حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا ناوهای جنگی کلاس آیووا (میسوری و ویسکانسین) بخشی مهم از عملیات طوفان صحرا بودند؟

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی، نظامی و اسلحه

هنگامی که صدام دیکتاتور عراق مهلت سازمان ملل برای خروج نیروهای خود از کویت را خاتمه داد، باید می دانست عواقب آن چیست.صدام حسین فکر می کرد این حمله از سمت خلیج فارس صورت خواهد گرفت. به همین دلیل دو ناو جنگی عظیم ایالات متحده در ساحل  بودند. بیاید ببینیم چرا ناوهای جنگی کلاس آیووا (میسوری و ویسکانسین) بخشی مهم از عملیات طوفان صحرا بودند؟

ناوهای جنگی کلاس آیووا

ناوهای جنگی کلاس آیووا میسوری و ویسکانسین به ترتیب در سال 1944 و 1943 برای جنگ با نیروی دریایی سلطنتی ژاپن در طول جنگ جهانی دوم راه اندازی شدند. به غیر از اسلحه های عظیم 16 اینچی کشتی ها ، ایالات متحده چیز دیگری برای صدام حسین و نیروهایش نداشتند.

یک موشک حمله زمینی BGM-109 Tomahawk در آغاز عملیات طوفان صحرا از ناو جنگی USS Missouri به سمت هدف عراقی شلیک می شود.

در 17 ژانویه 1991 ، مهلت عقب نشینی عراق بر اساس قطعنامه 678 سازمان ملل به پایان رسید و عملیات سپر صحرا به عملیات طوفان صحرا تبدیل شد.

نیروهای عراقی اگرچه از نظر فنی پیشرفته و روی کاغذ بسیار گسترده بودند و در جنگ ایران و عراق بسیار آبدیده شده بودند و یک دهه را صرف جنگیدن کرده بودند. تنها مشکل سربازان صدام این بود که ایران هرگز قدرت هوایی ایالات متحده را نداشت.

به مدت 42 روز ، ایالات متحده و شرکای ائتلاف آن در یک عملیات هوایی گسترده باعث نابودی آن نیروها و عراق شدند. در طی 100000 پرواز ، نیروی هوایی متفقین زیرساخت های نظامی و غیرنظامی عراق را فلج شد.

اسلحه های یک ناو جنگی ایالات متحده برای اولین بار پس از جنگ ویتنام ، زمانی که ویسکانسین اهداف توپخانه ای عراق را در جنوب کویت ناکام گذاشت و خود را به عنوان هدف دشمن قرار داد و با استفاده از این روش صدام حسین و نیروهایش فکر کردند حمله متفقین از دریا خواهد بود و اینگونه صحنه برای حمله ائتلاف از طریق ورود ناو های دوزیست از طریق جزیره فیلاکا کویت فراهم شد.

نیروهای آمریکایی در 24 فوریه 1991 به زور وارد کویت شدند. شب قبل ، ناو هایجنگی با شلیک سنگین دریایی خط ساحلی و مواضع عراق را پوشاندند تا این ایده را که حمله نزدیک است و از دریا می آید تقویت کنند.

پس از یک شب گلوله باران عراقی ها ، میسوری برای حمایت از پیشروی واقعی ائتلاف در  موقعیتی که این نیرو ها از مرز عربستان سعودی عبور میکردند ، به سمت موقعیت جدید خود حرکت کرد .

USS Missouri در تاریخ 6 فوریه اسلحه های 16 اینچی خود را در عملیات طوفان صحرا شلیک کرد.

لشکرهای دریایی 1 و 2 از طریق زمینی به کویت ریخته و مستقیماً به سمت کویت رفتند. سپاه VII ارتش آمریكا به رهبری هنگ دوم سواره نظام زرهی ، از غرب به عراقی ها حمله کرد. سپاه XVIII از طریق کویر عراق به آنها حمله کرد. و  هواپیمای های ارتش حمله هوایی عمیقی را به خاک دشمن را انجام دادند.

نیروهای زمینی انگلیس ، فرانسه و آمریکا به شدت عراقی ها را مورد اصابت قرار دادند. طی 100 ساعت ، همه چیز تمام شد. عراق تسلیم شد و نیروهای ائتلاف کویت را آزاد کردند.

این آخرین طوفان برای ناوهای جنگی کلاس آیووا بود. اسلحه های بزرگ تنها سهم افراد مسن در جنگ نبودند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد