حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۱: نامزدهای امسال چه کسانی‌ند؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | سینما، فیلم

با برگزاری برخی جشنواره‌ها در پایان سال ۲۰۲۰ ازجمله جشنواره ونیز، تورنتو، انجمن منتقدین فیلم آمریکا و اعلام برندگان، اکنون می‌توان تصویری اولیه از مراسم اسکار امسال که قرار است ۲۵ آوریل با یک ماه تأخیر برگزار شود را ترسیم کرد. ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم کلاریس لوگری (Clarisse Loughrey) پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۱ را شرح داده است.

پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۱: نامزد بهترین فیلم، بازیگر مرد و زن چه کسانی‌ند؟

فصل جوایز امسال مانند بقیه امور به شکل تازه‌ای برگزار خواهد شد. اسکار چاره‌ای جز این نداشت که خود را با تغییر پیش‌آمده در تولید فیلم‌ها به‌سرعت تطبیق دهد. امسال براثر شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ سینماها درسرتاسر جهان اکثر سال تعطیل بودند. فیلم‌های پرفروش درمعرض خطر قرار گرفتند. درعوض تمام نگاه‌ها به‌سوی پخش در شبکه استریم جلب شد. جایی که نتفلیکس، دیزنی و برادران وارنر (با سرویس HBO جدید خود) شروع به رقابت با همدیگر کردند.

اکنون برای اولین بار در تاریخ سینما فیلم‌های منتشرشده بدون استاندارد پخش در سالن سینما، واجد شرایط برای شرکت در مراسم اسکار شده‌اند. خود مراسم اسکار یک ماه به تعویق افتاد تا استودیوها فرصت پیدا کنند مدعیان خود برای کسب جوایز را آماده کنند. تاریخ برگزاری مراسم اسکار امسال ۲۵ آوریل اعلام شده است.

حضور پررنگ نتفلیکس

نتفلیکس در این شرایط جدید بیشتر از بقیه سود خواهد برد. چهار فیلم از این کمپانی بخت نامزدی بعنوان بهترین فیلم را خواهد داشت: Ma Rainey’s Black Bottom, Da 5 Bloods, Mank,  و The Trial of the Chicago 7. این غول شبکه استریم شاید به‌سرعت بتواند جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند. اما کمپانی‌های مورد علاقه مراسم اسکار هم بیکار ننشسته‌اند. فیلم سرزمین کوچ‌نشینان (Nomadland) از کمپانی Searchlight یکی از آنان است.

انجمن‌هایی که درپایان سال مراسم خود را برگزار می‌کنند، مانند انجمن منتقدان فیلم نیویورک یا انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس، تصویری حدودی از کاندیداهای امسال را بدست داده‌اند. دراین میان فیلم Nomadland در بیشتر بخش‌ها ازجمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن می‌تواند یکی از کاندیداهای اصلی باشد.

هرچند فیلم‌هایی که هنوز اکران نشده را نیز نباید از قلم انداخت، مانند فیلم بیوگرافی Judas and the Black Messiah کمپانی برادران وارنر که روایت‌گر داستان فرد هامپتون (Fred Hampton) رئیس بخش ایلینویز حزب پلنگ سیاه در اواخر دهه شصت است.

درحالیکه قوانین معمول تغییر کرده و ازجمله قرار است بهترین فیلم از میان لیست ده تایی کاندیداها برگزار شود، رقابت اسکار امسال بسیار غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. بااین حال پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۱ از دید ما اینگونه است:

بهترین فیلم:

Nomadland

Ma Rainey’s Black Bottom

Bottom of Form

Da 5 Bloods

Minari

The Father

Mank

One Night in Miami…

The Trial of the Chicago 7

Judas and the Black Messiah

هرچند هنوز فیلم‌های اکران‌نشده دیگر امسال مانند The United States Vs Billie Holiday باقی مانده، اما بنظر می‌رسد رقابت اصلی بهترین فیلم میان دو فیلم امسال باشد. دو فیلم که یکی از آن‌ها نماینده گذشته اسکار است و دیگری نماینده آینده اسکار.

سنت و نوآوری در اسکار امسال

اولین فیلم  که همراستا با سنت متداول اسکار است فیلم جدید دیوید فینچر با نام Mank است که عصر طلایی هالیوود را با داستانی درمورد چگونگی ساخت یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، همشهری کین روایت می‌کند. فیلمی زیبا که اجزاء آن بخوبی درکنار هم قرار گرفته است. آکادمی مطمئناً به فیلم‌هایی که لنز دوربین‌شان را روی خود این صنعت زوم می‌کنند روی خوش نشان خواهد داد.

سرزمین کوچ‌نشینان (Nomadland) دیگر فیلم موقر و بدون زرق و برق امسال است. این فیلم هیچ قرابتی با ملزومات یک فیلم سنتی حاضر در مراسم اسکار را ندارد و به اعتبار نیمه مستند بودن خود می‌بالد. فرانسس مک‌دورمند نقش اول فیلم را برعهده گرفته و کلو ژائو کارگردان فیلم دوروبر او را با بازیگران غیرحرفه‌ای پر کرده است.

این فیلم در جشنواره‌های امسال خوش درخشید، ازجمله کسب شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و جایزه انتخاب مردم در جشنواره تورنتو. بنابراین سومین فیلم بلند این کارگردان چینی می‌تواند درهمان مسیری قدم بردارد که فیلم کره‌ای Parasite سال پیش برداشت و با کسب جایزه Palme d’Or جشنواره کن گام بلندی به‌سوی کسب اسکار بهترین فیلم برداشت.

شگفتی امسال: انیمیشن روح (Soul)

تنها سه فیلم انیمیشن تابحال توانسته‌اند کاندید اسکار بهترین فیلم شوند:‌ دیو و دلبر (۱۹۹۱)، بالا (۲۰۰۹)، و داستان اسباب‌بازی (۲۰۱۰). آیا پیکسار با روح، فیلمی در ستایش هدف زندگی، خواهد توانست که در لیست نامزدهای امسال قرار بگیرد؟

بهترین کارگردان:

Aaron Sorkin, The Trial of the Chicago 7

Chloé Zhao, Nomadland

Lee Isaac Chung, Minari

David Fincher, Mank

Regina King, One Night in Miami…

در این لیست هم رقابت اصلی را باز میان دو فیلم Mank و Nomadland شاهد خواهیم بود. دیوید فینچر کارگردان محبوب و باسابقه‌ای است که تابحال دوبار کاندید بهترین کارگردانی شده است. او فیلم Mank را براساس فیلم‌نامه‌ای از پدر درگذشته‌ش ساخت. عبورکردن از این گزینه بسیار سخت خواهد بود.

دیوید فینچر امسال یکی از بخت‌های اصلی اسکار بهترین کارگردانی است

 

درطرف دیگر کلو ژائو اولین کارگردان زن رنگین‌پوستی است که کاندید بهترین کارگردانی شده است. او و رجینا کینگ (Regina King) برای فیلم One Night in Miami اولین کارگردانان زن رنگین‌پوست هستند که امسال بخت تصاحب اسکار بهترین کارگردانی را دارند.

شگفتی امسال: Kelly Reichardt برای فیلم اولین گاو (First Cow)

فیلم اولین گاو که روایت‌کننده داستانی در دهه ۱۸۲۰ در شمال‌غربی اقیانوس آرام در آمریکا است، آنچنان که باید انتظارات تهیه‌کنندگان خود را برای مورد توجه قرار گرفتن واقع نکرد. اما یک موضوع مهم هست که نباید درمورد این فیلم از یاد برد: کسب جایزه بهترین فیلم در انجمن منتقدان فیلم نیویورک باعث شده تا این فیلم هم درمیان نامزدهای امسال همچنان گزینه‌ای محتمل بنظر برسد.

بهترین هنرپیشه زن:

Viola Davis, Ma Rainey’s Black Bottom

Frances McDormand, Nomadland

Carey Mulligan, Promising Young Woman

Vanessa Kirby, Pieces of a Woman

Sophia Loren, The Life Ahead

در قسمت بعدی پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۱ بنظر می‌رسد رقابت اصلی امسال بین فرانسس مک دورمند و وایولا دیویس، دو برنده پیشین اسکار باشد. اولی با سکوت و درون‌نگری خود در فیلم Nomadland و دومی با نقشی گستاخانه و ترسناک در فیلم Ma Rainey’s Black Bottom. ونسا کربی نیز بخاطر نقش حس برانگیزاننده خود در فیلم Pieces of a Woman در نقش مادری که فرزند خود را از دست داده می‌تواند بخت زیادی داشته باشد. او توانست جایزه بهترین بازیگری جشنواره ونیز را ببرد.

فرانسس مک‌دورمند امسال منتظر سومین اسکار خود است

 

شگفتی امسال: Andra Day برای فیلم The United States Vs Billie Holiday

گرچه فیلم هنوز نمایش داده نشده، همهمه‌هایی درباره بازی آندرا دی در فیلم درنقش خواننده آمریکایی جاز شده که تحت تعقیب FBI قرار گرفت. ازآنجا که فیلم‌های بیوگرافی همیشه در رشته بازیگری مورد توجه بوده‌اند باید منتظر مطرح شدن نام آندرا دی نیز باشیم.

بهترین هنرپیشه مرد:

Anthony Hopkins, The Father

Chadwick Boseman, Ma Rainey’s Black Bottom

Steven Yeun, Minari

Delroy Lindo, Da 5 Bloods

Gary Oldman, Mank

چادویک بوزمن که سال پیش پس از مدت زیادی دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت در آخرین فیلم خود که اقتباسی است از نمایشنامه آگوست ویلسون (August Wilson) بازی درخوری ارائه داد. آکادمی نیز ممکن است به این مسئله توجه داشته باشد که در آخرین فرصت ممکن بنحوی از این بازیگر همچون هیث لجر (Heath Ledger) قدردانی کند.

البته یک رقابت‌کننده دیگر با قوت درکنار او حضور دارد: آنتونی هاپکینز که فرصت دارد تا دومین اسکار خود را پس از فیلم سکوت بره‌ها در سال ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم پدر ببرد. فیلمی که به حس غم و اندوه پیرامون بیماری زوال عقل پرداخته است.

آنتونی هاپکینز در فیلم پدر

 

شگفتی امسال: Riz Ahmed برای فیلم Sound of Metal

گرچه فیلم صدای فلز شاید نتواند امسال در رشته‌های زیادی نامزد شود اما بازی تحسین برانگیز ریز احمد در نقش یک درامر می‌تواند یکی از کاندیداهای بهترین بازیگر نقش اول مرد امسال باشد.

هنوز برای اینکه پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۱ نهایی شود باید اندکی صبر کرد. فیلم‌های مورد انتظار دیگری هم منتظر اکران هستند. اما از همین الان می‌توان باتوجه به جشنواره‌های برگزار شده در پایان سال ۲۰۲۰ درخشش دو فیلم Nomadland با بازی فرانسس مک‌دورمند و آخرین ساخته دیوید فینچر با نام Mank را در رشته‌های اصلی بهترین فیلم، کارگردانی، هنرپیشگی زن و مرد پیش‌بینی کرد.

کلاریس لوگری (Clarisse Loughrey)

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Naranj

تشکر،مطلب کاملی بود

Milad7

به امید دبل آنتونی هاپکینز

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احمد کیایی