حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شهر بدون کربن در عربستان سعودی

عربستان از جدید ترین پروژه شهر بدون کربن خود با نام “لاین” پرده برداری کرد. همانطور که از اسم عجیب آن مشخص است، این شهر خاص در امتداد یک خط صاف 100 مایلی ساخته خواهد شد.  ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان در در رابطه با این شهر خاص گفت: “بدون ماشین، خیابان و انتشار کربن” . این شهر قادر خواهد بود تا یک میلیون نفر از سرتاسر دنیا را در خود سکونت دهد.

شهر بدون کربن

این شهر اولین قدم در توسعه پروژه نئوم خواهد بود، پروژه ای که می خواهد منطقه اقتصادی پاکی به ارزش نیم ترلیون دلار را در شمال غربی عربستان ایجاد کند. طبق گزارش رویترز هدف از این پروژه کاهش وابستگی اقتصادی عربستان سعودی  به صادرات نفت است.

همانطور که وال استریت ژورنال گزارش داده است عربستان سعودی برنامه های آینده گرایانه فوق العاده برای این مکان دارد، از ماه مصنوعی، باران مصنوعی و ربات های مستخدم گرفته تا کلینیک های اصلاح ژن.

بن سلمان همچنین گفت: “همه چیز در لاین در فاصله پیاده روی 5 دقیقه ای از خانه شما قرار خواهد داشت.” البته معلوم نیست در شهری به طول 100 مایل چطور چنین چیزی ممکن خواهد بود ولی وی افزود که رفتن از ابتدا به انتهای شهر فقط 20 دقیقه زمان خواهد برد. طبق اسناد رسمی، چنین چیزی با استفاده از “اسپاین” ممکن خواهد بود، یک گونه جدید حمل و نقل که بخش های مختلف شهر را به هم متصل خواهد کرد. “لایه های اسپاین” که در زیر زمین قرار دارند با استفاده از هوش مصنوعی جابه جایی با سرعت فوق العاده بالا را به عهده خواهند گرفت.

بن سلمان گفت: ” در طول تاریخ شهرها برای حفاظت از شهروندان ساخته شده اند اما پس از انقلاب صنعت، شهرها دستگاه ها، ماشین ها و کارخانه ها را در اولویت بالاتری نسبت به مردم قرار دادند.” بن سلمان همچنین بیان کرد که در پیشرفته ترین شهر های دنیا مردم “چندین سال از عمر خود را در رفت و آمد های روزانه تلف می کنند” و این روند تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. و با این رفت و آمد های روزانه رو به افزایش، افراد بیشتری نیز به سبب آلودگی خواهند مرد. وی بر این باور است که وقتی همه چیز در محدوده 5 دقیقه ای شما باشد، حوادث مرگبار نیز کاهش خواهند داشت.

این برنامه ها با شک و تردید زیادی در فضای مجازی همراه شده است و بسیاری آن را صرفا یک تلاش پوچ و تو خالی برای جذب سرمایه گذاری بین المللی نامیده اند. گرگ کارلسترم، خبرنگار اکونومیست در توییتی گزنده نوشت: ” همه چیز درباره پروژه نئوم اینگونه به نظر می رسد که انگار یک مقام سعودی ساعت 4 صبح در حال تماشای یک فیلم علمی تخیلی بوده است و گفته چقدر جالبه، بیاید 100 میلیارد دلار خرجش کنیم.”

حامیان حقوق بشر نیز به استانداردهای دوگانه در این مورد اشاره کرده اند. عبدالعطیف مدافع حقوق زنان در توییتی نوشت: “لاین تلاش بیهوده بن سلمان برای احیای مجدد پروژه شکست خورده نئوم پس از روبرو شدن با چالش هایی از طرف قبایل محلی و شکست در جذب سرمایه است. او یک بار دیگر از حقه های قدیمی برای حل مشکلات اقتصادی رو به افزایش بهره گرفته است.”

علی رغم همه انتقادات، ساخت و سازهای مربوط به این پروژه از اوایل سال 2021 شروع خواهد شد و گفته می شود 48 میلیارد دلار به اقتصاد محلی کمک خواهد کرد و سبب ایجاد شغل برای 38 هزار نفر خواهد شد.

نظر شما درباره این پروژه بلند پروازانه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

سوسمار خورها چه پیشرفتی کردن اون وقت ما…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد