حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فضاپیمای باری Progress MS-16 با موفقیت از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد

مطابق برنامه پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی، در ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ساعت ۷:۱۵ به وقت تهران، راکت Soyuz-2.1a با فضاپیمای باری Progress MS-16 با موفقیت از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد. طبق اطلاعات دریافت شده، ۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه پس از پرتاب شدن فضاپیما به طور معمول از مرحله سوم موشک حامل جدا شد.

موشک حامل سایوز 2.1a فضاپیمای روسی را با موفقیت به مدار هدف خود تزریق کرد. و متخصصان گروه کنترل عملیاتی بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) مستقر در شهر کورولف کنترل پرواز خود را آغاز کردند.

پارامترهای مداری فضاپیمای باری Progress MS-16:

  • دوره چرخش: 88.55 دقیقه
  • شیب مدار: 51.67 درجه
  • حداقل ارتفاع از سطح زمین: 193.06 کیلومتر.
  • حداکثر ارتفاع از سطح زمین: 241.16 کیلومتر.

عملیات اتصال فضاپیمای باری Progress MS-16 به ایستگاه فضایی بین المللی

فضاپیمای باری Progress MS-16 طبق یک عملیات دو روزه به ایستگاه فضایی بین المللی میرسد و قرار گرفتن در ماژول Pirs از بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی در 17 فوریه 2021 ساعت 06:20 به وقت محلی انجام می شود. برنامه ریزی شده است که اسکله به طور خودکار تحت کنترل متخصصان مرکز کنترل ماموریت (بخشی از Roscosmos سازمان فضایی روسیه) و فضانوردان روسی ماموریت 64 Expedition  سرگئی ریژیکوف و سرگئی کود سرورکوف باشد.

محتویات محموله ارسال شده توسط فضاپیمای باری Progress MS-16 به ایستگاه فضایی بین المللی

این بار جدید شامل ۶۰۰ کیلوگرم سوخت، ۴۲۰ لیتر آب آشامیدنی برای سیستم رودنیک (Rodnik system این سیستم وظیفه تامین اب فضانوردان را در ایستگاه فضایی بین المللی دارد.) و ۴۰.۵ کیلوگرم گاز فشرده با ذخایر اضافی نیتروژن و همچنین حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم تجهیزات و مواد مختلف، از جمله تجهیزات و منابع مورد نیاز برای سیستم های کنترل و پشتیبانی از حیات و همچنین بسته هایی برای آزمایشات فضایی، مراقبت های پزشکی و بهداشتی، لباس و غذای تازه برای فضانوردان میباشد.

محفظه بار فضاپیما دارای یک کیت تعمیر و بازیابی است که متشکل از مجموعه ای از آسترهای تقویت کننده برای مهار موقت نقایص شناسایی شده در اتاق انتقال ماژول Zvezda است. به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی علمی و کاربردی روسیه، فضاپیما تجهیزات آزمایش های علمی زیر را به همراه دارد:

  • کیت های Neurolab برای انجام یک سری آزمایشات پزشکی Pilot-T برای بررسی تأثیر مأموریت های فضایی طولانی مدت بر کیفیت فعالیت های حرفه ای فضانوردان در نظر گرفته شده است.
  • مواد آزمایشی آسپتیک (موادی هستند که با استفاده از ان ها در ازمایش ها ظروف را استریل میکنند) در هنگام انجام آزمایش های بیولوژیکی تحت شرایط پرواز در فضا، امکان ایجاد مقررات استریل سازی را فراهم می کند.
  • دستگاه آزمایش Photobioreactor برای بررسی امکان دستیابی  به محصولات غذایی و اکسیژن با استفاده از جلبک ها در شرایط ریز جاذبه استفاده خواهد شد.
  • سخت افزار آزمایش کسکاد (Kaskad) به عنوان آزمایشگاهی برای توسعه روشهای کارآمد تولید بیوتکنولوژیک سلولهای کشت شده در شرایط جاذبه صفر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاوشگرهای تجزیه زیستی که با  نظارت بر ترکیب میکروارگانیسم ها در جو ایستگاه فضایی بین المللی برای بررسی تأثیر آنها بر مواد ساختاری در شرایط فضا اطمینان حاصل می کنند.

در حال حاضر، فضانوردان ماموریت 64 Expedition در ایستگاه فضایی بین المللی درحال کار هستند. خدمه متشکل از فضانوردان روسکاسموس سرگئی ریژیکوف و سرگئی کود سرورکوف  و همچنین فضانوردان ناسا کاتلین روبینز، مایکل هاپکینز، ویکتور گلاور، شانون واکر و فضانورد JAXA سوئیچی نوگوچی هستند.

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

چه سازه ای کنارش بود موقع پرتاب

Milad7

چقدر هیجان انگیز!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد