حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه فیوز پریده را درست کنیم؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

پریدن فیوز برق اتفاق رایجی است که احتمالاً همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌ایم. دلایل مختلفی ممکن است باعث این اتفاق شود و قطعی برق را به همراه داشته باشد. البته پریدن فیوز در همه موارد نیز مشکل ساز نیست و می‌تواند از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند. اگر با مشکل فیوز پریده رو به رو شده‌اید و به دنبال دلایل آن و رفع این مشکل هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چرا فیوز برق می‌پرد؟

تغییرات ولتاژ برق می‌تواند آسیب‌های جدی به دستگاه‌ها وارد کند. وارد شدن بار اضافه یا اتصال کوتاه (اتصالی کردن) از جمله دلایل اصلی آسیب رساندن به وسایل الکتریکی از جمله وسایل با ارزش خانه مانند یخچال، تلویزیون، کامپیوتر و … هستند. در این شرایط پریدن فیوز می‌تواند از آسیب رساندن به دستگاه‌های مختلف جلوگیری کند. با این حال، پرش‌های متوالی یا ذوب شدن فیوز و سوختگی در تابلو می‌توانند خطرات زیادی به دنبال داشته باشند.

ساختار فیوز بسیار ساده است. معمولاً فیوزها از یک قطعه فلزی و یک سیم تشکیل شده‌اند. نوسانات الکتریکی یا کشیدن بار اضافی و گرمای زیاد از دلایلی هستند که ممکن است باعث پریدن فیوز شوند. پریدن فیوز تنها مربوط به خانه‌ها نیست و در صنایع یا کارگاه‌ها نیز رخ می‌دهد. در بسیاری موارد نشت الکتریکی خازن های فیلتر در منبع تغذیه ها نیز موجب قطع ناگهانی فیوز می گردد. استفاده از یک منبع تغذیه  خوب می‌تواند از آسیب رساندن به دستگاه‌ها و مصرف کننده ها جلوگیری و مانع از  پریدن فیوز گردد.

بعد از پریدن فیوز چه کنیم؟ چگونه فیوز پریده را درست کنیم؟

اگر فیوز به دلیل نوسان الکتریکی قطع شده باشد مشکل خاصی نیست و به راحتی می‌توان آن را مجدد متصل کرد. اما اگر در اثر گرما و فشار بیش از حد فیوز ذوب شده باشد باید به دنبال جایگزین کردن آن باشید. در این شرایط برای جلوگیری از پریدن مجدد فیوز باید به دنبال عامل این اتفاق باشید. در اکثر موارد خرابی در یک وسیله پرمصرف دلیل اصلی این اتفاق هستند. با قطع کردن این دستگاه پرمصرف از منبع تغذیه یا پریز برق می‌توانید از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید. در کارگاه‌ها پیدا کردن دلیل پریدن فیوز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا نشان دهنده یک مشکل مهم در مدار هستند.

از آنجایی که ممکن است در کارگارها از مدارهای 220 ولتی تک فاز یا 380 ولتی سه فاز استفاده شود، انتخاب فیوز جایگزین 30،40 و 50 آمپر یا بیشتر متناسب با نوع مدار و مصرف کننده ها می‌تواند از پریدن آن جلوگیری کند. اگر در کارگاه فعالیت می‌کنید باید از ابزارهای مناسب جهت عیب یابی فیوز استفاده کنید. در این صورت با خرید یک ابزار ارزان مثل مولتی متر ویکتور می توانید تست فیوز را انجام دهید. برای تست فیوز، مولتی متر را روی تست بوق قرار می دهیم و پراب های آن را به دو سر فیوز می زنیم اگر صدای بوق ممتد شنیده شد فیوز سالم  و در غیر اینصورت فیوز پریده است.

علت پریدن فیوز لوازم خانگی چیست؟

در داخل فیوز یک سیم فلزی وجود دارد که در صورت عبور جریان شدید ممکن است ذوب شود. در این صورت شاهد پریدن فیوز خواهید بود. وجود تعداد زیادی لوازم برقی پرمصرف در خانه یا روشن کردن تعداد زیادی چراغ به صورت همزمان ممکن است با وارد کردن اضافه بار موجب ذوب شدن این سیم یا پریدن فیوز شوند. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید همزمان از همه دستگاه‌ها استفاده نکنید یا برخی از لوازم خانگی را به مدارهای دیگری منتقل کنید.

علت پریدن فیوز برق کولر و کولر گازی

یکی از سؤالات مهمی که بسیاری از افراد در روزهای گرم تابستان با آن رو به رو می‌شوند این است که چرا وقتی کولر را روشن می‌کنیم فیوز می‌پرد؟ با افزایش دما، کار کولر برای خنک کردن خانه سخت‌تر می‌شود به همین دلیل فشار اضافی به مدار وارد می‌کند. در صورتی که کولر شما پرمصرف باشد یا سرویس دوره‌ای را انجام نداده باشید، فشار بیشتری به مدار وارد خواهد شد در نتیجه شاهد پریدن فیوز یا سوختن آن خواهید بود.

در کولرهای گازی خراب بودن خازن یکی دیگر از دلایلی هستند که ممکن است باعث پریدن فیوز برق شود. خازن‌ها به تنظیم جریان الکتریکی کمک می‌کنند و در صورتی که با مشکلی رو به رو شوند می‌توانند یکی از دلایل پریدن فیوز برق باشند.

وجود اتصال کوتاه یکی از دلایل اصلی پریدن فیوزبرق

اتصال کوتاه را اکثر مردم با نام اتصالی می‌شناسند. وجود اتصالی برق در قسمتی از مدار معمولاً بلافاصله منجر به پریدن فیوز می‌شود. اتصالی‌ها از عوامل اصلی افزایش جریان بیش از حد در منبع تغذیه، خراب شدن دستگاه‌های الکتریکی و حتی آتش سوزی در ساختمان‌ها می‌شوند. علاوه بر این بسیاری از برق گرفتگی‌ها در خانه به دلیل وجود اتصالی در دستگاه‌های الکتریکی خانگی رخ می‌دهند.

استفاده از یک فازمتر به شما کمک می‌کند تا وجود جریان الکتریکی در دستگاه‌ها یا خروجی منبع تغذیه های  متناوب (AC) را بررسی کنید. گاهی اوقات امکان استفاده از فازمتر به صورت مستقیم وجود ندارد. در این صورت استفاده از یک فازمتر القایی گزینه بهتری خواهد بود. علاوه براین از فازمتر القایی برای تشخیص وجود جریان برق در زیر سطوح یا درون دیوارها نیز می‌توان استفاده کرد.

با استفاده از محصولات حرفه‌ای پارس الکترونیک از پریدن فیوز جلوگیری کنید

در این مقاله سعی کردیم با نحوه درست کردن فیوز پریده آشنا شویم و دلایل پریدن فیوز را بررسی کنیم. در اکثر موارد بعد از پریدن فیوز لازم نیست کار خاصی انجام دهید و تنها اتصال مجدد آن کافی است. با این حال اگر فیوز شما ذوب شده باید به فکر تعویض آن باشید. تعویض فیوز نیاز به تجربه آموزش و البته ابزار حرفه‌ای دارد. اگر از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستید بهتر است به یک تعمیرکار برق مراجعه کنید.

اگر در آزمایشگاه یا کارگاه الکترونیک کار می‌کنید و با مشکل پریدن فیوز رو به رو هستید به کمک لوازم حرفه‌ای الکترونیکی مانند مولتی متر، منبع تغذیه معیوب را شناسایی و از مدار خارج کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. با مراجعه به سایت پارس الکترونیک می‌توانید محصولات حرفه‌ای این شرکت معتبر همچون اسیلوسکوپ، مولتی مترها و وسایل آزمایشگاهی را خریداری نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

تنکیو 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات