حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لذت آموزش مجازی برای همه، با ارائه راهکارهایی برپایه تکنولوژی روز

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

شیوه های جدید آموزش مجازی در موسسات، مدارس و … برگزاری کلاس های آنلاین آزاد

سال‌هاست که آموزش مجازی، کار خود را در تمام دنیا آغاز کرده و پیشرفت‌های خوبی هم داشته است. اما در ایران و قبل از ورود کرونا، مورد بی توجهی قرار گرفته بود. با ورود کرونا به ایران و شروع همگانی آموزش آنلاین، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد که نگرانی‌ها را در این باره افزایش داد.

همین موضوع باعث شد تا عموم مردم و به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، لذت چندانی از این شیوه ی آموزشی حس نکرده و نسبت به آن ناامید شوند. به همین جهت و در ادامه، با آموزش مجازی مناسب و امکاناتی که باید داشته باشد آشنا شده و در جهت بهبود آن گام برمی‌داریم.

با ما همراه باشید.

 

از چه امکاناتی صحبت می‌‌ کنیم؟

بخش زیادی از عدم رضایت از آموزش مجازی به فقدان یکسری امکانات و زیرساخت‌ها برمی‌گردد. زیرساخت‌هایی نظیرمحیط کلاسی مناسب، اینترنت و سرور، اساتید آموزش‌دیده و امکاناتی نظیر تخته وایت‌برد، ارتباط صوتی و تصویری، اشتراک اسلاید وده‌ها امکان دیگر که در ادامه، به صورت جزئی به آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

از زیرساخت‌ها شروع کنیم!

  • محیط کلاسی مناسب

وقتی صحبت از محیط آموزش مجازی می‌شود؛ شاید اولین گزینه‌هایی که درذهن بسیاری افراد خود را نشان می‌دهد، شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ و اسکایپ باشند. اما منظوراز محیط کلاسی مناسب آموزش مجازی، محیطی است که برپایه آموزش بنا شده باشد و نه اینکه برپایه ارتباطات انسانی بنا شده باشد.

منظور پلتفرم‌هایی نظیر بیگ‌بلوباتن، ادوبی کانکت، زوم، اسکای‌روم و… هستند که امکانات آموزشی نظیر تخته وایت‌برد، اشتراک اسلاید، اتاق‌هایی برای گروه‌بندی و… را داشته و به طور کلی برای آموزش طراحی شده اند.

  • اینترنت و سرور

برای لذت از آموزش مجازی و داشتن صدا و تصویر تمام افراد حاضر در کلاس و ارتباط هرچه بهتر با آن‌ها، باید به دو عامل اینترنت و سرور توجه ویژه‌ای شود. درحال حاضر در ایران، کیفیت اینترنت‌های همراه به نسبت اینترنت‌های ثابت از وضعیت بهتری برخوردار بوده و برای آموزش مجازی مناسب هستند.

اما همه چیز به اینترنت پرسرعت ختم نمی‎‌شود و کیفیت سرور هم نقش مهمی در این زمینه دارد. باز هم در شرایط فعلی و وضعیت تحریم‌های ایران، بهتر است از سرورهایی استفاده شود که در داخل ایران باشند. ضمن اینکه به صورت اختصاصی برای آموزش مجازی راه اندازی شده باشند و برای آن محدودیت تعداد افراد استفاده کننده در نظر گرفته شده باشد. تا به جای 15 نفر، 150 نفر از آن استفاده نکرده و باعث لگ و قطعی در ارسال و دریافت اطلاعات نشود.

  • اساتید آموزش‌دیده

کرونا به سرعت وارد کشوری شد که اساتید، دبیران و معلمان آن آموزش لازم را ندیده بودند. آموزش‌هایی که تفاوت‌های کلاس‌های حضوری و آنلاین را به این عزیزان ارائه دهند و باعث شوند بازهم لذت آموزش مجازی افزایش پیدا کند.اما این تفاوت‌ها شامل چه مواردی می‌شوند.

  1. زبان بدن: کلاس‌های آنلاین بر خلاف کلاس‌های حضوری فاقد امکان استفاده از زبان بدن هستند و همین باعث می‌شود استاد نتواند به خوبی کلاس‌های حضوری، کلاس خود را مدیریت کند.
  2. ابزار: یکسری ابزار مثل اسلاید، تصاویر و… در آموزش مجازی وجود دارند که در اکثریت کلاس‌های حضوری کشور وجود ندارند و فقط محدود به گچ، ماژیک و تخته می‌شوند.
  3. و…

با شناخت این تفاوت‌ها لازم است تا جلساتی به صورت دوره ای، هفتگی و ماهیانه با حضور اساتید و معلمان برگزار شود و در آن ضمن ارائه آموزش‌های لازم، تجربیات هم در اختیار حاضرین قرار گیرد.

 

به امکانات بپردازیم

امکانات هر پلتفرم، متفاوت است و ممکن است مواردی که در ادامه گفته می‌شود در پلتفرمی خاص وجود نداشته باشد یا به شکلی دیگر وجود داشته باشد.

  1. تخته وایت‌برد: هم می‌تواند توسط یک کاربر( برای مثال استاد) و هم به صورت گروهی استفاده شود.
  2. اشتراک تصاویر: محدودیت اشتراک تصویر در برخی پلتفرم‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و در برخی دیگرتا صد تصویر همزمان می‌تواند به اشتراک گذاشته شود.
  3. گفتگو(چت): این امکان به صورت خصوصی و گروهی قابل استفاده است.
  4. اشتراک صفحه نمایش: به صورتی که هر فعالیتی در صفحه نمایش، قابل نمایش باشد.
  5. گروه بندی کلاسی: این امکان در برخی پلتفرم‌ها وجود دارد. می‌توان با استفاده از این امکان، افراد را به گروه‌های مختلف تقسیم کرده و فعالیت‌هایی جداگانه را به آن‌ها محول کرد.
  6. نظرسنجی: این امکان در برخی پلتفرم‌ها وجود دارد و باعث می‌شود تا استاد به راحتی و به سرعت نظر اعضای کلاس را در مورد دو یا چند گزینه خاص بداند.
  7. نمایش فایل‌های متنی: هر پلتفرمی از فرمت‌های خاصی از فایل‌های متنی پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را نمایش می‌دهد. فرمت‌ها و فایل‌هایی نظیر PDF، پاورپوینت، word و…
  8. کنترل شرکت‌کنندگان: این کنترل‌ها شامل قطع صدا، قطع تصویر، قطع استفاده از تخته، اخراج از کلاس و… هست. اما باز هم در تمام پلفترم‌ها این امکان فعال نیست.
  9. ضبط جلسات: ویدئوی جلسات باید ضبط شود. در برخی پلتفرم‌ها این امکان وجود ندارد. در برخی دیگر ضبط انجام می‌شود ولی پخش به صورت آنلاین است. در برخی دیگر هم ضبط انجام شده و قابل دانلود است.
  10. چت فارسی( برای کاربران فارسی زبان): این امکان در برخی پلتفرم‌ها وجود ندارد و در برخی دیگر با مشکل مواجه است. تعداد پلتفرم‌هایی که در این زمینه مشکلی ندارند؛ محدود است.
  11. مصرف اینترنت: این مورد را در زیرساخت‌ها قرار ندادیم. چرا که مربوط به پلتفرم‌ها شده و هر پلتفرمی که در کنار تمام امکانات خوب و بد خود از مصرف اینترنت کمتری هم برخوردار باشد؛ از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود.

و.. ده ها امکان ریز و درشت دیگر که در پلتفرم‌های مختلف، متفاوت است.

 

یک سیستم مخصوص مدارس را بررسی کنیم

شاید مدارس هوشمند و سیستم‌های مربوط به آن، سال‌هاست که در ایران فعالیت می‌کنند. اما سیستم‌های آموزش مجازی که از امکانات مدیریتی هم برخوردار باشند؛ تعداد محدودی در ایران موجود هستند. یکی از این سیستم‌ها، سیستم مدیریت آموزش مدارس نوین هست که به گوشه ای از مزایای آن در ادامه اشاره شده است.

  1. ورود به سیستم با هر دستگاهی اعم از لپ‌تاپ، تبلت و گوشی
  2. ورود به کلاس بدون نیار به نصب نرم‌افزار
  3. حضور و غیاب خودکار
  4. مدیریت تکالیف
  5. مدیریت برنامه هفتگی
  6. آزمون‌های آنلاین
  7. ضبط خودکار ویدئوی کلاس
  8. و…

آدرس وبسایت: Info.NovinSchool.com

 

 

سیستم اختصاصی آموزشگاه ‌های زبان را بررسی کنیم

سیستم‌های مختلفی برای مدیریت آموزشگاه‌ها وجود دارند. اما نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان لیمس، مخصوص آموزشگاه‌های زبان بوده و علاوه بر مدیریت امورآموزشی، اداری و مالی آموزشگاه، آموزش مجازی با کیفیت را نیز در خود جای داده است. آموزش مجازی که با امکانات زیر توانسته تا کنون رضایت بیش از 300 موسسه زبان کوچک و بزرگ را جلب کند.

  • پرداخت شهریه آنلاین از طریق درگاه اختصاصی آموزشگاه
  • کنترل ورود بدهکاران و جلوگیری از ورود آن‌ها به کلاس
  • Observe
  • مدیریت حضور و غیاب و اطلاع‌رسانی به والدین
  • پیش‌بینی میزان ریزش زبان‌آموزان
  • آزمون جلسه ای و آزمون پایانی
  • و…

آدرس وبسایت: LIMS.NSCOM.ir

 

به بررسی سیستم کلاس‌ های آزاد بپردازیم

اساتید و معلمان کلاس‌های خصوصی، کنکور و… شاید نیازی به مدیریت کلاس‌های خود از هر لحاظ ( مالی، آموزشی و…) نداشته باشند و فقط به دنبال پلتفرم برگزاری کلاس باشند که دردسرهای مربوط به سرور را به خود تحمیل نکنند. پلتفرم برگزاری کلاس های آنلاین لیمس‎‌ کلاس، دقیقاً مخصوص این افراد تهیه شده و این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا پس از تعیین زمان و تعداد افراد کلاس خود، با پرداخت مبلغی کم‎ارزش، کلاس خود را بدون دردسر اجرا کنند.
آدرس وبسایت: LIMSClass.com

 

سخن پایانی

امیدواریم  با مطالعه این مطلب بتوانید قدم‌هایی در راستای تجربه لذت آموزش مجازی بردارید و از شبکه‌های اجتماعی که محیطی مناسب آموزش نیستند؛ فاصله بگیرید. چرا که علاوه بر اینکه زیرساخت و ابزارهای لازم برای آموزش را ندارند؛ شاید در برخی موارد دردسرهایی را به خصوص برای گروه سنی خردسالان به وجود آورند. همچنین در صورتی که سوالاتی در این زمینه داشتید می توانید با شماره تلفن 09022024949 تماس بگیرید.

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yousef.komando

میدونم اینجا یه سایت خبری هست
ولی لذت لردن از اموزش مجازی در حدی هست که
نمیتونیم توضیح دهیم
ولی مثل این میشه که گاو ها پرواز میکنند خرها باور کنند میشه

Milad7

سپااااس 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات