حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معتبرترین پاسپورت ها در سال 2021 : ژاپن صدر – ایران ۱۰۱

نوشته

3 سال قبل | 15 دیدگاه | سرگرمی، سفر

شاخص ارزیابی پاسپورت هنلی (Henley) ، که به طور دوره ای معتبرترین پاسپورت های مسافرتی جهان را ترازبندی می کند، تازه ترین گزارش خود و تجزیه و تحلیل احتمالی پیش رو را منتشر کرده است.

چشم انداز 2021

روزهای گشت و گذار در فرودگاه، نشان دادن پاسپورت، سوار شدن به هواپیما و سفر به هر کجا که دوست دارید، در حال حاضر یک خاطره دور است. همه گیری Covid-19 به طور بالقوه چشم انداز سفر را برای دهه های آینده متحول کرده است.

همه کشورها در سراسر جهان وارد فاز جدید قرنطینه می شوند، اما حتی در صورت لغو محدودیت ها، احتمالاً واکسیناسیون اجباری قبل از سفر هوایی به زودی به یک ضرورت تبدیل می شود.

 

ژاپن در صدر قرار دارد

معتبرترین پاسپورت

شهروندان آسیایی همچنان دارای قدرتمندترین مدارک سفر در جهان هستند.

این شاخص محدودیت های موقتی را در نظر نمی گیرد، بنابراین ژاپن با امکان سفر بدون ویزا یا دریافت ویزا هنگام ورود به 191 کشور در سراسر جهان، مجدداً در رده ی اول جدول است.

سنگاپور در رده دوم (با امتیاز 190) و کره جنوبی و آلمان در رده سوم (با امتیاز 189) قرار دارند.

کمی پایین تر،در میان 10 کشور برتر، نیوزیلند با امکان سفر بدون ویزا به 185 کشور در جایگاه هفتم قرار دارد، در حالی که استرالیا با دسترسی به 184 کشور در رده ی هشتم قرار دارد.

این برتری کشورهای آسیا-اقیانوسیه یا APAC پدیده ای نسبتاً جدید در تاریخ 16 ساله این شاخص است. ایالات متحده، انگلستان و کشورهای اتحادیه اروپا سابقا جز برترین کشورها در این خصوص بودند، اما  طبق گزارش های Henley & Partners: “کارشناسان اظهار دارند که موقعیت کشورهای منطقه APAC همچنان ادامه خواهد داشت زیرا اولین کشورهایی هستند که روند رو به بهبود در مهار همه گیری کرونا را دارند.”

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در حال حاضر به شدت در ایالات متحده و انگلیس در حال افزایش است، و همچنین انگلیس مرکز شیوع شدید ویروس جهش یافته ی جدید است.

محدودیت های موقتی سفر بدان معنی است که در حالی که انگلیس و ایالات متحده در این لیست در رتبه هفتم قرار دارند، در واقع دارندگان پاسپورت آمریکایی در حال حاضر به کمتر از 75 کشور و دارندگان پاسپورت انگلیسی به کمتر از 70 کشور می توانند سفر کنند.

امارات متحده عربی بدون توقف در حال پیشرفت است

به گفته Henley & Partners در سال 2020 توافق نامه های ویزای نسبتا کمی بین کشورها صورت گرفته است که در این بین امارات متحده عربی یک استثنا قابل توجه است.

امارات متحده عربی سال گذشته چندین توافق متقابل فسخ ویزا منعقد کرد؛ از جمله توافق نامه تاریخی میانجیگری ایالات متحده که روابط رسمی با اسرائیل را برقرار می کند و به شهروندان هر کشور اجازه سفر بدون ویزا به کشور دیگر را می دهد.

امارات متحده عربی با امکان سفر بدون ویزا یا دریافت ویزا هنگام ورود به 173 کشور، رتبه شانزدهم را کسب کرد. این یک رشد باورنکردنی نسبت به موقعیت اولیه این کشور است. زمانی که این شاخص در سال 2006 آغاز به فعالیت کرد، این کشور در جایگاه 62 قرار داشت و فقط به 35 کشور دسترسی داشت.

کریستین اچ.کائیلین ، رئیس Henley & Partners و بنیانگذار شاخص ارزیابی پاسپورت می گوید: “درست یک سال پیش همه شواهد نشان می داد که میزان سفر جهانی همچنان رو به رشد است، آزادی سفر افزایش می یابد و دارندگان پاسپورت های قدرتمند از امکانات بیشتری نسبت به گذشته برخوردار خواهند شد. قرنطینه جهانی این پیش بینی های درخشان را منتفی کرد و با آغاز برداشته شدن محدودیت ها، نتایج آخرین شاخص یادآور معنای واقعی قدرت پاسپورت در جهان است که تحت تأثیر همه گیری قرار دارد.”

پاراگ خانا، نویسنده کتاب “The Future is Asian”( آینده از آن آسیاست) و بنیانگذار و شریک شرکت مشاوره سنگاپور FutureMap، می گوید: “از نظر سفر جهانی در آینده، ما نباید انتظار داشته باشیم که همه چیز به حالت قبل از همه گیری کرونا برگردد. حتی برای پاسپورت هایی که هنوز هم قدرتمند هستند مانند ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و اعضای اتحادیه اروپا، پروتکل های اضافی برای سفر بدون دردسر مورد نیاز است.”

“جوانان امروز از نظر اجتماعی و زیست محیطی انسان های آگاهی هستند و کمتر ملی گرا هستند. همه اینها باعث می شود تا به طور بالقوه پرسفرترین نسل در تاریخ بشر باشند. آن ها خبر از یک تغییر اساسی در سفر می دهند و آن اینکه به جای آن که هر کشوری برای خود باشد، هر شخصی برای خودش باشد.”

معتبرترین پاسپورت ها در سال 2021 عبارتند از:

  1. ۱- ژاپن (191 مقصد)
  2. ۲- سنگاپور (190)
  3. ۳- کره جنوبی، آلمان (189)
  4. ۴- ایتالیا، فنلاند، اسپانیا، لوکزامبورگ (188)
  5. ۵- دانمارک، اتریش (187)
  6. ۶- سوئد، فرانسه، پرتغال، هلند، ایرلند (186)
  7. ۷- سوئیس، ایالات متحده، انگلستان، نروژ، بلژیک، نیوزیلند (185)
  8. ۸- یونان، مالت، جمهوری چک، استرالیا (184)
  9. ۹- کانادا (183)
  10. ۱۰- مجارستان (181)

بی اعتبارترین پاسپورت ها

چندین کشور در سراسر جهان امکان سفر بدون ویزا یا دریافت ویزا هنگام رسیدن به مقصد در کمتر از 40 کشور دارند. این کشورها شامل:

  1. ۱۰۳- کره شمالی (39 مقصد)
  2. ۱۰۴- لیبی، نپال (38)
  3. ۱۰۵- سرزمین های فلسطین (37)
  4. ۱۰۶- سومالی، یمن (33)
  5. ۱۰۷- پاکستان (32)
  6. ۱۰۸- سوریه (29)
  7. ۱۰۹- عراق (28)
  8. ۱۱۰- افغانستان (26)

اعتبار پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۱

اعتبار پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۱ ( ستون سمت راست دسترسی به کشورهای مختلف - سمت چپ رتبه بندی)

اعتبار پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۱ ( ستون سمت راست دسترسی به کشورهای مختلف – سمت چپ رتبه بندی)

شاید بپرسید که رتبه اعتبار پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۱ چند است؟ تصویر بالا به شما نشان می دهد که رتبه ۱۰۱ برای ماست. یعنی ۹ رتبه به آخر!

سایر شاخص ها 

شاخص Henley & Partner یکی از چندین شاخص ایجاد شده توسط شرکت های مالی برای رتبه بندی پاسپورت های جهانی با توجه به دسترسی هایی است که برای شهروندانشان فراهم می کنند.

شاخص ارزیابی پاسپورت Henley براساس داده های ارائه شده توسط سازمان حمل و نقل هوایی بین المللی (IATA) است و 199 پاسپورت و 227 مقصد سفری را پوشش می دهد. همزمان با اعمال تغییرات سیاست ویزا، این شاخص نیز به روز می شود.

شاخص ارزیابی پاسپورت Arton Capital ، پاسپورت 193 کشور عضو سازمان ملل و شش منطقه یعنی تایوان، ماکائو ، هنگ کنگ ، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان را پوشش می دهد. سرزمین های الحاق شده به سایر کشورها در این شاخص در نظر گرفته نشده اند.

این شاخص در سال 2021، آلمان را با امکان سفر بدون ویزا یا دریافت ویزا هنگام ورود به 134 کشور در صدر قرار می دهد.

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

با این پست گریه کنید 🙂

Mahdi

بازهم خوبه اخر نیستیم همینم غنیمته ای برای خودش😎😎

ali_s

نمیشه مهاجرت هم کرد با این اعتبار زیاد ما زیاد تحویلمون میگیرن لوس میشیم😑

Mahdi

باید خیلی حواسمون باشه ندزدنمون🙃

Naranj

ما رکورد زدیم
خودمون اینو انتخاب کردیم
!!

Taha

پاصپورط غوی😎👌

pooria

افسون کجاست؟ نمیخواد برا ملا ها خا ی ه مالی کنه؟

m.b

اینجور مواقع قطر هستن… لطفاً مزاحم نشو آقاا…

Taha

آقا خواهشاً رعایت کن یه ذره⁦🤦🏻‍♂️⁩😅
فحش دادن توی سایت که مار بدیه به کنار ولی فحش دادن به یه خانم اصلا کار درستی نیست 🙏

AŁɪ

کی گفته فحش دادن به خانوم کار بدیه 😅 دیروز یکیشون عین گوسفنده جدا از گله یهی پیچید جلومون کم مونده بود تا بصل النخاع جمع بشه ماشین … خدا می‌دونه چند هزار فحش دادم بهش از فارسی گرفته تا انگلیسی با لهجه اصیل 🤣

Taha

😂😂
نه اونا بحثشون جداست .
حرف های ایشون مرتبط با اعتقادات خودشونه ( با اینکه دهن مارو سرویس کردن) و به ما آزاری نمیرسونه. حالا خانم که هست اوضاع بدتر میشه.

AŁɪ

اعتقادات خودشو بره برا خودش نگه داره اینجا مجمع تشخیص مsلحت نظام نیست ……
بعدشم تو اول ثابت کن که این بشر جنسیتش چیه اون وقت بیا راجب احترام به زن صحبت کنیم …
سومین مورد هم اینکه کسی که ادعا می‌کنه قطر زندگی می‌کنه ، ببخشید ولی شکر میخوره تو مسائل داخلی بخواد دخالت کنه ….

Taha

حرفت منطقی بود.
راست میگیا شاید زن نباشه.
تا حالا بهش فکر نکرده بودم.
بیا پابجی اگه میتونی

meiyou

اینقدر آدم بی غیرت باشه که به ناموس سرزمینش اینجوری تیکه بندازه؟!
مرحبا به غیرتت

Milad7

چه کردید با ما….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی