حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شارژ کردن گوشی از شب تا صبح خطرناک است؟

نوشته

3 سال قبل | 6 دیدگاه | ترفندهای تلفن‌همراه

سوالات زیادی در این زمینه مطرح است. اگر گوشی خود را در طول خواب به شارژ متصل کنیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا شارژ کردن گوشی از شب تا صبح خطرناک است؟ به طور کلی اتصال طولانی مدت گوشی به شارژ چه معایبی دارد؟ برای فهمیدن جواب این سوالات با ترنجی همراه باشید.

شارژ کردن گوشی از شب تا صبح

ممکن است قبلاً چنین اخطارهایی را شنیده باشید که می گویند گوشی خود را بیش از حد شارژ نکنید، مطمئن شوید که بعد از رسیدن درصد شارژ به 100٪ آن را از برق جدا کنید. اجازه ندهید تلفن همراه شما کل شب به شارژ متصل بماند یا چیز های دیگر.
هر تلفن همراه حاوی یک باتری لیتیوم یون (lithium-ion) قابل شارژ است. باتری های یونی لیتیوم سریعتر از باتری های قابل شارژ سنتی شارژ می شوند. به همین دلیل است که می توانید آیفون یا گوشی اندروید خود را به یک شارژر متصل کنید و بازگرداندن شارژ آن تا 80٪ معمولا سریع اتفاق می افتد.
آیا اتصال گوشی به شارژ از شب تا صبح اشکالی دارد؟
این باتری های همچنین معمولاً زود تمام می شوند و بیشتر از یک روز دوام نمی آورند. بخشی از این معضل به این دلیل است که باتری گوشی ما نسبتاً کوچک است و فقط ظرفیت بسیار زیادی دارد. اما قسمت دیگر به دلیل نحوه استفاده از گوشی هایمان است. بررسی مداوم ایمیل، ارسال پیام کوتاه به افراد، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، استفاده از برنامه ها، بازی کردن و… تمام این فعالیت ها با یک بار شارژ انجام می شوند و این موضوع باعث می شود که باتری های تلفن ما زودتر از موعد مقرر تمام شوند.
آیا اتصال گوشی به شارژ از شب تا صبح اشکالی دارد؟
به همین دلیل، بسیاری از افراد (از جمله خودم) گوشی های خود را یک شبه شارژ می کنند. صبح شما باید با یک گوشی 100٪ شارژ شده از خواب بیدار شوید. در بیشتر موارد، تلفن شما احتمالاً فقط به یک یا دو ساعت زمان نیاز دارد تا به 100٪ برسد. گذاشتن طولانی تر گوشی در شارژ بی معنی است. حال چه اتفاقی می افتد اگر گوشی خود را زمان طولانی به شارژ متصل کنیم؟
آیا اتصال گوشی به شارژ از شب تا صبح اشکالی دارد؟

خبر خوب!

خبر خوب این است که نمی توانید باتری تلفن خود را بیش از حد شارژ کنید، بنابراین نگران ترکیدن آن نباشید! طبق گفته جان بردشاو، مدیر ارتباطات بازاریابی Cadex Electronics، گوشی شما پس از رسیدن به 100٪ جریان شارژر را متوقف می کند. Cadex تجهیزات شارژ باتری تولید می کند.
بردشاو می گوید:
نیازی به نگرانی در مورد شارژ اضافی نیست زیرا دستگاه های مدرن در ولتاژ مناسب جریان شارژ را قطع می کنند.
سخت افزار محافظتی درون گوشی شما این کار را انجام می دهد.
آیا اتصال گوشی به شارژ از شب تا صبح اشکالی دارد؟

خبر بد!

بردشاو می گوید: وقتی که یک شارژر گوشی شما را به 100٪ برساند، در طول شب همچنان شارژ گوشی شما را کامل می کند. چنین شارژ قطره ای سعی می کند میزان شارژ گوشی را روی 100٪ نگه دارد؛ یعنی همین که مقداری از انرژی باتری به طور طبیعی مصرف شد، شارژر دوباره متصل شده و باتری گوشی شما را فول می کند. بنابراین گوشی هوشمند شما دائماً بین یک بار شارژ کامل و کمی زیر شارژ کامل نوسان می کند. این شارژ های قطره ای می تواند منجر به افزایش دمای محیط برای تلفن شما شود، که در نتیجه می تواند ظرفیت باتری را کاهش دهد.
طبق مقاله ای از سایت Cadex’s Battery University باتری های لیتیوم یونی نیازی به شارژ کامل ندارند و همچنین انجام آن مطلوب نیست. در حقیقت، بهتر است گوشی خود را به طور کامل شارژ نکنید زیرا ولتاژ بالا روی باتری تاثیر منفی می گذارد.
باتری های قابل شارژ اساساً محکوم به نابودی هستند. باتری های دستگاه های تلفن همراه از لحظه استفاده برای اولین بار در حال خرابی هستند. این منجر به از دست رفتن تدریجی ظرفیت یا توانایی نگه داشتن شارژ می شود. به همین دلیل است که کسانی که بیش از دو سال است یک گوشی دارند، متوجه می شوند که باتری آنها سریعتر از زمان خرید شارژ خود را از دست می دهد.
اتصال دائم گوشی به شارژ در طول شب، در واقع مدت زمانی را که دستگاه شما با شارژر می گذراند را افزایش می دهد و در نتیجه ظرفیت آن خیلی زودتر کاهش می یابد.
حاتم زین، توسعه دهنده فناوری شارژ بی سیم، می گوید: “اگر به آن فکر کنید، متصل کردن گوشی به شارژ هنگام خواب در طول شب باعث می شود گوشی شما تقریباً 3 یا 4 ماه در طول سال به شارژر متصل باشد.
آیا اتصال گوشی به شارژ از شب تا صبح اشکالی دارد؟

همچنین نگذارید شارژ باتری شما 0 شود

Cadex’s Bradshaw توصیه می کند تا زمانی که تلفنتان به درصد شارژ 0٪ نزدیک شود صبر نکنید. تخلیه کامل زودتر از تخلیه جزئی باتری را فرسوده می کند. بردشاو توصیه می کند که صبر کنید تا تلفن شما به حدود 35٪ یا 40٪ شارژ برسد و سپس آن را به یک شارژر متصل کنید. این کار به حفظ ظرفیت باتری کمک می کند. همچنین باید تلفن خود را خنک نگه دارید، زیرا دمای بالاتر باعث از بین رفتن ظرفیت باتری می شود. نکته: می توانید برای جلوگیری از دمای زیاد، قبل از شارژ کاور گوشی خود را بیرون بیاورید.

نتیجه گیری

متصل کردن گوشی به شارژ در طول شب مشکل جدی ایجاد نمی کند اما در طولانی مدت باعث کاهش عمر باتری می شود.

نظرات و پیشنهادات شما

شما هم گوشی خود را شب ها تا صبح به شارژ متصل می کنید؟! می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoon

من که آلارم میزارم ساعت ۵ صبح بیدار میشم گوشی رو میزارم شارژ تا الارم ساعت ۶ .فول شده

Mahdi

من که دوساله شبا میزنم به شارژ تا صبح ، مشکلی هم پیش نیومده

pooria

باتری های لیتیومی دو نوع اند که شما فقط لیتیوم یون رو گفتید که لیتیوم پلیمر هم هست که هز نظر اندازه کوچک تر و طیف وسیع تری از دما رو پشتیبانی میکنه و کلا بهتره تا لیتیوم یون 😂

mostafa3

من همون صبح میزنم تو شارژ حدود 45 دقیقه از 30 درصد میرسه 90 درصد برام کافیه

Yousef.komando

گوشیمو تو حالت فست شارژ 35 دقیقه فول میکنه
دومن خوبه ماله من لیتیوم پلیمری هست

Milad7

خطرناک که نیست فقط عمر مفید باتری کم میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رضا بهرامی نیا