حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انیمیشن گرگ‌سواران (Wolfwalkers): بازگشت به شکوه دوبعدی

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | سینما، فیلم

امسال رقابت سختی برای کسب اسکار بهترین انیمیشن بین انیمیشن گرگ‌سواران (Wolfwalkers) و انیمیشن روح (Soul) را شاهد خواهیم بود. باید دید آیا اپل امسال می‌تواند با فیلمی که امسال تهیه‌کنندگی آن را از طریق Apple TV+ برعهده گرفته روال معمول اسکار را برهم بزند و جایزه امسال را با انیمیشن گرگ‌سواران از چنگ دیزنی بقاپد. بیایید با هم نگاهی داشته باشیم به این انیمیشن دیدنی و به‌یادماندنی.

انیمیشن گرگ‌سواران (Wolfwalkers): بازگشت به شکوه دوبعدی

تام مور (Tomm Moore) و راس استوارت (Ross Stewart) پیش از این با ساخت انیمیشن‌های راز کلز (The Secret of Kells)، نان‌آور (‌The Breadwinner)، آواز دریا (Song of the Sea) شناخته شده بودند. این دو درکنار نورا تامی (Nora Twomey) دیگر کارگردان این انیمیشن‌ها، در استودیوی انیمیشن‌سازی Cartoon Saloon در ایرلند کار خود را با ساخت این انیمیشن‌ها پی گرفتند. هرسه انیمیشن قبلی آن‌ها با اینکه کاندید اسکار شد اما عاقبت نتوانست این جایزه را از آن خود کند. امسال آن‌ها دوباره با انیمیشن جدیدشان برگشته‌اند، و این بار هم منتقدین و هم تماشاگران از فیلم آن‌ها رضایت بیشتری داشته‌اند.

داستان این انیمیشن زندگی دختری انگلیسی به نام رابین را روایت می‌کند که همراه پدر خود که می‌خواهد شهر را از حمله گرگ‌ها نجات دهد به ایرلند می‌رود. اما همه چیز هنگامی‌که پایش را به جنگل نزدیک شهر می‌گذارد ناگهان عوض می‌شود. باید گفت درمقایسه با انیمیشن‌های امسال دیزنی، داستان این فیلم واقعاً یک سروگردن بالاتر است. فیلم به‌جایی می‌رسد که شما خودتان را جای رابین می‌گذارید و خیلی راحت به خود می‌گویید این که داستان زندگی من است!

انیمیشن گرگ‌سواران (Wolfwalkers) البته صرفاً روایت‌گر یک درد شخصی نیست. پای موضوع مهم‌تری درمیان است: جنگ طبیعت وحشی با تمدن انسان‌ها. انگارکه بازهم داریم یک انیمیشن از میازاکی این بار به سبک غربی‌ش را تماشا می‌کنیم.

سبک گرافیکی این انیمیشن یک الگوی خاص و دست‌پرورده ایرلندی‌هاست که آن را نه در انیمیشن‌های هالیوودی می‌توانید پیدا کنید و نه در ژاپنی‌ها. این الگو که مشابه سه فیلم قبلی این استودیو است بنظر می‌رسد در این فیلم به تکامل و نقطه اوج خود رسیده و درعین سادگی آن‌چنان هنرمندانه هردو چشم‌انداز طبیعت و شهر را به تصویر کشیده که گاهی اوقات دل‌تان می‌خواهد وسط فیلم چندبار عقب بزنید و صحنه‌های چشم‌نواز را دوباره تماشا کنید.

موسیقی این انیمیشن هم بسیار زیبا از آب درآمده است. بهتر است وقتی فیلم تمام شد تیتراژ پایانی را تحمل کنید چون شنیدن دوباره موسیقی زیبای دویدن با گرگ‌ها (Running with the Wolves) حال شما را خوب خواهد کرد! حتی شاید مثل من به سرتان بزند که ریمیکس‌های این آهنگ زیبا را از ساندکلود (Soundcloud) چندین بار گوش کنید!

صداپیشگی نقش‌ها عالی است. مخصوصاً رابین (Honor Kneafsey) و پدرش بیل (Sean Bean). بااینکه در نسخه اولیه قرار بوده که رابین پسر باشد، اما نقش اصلی فیلم درنهایت یک دختر انتخاب شد.  داستان را لو نخواهم داد پس فیلم را ببینید تا ایندفعه معلوم شود که شون بین باز هم قرار است مثل اکثر اوقات انتهای فیلم بمیرد یا نه! جالب اینکه شون بین و ماریا کندی (Maria Doyle Kennedy) که صدای مادر مب (Mebh) را دراین انیمیشن برعهده دارد، پیش از این در سال ۲۰۱۵ در فیلم صعود مشتری (Jupiter Ascending) هم درکنار یکدیگر نقش‌آفرینی کرده بودند.

سایت نقد فیلم Metacritic به این انیمیشن نمره ۸۷ از ۱۰۰، سایت Rottentomatoes نمره ۹۹ از ۱۰۰ و تماشاگران IMDB نمره ۸.۱ از ۱۰ داده‌اند. بنابراین این انیمیشن چه ازلحاظ فنی و چه ازلحاظ عوام‌پسندانه بسیار عالی عمل کرده است. نگاهی بیندازیم به برخی نظرات منتقدان راجع‌به این فیلم:

تماشای گرگ‌سواران برابر است با پریدن درون شکوه بصری.

Alissa Wilkinson از Vox

اگر بنشینید و کمی از وقت‌تان را صرف گرگ‌سواران کنید، نخواهید توانست که آن را کنار بگذارید.

Michael Ward از Should I See It

این انیمیشن پرزرق و برق و گیرا شما را به روزهای باشکوه انیمیشن‌های دوبعدی خواهد برد.

Louisa Moore از Screen Zealots

انیمیشن گرگ‌سواران یک بار دیگر ثابت کرد که همه چیز در فرمول‌های دیزنی، پیکسار یا دریم ورکز خلاصه نمی‌شود. چه ازلحاظ طراحی و فنی و چه ازلحاظ داستان و روایت. دیدن این فیلم می‌تواند تنوعی باشد برای انیمیشن‌بازهایی که به فیلم‌های این کمپانی‌ها و یا حتی انیمیشن‌های ژاپنی عادت کرده‌اند.

ایرلندی‌ها امیدوارند در چهارمین تلاش خود امسال اسکار بهترین انیمیشن را از چنگ دیزنی ربوده و با خود به خانه ببرند. کیفیت بالای ساخت این انیمیشن در طراحی و خط داستانی و موسیقی زیبا نوید این موضوع را می‌دهد. نامزدی این فیلم در جشنواره‌ها نشان‌دهنده این موضوع است. به‌عنوان مثال گرگ‌سواران اولین انیمیشنی است که در بخش بهترین حضور بین‌المللی در جشنواره گاتهام (Gotham Awards) نامزد می‌شود. پس فرصت را از دست ندهید و اگر تابحال این فیلم زیبا را ندیده‌اید به تماشای آن بنشینید!

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

هنوز ندیدمش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احمد کیایی