حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

زادروز میچیو کاکو : دانشمند معروف امریکایی-ژاپنی و بنیانگذار String theory

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | ریاضیات، مفاهیم فیزیک

امروز 24 ژانویه زادروز دانشمند معروف آمریکایی ژاپنی تبار میچیو کاکو است. وی از نظریه‌پردازان بزرگ فیزیک کنونی جهان و از بنیانگذاران نظریه ریسمان (String theory) است. از آثار معروف خواندنی این دانشمند می توان به کتاب های “فیزیک ناممکن ها” و “جهانهای موازی” اشاره کرد.میچیو کاکو امروز 74 ساله شد. میچیو کاکو متولد ۲۴ ژانویه ۱۹۴۷ در کالیفرنیا است.میچیو کاکو شاگرد ادوارد تلر، و از نظریه‌پردازان بزرگ فیزیک کنونی جهان است.

زندگی شخصی میچیو کاکو

او در دبیرستان یک شتاب دهنده ذرات در گاراژ خود ساخته و عاشق اسکیت بازی است و هدفش در زندگی یافتن یک معادله است که همه چیز را توضیح دهد. او به جنگ ویتنام اعزام شد ولی قبل از اینکه به عنوان یک پیاده نظام مستقر شود جنگ به اتمام رسید.

کاکو با شیزیو کاکو ازدواج کرده و دو دختر با نام های آلیسون و میشل دارد.

آثار میچیو کاکو

  • ابرفضا
  • چشم‌اندازها و انقلاب‌های علم در قرن بیست و یکم
  • فیزیک ناممکن‌ها
  • فراسوی انیشتین
  • جهان‌های موازی
  • فیزیک آینده
  • آینده ذهن

چرا میچیو کاکو انتخاب کرد که فیزیکدان شود؟

رویای غیرممکن ها

وقتی میچیو بزرگ شد او عاشق داستان های علمی تخیلی و کتاب هایی بود که مملو از قهرمانانی بود که در زمان و جهان های موازی و فضای بین کهکشانی در سفر بودند.

میچیو می گوید:

“جادو و خیال و داستان های علمی همه یک زمین بازی عظیم برای تصورات من بودند. آنها عشق مادام العمر من به غیرممکن ها را آغاز کردند.”

 

بنابراین وقتی بزرگتر شد و مجبور شد داستان های علمی را کنار بگذارد میچیو می دانست مکانی که می تواند به غیرممکن ها دست یابد فیزیک است.

میچیو می گوید:

“بدون داشتن زمینه ای جامع در فیزیک پیشرفته در مورد فن آوری های آینده و بدون اینکه بفهمم این امکان وجود دارد یا نه حدس می زدم. وسپس فهمیدم که باید در ریاضیات پیشرفته غوطه ور شوم و فیزیک نظری را بیاموزم.”

 

رمز و راز ناتمام

میچیو نیز عمدتا از یک قهرمان غیرتخیلی یعنی  آلبرت انیشتین الهام گرفته شده است.

روزی که انیشتین درگذشت معلمان میچیو در کلاس گفتند که این فیزیکدان بزرگ قبل از اینکه بزرگترین کشف خود را انجام دهد یعنی “تئوری همه چیز” درگذشت. میچیو شیفته این داستان و نظریه ناتمام بود و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انیشتین و کارهایش به کتابخانه رفت.

اگرچه خانواده اش فقیر بودند اما آنها با صمیم قلب از کنجکاوی میچیو حمایت کردند و به او اجازه دادند در خانه آزمایش کند و او را به کتابخانه های دانشگاه های محلی ببرد. میشیو مصمم بود که بفهمد این نظریه ناقص چیست.

استفاده میچیو کاکو از دانش فیزیک خود

هنگامی که میشیو به دبیرستان رفت ، او علاقه وافری به فیزیک داشت.

برای نمایشگاه علوم میچیو یک دستگاه اتم شکن 2.3eV در گاراژ خود ساخت. این شتاب دهنده ذرات از 400 پوند فلز قراضه و 22 مایل سیم مسی ساخته شده بود و یک میدان مغناطیسی 20 هزار برابر بزرگتر از میدان مغناطیسی زمین ایجاد می کرد.

این پروژه جاه طلبانه باعث شد که او به نمایشگاه ملی علوم برود و در آنجا توجه ادوارد تلر ، فیزیکدان هسته ای را به خود جلب کرد و او میچیو را به دانشگاه هاروارد کرد.

نظریه ریسمان: اتمام آنچه انیشتین آغاز کرد

انیشتین آخرین قسمت زندگی خود را صرف تلاش برای یافتن “تئوری همه چیز” کرد نظریه ای که بتواند نظریه نسبیت عام او  و مکانیک کوانتوم  را به هم پیوند دهد. این دو نظریه در درک فعلی ما از فیزیک سازگار نیستند. و فیزیک دانان به دنبال راهی برای پیوند دادن این دو نظریه به هم هستند.

یک راه حل که آنها ارائه داده اند نظریه ریسمان است. نظریه ریسمان با فرض وجود ابعاد متعدد فراتر از آنچه ما می شناسیم دو نظریه را با هم ترکیب می کند.

میچیو پس از گرفتن دکترای خود از دانشگاه کالیفرنیا برکلی در این چالش شرکت کرد. وی نظریه ریسمان را بنیان نهاد.

به گفته میچیو کاکو تمام مواد از اتم ها تشکیل شده اند و اتم ها از الکترون، نوترون و پروتون ساخته شده اند و می توان آنها را به کوارک تجزیه کرد. کوارک ها از این ریسمان های دینامیکی ساخته شده اند این ریسمان ها با حرکات خود در فضا جهان را شکل می‌دهند.

شواهد بیشتر و درک بهتر نظریه ریسمان ممکن است روزی به ما اجازه دهد که بین جهان و به ابعاد جدید سفر کنیم و حتی به طور بالقوه سفر در زمان را نیز ممکن می کند.

باز کردن درها به بعد بعدی

میچیو علاوه بر کمک های زیادی که در زمینه فیزیک نظری و نظریه ریسمان کرد همچنین یک استاد پرشور است.

وی در دانشگاه پرینستون و کالج نیویورک سیتی تدریس کرده و همچنین هفت کتاب در زمینه علوم برای عموم مردم تألیف کرده است. میچیو همچنین در ده ها نمایش و مستند رادیویی و تلویزیونی حضور داشته است و تئوری های پیچیده را به روشی که همه می توانند درک کنند توضیح می دهد.

میچیو می گوید:

“انیشتین یک بار گفت:” اگر یک تئوری برای کودک قابل توضیح نیست پس این تئوری احتمالاً بی ارزش است. ” “این بدان معناست که ایده های عالی تصویری هستند. ایده های عالی را می توان با زبان تصاویر توضیح داد. چیزهایی که می توانید ببینید و لمس کنید اشیایی که می توانید در ذهن مجسم کنید. این همان چیزی است که علم دارد ، نه حفظ واقعیت ها و ارقام. “

میچیو کاکو

میچیو کاکو

توصیه های میچیو کاکو برای دانشجویان

موارد غیرممکن را در نظر بگیرید

مفهوم نظریه ریسمان در نگاه اول پوچ به نظر می رسد. اما میچیو خاطرنشان می کند که در چند قرن گذشته از این گونه ایده ها که با برچسب “غیرممکن” و “مضحک” بوده اند  همه پیشرفت های علمی مدرن را ممکن ساخته اند.

میچیو می گوید:

“بارها و بارها دیدیم که مطالعه غیرممکن ها مرزهای فیزیک و شیمی را تحت فشار قرار داده است و دانشمندان را مجبور کرده است تا معنای” غیرممکن ” را برای خود  دوباره تعریف کنند.”

از یک فیزیکدان بزرگ الگو بگیرید

کنید «سعی کنید در صورت امکان با فیزیکدانان واقعی در تماس باشید. الگو های انسان نقش مهمی را در آینده او دارند. میشیو می گوید:

“اگر نمی توانید با یک فیزیکدان واقعی صحبت کنید ، زندگی نامه غول های فیزیک را بخوانید تا انگیزه و مسیر شغلی و نقاط عطف زندگی آنها را درک کنید. یک الگو می تواند به شما کمک کند یک مسیر شغلی واقع بینانه و عملی را تعیین کنید. “

کنجکاو باشید

میچیو معتقد است که انگیزه طبیعی برای درک جهان است که یک فیزیکدان واقعی را می سازد.

میچیو میگوید:

“مردم اغلب این سوال را می پرسند: آیا من باید مثل انیشتین باشم تا یک فیزیکدان شوم؟ پاسخ منفی است. مطمئناً  فیزیكدانان باید در ریاضیات تبحر داشته باشند اما مسئله اصلی داشتن این حس كنجكاوی و محرک بودن است. مایکل فارادی ، یکی از بزرگترین فیزیکدانان تمام دوران کار خود را به عنوان یک شاگرد بی پول و بدون تحصیلات آغاز کرد ، اما او تلاشگر و خلاق بود و سپس در ادامه راهش به انقلابی که در تمدن مدرن به وجود آمده بود ادامه داد.”

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد کیایی

ممنون مطلبی خواندنی بود …

Mahdi

مطلب خواندنی و بسیار جالبی بود

Milad7

مرد نکونام نمیرد هرگز!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد