حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاثیر ماه کامل بر خواب انسان

همه ما احتمالا داستان هایی شنیده ایم که همه چیز در شب هایی که ماه کامل است عجیب و غریب می شود. از افزایش میزان تعداد افراد بستری در بیمارستان روانی گرفته تا افزایش حمله جانوران. با همه اینها، یافته های مقاله منتشر شده در چهارشنبه گذشته یعنی 27 ژانویه نشان می دهد که چرخه ماه بر نحوه خواب انسان تأثیر می گذارد.

  • یک مطالعه جدید نشان می دهد که شب هایی که ماه کامل تر است کمتر می خوابیم، اما محققان هنوز دلیل آن را نمی دانند
  • محققان در این مطالعه افراد را به دو دسته تقسیم کردند: آن هایی که در محیط زندگیشان هیچ نور مصنوعی وجود ندارد یا نور مصنوعی خیلی کمی در محیط اطرافشان وجود دارد؛ دسته دوم آن هایی که هنگام خواب نور مصنوعی زیادی در اطرافشان هست. تا از این طریق تاثیر تغییرات چرخه ماه را در خواب ببینند.
  • متخصصان هنوز در تلاشند تا دریابند که چرا این تغییرات در خواب اتفاق می افتد.

بررسی خواب شرکت کنندگان با میزان متفاوتی از دریافت نور مصنوعی

محققان با استفاده از مانیتورهای مچی، الگوی خواب 98 نفر را که بومی توباکم آرژانتین هستند، زیر نظر گرفتند. دکتر هوراسیو دلا ایگلسیا، محقق و استاد زیست شناسی دانشگاه واشنگتن، به خبرگزاری هلث  لاین گفت: “طی چند سال گذشته در حال بررسی خواب قوم توباکم هستیم. دسترسی مردم توباکم به برق متفاوت است.”

طی این مطالعه دسترسی جوامع مورد مطالعه به برق متفاوت بود:

  • یک دسته به طور کلی برق نداشتند.
  • دسته دیگر دسترسی محدودی به برق داشتند، مثلا فقط یک منبع نور مصنوعی داشتند.
  • جامعه سوم در محیط شهری با دسترسی کامل به برق زندگی می کردند.

    ماه کامل

    تاثیر ماه کامل روی خواب

محققان داده های جمع آوری شده از خواب 75 درصد از شرکت کنندگان توباکم را برای یک تا دو چرخه ماه بررسی کردند. آن ها دریافتند که تغییرات الگوی خواب شرکت کنندگان در هر سه جامعه آماری با حرکت ماه در تمام چرخه 29.5 روزه اش یکسان بوده است. به طور متوسط​​، افراد 3 تا 5 روز قبل از کامل شدن ماه، شب ها دیرتر به خواب می رفتند و کمتر می خوابیدند.

سپس محققان داده های مانیتور خواب 464 دانشجوی دانشگاه سیاتل را که برای مطالعه ای جداگانه جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند تا الگوی تغییر خواب آن ها را پیدا کنند.

کوتاه ترین خواب مربوط به شب های قبل از کامل شدن ماه می شود

دلا ایگلسیا گفت: “اگرچه ما فرض كرده بودیم كه نور شب های مهتابی مانع به خواب رفتن می شود، اما یافته ها ما را شگفت زده کرد.”

“اول  اینکه همانطور که پیش بینی کرده بودیم دقیقاً در شب هایی که ماه کامل است، کوتاه ترین میزان خواب را نداریم. درعوض، چند شب قبل از کامل شدن ماه فعالیت شبانه افزایش یافته و مقدار خواب به کمترین میزان خود می رسد. ”

دلا ایگلسیا گفت که او در ابتدا معتقد بود که این امر به این دلیل است که در نیمه اول شب آسمان مهتابی تر است، اما این اتفاق لزوماً در شب های بعد از ماه کامل رخ نمی دهد (زیرا ماه هر شب دیرتر طلوع می کند).

“دومین چیزی که خیلی ما را شگفت زده کرد این بود که متوجه شدیم این اثر، هرچند کوچک، صرف نظر از دسترسی به برق و حتی در دانشجویان دانشگاهی که در سیاتل زندگی می کنند، وجود دارد!”

کارشناسان: این یافته ها قابل قبول است

دکتر الکس دیمیتریو، روانپزشک و متخصص خواب، اظهار داشت که ماه به احتمال زیاد با افزایش نور عصر یا شبانگاهی، تاثیر خود را می گذارد. این ممکن است ملاتونین (هورمون خواب) را سرکوب کند، که بر ساعت به خواب رفتن و مدت زمان خواب تأثیر می گذارد.

ماه کامل

تاثیر ماه کامل روی خواب

دیمیتریو، بنیانگذار بیمارستان روانپزشکی و طب خواب منلو پارک گفت: “طبق این مطالعه، به نظر می رسد در شب های قبل از کامل شدن ماه، انسان دیرتر به خواب می رود و کاهش قابل توجهی در کل میزان خواب وجود دارد.”

وی ادامه داد: ” ما می دانیم که نور، اعم از مصنوعی یا طبیعی- نور ماه یا غروب خورشید- می تواند اثر مهارکننده روی ملاتونین داشته باشد. بنابراین این موضوع که نور مهتاب باعث بی خوابی می شود، قابل قبول است.”

این مطالعه چگونگی اثر ماه بر خواب را توضیح نمی دهد

دلا ایگلسیا گفت: ” محدودیت اصلی این مطالعه این است که نمی توانیم بین مراحل مختلف ماه و تغییرات خواب رابطه علی برقرار کنیم. بدیهی است که زمان خواب با مراحل ماه ارتباط دارد، اما هنوز نمی دانیم که این اتفاق چگونه می افتد.” اما او فکر می کند که گرانش ماه احتمالا این امر را توضیح می دهد.

دلا ایگلسیا اضافه کرد: ” ما معتقدیم که رابطه ی چرخه های گرانشی با ماه قمری ممکن است انسان را در شب های نزدیک به کامل شدن ماه نسبت به نور- نورماه یا نور مصنوعی- حساس کند.”

کارشناسان: همه چیز مربوط به نور می شود

دکتر استیون اچ فین سیلور، مدیر مرکز طب خواب در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت: “نکته همه اینها این است که انسان واقعاً به نور حساس است. در بدن همه ما یک ساعت بیولوژیکی تعبیه شده است و این ساعت لزوما 24 ساعته نیست و در بیشتر افراد احتمالا کندتر کار می کند و یک چرخه 25 ساعته است. قرار گرفتن در معرض نور ما را به یک چرخه طبیعی 24 ساعته عادت داده است و نور چیزی است که مغز شما را روشن می کند.”

دکتر فین سیلور مطمئن نیست که گرانش ماه روی خواب تاثیر زیادی داشته باشد. او گفت: ” می توان گفت که شاید تاثیر نور نباشد اما درک اینکه گرانش ماه عامل این اثر باشد، خیلی سخت است. حتی مبنای بیولوژیکی برای این موضوع وجود ندارد.”

ماه کامل روی سلامتی تاثیر می گذارد؟

طبق گفته دیمیتریو، فردی که هر شب به طور معمول هفت تا هشت ساعت می خوابد، می تواند 20 تا 30 دقیقه کسری خواب را تحمل کند. از طرفی هشدار داد که این اثر برای کسانی که به طور میانگین کمتر از هفت ساعت می خوابند یا خواب خوبی ندارند، می تواند مشکل ساز شود.

او چنین گفت: ” کسانی که مشکل خواب ندارند و به اندازه کافی می خوابند، با این کمبود خواب جزئی به خوبی کنار می آیند. اما افرادی که دچار بی خوابی و کم خوابی هستند یا خواب باکیفیتی ندارند، این کمبود خواب بیست دقیقه ای می تواند وضعیتشان را وخیم تر کند. در زندگی مدرن امروزی، وجود نورهای مصنوعی متعدد و انواع سرگرمی ها مانند گوشی های هوشمند و تلویزیون تاثیر بسیار بیشتری از نور ماه بر خواب دارند.”

وی به حفظ رفتارها و عادات سالم خواب و زمان خواب تاکید کرد.

نتیجه گیری:

یک مطالعه جدید نشان می دهد شب های قبل از کامل شدن ماه کمتر می خوابیم. با این حال، محققان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد.

محققان در این تحقیق افرادی که به هیچ وجه در معرض نور مصنوعی نبودند، به همراه افرادی که به صورت محدود و یا به صورت کامل در معرض نور مصنوعی بودند مورد بررسی قرار دادند تا متوجه تغییرات مشابه در خواب بر اثر چرخه ماه شوند. به نظر آن ها گرانش ماه احتمالا با این موضوع ارتباط داد.

کارشناس می گویند هنوز هیچ مدرکی دال بر تاثیر گرانش ماه بر خواب وجود ندارد و احتمالا نور موجب این اثر می شود.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
david2arc

بسیار جالب و تا حدی ماورایی

Milad7

فعلا که ما شدیم جن و خواب شده بسم الله 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی