حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاثیر موسیقی بر احساسات ما چگونه است؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | مطالب ترنجی

گاهی با گوش دادن با یک موسیقی یا ترانه احساسات ما برانگیخته می شود و گاهی دچار احساسات ناگهانی و شدید می شویم که شاید بغضی راه گلویمان را بگیرد و حتی قطره ای اشک از گوشه چشمانمان جاری شود. اکثرا در این موقعیت ها خاطره خاصی با آن آهنگ نداریم و یا حتی برای اولین بار یا دومین بار است که آن را می شنویم. این سوال برای ما پیش می آید که چرا یک موسیقی خاص روی ما تاثیر می گذارد، برای پاسخ به چگونگی تاثیر موسیقی بر احساسات ما وبسایت gizmodo گزارشی بر مبنای نظریه کارشناسان تهیه کرده است. در ادامه به بررسی برخی از این نظریه ها می پردازیم.

تاثیر موسیقی بر احساسات ما چیست؟

شاید خیلی از ما به این سوال اینگونه پاسخ بدهیم که تُن آهنگ یا لحن صدا روی ما تاثیر گذاشته است؛ ولی سوال اصلی اینجاست که چرا تُن آهنگ یا لحن صدا روی ما تاثیر گذاشته است؟ چرا یک موسیقی باعث شادی یا ناراحتی ما می شود. برای پاسخ به این سوال که تاثیر موسیقی بر احساسات ما چیست، نظریه های مختلفی از افراد مختلف مطرح شده است که ما در اینجا به نقل از gizmodo به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

تاثیر موسیقی بر احساسات انسان بر اساس نظریه الیزابت اچ.مارگولیس

مدیر آزمایشگاه موسیقی شناختی در دانشگاه پرینستون و نویسنده کتاب On Repeat: How Music Plays the Mind

کتاب OnRepeatCover

کتاب OnRepeatCover نوشته الیزابت اچ.مارگولیس

الیزابت اچ.مارگولیس:

در یک مقاله کلاسیک نوشته پاتریک جوسلین و دنیل وستفویل چندین مکانیسم مطرح شده است که زیربنای واکنش های احساسی ما به موسیقی هستند. در ابتدایی ترین سطح، واکنش های ساقه مغز مسئول واکنش های ناگهانی به صداهای بلند و ناگهانی هستند. شرطی سازی ارزیابی (ارتباط مکرر بین بخش های مختلف موسیقی و برخی اشیاء یا شرایط محیطی) می تواند صداها را با عوامل مرتبط بیآمیزد. موسیقی می تواند شبیه سازی درونی از الگوهای معنادار را برانگیزد که به طور بالقوه می تواند منجر به سرایت عواطف و احساسات شود. موسیقی می تواند تصاویر، افکار یا خاطراتی را برانگیزد که خود باعث واکنش های احساسی می شوند. و در نهایت می تواند انتظاراتی که افراد در هنگام گوش دادن به یک موسیقی دارند، برآورده یا نقض کند. موسیقی می تواند افراد را از حال و هوای عادی حضورشان در دنیایی که هستند خارج کند و وارد یک درگیری ذهنی و درونی با صداهایی کند که از نظر بسیاری از مردم لذت بخش هستند. روش های متنوعی برای آمیختن احساسات با موسیقی وجود دارد.

تاثیر موسیقی بر احساسات

تاثیر موسیقی بر احساسات : موسیقی می تواند افراد را از حال و هوای عادی حضورشان در دنیایی که هستند خارج کند و وارد یک درگیری ذهنی و درونی با صداهایی کند که از نظر بسیاری از مردم لذت بخش هستند

تاثیر موسیقی بر احساسات انسان بر اساس نظریه سایک لوئي

استادیار دپارتمان خلاقیت در دانشگاه نورث ایسترن و مدیر آزمایشگاه موسیقی، تصویربرداری و دینامیک عصبی

سایک لوئي:

در آزمایشگاه من، موسیقی و مغز مورد مطالعه قرار می گیرد و همیشه برای من جالب بوده است که چرا موسیقی باعث ایجاد تکانه هایی در ما می شود که به آن فریسون (مورمور شدن) می گویند. در یک مطالعه، ما در جستجوی پاسخ به این سوال پرداختیم که آیا در ساختار مغز افراد مختلف ویژگی های منحصر به فردی وجود دارد که باعث می شود یک موسیقی در افراد مختلف احساسات متفاوتی را ایجاد کند. در یک نظرسنجی آنلاین از صدها نفر متوجه شدیم که بعضی افراد هنگام گوش دادن به موسیقی همیشه دچار احساسات شدید می شوند و از طرفی دیگر در بعضی افراد این احساسات کمتر دیده می شود. دو گروه از این افراد را به آزمایشگاه خود دعوت کردیم، گروهی که همیشه دچار احساسات شدید می شدند و گروهی که اینگونه نبودند. هر دو گروه از نظر سن، جنسیت، توانایی موسیقایی و عوامل شخصیتی یکسان بودند. در آزمایشگاه ثابت شد افرادی که ادعا می کردند هنگام گوش دادن به موسیقی تغییرات فیزیکی در بدن خود حس می کنند، واقعا این تغییرات برایشان رخ می دهد. این گروه هنگام گوش دادن به موسیقی در بعضی از لحظات خاص که گزارش می کردند دچار لرز و احساسات شدید می شوند، ضربان قلبشان سریع تر می شود و پوستشان بیشتر عرق می کند.

تاثیر موسیقی بر احساسات

تاثیر موسیقی بر احساسات : موسیقی یک کانال شنیداری به سمت مراکز احساسات مغز است

و در آخر، مغز این دو گروه را اسکن کردیم و متوجه شدیم افرادی که همیشه هنگام گوش دادن به موسیقی مورمور می شوند و احساساتشان برانگیخته می شود حجم ارتباط ماده سفید مغزشان با مناطق مسئول شنوایی مغز و مناطق دیگری که مسئول احساسات و تجربه های اجتماعی هستند، بیشتر است. بنابراین به نظر می رسد که ارتباطات مغزی به ویژه ارتباط مراکز شنوایی و احساسات با تاثیر موسیقی بر احساسات ما مرتبط است. به نوعی، موسیقی یک کانال شنیداری به سمت مراکز احساسات مغز است. شاید به همین دلیل است که برای افرادی که دوستشان داریم یک پلی لیست درست می کنیم.

تاثیر موسیقی بر احساسات انسان بر اساس نظریه دنیل شاناهان

دانشیار دپارتمان تئوری و شناخت موسیقی در دانشگاه ایالتی اوهایو

دنیل شاناهان:

خیلی عجیب است که گاهی اوقات اصرار داریم به آهنگی گوش دهیم که ما را غمگین می کند. خیلی از ما این کار را می کنیم اما دلیل آن کاملا مشخص نیست. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ که توسط ساندرا گاریدو و امری شوبرت انجام شد تقریبا نیمی از افراد با جمله دوست دارم به آهنگی گوش دهم که مرا غمگین می کند موافق بودند. غم و اندوه دو عنوان بسیار گسترده هستند اما می توان آن ها را به جنبه هایی از همدلی و ترحم مرتبط ساخت. دیوید هوران و جونا ووسکاسیرگو اظهار داشتند که گوش دادن به موسیقی غمگین با همدلی گره خورده است: افرادی که از گوش دادن به موسیقی غمگین لذت می برند، همدلی بیشتری نیز با انسان ها دارند و در واقع این روشی است که نشان دهند همدلی زیادی دارند. در همدلی و ترحم مزایایی وجود دارد که منطقی به نظر می رسد. مشتاقانه منتظر هستیم تا ببینیم این تحقیق به کجا می رسد.

اسپاتیفای محبوب ترین سرویس استریم آنلاین موسیقی در سال ۲۰۱۹

از منظر نوستالژی، تحقیقات زیادی روی تکانه های خاطرات و موسیقی انجام شده است و نشان داده شده است که انسان تمایل دارد از بعضی از برهه های زندگی اش ( اغلب دوران نوجوانی) چیزهای بیشتری را به یاد بیاورد. این نظریه مطرح شده است که انسان از دوره های تغییر و تحول در زندگی اش چیزهای بیشتری به خاطر می آورد و سال های نوجوانی نیز یک دوره تغییر شدید است. فکر می کنم به همین دلیل است که بخش تایم کپسول اسپاتیفای همیشه جذاب بوده است. تشخیص سن و سلیقه شما در زمینه موسیقی کار چندان سختی نیست بنابراین این واکنش های نوستالژیک در واقع پاسخی به محبوب ترین آهنگ های شما در دوران نوجوانی است.

تاثیر موسیقی بر احساسات

تاثیر موسیقی بر احساسات : واکنش های نوستالژیک در واقع پاسخی به محبوب ترین آهنگ های شما در دوران نوجوانی است

موسیقی همچنین به ما کمک می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم. فکر می کنم یکی از اصلی ترین کارکردهای تکاملی موسیقی، بهبود و تسهیل پیوند و ارتباطات اجتماعی است. هنگامی که در مارس ۲۰۲۰ همه دنیا قرنطینه شد دیدیم که بسیاری از مردم به بالکن خانه هایشان می روند و با همدیگر آهنگ می نوزاند و ترانه می خوانند. از نظر من این اتفاق کاملا منطقی بود؛ ما در زندگی خود به روابط و پیوندهای اجتماعی نیاز داریم و موسیقی یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به این نیاز است.

تاثیر موسیقی بر احساسات انسان بر اساس نظریه دیانا دویچ

استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو، و نویسنده کتاب Musical Illusions and Phantom Words: How Music and Speech Unlock Mysteries of the Brain

کتاب Musical Illusions and Phantom Words

کتاب Musical Illusions and Phantom Words نوشته دیانا دویچ

دیانا دویچ:

تمایل به گوش دادن و نواختن موسیقی در همه فرهنگ ها وجود دارد و دلیل این امر صدها سال است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در قرن نوزدهم، چارلز داروین استدلال کرد که موسیقی در درجه اول برای اظهار عشق شکل گرفت. اندکی بعد فیسلوف معروف، هربرت اسپنسر، توضیح جامع تری ارائه داد و بیان کرد که موسیقی فقط برای آهنگ های عاشقانه شکل نگرفته است بلکه برای حالت های مختلف احساسی نظیر شادی، پیروزی، غم و عصبانیت نیز توسعه یافته است. یک بررسی گسترده اخیرا در دانشگاه هاروارد نشان داده است که انسان می تواند عملکرد انواع موسیقی مانند آهنگ های رقص، لالایی و آهنگ های عاشقانه را فارغ از فرهنگ و زبان موسیقی تشخیص دهد. بنابراین، موسیقی در خدمت عملکردهای مختلف است و می تواند حالات و احساسات مختلف نظیر شادی، عشق، همدلی و عصبانیت را القا کند.

تاثیر موسیقی بر احساسات

تاثیر موسیقی بر احساسات : موسیقی در خدمت عملکردهای مختلف است و می تواند حالات و احساسات مختلف نظیر شادی، عشق، همدلی و عصبانیت را القا کند

اگر بخواهیم یک موسیقی را بشنویم، آن موسیقی موفق تلقی می شود. ویژگی های یک آهنگی که بارها و بارها دوست داریم آن را بشنویم چیست؟ در سال ۱۹۲۰، ایروینگ برلین (آهنگ ساز و ترانه سرا معروف آمریکایی) مجموعه ای از قوانین را برای نوشتنن یک آهنگ خوب و محبوب ارائه داد. وی اظهار داشت که سادگی امری بسیار مهم است و همچنین موسیقی باید دارای عناصر آشنا باشد. او نوشت که چیزی تحت عنوان ملودی جدید وجود ندارد و اظهار داشت که ترانه سرایان موفق در واقع ملودی های قدیمی را به روشی جدید به هم متصل می کنند به طوری که مانند یک آهنگ جدید به نظر می رسند. عمل به این توصیه باعث موفقیت بسیاری از آهنگ ها شد. همچنین دلیل اصلی این که بعضی از آهنگ ها همیشه در ذهن می مانند این است که عبارات تکراری زیادی دارند. این تکرار باعث می شود که آهنگ در مغز ما گیر بفیتد و همان جا بچسبد. به طور کلی، هرچه یک آهنگ بیشتر برای ما آشنا باشد، بیشتر تمایل داریم که به آن گوش دهیم.

تاثیر موسیقی بر احساسات انسان بر اساس نظریه ماریوس اس. کوزاک

دانشیار موسیقی و تئوری موسیقی در دانشگاه کلمبیا و نویسنده کتاب Enacting Musical Time: The Bodily Experience of New Music

کتاب Enacting Musical Time

کتاب Enacting Musical Time نوشته ماریوس اس. کوزاک

ماریوس اس. کوزاک:

تجربیات عاطفی مرتبط با موسیقی بسیار خاص هستند. هر شخص با گوش دادن به یک آهنگ دچار احساسات مختلف می شو. یا اینکه فرد یک آهنگ را در موقعیت های مختلف گوش می دهد و احساسات مختلفی به او دست می دهد. به همین دلیل معتقدم که موسیقی از طریق خلق ساختار یا الگو به ما اجازه می دهد تا تجربیات احساسی داشته باشیم. من موسیقی را به عنوان یک فناوری در نظر می گیرم که بشر در ظهور انسانیت برای ایجاد و حفظ جوامع ابداع کرده است. این فناوری در سه سطح فیزیولوژیکی، شناختی و اجتماعی عمل می کند.

در سطح فیزیولوژیکی، تغییر در ویژگی های اصلی صدا مانند ریتم، طنین و میزان بلندی صدا اثرات قابل اندازه گیری در بدن ما دارد. به عنوان مثال، یک صدای ناگهانی یا بلند ممکن است باعث افزایش ضربان قلب ما شود در حالی که صدای خراش چیزی باعث انقباض و گرفتگی عضلات ما می شود. از آنجا که این صداها توسط اشیاء و اتفاقات ملموس در محیط زندگی مان تولید می شود، بنابراین شناخت ما از این صداها می تواند بنای احساس لذت یا عدم لذت را در ما پایه گذاری کنند؛ دقیقا مانند سایر حواس ما.

مرحله بعدی، سطح شناختی است. همه ما با موسیقی های مخصوص فرهنگ خود بزرگ می شویم و صرفا از طریق قرار گرفتن در معرض این موسیقی ها سلیقه و سبک و دانش موسیقایی ما شکل می گیرد. این دانش باعث می شود که بتوانیم پیش بینی کنیم یک موسیقی چگونه ادامه پیدا خواهد کرد؛ به عنوان مثال، می توانیم پیش بینی کنیم که چه هارمونی هایی به احتمال زیاد با ملودی خاصی همراه می شوند و یا چه ضرب آهنگی برای یک زمینه خاص مناسب است. نوازندگان و آهنگسازان بر اساس این انتظارات می نوزاند تا لحظاتی را خلق کنند که نقطه اوج آرامش یا تنش باشد که منجر به احساسات پیچیده تری همچون غم، ترس یا شادی می شود.

تاثیر موسیقی بر احساسات

تاثیر موسیقی بر احساسات : موسیقی منجر به احساس مثبت تعلق اجتماعی و همکاری می شود که به استحکام بنیان های جامعه و پیشرفت آن کمک می کند

سرانجام، یک سطح اجتماعی وجود دارد که مهم ترین مولفه برای برانگیختن احساسات توسط موسیقی است. در سراسر جهان، موسیقی تقریبا در بستر برخی فعالیت های اجتماعی رخ می دهد که شامل چندین شرکت کننده می شود. در این شرایط، با فراهم آوردن ساختاری برای تجربه احساسات مشابه روابط ما را با دیگران معنادار می کند. این کار را عمدتا از طریق یک ریتم ثابت انجام می دهد که همه می توانند با آن هماهنگ شوند. این امر به نوبه خود منجر به احساس مثبت تعلق اجتماعی و همکاری می شود که به استحکام بنیان های جامعه و پیشرفت آن کمک می کند.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

موسیقی روح را جلا میده 🤗

david2arc

من از اون دسته افرادم که موسیقی کمترین حسی رو بهم انتقال نمیده . و هر موقع هم موزیک گوش بدم فقط و فقط کلمات و متن شعر منو به وجد میاره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی