حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا اپل می تواند بدون اجازه کاربران، تلگرام را از آیفون شان حذف کند؟

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی

چند روزی است صحبت از حذف پیام رسان تلگرام از روی گوشی های آیفون شنیده می شود. کاربرانی که گوشی آیفون دارند نگران این موضوع هستند که اپل بدون اجازه آن ها اقدام به حذف تلگرام از روی گوشی شان کند. برخی از سایت ها و کانال های تلگرامی نیز راه حلی برای این موضوع پیدا کرده اند و دست به دست در حال چرخیدن است که اجازه حذف برنامه تلگرام از روی آیفون مان را به اپل ندهیم! اما این موضوع چقدر صحت دارد و آیا اپل می تواند بدون اجازه کاربران برنامه ای را از روی گوشی آن ها پاک کند یا نه موضوعی است که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته ایم.

حذف تلگرام از گوشی های آیفون، آن هم بدون اجازه!

اولین سوالی که پیش می آید این است که چرا اپل باید برنامه ای را آن هم به محبوبیت تلگرام که نزدیک به 500 میلیون کاربر فعال دارد را از روی گوشی های آیفون حذف کند؟

موضوع از این قرار است که پس از اتفاقاتی که برای رییس جمهور پیشین آمریکا دونالد ترامپ روی داد و تقریبا همه مان از آن باخبر هستیم، غول های فناوری آمریکا شروع به حذف و سانسور شدید اتفاقات پیش آمده کردند و به هر نحوی خواهان جلوگیری از تشدید درگیری ها و اعتراضات مردم آمریکا شدند.

توییتر اعلام کرد که حساب کاربری دونالد ترامپ را برای همیشه بسته است. پس از آن گوگل و اپل نیز شبکه اجتماعی پارلر را از اپ استورهای خود حذف کردند. پس از این اتفاقات بود که خبر کانال جدید دونالد ترامپ در تلگرام در میان کاربران پخش شد و به سرعت هم به شمار اعضای آن افزوده می شد.

حذف تلگرام از آیفون

اما یک هفته پیش بود که مطلبی بر روی سایت های خبری دنیا آمد از این قرار که سازمانی غیرانتفاعی در آمریکا خواستار حذف تلگرام از اپ استورهای گوگل و اپل شده بود. دلیل این امر هم “متهم شدن مدیر تلگرام به این موضوع بود که پاول دورف به هیچ وجه با خشونت و پیام هایی که حاوی و خواستار خشونت هستند و همچنین با افراد خشونت طلب، مبارزه نمی کند!” و خواستار حذف هرچه سریع تر تلگرام شده بودند.

اما در چند روز گذشته خبری میان کاربران آیفون در حال پخش شدن است با این عنوان که “به زودی اپل، تلگرام را از گوشی های آیفون حذف می کند” و اگر خواهان جلوگیری از این اتفاق هستید با انجام تنظیماتی در Setting گوشی آیفون تان مانع از این اتفاق شوید! اما طبق این آموزش چگونه می توان مانع از پاک شدن برنامه ای توسط اپل از گوشی آیفون مان شویم؟

 

آیا می توان از پاک شدن تلگرام توسط اپل از آیفون مان جلوگیری کنیم؟

در زیر راه حلی که در برخی سایت ها و کانال های تلگرام برای جلوگیری از پاک شدن تلگرام توسط اپل عنوان می شود را مرور می کنیم:

جلوگیری از پاک شدن تلگرام توسط اپل

جلوگیری از پاک شدن تلگرام توسط اپل

جلوگیری از حذف تلگرام

اگر به عکس بالا دقت کنید، عنوان شده است که تلگرام از کاربران خواسته است تا با انجام تنظیمات بالا کاربران آیفون مانع از حذف تلگرام شان توسط اپل شوند!

وقتی که به آموزش داده شده نگاه می اندازیم، با چیزی مواجه می شویم که عملا ارتباطی با این موضوع ندارد! در آموزش گفته شده با رفتن به قسمت تنظیمات، Screen Time و سپس در قسمت Content & Privacy Restrictions و با فعال کردن این گزینه و سپس انتخاب گزینه ی Deleting App و زدن تیک گزینه Don’t Allow دیگر اپل نمی تواند تلگرام را از روی آیفون کاربران حذف کند. اما کاربرد این قسمت در گوشی های آیفون چیست؟

اگر از کاربران اکو سیستم iOS باشید حتما با پیام های اپل مبنی بر اینکه آیا اجازه می دهید داده ها و تجربه کاربری شما برای بهبود سیستم عامل و آپدیت های بعدی به سرورهای اپل ارسال شود مواجه شده اید. این بخش دقیقا مربوط به همین موضوع است. شما با فعال کردن گزینه Don’t Allow در قسمت Deleting App عملا مانع از ارسال داده ها و اطلاعات لیست برنامه هایی که از گوشی تان پاک می کنید به اپل می شوید نه هیچ چیز دیگر!!!

پس به طور خلاصه بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، این آموزش کاملا بی پایه و اساس است و هیچ ربطی به پاک شدن یا نشدن برنامه ای از روی گوشی های آیفون ندارد.

اما مگر می شود که اپل برنامه ای را از روی گوشی شما حذف کند؟

اپل می تواند برنامه ای را از روی گوشی های آیفون حذف کند؟

اگر به یاد داشته باشید حدودا 2 سال پیش اپل تمامی برنامه های ایرانی را از اپ استور حذف کرد. اما موضوع به اینجا ختم نشد. پس از مدتی کاربران ایرانی با صحنه ای عجیب روبرو شدند. زمانی که آن ها می خواستند برنامه های ایرانی که از قبل بر روی گوشی شان نصب شده بود و باخیال راحت درحال استفاده از آن ها بودند را باز کنند با پیغام خطایی بر روی صفحه نمایش آیفون شان روبرو شدند با این مضمون : “شما اجازه دسترسی به این برنامه را ندارید.

تلگرام آیفون

موضوع از این قرار است که تمام برنامه های اکوسیستم iOS هنگام باز شدن، لایسنس برنامه توسط سیستم عامل چک می شود که معتبر هست یا خیر، اپل آن زمان با غیرفعال کردن لایسنس برنامه های ایرانی اجازه باز شدن هیچ یک از آن ها را به کاربران ایرانی نمی داد و عملا این برنامه ها بلا استفاده شدند و کاربران ماندند و برنامه هایی که دیگر باز نمی شدند و چاره ای جز پاک شدن از روی گوشی کاربران نداشتند.

 

نتیجه گیری

  1. در حال حاضر هیچ خبر رسمی مبنی بر اینکه شرکت اپل تصمیم به حذف پیام رسان تلگرام گرفته است، منتشر نشده است و از نظر ما نیز چنین اتفاقی کمی بعید است که اپل بخواهد برنامه ای به مانند تلگرام را از روی گوشی کاربرانش حذف کند و یا مانع از بازشدن آن شود.
  2. تمامی آموزش ها و راه کارهایی که در سایت ها و کانال های تلگرامی برای جلوگیری از حذف شدن تلگرام توسط اپل در گوشی های آیفون در حال دست به دست شدن هستند، کاملا بی پایه و اساس هستند و اگر اپل چنین تصمیمی را بخواهد اتخاذ کند، متاسفانه هیچ کدام از کاربران نمی توانند اقدامی علیه آن انجام دهند.

 

نظر شما چیست؟ تا چه اندازه فکر می کنید اپل اقدام به حذف تلگرام از گوشی های آیفون کند؟

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HM-Royal

در حال حاضر هر اپلیکیشنی که از طریق Apple AppStore خریداری یا به رایگان نصب شده باشد دائمی‌ـه و expire نمیشه و تا زمانیکه خود کاربر آنرا پاک نکند همچنان در iDevice شما میماند حتی اگه اپل حساب Developer سازنده را باطل و ببندد یا اگه سازندۀ اپ از آن پشتیبانی نکند و حساب سالانۀ Developer خود را تمدید نکند فقط آن اپ مربوطه از اپ استور حذف میشه یا اگه اپ online باشه در صورت عدم پشتیبانی توسط سازندۀ اپ، بدون استفاده میشه ولی همچنان در iDevice کاربر باقی می ماند.

HM-Royal

اون اپهایی که کار نمیکردند یا پیغام میدادند اپهایی با نصب پروفایلی بودن همون حسابهای enterprise و شامل تمام Developer های اپل در سرتاسر دنیا بود که اپل در صورت نقض قرارداد حساب developer آنها رو می‌بست و تمام اون اپهایی که از آن طریق نصب شده بودند در صورت مسدود شدن حساب developer بلا استفاده میشدند نه اپهایی که از طریق اپ استور رسمی اپل نصب شده بودند. من هنوز اپ دیجیکالا و چند تا اپ حذف شده دیگه رو که قبلاً نصب کرده بودم دارم، تا حالا نه پیغامی داده نه پاک و غیر فعال شده، فقط آپدیت نمیشه چون دیگه در اپ استور موجود نیست.

Milad7

گندت بزنن اپل 😐 من قبلا غیر فعالش کرده بودم.مرسی 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی