حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماموریت هایابوسای ۲ سازمان فضایی ژاپن یا JAXA چیست؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | فناوری هوافضا، نجوم

ماموریت هایابوسای ۲ برنامه ای برای کاوش در منظومه شمسی هست که هدفش به جای سیاره ها، سیارک هاست. امشب با هم می خواهیم کمی درباره آن صحبت کنیم که ماموریت هایابوسای ۲ سازمان فضایی ژاپن یا JAXA چیست؟

ماموریت هایابوسای ۲

خواستگاه این برنامه سازمان فضایی ژاپن یا (JAXA) است. این ماموریت پس از ماموریت هایابوسا ۱ و با کسب تجربه از آن در تاریخ 4 دسامبر 2014 از مرکز فضایی تانیگاشیما به سوی سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ پرتاب شد.

این سیارک در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری کره زمین واقع شده است و بیش از ۴ میلیارد سال عمر دارد. ریوگو فقط یک کیلومتر عرض و در حال چرخش است و جسمی غیرمعمول و تاریک است که احتمالاً نتیجه غلظت بالای کربن ان است.

در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ به این سیارک رسید. فضاپیما ژاپنی ها سیارک را برای یک سال و نیم بررسی کرد و از سطح زیرین و رویی آن نمونه برداشت. در 13 نوامبر در 10:05 صبح به وقت استاندارد ژاپن به آرامی خود را شلیک کرد و با سرعت کمتر از ۱۰ سانتی متر بر ثانیه از سیارک دور شد.

از 10 دسامبر، کاوشگر شروع به استفاده از موتورهای یونی خود برای حرکت به زمین می کند و از فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتر نمونه به دست آمده را به سوی زمین پرتاب کرد محموله در تاریخ 6 دسامبر 2020 در منطقه “ومرا”(woomera) متعلق به نیروی هوایی سلطنتی استرالیا فرود امد.

فضاپیمای هایابوسا ۲ پس از ارسال نمونه‌ها، با استفاده از گرانش زمین به عنوان قلاب اکنون برای انجام مأموریتی نو است که انتظار می‌رود حدود ۱۰ سال طول بکشد و به سمت سیارکی دوردست در حرکت است.

این ماموریت نشان داد که چگالی سیارک به طرز شگفت انگیزی کم است، که مشخص می کند این سیارک مجموعه ای از سنگ های کوچکی است که توسط جاذبه به هم چسبیده اند. یعنی دارای یک سطح پراکنده توسط تعداد بیشتری از تخته سنگ ها در واحد سطح از هر سیارک کشف شده تا کنون است. مطالعات اولیه بر اساس داده های کاوشگر نشان می دهد که ریوگو از بقایای برخورد بین دو جسم بزرگترمنظومه شمسی تشکیل شده است.

نظر شما درباره این ماموریت سازمان فضایی ژاپن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

اونا کجا هستن ما کجاییم 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد