حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

Ecosia چیست؟ جایگزین موتور جستجوی گوگل که درخت می کارد

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | اینترنت، محیط زیست

Ecosia یک موتور جستجوی غیر انتفایی است که درآمد حاصل از تبلیغات جستجو ها را برای کاشت درخت استفاده می کند. این موتور جستجو نه همانند DuckDuckGo بر حریم شخصی متمرکز است و نه نتایج جستجوی گوگل را نمایش می دهد. اما یک ماموریت منحصر به فرد دارد.

ماموریت اصلی Ecosia کاشت درخت است

Ecosia یک موتور جستجوی غیر انتفاعی است که در نظر دارد با کاشت درخت به محیط زیست کمک کند. این موتور جستجو می خواهد تا آنجا که ممکن است با کاشت درخت سبب جذب CO2 شود و با این کار سبب کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی شود. این کار برای سیاره، برای مردم و برای حیوانات انجام می شود.

این سرویس اذعان می کند که درختان می توانند از طریق بازپروری خاک های تهی شده از مواد حاصل خیز و با استفاده از برنامه های دارکشت ورزی (نوعی کاربَری زمین است به صورتی که تلفیقی از درخت و گونه‌های زراعی و دامی در اشکال مختلف باشد) سبب توانمند سازی جمعیت آسیب پذیر و فقرزدایی شوند. این موتور جستجو همچنین درماندگی حیوانات سرتاسر دنیا که به خاطر قطع درختان در حال از دست دادن زیستگاه های خود هستند را نیز در نظر دارد.

ماموریت اصلی Ecosia کاشت درخت است

ماموریت اصلی Ecosia کاشت درخت است

Ecosia در حال حاضر متعهد به ۲۰ پروژه کاشت درخت در ۱۵ کشور در سرتاسر دنیا می باشد. از کشورهای آمریکای جنوبی همچون پرو و برزیل گرفته تا اتیوپی و ماداگاسکار در آفریقا و سایر کشورها همچون اسپانیا و اندونزی.

این تلاش ها بیشتر بر کانون های حساس تنوع زیستی متمرکز شده است زیرا این کانون ها که تقریبا ۲.۳٪ از سطح زمین را پوشش می دهند، نیمی از گونه های منحصر به فرد گیاهی و بیش از ۴۰٪ از پرندگان، پستانداران، خزندگان، و دوزیستان را در خود جای داده اند. درختان همچنین در برخی از محروم ترین مناطق کشاورزی دنیا کاشته می شوند تا به بازپروری خاک و افزایش تنوع زیستی کمک کنند و گزینه های جایگزینی را برای کشاورزی تک محصولی عرضه کنند.

Ecosia در رابطه با درآمد و فعالیت های کاشت درخت خود شفاف عمل می کند. این موتور جستجو به شکل منظمی گزارش های مالی خود را در وبلاگش منتشر می کند تا درآمد کلی ماهیانه و میزان اختصاص یافته از این درآمد برای کاشت درخت مشخص شود. در نوامبر سال ۲۰۲۰ این موتور جستجو توانست به درآمد ۲.۲ میلیون دلاری برسد و بتواند هزینه کاشت ۶۵۰ هزار درخت را تقبل کند.

کاشت درخت در مناطق محروم دنیا

کاشت درخت در مناطق محروم دنیا

برای این که هزینه ها تقسیم شوند، Ecosia چهل درصد از درآمد خود را به درختان اختصاص داده است و ۱۰٪ آن را به سرمایه گذاری در فناوری های سبز همچون نیروگاه های خورشیدی و کشاورزی باززاینده اختصاص می دهد و مجموعا ۴۷٪ از درآمد خود را صرف پرداخت مالیات و هزینه های عملیاتی می کند. ۳٪ باقیمانده از درآمد صرف اهداف تبلیغاتی می شود.

تبدیل تبلیغات به درختان

Ecosia همچون دیگر موتور های جستجو از طریق تبلیغات به کسب درآمد می پردازد. درست همانند DuckDuckGo تبلیغاتی که در کنار نتایج جستجو به نمایش در می آیند این موتور جستجو را قادر می سازند تا به سوددهی برسد و این سود سپس به پشتیبانی مالی از کاشت درختان بدل می شود.

بر اساس Ecosia، برای تامین هزینه های کاشت یک درخت حدود ۴۵ جستجو (Search) مورد نیاز است. این عدد ممکن است تحت عوامل خاصی بسیار کاهش پیدا کند، مثلا اینکه آیا بر روی تبلیغات کلیک می کنید یا نه و اینکه چقدر عبارت جستجو شده از لحاظ تبلیغاتی ارزشمند است.

تبدیل تبلیغات به درخت

تبدیل تبلیغات به درخت

این موتور جستجو برنامه وابسته دیگری نیز با HotelsCombined دارد که Ecosia Travel نامیده می شود. اگر عباراتی که جستجو می کنید عبارت Hotel را در خود داشته باشند، یک سرچ باکس جدید در بالای نتایج نشان داده می شود که از طریق آن می توانید محل اقامت خود را رزرو کنید. Ecosia ادعا می کند ،وقتی که این کار را می کنید، با توجه به میزان پولی که برای رزرو پرداخته اید، حدود ۲۵ درخت کاشته خواهد شد.

Ecosia همچنین فروشگاهی با نام Ecosia Shop دارد که کالاهایی همچون تی شرت، هودی و کیف را عرضه می کند. قرار است که تی شرت ها پس از استفاده دوباره باز فرستاده شوند تا بازیافت شوند و دوباره در قالب محصولات جدید عرضه شوند که همین موضوع تعهد Ecosia به تداوم پذیری را نشان می دهد.

توجه بیشتر به حریم شخصی در مقایسه با گوگل

صفحه اصلی Ecosia

صفحه اصلی Ecosia

وقتی صحبت از حریم شخصی می شود، موتورهای جستجویی همچون گوگل عملکرد ضعیفی در این زمینه دارند، زیرا آنها تاریخچه جستجوهای شما را در پروفایلی ذخیره می کنند تا تبلیغات مرتبط تری را به شما نشان دهد.

در نتیجه خیلی از افراد گوگل را به خاطر موتور های جستجویی همچون DuckDuckGo ترک کرده اند که برای حریم شخصی کاربر اهمیت بیشتری قائل هستند. اگرچه گفته می شود که Ecosia هم در مواردی به حریم شخصی کاربر احترام می گذارد، اما هدف اصلی اش کاشت درخت است. در مقایسه DuckDuckGo تمام تلاش خود را منعطف بر حفظ حریم شخصی در تمامی زمینه ها کرده است.

Ecosia اعلام کرده است که «هرگز  جستجوهای شما را با هیچ کسی به اشتراک نخواهد گذاشت به جز سرویس هایی که به طور مستقیم در پاسخ دادن به جستجوی شما دخیل هستند، مثل بینگ». Ecosia از الگوریتم های یاهو و بینگ برای یافتن نتایج جستجوها استفاده می کند. DuckDuckGo نیز از موتور بینگ برای جستجوهای خود استفاده می کند اما به وضوح اعلام می کند که این اطلاعات در وهله اول به هیچ وجه نه ذخیره می شوند و نه به دیگری واگذار می گردند.

به منظور اینکه این سرویس کار کند، برخی اطلاعات می بایست به بینگ داده شود. بر اساس Ecosia این اطلاعات شامل «آدرس آی پی (به صورت مبهم)، رشته عامل کاربر، عبارت جستجو شده، و تنظیماتی همچون کشور و زبان انتخابی شما می باشد.» به صورت پیش فرض، Ecosia از شناسه مخصوص بینگ برای بهبود نتایج جستجو استفاده می کند، که البته اگر گزینه “Do Not Track” را در مرورگر خود فعال کنید، این ویژگی غیر فعال می شود.

این رویکرد به اندازه DuckDuckGo حافظ حریم شخصی شما نیست، زیرا با توجه به اطلاعات منتشر شده در خط مشی آنها، هیچ اطلاعاتی جمع آوری و ذخیره نمی شود. آنها آدرس آی پی( به شکل مبهم) و حتی رشته عامل کاربر را نیز ذخیره نمی کنند. آنها همچنین اجازه ردیابی اطلاعات شما را هم به هیچ شخصی نمی دهند.

Ecosia قول می دهد که اجازه ندهد هیچ شخص ثالثی به ردیابی جستجوهای شما بپردازد. آنها ادعا می کنند که تمامی جستجوها یک هفته بعد از انجام آنها گمنام خواهند شد و هیچ توافقی برای فروش اطلاعات جستجو به شرکت دیگری در کار نیست. جستجوهای شما به صورت پیش فرض از رمزنگاری HTPS بهره خواهند برد که حتی به رویه استاندارد گوگل و بینگ نیز تبدیل شده است.

خب، عملکردش چطور است؟

عملکرد Ecosia همانند هر موتور جستجویی است که از الگوریتم های بینگ و یاهو استفاده می کند. با وجود اینکه نتایج به اندازه گوگل مرتبط و پر تعداد نیستند، اما معمولا به اندازه کافی خوب هستند تا شما را به چیزی که میخواهید برسانند.

همانند گوگل، Ecosia به شما اجازه می دهد تا نتایج را بر اساس مدیا از جمله عکس و ویدیو فیلتر کنید. شما می توانید با انتخاب گزینه فیلتر اخبار، مقالات اخیر را مشاهده کنید. فیلتر نقشه شما را قادر می سازد تا با انتخاب Google Maps و یا Bing Maps به دنبال آدرس یا مکان مورد نظر خود بگردید. برای مقایسه می توان گفت که DuckDuckGO از API متعلق به Apple Mapkit برای اراپه نقشه منحصر به فرد خود بهره می برد زیرا خط مشی حریم شخصی سختگیرانه ای دارد و استفاده از آن نیازی به افشای اطلاعات کابر نهایی ندارد.

فیلتر های Ecosia

فیلتر های Ecosia

DuckDuckGo ویژگی محبوبی به نام Bangs دارد که به شما اجازه می دهد تا با استفاده از فیلد جستجوی DuckDuckGo به جستجو در سایت های دیگر بپردازید. Ecosia نیز از تگ های جستجو استفاده می کند که کارکرد مشابهی دارند. مثلا شما می توانید با تگ #Videos  به جستجوی ویدیو بپردازید، با تگ #gimages در Google Images عبارت مورد نظر را جستجو کنید و یا با تگ #wolfram در Wolfram Alpha به جستجو بپردازید.

Ecosia از تبدیل واحد های اولیه (مثلا دو اونس چند گرم می شود) و جمع (۲+۲) پشتیبانی می کند، اما نمی تواند ارزها را تبدیل کند. شما همچنین می توانید به راحتی کلمات را ترجمه کنید (مثلا سلام به ژاپنی)، ولی در حد گوگل ترنسلیت نیست. در هر هنگام شما می توانید با انتخاب گزینه فیلترها، نتایج را بر اساس زمان فیلتر کنید و یا با انتخاب تنظیمات، گزینه های مربوط به مکان و Safe Search را تغییر دهید.

اینکه چقدر با Ecosia کنار بیایید بستگی به نحوه استفاده شما از یک موتور جستجو و میزان تمایل شما در فدا کردن برخی ویژگی ها در عوض کمک به یک پروژه برای حفاظت از محیط زیست دارد. یا می توان به شکل دیگری به این موضوع نگاه کرد: اگر Ecosia برای ۹۰٪ جستجو های شما کافیست، آیا حاضرید برای ۱۰٪ باقیمانده بر خلاف عادت خود عمل کرده و از گوگل یا بینگ استفاده کنید؟

تغییر به Ecosia

Ecosia راه خود را در برخی از محبوب ترین مرورگرهای وب باز کرده است. مرورگر هایی همچون گوگل کروم و Safari (در iOS 14) از این دسته هستند. از دیگر مرورگرهایی که گزینه ای برای جستجو با Ecosia دارند می توان Adblock Browser، Maxthon، و Brave را نام برد.

گوگل کروم

برای اینکه موتور جستجوی پیش فرض شما به Ecosia تغییر پیدا کند، گوگل کروم را اجرا کنید، بر روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالای پنجره باز شده کلیک کرده و وارد تنظیمات شوید. سپس با کلیک بر موتور جستجو در منوی سمت چپ می توانید از میان گزینه های موجود Ecosia را انتخاب کنید.

سافاری بر روی آیفون و آیپد

وارد برنامه تنظیمات آیفون و یا آیپد خود شوید و سافاری را انتخاب کنید. پس از وارد شدن به بخش موتور جستجو، Ecosia را از لیست موجود به عنوان موتور جستجوی پیش فرض خود انتخاب کنید.

اگر Ecosia را در این لیست نمی بینید اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما در حال اجرای نسخه ۱۴ و یا جدیدتر iOS  می باشد.

دیگر مرورگرها

افزونه Ecosia از اکثر مرورگرها پشتیبانی می کند. با مرورگر مد نظر خود وارد سایت Ecosia.org شوید، و به دنبال یک نوار آبی رنگ بگردید که بر روی آن نوشته شده است : «افزودن Ecosia به …..». افزونه های Ecosia برای سافاری مک، فایرفاکس و مایکروسافت اج در دسترس می باشد.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

عجب! رقیب گوگل؟ موفق باشه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد