حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شصتمین سالگرد ورود جنگنده اف 4 فانتوم به ارتش امریکا

نوشته

3 سال قبل | 14 دیدگاه | اخبار، نظامی و اسلحه

در 30 دسامبر سال 1960 یعنی دقیقا 60 سال پیش اولین فروند جنگنده اف 4 فانتوم تحویل اسکادران وی اف121 نیروی دریایی امریکا شد تا فانتوم به شکل رسمی تحویل ارتش امریکا شده و تبدیل به یکی از پرشکوترین جنگنده های تاریخ شود.

جنگنده اف 4 فانتوم

F-4 Phantom II ، با حداکثر سرعت بیش از دو برابر سرعت صوت ، یکی از همه کاره ترین جنگنده های ساخته شده است. این هواپیما بیش از هر جت دیگری در خط اول نیروهای هوایی غربی خدمت می کرد. فقط 31 ماه پس از اولین پرواز ، F-4 سریعترین ، بالاترین  و طولانی ترین پرواز جنگنده ای در نیروی دریایی آمریکا بود.که اولین بار در 27 مه 1958 پرواز کرد و در سال 1961 وارد خدمت شد.

این هواپیما در تاریخ 3 ژوئیه 1959 طی مراسمی که به مناسبت 20 سالگی این شرکت در کارخانه مک دانل در سنت لوئیس برگزار شد ، Phantom II نامگذاری شد. این محصول تا چهلمین سالگرد تولید در تولید باقی ماند.

F-4  رکورد سرعت ، ارتفاع و زمان صعود را ثبت کرد. در سال 1959 ، نمونه اولیه آن رکورد ارتفاع جهانی را 98556 فوت (30000 متر) ثبت کرد. در سال 1961 ، یک F-4 در مدار 15 مایلی رکورد سرعت جهانی را 1604 مایل در ساعت (2581 کیلومتر در ساعت) ثبت کرد. فانتوم بین سال های 1959 تا 1961 حدود 20 رکورد سرعت و ارتفاع را بدست اورد. تا پایان تولید در سال 1985 ، مک دانل 5،068 فروندو در میتسوبیشی در ژاپن 127 فروند فانتوم II ساخته شد.

اصلاحات فانتوم نسبت به نسخه اولیه اش شامل بهبود سلاح ها ، رادار و موتورها بود. نسخه های RF مجهز به دوربین و تجهیزات نظارتی برای شناسایی هوایی بودند. و تسلیحات از توپ تا موشک متغیر بود.

F-4 ها هم در جنگ ویتنام و هم در عملیات طوفان صحرا شرکت کردند و علاوه بر ایالات متحده در نیروهای هوایی 11 کشور از جمله ایران60

نیز خدمت می کردند. هر دو تیم  پرواز نمایشی نظامی ارتش آمریکا یعنی فرشتگان نیروی دریایی و تاندربرد نیروی هوایی ، از سال 1969 تا 1973 با هواپیمای Phantom II پرواز کردند.

5000مین فانتوم در 24 مه 1978 ، در مراسمی که بیستمین سالگرد اولین پرواز جنگنده بود نیز تحویل داده شد و مک دانل داگلاس آخرین فانتوم II ساخته شده در سنت لوئیس را در اکتبر 1979 تحویل داد. تا سال 1998 ، تقریباً 800 فروند دیگر در حال خدمت در سراسر جهان است.

در سال 2014 ، فانتوم های اصلاح شده  QF-4 به عنوان اهداف هوایی از راه دور در خلیج مکزیک برای آزمایش خلبانان و هواپیماهایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح در پایگاه نیروی هوایی تیندال در نزدیکی شهر پاناما ، فلایز مورد استفاده قرار گرفت. QF-16 Viper با موفقیت به عنوان جایگزین پیشنهادی برای پیر شدن QF-4 در آنجا آزمایش شد.

نظر شما درباره جنگنده اف 4 فانتوم چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohammadr

نمیدونم عملیات H3 هم از همین مدل فانتوم استفاده شده بود یا نه…. حتما درباره ش بخونین تو نت

xiaomi mi mix4

بله دقیقا دوست عزیز بزرگترین و بهترین حمله هوایی توسط همین فانتوم‌ها به منطقه الولید نزدیک مرز اردن انجام شد و ۸۰ درصد هواپیماهای صدام نابود شد و بعد از این عملیات باعث آزاد سازی خرمشهر شد که در تاریخ نبردهای هوایی این عملیات بهترین آن بودن البته برای بهتر شدن عملیات از F5 و F14 برای عملیات های پراکنده و مشغول کردن رادار عراقیها استفاده کردند.

afsoon

چیزی که یه جنگنده رو برترین می‌کنه و باعث شکست دشمن میشه جنگنده تنها نیست خلبان هست .دلاور مردان ایران زمین رکورد دار هستن .دوران جنگ هم صدام از جنگنده های بسیار پیشرفته تر استفاده میکرد که هم از نظر سرعت هم از نظر مانور پذیری هم جنگ الکترونیک بشدت بهتر از اف چهار و پنج بودن .ایرانی کسی هست که با یک موشک دو تا جنگنده رو با هم میزنه پودر می‌کنه .پس ببالید به خودتون که چنین نژادی هستید .

Mohammadr

چنین نژادی بودیم…
بعدش نژادی شدیم که امثال خلبان “چشم آبی” رو تیرباران کردیم:)

Yusef

اون نسل از خلبان ها کجا آموزش دیده بودن؟
اگر این هواپیما ها خریداری نشده بود مشخص نبود سرنوشت جنگ چی میشه، هر چند که یه شخصی می گفت پول ملت نباید صرفه بودجه نظامی بشه…
قطعا ما به نژاد خودمون افتخار می کنیم ولی اون نسل اگر خوب بودن دلیلش آموزش های به روزی بود که دیده بودن

ali_s

بابا حق گو
آخ من دل درد گرفتم برم دسشویی🤢

AŁɪ

نه عزیزم چیزی که باعث شد ایران توی نبرد های هواوی پیروز باشه در حقیقت شاه بود 😊 چون فانتوم هارو اون خریده بود وگرنه شما باید با پیکان پرنده به جنگ دشمن می‌رفتید) ، همچنین خرید میلیون ها سلاح کلاشینکف و سلاح های سنگین مثل RPG 7 و کاتیوشا ….

AŁɪ

هوایی*

AŁɪ

و یه چیزی که نمیدونی و اطلاع نداری لطفا زیپو بکش چون پیشرفته ترین و بهترین جنگنده اون زمان همین فانتوم بود و حتی شنیده شده از خلبان های عراقی که وقتی فانتوم های ایران تیک آف میکردن تن و بدنشون می‌لرزید ……

pooria

بچه ها دستمال توالت چند شده؟

ali_s

دستمال جعبه یا رول شده 🤔
رول شده چند رول
جعبه ای چن برگ و چند لا🤔
کدومو میخوای قیمت بیارم 😐😂

Milad7

خخخ زیاد داستان حماسی نخون

Naranj

با همین ۶۰ ساله ها مگر انتقام سخت بگیرن 😄

Milad7

اوه اوه خدا کنه جنگ نشه که اوضاع خیطه … 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد