حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خانه هوشمند چیست؟ | محبوب ترین دستگاه های خانه های هوشمند

در پنج سال اخیر شاهد پیشرفت هایی در حوزه فناوری لوازم الکترونیک بوده ایم و یکی از مفید ترین آنها خانه هوشمند است. احتمالا اگر چند دستگاه هوشمند در خانه ندارید، حداقل یکی از این دستگاه ها را دارید. اما چه چیزی یک خانه هوشمند را هوشمند می کند؟ آیا همه چیز باید به هم متصل باشند؟ به طور کلی خانه هوشمند یعنی هر دستگاه یا وسیله خانگی که به اینترنت وصل شود و شما بتوانید با گوشی هوشمند خود آن را کنترل کنید و یا عملکردش را به صورت خودکار تنظیم کنید.

اینکه بخواهیم درباره دستگاه های هوشمند و کاربردشان صحبت کنیم، کمی گیج کننده است، بنابراین محبوب ترین دستگاه های خانه هوشمند را در چند دسته بندی تقسیم کرده ایم تا بتوانیم توضیح دهیم که چه چیزی هستند و چه کاربردی دارند و همه ی اینها به این خاطر است که شما را در مسیر راه اندازی خانه هوشمند خود کمک کنیم.

سیستم های خانه هوشمند

محبوب ترین دستگاه های خانه هوشمند:

  • دستیارهای صوتی
  • اسپیکرهای هوشمند
  • چراغ های هوشمند
  • پریزهای هوشمند
  • قفل های هوشمند
  • دوربین های امنیتی خانگی
  • هاب های خانه هوشمند
  • ترموستات هوشمند
  • کلیدهای روشنایی هوشمند
  • زنگ های در ویدیویی
  • دودیاب های هوشمند
  • ربات های نظافت چی
  • بازکننده های در گاراژ

دستیارهای صوتی

دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل

مسیر راه اندازی هر خانه هوشمند با انتخاب یک سیستم دستیار صوتی آغاز می شود. سیستم های مورد استفاده Amazon Alexa، Google Assistant، و (Apple Homekit (Siri هستند. گوشی شما به احتمال زیاد یکی از این دستیارهای صوتی را به صورت پیش فرض بر روی خود دارد و یا می توانید یکی را نصب کنید. به طور کلی هرکدام از این دستیارهای صوتی می توانند دستگاه هایی که در ادامه متن لیست شده اند را کنترل کنند اما همیشه قبل از خرید چک کنید تا مطمئن شوید که دستگاه با سیستم دستیار صوتی شما سازگار است.

انتخاب بهترین سیستم خانه هوشمند می تواند سخت باشد، مخصوصا اگر ترجیح خاصی نداشته باشید و یا از قبل چند دستگاه سازگار با سیستم های مختلف خریده باشید. اما خوشبختانه ما یک راهنما آماده کرده ایم تا انتخاب را برای شما آسان تر کنیم.

اسپیکرهای هوشمند

اسپیکر هوشمند آمازون اکو

اسپیکر هوشمند آمازون اکو

اسپیکرهای هوشمند گزینه خوبی برای شروع هوشمندسازی خانه محسوب می شوند و اگر به سراغ محصول آمازون بروید، از لحاظ اقتصادی نیز نسبتا به صرفه است. آمازون خیلی وقت ها اسپیکر های خود، Dot و Echo را با تخفیف به فروش می رساند. Nest Mini گوگل را می توان با Dot مقایسه کرد و در طول سال هم یا با تخفیف و یا به همراه بسته ای از خدمات نرم افزاری با قیمت کمی به فروش می رسد. Homekit اپل کمی گران تر است، بنابراین ما توصیه می کنیم که اگر مسائل مالی برایتان مهم است به سراغ الکسا یا گوگل بروید.

چراغ های هوشمند

چراغ های هوشمند فیلیپس

چراغ های هوشمند فیلیپس

حالا که سیستم دستیار صوتی خانه هوشمند خود و یک دستگاه ورودی سازگار با آن همچون Echo آمازون را انتخاب کرده اید، نوبت آن رسیده است که خانه هوشمند خود را گسترش دهید. چراغ های هوشمند یکی از آسان ترین و مقرون به صرفه ترین ارتقاهایی است که می توانید برای خانه هوشمند خود در نظر بگیرید. لامپ های Philips Hue نقطه شروع بسیار خوبی هستند و به وسیله آن می توانید را روشنایی خانه را کنترل کنید یا هرکدام از لامپ ها را به تنهایی خاموش و روشن کنید و اگر کیت Philips Hue White and Color Ambiance starter را خریداری کنید. می توانید بین ۱۶ میلیون رنگ و سایه های مختلف رنگ سفید برای نور لامپ خود انتخاب کنید. تنها نکته منفی این لامپ های هوشمند رنگی این است که شما می بایست یک هاب اختصاصی نیز خریداری کنید – البته این هاب در درون کیت Starter قرار دارد و یا اینکه می توانید جدا آن را بخرید. برخی از صاحبان خانه های هوشمند ترجیح می دهند که از لامپ هایی که به وایفای وصل می شوند استفاده کنند. این لامپ ها را می توان از طریق شبکه وایفای خانه کنترل کرد و دیگر نیازی به یک هاب و برنامه اختصاصی ندارند.

پریزهای هوشمند

پریزهای هوشمند

پریزهای هوشمند

پریز هوشمند به شما اجازه می دهد تا جریان برق از پریز به دستگاه الکتریکی خود را کنترل کنید. پریزهای هوشمند برای استفاده با لامپ ها و تلویزیون ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی که با یک سوییچ خاموش و روشن می کردید، عالی هستند. شما می توانید به سراغ پریز های هوشمند مقرون به صرفه با قابلیت های محدود بروید و یا از میان گزینه های گران قیمت که قابلیت های متعددی از جمله زمان بندی قطع و وصل کردن برق را دارند، انتخاب کنید.

قفل های هوشمند

قفل هوشمند

قفل هوشمند

راه اندازی قفل های هوشمند کمی سخت تر از دستگاه هایی است که تا به این جای کار بررسی کرده ایم، اما گزینه فوق العاده خوبی برای هوشمند سازی خانه است. نه تنها آنها در خانه را ایمن می کنند بلکه قفل های هوشمند برتر دارای بلوتوث هستند و می توانید بدون اینکه به دنبال کلید در جیب های خود بگردید قفل در را باز کنید – انگار این فناوری را خدا برای افرادی که هر دودستشان پر از خریدهای مختلف است، فرستاده است. علاوه بر این، به کمک قفل هوشمند می توانید از هرجای خانه که دستیار صوتی صدای شما را می شنود، در خود را قفل و یا باز کنید. برخی از قفل های هوشمند قابلیت های تعاملی امنیتی نیز دارند و می توانند به بخشی از سیستم نظارتی امنیت خانه شما تبدیل شوند.

دوربین های امنیتی خانگی

دوربین امنیتی خانگی

دوربین امنیتی خانگی

حالا که صحبت از امنیت شد، یک دستگاه امنیتی فوق العاده برای خانه هوشمند دوربین های امنیتی خانگی هستند. این دستگاه ها در قیمت ها و کیفیت های مختلفی موجود هستند. دوربین های امنیتی با ضبط کردن و نشان دادن اینکه چه کسی یا چه چیزی در محوطه خانه شما بوده است به شما در حفاظت از اموالتان کمک می کنند – و همه ی اینها روی دستگاه موبایل شما نشان داده می شود. برخی از دوربین های امنیتی خانگی را می توان در یک سیستم امنیت خانگی گسترده تر ادغام کرد، تا هنگامی که این سیستم در حال نظارت بر امنیت خانه شما است، خیالتان راحت باشد. قیمت دوربین های امنیتی خانگی می تواند تا حدودی گران باشد، مخصوصا که بخواهید قابلیت نظارتی نیز به آنها افزوده شود.

هاب های خانه هوشمند

هاب خانه هوشمند شیائومی

هاب خانه هوشمند شیائومی

هاب های خانه هوشمند چیزی فراتر از یک اسپیکر هوشمند بزرگ هستند. آنها یک پلتفرم یکپارچه ایجاد می کنند تا بتوانید دستگاه های خانه هوشمند متعدد خود را که بدون هاب نمی توانند با هم تعامل کنند را کنترل کنید. هاب های هوشمند همچنین خیلی از پروسه ها را به صورت خودکار انجام می دهند. مثلا می توانید حرکتی را تعریف کنید که به واسطه آن  هنگامی که میخواهید بخوابید، در ورودی خانه قفل شود، چراغ های پذیرایی خاموش شوند، چراغ های اتاق خواب روشن شوند و پرده ها نیز کشیده شوند. با پیشرفت روزافزون دستگاه های هوشمند، اسپیکرهای هوشمندی همچون Echo آمازون روز به روز بیشتر شبیه هاب ها می شوند تا با قابلیت هایی که دارد، به صرفه تر نیز بشود.

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند

چه کسی به ترموستات دست زد؟ دیگر این مسئله مهم نیست وقتی که بتوانید از طریق گوشی هوشمند خود بر دمای خانه نظارت داشته باشید و آن را کنترل کنید. ترموستات های هوشمند برتر به شکل بی نقصی با سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه خانه (HVAC) شما کار می کنند و می توانید میزان رفاه داخل خانه را به راحتی کنترل کنید. وقتی که ترموستات هوشمند با دیگر دستگاه های خانه هوشمند شما همانند پریز های هوشمند و حسگرهای حرکتی و روشنایی تعامل کند می تواند به کارایی بهتر و بهینه تر سیستم HVAC شما کمک کند و در نهایت سبب صرفه جویی در هزینه ها شود.

کلیدهای روشنایی هوشمند

کلید روشنایی هوشمند

کلید روشنایی هوشمند

یادتان رفت چراغ های طبقه پایین را خاموش کنید؟ اگر در خانه خود کلید روشنایی هوشمند داشته باشید، می توانید از هر جای خانه و یا حتی با توجه به سیستم تان هر جا که به اینترنت دسترسی دارید آن را کنترل کنید. نصب کلیدهایی روشنایی هوشمند نیز تا حدودی سخت است اما وقتی که آنها را راه اندازی کردید، از خود می پرسید که چرا قبلا این کار را نکرده اید. کنترل کردن روشنایی خانه مخصوصا هنگامی که با فرمان های صوتی و حرکتی یکپارچه شوند می تواند سبب صرفه جویی در انرژی و راحتی بیشتر شود.  اگر خانه شما قدیمی است، حتما با یک برقکار مشورت کنید تا مطمئن شوید که خانه شما مناسب این دستگاه های جدید است، زیرا اکثر آنها می بایست به شکل پیچیده ای سیم پیچی شوند. اگر دردسر های نصبش را نمیخواهید،‌ باز هم می توانید به سراغ لامپ های هوشمند بروید.

زنگ های در ویدیویی

زنگ در ویدیویی

زنگ در ویدیویی

در کنار قفل های هوشمند، زنگ های در ویدیویی نیز یک ارتقای امنیتی عالی برای خانه هوشمند شما به حساب می آید. حتی هنگامی که خانه نیستید، اگر کسی درِ خانه شما بیاید، زنگ های در ویدیویی شما را مطلع کرده و تصویر فرد را نیز روی گوشی هوشمندتان نشان می دهند. حتی هنگامی که در خانه هستید، این ویژگی می تواند مفید باشد تا از آمدن بچه ها به خانه مطمئن شوید یا وقتی سرویس های پستی بسته ای را جلوی در می گذارند، مطلع شوید. برخی از زنگ های در ویدیویی می توانند به عنوان دوربین امنیتی نیز عمل کنند، هرچند به احتمال زیاد به خوبی یک دوربین امنیتی خانگی نیستند. نصب برخی از این دستگاه ها ساده و برخی سخت تر است. اما اکثرا احتیاجی به سیم پیچی ندارند و با سوار کردن سیستم بر روی  چهارچوب در شما نصب می شوند.

دودیاب های هوشمند

دودیاب هوشمند

دودیاب هوشمند

فقط یک آزیر پر سر و صدا نیست، یک دودیاب هوشمند می تواند هر کجا که باشید شما را باخبر کند. علاوه بر آن دودیاب های هوشمند برتر به طور خودکار لامپ های هوشمند را روشن می کنند تا آسان تر و ایمن تر بتوانید از خانه خارج شوید.

ربات های نظافتچی

ربات نظافتچی

ربات نظافتچی

ربات های نظافتچی بسیار بیشتر از نمونه های معرفی شده در اوایل دهه ۲۰۰۰ تکامل یافته اند و با استفاده از ابزارهای خانه هوشمند سبب می شوند تا کنترل بیشتری بر روی زمانبندی و مکان های مورد نظر برای تمیزکاری داشته باشید. این ربات های کوچک برای تمیز نگه داشتن کف خانه و جمع کردن موهای حیوانات خانگی عالی هستند.

بازکننده های در گاراژ

بازکننده در گاراژ هوشمند

بازکننده در گاراژ هوشمند

چطور یک در گاراژ می تواند هوشمند باشد؟ به نظر می رسد که اگر مدل درست و برنامه مورد نیاز را خریداری کرده باشید، حتی در گاراژ هم می تواند کمی هوشمند باشد. اینکه بتوانید از مکان های دور در گاراژ را کنترل کنید یا از وضعیتش مطلع شوید، بیش از آنکه فکر می کنید به کارتان می آید. مخصوصا موقعی که در خانه نیستید، کسی موفق شود در گاراژ شما را باز کند. علاوه بر آن برخی از مدل ها را می توان به چراغ ها و دوربین های هوشمند وصل کرد تا وقتی در باز شد، روشن شوند- راه خیلی خوبی است برای اینکه در تاریکی به دنبال کلید روشنایی نگردید.

خانه های هوشمند مربوط به آینده نیستند، آنها برای زمان حال هستند. هزاران دستگاه در حال حاضر در بازار موجود است و سالانه صدها دستگاه جدید نیز عرضه می شود که می توانند شروع مسیر هوشمندسازی خانه را برای شما راحت تر از همیشه کنند.

 

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما عرفانی

✅⁦اسپم …
#نظرسنجی عرفانی طور با کمی چاشنی از فن بیان و سبک نگارش و قلم سینا عطایی!
دوستان نظرتون راجع به اینکه هر روز یا چند روز یه بار استارت یه مبحثی رو با محوریت افزایش بار علمی کامنت ها بزنم و با مشارکت شما کاربران گرامی و “همراهی آقا سینا و سایر نویسنده های محترم سایت محبوب ترنجی”(البته اگه تمایل داشته باشن و برای استراحت خودشون هم که شده افتخار بدن یه میز گرد صمیمانه تشکیل بدیم و در عین حال از اطلاعات و تجربیات این عزیزان هم بهره ی کافی و لازم رو ببریم🙂) به تبادل نظر بپردازیم؟
پ.ن: که لازم به ذکره ؛ اغلب اوقات موضوعاتی که مد نظرم واقع میشه، باعث و بانیش ترشحات ذهنی و ذوق و اشتیاق و خلاقیت فکری یکی دیگست ولی چون می‌خوام به اصطلاح؛ سَرسَری از موضوعاتی که عنوان میشه عبور نکنیم و به یه تجمیع و بایگانی اطلاعات و نتیجه‌گیری کلی برسیم لذا تصمیم گرفتم همچین اقدامی رو صورت بدم. اینجوری میشه آرشیو و دسته بندی برای گفتگوها و مباحث مختلف ایجاد کرد که هِی به مرور زمان هر از چندگاهی مباحث پراکنده نشه و نا تمام باقی نمونه که مجبور شیم بعد از مدتی دوباره نبش قبر کنیم و سرش بحث جدید شکل بدیم که این روند واقعاً خوشایند همه نیست…
حتی میشه برای سهولت در بازدید و ارتباط و جذب مخاطبین بیشتر، یه گروه در شبکه های اجتماعی که رأسشون تلگرامه(اوه! ببخشید که مشغول الذمهٔ واتس اپ و پیام رسان های ایمن و جذاب داخلی شدیم⁦🤦‍♂️⁩) با ادمین های برگزیده تشکیل داد که در وقت مقرر و از پیش اعلام شده ، یکی دو ساعت دورهم باشیم.

خوشحال میشم نظرات شما عزیزان رو در این رابطه جویا بشم🙏

سینا عطایی

سلام وقت بخیر
می تونیم یک بخش برای این پیشنهادتون در نظر بگیریم که منسجم تر انجام بشه و به صورت بحث حاشیه ای توی کامنت ها نباشه.
راه ارتباطی با من رو که بلدید، پیشنهادتون رو برام بفرستید

Mahdi

کاملا با نظرت موافقم هم صمیمانه تر میشه ساین هم اطلاعات بچه های سایت بالا میره

Milad7

برای من چراغ های هوشمند کاربردی تره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد