حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گاز های گلخانه ای مانند زامبی در یخ های زیر اقیانوس منجمد شمالی کمین کرده است.

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | محیط زیست

میلیون ها تن کربن و متان آلی در زیر اقیانوس منجمد شمالی ذوب شده و به سطح آب می ریزند. تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی می تواند سرعت انتشار این گازهای گلخانه ای را تسریع کند.

کربن در مواد آلی و متان (یک اتم کربن متصل به چهار اتم هیدروژن) گره خورده است در حال حاضر در  زیر دریا است و رسوب یخ زده است که توسط 390 فوت (120 متر) از آب دریاحدود 18000 تا 14000 سال پیش پوشیده شده و به دام افتاده. طبق اطلاعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)   سارا سیدی ، دانشجوی دکترای گروه علوم گیاهی و حیات وحش در دانشگاه بریگهام یانگ در سالت لیک سیتی ، گفت: بیشتر یخبندان زیر دریا در فلات قاره در زیر اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد.

سیدی افزود: از آنجا که این رسوب در چنین نقطه ای غیرقابل دسترس است ، فقط اطلاعات کوچکی در مورد میزان کربن و متان در آنجا دفن شده و سرعت خروج این گازها به داخل اقیانوس و جو بالاتر وجود دارد.

برخی دانشمندان این مخزن گاز گلخانه ای را یک بمب ساعتی می دانند ، بمبی که می تواند ناگهان در جو پراکنده شود و فاجعه آب و هوایی را در پی داشته باشد. اما سیدی و همکارانش سناریوی متفاوتی را ارائه می دهند: این گازها به جای آزاد شدن ناگهانی ، قرن ها به آرامی و به طور مداوم از یخ زدگی در حال بیرون آمدن بوده اند. تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان هنوز هم می تواند با تسریع در سرعت رهاسازی وضعیت را بدتر کند ، اما این شتاب در طی چندین قرن اتفاق خواهد افتاد ، نه دهه ها یا سال ها.

سیدی به لایو ساینس گفت:

“هنوز هم تصمیماتی که امروز می گیریم تفاوتی در تأثیرگذاری آن ایجاد می کند.”

در مطالعه جدید خود ، که در 22 دسامبر در مجله Environment Research Letters منتشر شد ، تیم تلاش کرد تا با استفاده از تمام داده های قطعی موجود ، تصویری جامع از یخ زدایی زیر دریا جمع کند. آنها همچنین از 25 دانشمند دائمی یخ شناسی خواستند تا با استفاده از تخصص خود میزان کربن آلی در هر لایه خاص از یخ  زیر دریا را تخمین بزنند. با تدوین دیدگاه هایشان ، تیم تصویری دقیق تر از اکوسیستم به عنوان یک کل به دست آورد و آنها تخمین زدند که در حال حاضر  در یخ  حدود 60 میلیارد تن متان و 560 میلیارد تن کربن آلی دارد. .

آنها تخمین می زنند که هر ساله ، حدود 140 میلیون تن دی اکسید کربن و 5.3 میلیون تن متان از یخ در هوا منتشر میشود.که تقریباً معادل ردپای کربن اسپانیا است .  طبق بیانیه ای نویسندگان خاطرنشان کردند ، به دلیل کمبود داده ها ، این برآورد انتشارات بسیار نامشخص است.

نویسندگان همچنین به این نتیجه رسیدند که این انتشارات گازهای گلخانه ای قبل از فعالیت انسان از آخرین یخبندان ، زمانی که ورقه های یخ در بیشترین حد خود بودند ، شروع شد. با این حال ، تغییرات ناشی از انسان هنوز هم ممکن است باعث افزایش این انتشارات شود.

طبق سناریوی معمول ، افزایش تولید گازهای گلخانه ای طی چند قرن آینده افزایش می یابد ، اما هنوز برای ایجاد به اصطلاح “بمب متان” کافی نیست.

سیدی گفت: دانشمندان با نادیده گرفتن مواد ازاد شده در زیر دریا در مدل های تغییر اقلیم ، میزان گاز گلخانه ای که در اتمسفر ازادمیشود غلط محاسبه میشود  و این ممکن است در جایی که اهداف خود را برای کاهش انتشار گاز های گلخانه ای تعیین می کنیم ،اثر خود را نشان دهد  سیدی گفت که امیدوار است طی پنج تا ده سال آینده تحقیقات بیشتر در مورد یخ های زیر دریا بتواند خلا دانش ما را پر کند و اطمینان بیشتری در مورد میزان کربن موجود در یخ و میزان خارج شده از آن فراهم کند. سایر عوامل ، از جمله میزان پوشش یخ دریا ، نیز ممکن است بر میزان نشت گاز به جو تأثیر بگذارد ، زیرا یخ می تواند به عنوان سقفی عمل کند که گاز موجود در آن را به دام می اندازد.

نظر شما درباره این زامبی در حال ازاد شدن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

رکورد پست در دقیقه ترنجی رو نمودین 😶 بزارین یکیشو با دقت بخونیم بعد برید بعدی .

Mahdi

این نقطه که گذاشتی ربطی به نقطه تیتر نداشت که؟

AŁɪ

مهدی تو هم مستی امشب 🙁😆 هزیون میگی

Milad7

والا ما دیگه اب از سرمون گذشته خخخ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد