حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

صرفه جوئی در هزینه ها با خرید تین کلاینت

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

یکی از راه هائی که در مجموعه ها می توان هزینه ها را مدیریت کرد استفاده از تین کلاینت ها به جای کیس های کامپیوتری می باشد. در هنگام خرید تین کلاینت ها باید به چند نکته توجه نمود. در این مقاله به بررسی موضوعات مختلف همچون مفهوم آن، نکات قابل توجه در هنگام خرید، قیمت انواع مدل ها، معرفی برند های معروف را با هم بررسی می کنیم.

تعریف تین کلاینت

Thin Client دستگاهی کوچک، سبک و در بعضی مدل ها اندازه یک تبلت می باشد که همان کار کامپیوترها را انجام می دهد. با این وجود که در بعضی موارد قابلیت ارتقاع کمتری نسبت به یک کامپیوتر دارند. در اکثرا موارد فاقد فن می باشند و برای محیط های کوچک و جاهایی که با فضای کمتری رو به رو هستند مناسب است. Thin client ها علاوه بر این که دارای ویندوز داخلی می باشند، می توانند از ویندوز های مختلف همچون لینوکس، ویندوز های شرکت مایکروسافت همچون xp، 7، 8 و 10 پشتیبانی کنند. همچنین این قابلیت را دارند که از طریق پروتکل های مختلف شبکه همچون RDP، PCoIP، Citrix، به سرور وصل شوند و به عنوان یک زیروکلاینت کار کنند.

نکات مهم در هنگام خرید تین کلاینت ها

اگر بخواهیم تین کلاینتی تهیه کنیم باید در هنگام خرید آن به نکات مهمی توجه کنیم همچون:

  • نوع کار مورد انتظار: نکته ای که در هنگام تهیه Thin Client مهم است به آن توجه کنیم، توقع و نوع کاری هست که میخواهیم با آن انجام دهیم. مثلا برای انجام کار رندر و کارهای گرافیکی سنگین، استفاده از Thin Client ها توصیه نمی شود. اما برای کارهای گرافیکی سبک مثلا ادیت عکس با فتوشاپ می توان روی بعضی از مدل های تین کلاینت های HP همچون T620 Plus، حساب باز کرد. حتی برنامه های گرافیکی همچون فتوشاپ و ایلوستریتور را می توان روی بعضی از نسخه های تین بدون مشکل اجرا کرد.
  • قیمت: قیمت این دستگاه ها بر اساس ویژگی های مختلف همچون نوع پورت های قابل پشتیبانی، قابلیت داشتن Wi-Fi، وزن، برند و مدل آن، اندازه، قدرت سخت افزاری مانند نوع CPU، میزان رم، کیفیت خروجی تصویر، مدت زمان گارانتی، نو و استوک بودن آن ها، پروتکل های پشتیبانی و … همگی در تعیین قیمت موثر هستند.
  • استوک بودن یا نو بودن: دست دوم بودن یا استوک بودن و نو بودن دستگاه در تعیین قیمت آن به شدت موثر است. دستگاه های استوک قیمت به مراتب کمتری نسبت به نو آن دارند. و از طرفی مدت زمان گارانتی کمتری هم دارند. تمام تین کلاینت های رایان اندیشه مایا دارای گارانتی می باشد. Thin Client های نو دارای یکسال گارانتی تعویض، و مدل های استوک دارای 6 ماه گارانتی تعویض می باشند.
  • پشتیبانی: مدت زمان و نوع گارانتی در قیمت تین ها تاثیر گذار است. هرچه مدت زمان گارانتی بیشتر و نوع گارانتی بهتر باشد، قیمت آن هم بیشتر است. مثلا دستگاهی که دارای 1 سال وارانتی می باشد قیمت بیشتر و دستگاهی که دارای 1 سال گارانتی باشد قیمت کمتری دارد. در نوع اول یعنی وارانتی دستگاه تعویض می شود ولی در گارانتی دستگاه قابل تعمیر و یا قطعه خراب با پرداخت هزینه ای ناچیز درست می شود.

دسته بندی تین کلاینت ها

تینکلاینت ها به دو نوع حرفه ای و نیمه حرفه ای تقسیم می شوند. معمولا برند های شرکت HP، Dell جزو Thin Client های حرفه ای می باشند. همچونHP T620 Plus اشاره کرد. به دلیل سخت افزار های قوی و جنس بدنه و امکانات مختلفی که دارند جزو دسته های حرفه ای حساب می شوند. همچنین سری های Elite اچ پی جزو مدل های حرفه ای این سری که برای کارهای گرافیکی حرفه ای حساب می شوند.

مدل های نیمه حرفه ای جزو دستگاه هائی هستند که از ویژگی های کمتری برخوردارند. قدرت سخت افزاری، جنس بدنه، قدرت پردازش، میزان حافظه رم، نوع پروتکل های پشتیبانی، مدت زمان گارانتی و … همگی جزو معیارهای تین های نیمه حرفه ای هستند. از مدل های نیمه حرفه ای می توان به مدل های HP t620 چهار هسته ای از خانواده HP و7010 zx0 از خانواده Dell Wyse اشاره کرد.

مزایا تین کلاینت ها

از مزایای تین کلاینت ها می توان به موارد مختلفی اشاره کرد همچون:

  • قیمت پایین تر نسبت به کامپیوترها: thin client ها نسبت به رایانه ها قیمت پایین تری دارند. و برای مکان هایی که با کمبود جا مواجه هستند مفید است.
  • بدون آلودگی صوتی: اکثر تینکلاینت ها فاقد فن می باشند. در نتیجه کم صدا هستند.
  • عمر بیشتر: به دلیل نوع سخت افزاری که دارند و فنی در آن ها وجود ندارد گرد و خاک کمتری می گیرند.
  • کاهش میزان مصرف: thin client ها تا 80 درصد مصرف برق کمتری نسبت به یک رایانه دارند. همین مسئله باعث می شود تا نیاز به دستگاه های UPS کم شود.
  • مدیریت متمرکز: تین ها را می توان به یک سرور وصل کرد و بر روی کار همه آن ها نظارت کرد. همچنین می توان از آن ها به عنوان زیرو کلاینت هم استفاده کرد.
  • امنیت بالا: به دلیل مدیریت متمرکز در thin client ها، احتمال سرقت اطلاعات در آن ها بسیار کم است.
  • سیستم عامل اورجینال: در بعضی از دستگاه ها خصوصا تین های اچ پی و دل ویندوزهای اورجینال و مخصوص به خود دستگاه نصب است. همچنین در کنار آن ها قابلیت پشتیبانی از انواع ویندوز را هم دارند. به این گونه سیستم عامل ها Embedded می گویند.
  • پشتیبانی از پروتکل های مختلف: اگر دستگاه های thin client از پروتکل های مختلف پشتیبانی کنند، به راحتی می توان از آن ها به عنوان زیروکلاینت هم استفاده کرد؛ و با توجه به نوع پروتکل، بر بستر شبکه آن ها را اجرا کرد.
  • اندازه کوچک: یکی از مواردی که نیاز به استفاده از تین ها را در اولویت قرار می دهد اندازه کوچک آن ها نسبت به یک رایانه می باشد. همین مسئله باعث می شود تا استفاده از آن ها در مکان هائی که با کمبود جا مواجه هستند توصیه شود.

هر دستگاهی در کنار مزایا، معایب خاص خود را دارد. و thin client ها از این قضیه مستثنی نیستند. از معایب آن ها می توان به موارد مختلفی اشاره کرد همچون:

  • ارتقاع محدود: ارتقاع تین ها به دلیل اندازه کوچک و نوع برد آن ها، با محدودیت مواجه است. و نمی توان به اندازه رایانه ها آن ها را ارتقاع داد. مثلا اکثر تین ها نمی توانند کارت گرافیک های قوی و جدید را پشتیبانی کنند.
  • عدم اجرای بازیو کارهای گرافیکی سنگین: یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که نمی توان از thinclient ها برای اجرای بازی استفاده کرد. به دلیل محدودیت در ارتقاع قطعات مثلا نمی توان از هر کارت گرافیکی برای آن ها استفاده کرد. یا مثلا نمی توان از آن ها در کارهای گرافیکی سنگین و رندر گیری استفاده کرد.

بهترین برند های تین کلاینت

تین کلاینت ها برند های مختلفی دارند. یکی از بهترین برندهای این دستگاه ها می توان به مدل های HP و Dell Wyse اشاره کرد. جدول زیر بهترین مدل های این دو برند را نشان می دهد:

ردیفبرندمدل
1HPHP t620 plus
2HPHP t630
3HPHP t520
4HPHP t240
5HPHP t730
6HPHP t530
7Dell WyseDell Wyse 5060
8Dell Wyse Dell Wyse7010
9Dell WyseDell Wyse ZX0

تمام مدل های معرفی شده بالا جزو دستگاه های خوب و کاربردی می باشند که با توجه به نیاز مخاطب و بودجه آن می توان آن ها را تهیه نمود.

اگر تجربه کاری با تین کلاینت ها را دارید نظر خودتون رو برای ما بنویسید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات