.۵ ماخ (۳۰۸۷ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. این هواپیما در سال ۱۹۹۸ بازنشته شد، اما هنگامی که عملیاتی بود توانایی حمل ۱۴۳۰۰ کیولگرم بمب، یک بمب هسته ای، موشک های هوا به هوا و یا یک مسلل با ظرفیت ۲۰۰۰ تیر را داشت. هرچند به دلیل نقش Aardvark در آسمان، به ندرت این مسلسل بر روی هواپیما سوار می شد. Aardvark اولین هواپیمای تولید انبوه بود که از فناوری بال متحرک استفاده می کرد و به همین دلیل نیز بود که برای عملیات بر روی ناو هواپیمابر نیز مورد بررسی قرار گرفت. هرچند علیرغم چندین آزمایش موفق، این کار هرگز به سرانجام نرسید.

شماره ۸ : McDonnell Douglas F-15 Eagle (اف ۱۵)

اف ۱۵ ایگل در جایگاه هشتم سریع ترین هواپیماهای جهان

اف ۱۵ ایگل در جایگاه هشتم سریع ترین هواپیماهای جهان

گفته می شود که F-15 یکی از موفق ترین هواپیماهایی بوده است که تا به امروز تولید شده است و همچنان نیز در نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. موتور دوگانه Eagle و نسبت نیرو به وزن تقریبا ۱:۱ آن سبب می شد که این هواپیمای ۱۸ هزار کیلوگرمی بتواند به بیش از ۲.۵ برابر سرعت صوت برسد (۳۰۸۷ کیلومتر بر ساعت). این جنگنده در سال ۱۹۷۶ معرفی شد و در برنامه های اولیه نیروی هوایی آمریکا قرار بود که تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی باقی بماند، هرچند به دلیل تاخیر هایی که در تحویل جنگنده F-35 صورت گرفته است، مقرر شده با به روزرسانی و بهسازی این جنگنده تا سال دیگر نیز از آنها استفاده شود. حدودا ۱۲۰۰ فروند از این جنگنده ساخته شده است و به کشورهای زیادی از حمله ژاپن و عربستان صادر شده است. ابتدا این هواپیما با هدف برتری هوایی ساخته شده بود اما بعدا F-15 Strike Eagle معرفی شد که می توانست عملیات های هوا به زمین را نیز انجام دهد. F-15 می تواند از موشک های اسپارو، سایدویندر، ایم ۱۲۰ آمرام و بمب های چند منظوره ای همچون مارک ۸۴ یا ۸۲ در عملیات های مختلف استفاده کند. وقتی اینها را در کنار مسلسل ۲۰ میلی متری ام ۶۱ والکان این جنگنده قرار دهید، دیگر جای تعجب ندارد که این هواپیما توانسته است به بیش از ۱۰۰ پیروزی هوایی تایید شده دست پیدا کند.

شماره ۷ : Mikoyan MiG-31 Foxhound (میگ ۳۱)

میگ ۳۱ فاکس هاوند در جایگاه هفتم سریع ترین هواپیماهای جهان

میگ ۳۱ فاکس هاوند در جایگاه هفتم سریع ترین هواپیماهای جهان

با حداکثر سرعت ۲.۸۳ ماخ (۳۴۹۴ کیلومتر بر ساعت)، هواپیمای بعدی در لیست ما Mikoyan MiG-31 Foxhound است. دو موتور عظیم الجثه این هواپیما هر کدام قادر به ایجاد تراست ۱۵۲ کیلونیوتونی (با افتربرنر) بودند که سبب می شد این هواپیما بتواند هم در ارتفاع پایین و هم ارتفاع بالا با سرعت ما فوق صوت پرواز کند. این هواپیما ساخت شوروی برای رهگیری هواپیماهای دشمن ساخته شده بود و با ترکیب رادارهای اکتیو و پسیو خود نیز توانایی بالایی در این کار داشت. چهار Foxhound در کنار هم می توانند جبهه ای به طول ۹۰۰ کیلومتر را کنترل کنند. تولید این هواپیما در سال ۱۹۹۴ متوقف شد اما دقیقا مشخص نیست چه تعداد MiG-31 تولید شده است، هرچند حدس زده می شود که تعداد تولید شده از این مدل بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ فروند باشد. این هواپیما امروزه نیز در نیروی هوایی روسیه و قزاقستان مورد استفاده قرار می گیرد. MiG-31 برگرفته از MiG-25 می باشد، که کمی پایین تر درباره آن هواپیما نیز صحبت خواهیم کرد.

شماره ۶: XB-70 Valkyrie (ایکس بی ۷۰)

ایکس بی ۷۰ در جایگاه ششم سریع ترین هواپیماهای جهان

ایکس بی ۷۰ در جایگاه ششم سریع ترین هواپیماهای جهان

XB-70 Valkyrie یک هواپیمای خاص ۶ موتوره بود که می توانست علیرغم وزن ۲۴۰ هزار کیلوگرمی خود به سرعت ۳ ماخ (۳۷۰۴ کیلومتر بر ساعت)‌ برسد. این سرعت سبب می شد که دمای فریم هواپیما در برخی قسمت ها به ۳۳۰ درجه سانتی گراد برسد. این سرعت فوق العاده زیاد به دو دلیل مورد نیاز بود : ۱- برای جا گذاشتن رهگیرهای شوروی ۲-  برای فرار از آسیب ناشی از بمب های هسته ای که می توانست پرتاب کند. اندازه بزرگ این هواپیما برای حمل سوخت لازم برای پرواز ۶۹۰۰ کیلومتری به شوروی و برگشت از آن بدون نیاز به سوخت گیری مجدد و همچنین برای جای دادن ۱۴ بمب هسته ای مورد نیاز بود. اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۶۴ انجام شد و به دلیل هزینه ساخت بالا و تغییر اولویت ها در استراتژی آمریکا فقط ۲ فروند از آن ساخته شد.

شماره ۵: Bell X-2 Starbuster (بل ایکس ۲)

بل ایکس ۲ استار باستر در جایگاه پنجم سریع ترین هواپیماهای جهان

بل ایکس ۲ استار باستر در جایگاه پنجم سریع ترین هواپیماهای جهان

Starbuster یک هواپیمای تحقیقاتی آمریکایی بود که اولین پروازش را در سال ۱۹۵۵ تجربه کرد و در سال ۱۹۵۶ نیز بازنشسته شد. این هواپیما ادامه برنامه X-2 تلقی می شد و بنابراین هدف از ساخت آن بررسی نحوه واکنش هواپیما در هنگام پرواز با سرعت های بالای ۲ ماخ بود. این هواپیما، همانگونه که انتظار می رفت، هیچگونه تسلیحاتی با خود همراه نداشت و طراحی بال به شکل عقب کشیده شده نیز سبب می شد که مقاومت هوا تاثیر کمتری بر آن داشته باشد و به همین طریق توانست در سال ۱۹۵۶ به سرعت فوق العاده ۳.۱۹۶ ماخ (۳۹۴۶ کیلومتر بر ساعت)‌ برسد. هرچند پس از رسیدن به این سرعت، خلبان هواپیما، میلبرن جی اپت یک چرخش تند انجام داد و در نتیجه هواپیما دچار آشفتگی شد و از کنترل خارج شد. پس از آن خلبان سعی کرد از هواپیما خارج شود اما متاسفانه فقط پاراشوت کوچک شاتل فرار باز شد و خلبان با سرعت زیادی به زمین اثابت کرد. این حادثه مرگبار پایان برنامه Starbuster بود.

شماره ۴ : Mikoyan MiG-25 Foxbat (میگ ۲۵)

میگ ۲۵ فاکس بت در جایگاه چهارم سریع ترین هواپیماهای جهان

میگ ۲۵ فاکس بت در جایگاه چهارم سریع ترین هواپیماهای جهان

این جت ساخت شوروی به منظور رهگیری هواپیماهای آمریکایی در طول جنگ سرد ساخته شده بود. از هواپیماهای هدف این جت رهگیر می توان SR-71 و هواپیماهای تجسسی با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا را نام برد. با توجه به اینکه هدف این هواپیما، رهگیری SR-71 بود، سرعت فوق العاده زیادی را برای این کار نیاز داشت و به همین دلیل سرعت ۳.۲ ماخ (۳۹۵۱ کیلومتر بر ساعت) این هواپیما کاملا طبیعی جلوه می کرد. بر خلاف Blackbird ،‌ میگ ۲۵ از ۴ موشک هوا به هوا استفاده می کرد که وجه تمایز این هواپیما به عنوان یک رهگیر در مقایسه با رقیبش بود که یک هواپیمای شناسایی به حساب می رفت. این هواپیما تا به حال توانسته هیچ بلکبردی را سرنگون کند، اما در ماموریت های عملیاتی زیادی شرکت کرده که در آنها موفق بوده است. از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۴ تعداد ۱۱۰۰ فروند Foxbat ساخته شد. هرچند امروزه به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد و تنها کاربران آن روسیه،‌ سوریه، الجزایر و ترکمنستان هستند.

شماره ۳: Lockheed YF-12 (وای اف ۱۲)

لاکهید وای اف ۱۲ در جایگاه سوم سریع ترین هواپیماهای جهان

لاکهید وای اف ۱۲ در جایگاه سوم سریع ترین هواپیماهای جهان

این جت یک نمونه اولیه رهگیر آمریکایی بود که حداکثر سرعت آن به ۳.۳۵ ماخ (۴۱۳۶ کیلومتر بر ساعت) می رسید. این هواپیما شباهت زیادی به SR-71 Blackbird داشت و دارای ۳ موشک هوا به هوا بود. دلیل شباهت زیاد این هواپیما به SR-71 این است که SR-71 بر اساس YF-12 ساخته شده است و همچنین به این خاطر که طراح هر دو این هواپیماها کلارنس کلی جانسن معروف بوده است. تنها سه فروند YF-12 ساخته شد اما همین تعداد نیز کافی بود تا این برنامه با رکورد بالاترین سرعت، بالاترین ارتفاع (هر دو این رکوردها بعدها توسط Blackbird شکسته شد) و بزرگترین رهگیری به کتاب های تاریخی راه پیدا کند.

شماره ۲: Lockheed SR-71 Blackbird (اس آر ۷۱)

لاکهید اس آر ۷۱ بلکبرد در جایگاه دوم سریع ترین هواپیماهای جهان

لاکهید اس آر ۷۱ بلکبرد در جایگاه دوم سریع ترین هواپیماهای جهان

پس از معرفی در سال ۱۹۶۶،‌ این هواپیما هم توسط نیروی هوایی آمریکا و هم ناسا مورد استفاده قرار گرفت. ۳۲ فروند Blackbird ساخته شد که همگی برای اهداف شناسایی و پژوهشی مورد استفاده قرار گرفتند. این هواپیما از فناوری رادارگزیز بهره می برد، اما اگر، علیرغم تمامی احتمالات، توسط نیروهای دشمن شناسایی می شد، می توانست با سرعت فوق العاده خود از چنگ رهگیر ها و موشک های زمین به هوا بگریزد. Blackbird آنچنان سریع بود که هوای در مقابل آن فرصت کافی برای رد شدن نداشت و بنابراین سبب ایجاد فشار زیاد و دمای زیادی می شد. دمای هواپیما می توانست به چند صد درجه سانتی گراد برسد و سبب انبساط فلز شود،‌ بنابراین این هواپیما از قطعات کوچک بسیار زیادی ساخته شده بود و به همین خاطر بود که هنگامی که در حالت ثابت بود، دچار نشت روغن می شد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در رابطه با این هواپیما هستید،‌ این مستند خوب می تواند به شما کمک کند.

شماره ۱: North American X-15 (ایکس ۱۵)

نورث امریکن ایکس ۱۵ در جایگاه نخست سریع ترین هواپیماهای جهان

نورث امریکن ایکس ۱۵ در جایگاه نخست سریع ترین هواپیماهای جهان

این هواپیما رکورد کنونی سریع ترین هواپیما با سرنشین دنیا را در اختیار دارد. حداکثر سرعت این هواپیما ۵.۹۰ ماخ ( حدود ۷۲۰۰ کیلومتر بر ساعت) است که در تاریخ سوم اکتبر ۱۹۶۷ توسط خلبان ویلام پیت نایت ثبت شد. برای اینکه بتواند در این سرعت فوق العاده بالا پایدار بماند، این هواپیما می بایست از یک دم وج بزرگ استفاده می کرد، هرچند ایراد استفاده از این طراحی این بود که در سرعت های پایین تر سبب درگ فوق العاده زیادی می شد.

بنابراین برای استفاده از آن، ابتدا باید یک هواپیمای B-52 Stratofortress آن را به ارتفاع ۱۴ هزار متری ببرد و سپس هواپیما را رها کند که در این هنگام X-15 موتورهای خود را روشن می کرد. فقط تصور کنید که در یک راکت نشسته اید که فقط ۱۵ متر طول دارد و سپس رها می شوید، ‌احتمالا احساس فوق العاده ای خواهد بود.

ایکس ۱۵ در سرعت های فوق العاده بالا مورد استفاده قرار می گرفت بنابراین برای کنترل نیز از روش های عادی استفاده نمی کرد و به جای آنها از تراسترهای راکت استفاده می کرد. همین نیز باعث شود تا بتواند به ارتفاع بیش از ۱۰۰ کیلومتر برسد، که یکی از رکوردهای این هواپیما به شمار می آید. در اینجا لیست سه رکوردی که سبب شده X-15 به کتاب های تاریخی راه پیدا کند را مشاهده می کنید:

  • اولین هواپیمای عملیاتی بود که توانست به مرز فضا برسد.
  • توانست به ارتفاع بیش از ۱۰۰ کیلومتری برسد.
  • سرعت این هواپیما تقریبا ۶ برابر صوت بود.

نظر شما درباره این هواپیماها چیست؟ کدام یک برای شما جذاب تر است؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mr.se7en

کاش میگفتین برا چه مدت ام میتونن با حداکثر سرعتشون حرکت کنن

Milad7

کاش ی فکری به حال افزایش قدرت نیروی هوایی کشور خودمون بکنند

ali karimi

سلام، این آخریه یعنی شماره1منظوریمه، واقعا سرعت خیلی زیادیه، 6برابر صوت واقعا خیلی خیلی زیاده، وحشتناکه، گفتنش راحته، حساب کنیدشما کنار یکی هستین اون شمارو صدا میکنه خب چقدر طول میکشه شما صداشو بشنوید به صدم ثانبه نمیرسه که صداش به گوش شما میرسه ومیشنوید ولی این سرعتش6برار اینه که گفتم، اصلا میشه واقعا 6 برابر صوت، خب صوت سرعتش چقدره؟؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد